Kjøre i kina?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av petterfp94, 29. aug 2015.

  1. petterfp94

    petterfp94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Noen som har erfaring fra å kjøre bil i Kina? Hvordan er regler og trafikklover her? Noe spesielt å forholde seg til?

    *Edit: Tråd kan slettes, fant nettopp ut man ikke kan kjøre i Kina uten kinesisk sertifikat...
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke engang jeg ville kjørt i Kina, selv om jeg kan lese kinesiske skilter...
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://wikitravel.org/en/Driving_in_China
     
    milehigh liker dette
  4. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    For å kunne kjøre i Kina, uansett statsborgerskap, så må du ha kinesisk sertifikat.
    Jeg enbefaler ikke noen å kjøre med "provisional drivers license" da du riskerer mer problemer med færre rettigheter, om et uhell skulle oppstå.
    For øvrig så anbefales det sterkt at du kunne kinesiske skilter, som ikke alltid er like opplagte og enkle som norske/europeiske.
    Kina er et uland hva gjelder så mangt. I trafikken er det "kaos sett med norske øyne" og forstår du ikke kjøremønster og kinesisk adferd, så sliter selv de mest erfarne sjåfører.
    Selv har jeg sertifikat og må erkjenne at det å kjøre i Italia, Spania etc. ikke kan sammenlignes og erfaring fra disse landende hjelper nødvendigvis ikke stort.
    - Mange nordmenn er jo "verdensmestere" i kjøring - men det hjelper lite når alle de millioner sjåfører rundt deg er det motsatte ;-)
     
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde sjåfør, kjørte ikke selv, men jeg tror det er noe av det mest skremmende jeg har vært med på. Rygging på motorveien og forbikjøring med vogntog på en sterkt trafikkert sykkelvei må påregnes. Jeg håper jeg slipper å gjøre det igjen.
     
  6. sveinnis

    sveinnis Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kjørte bil i Kina under OL i 2008. Hadde midlertidig kinesisk førerkort, det tok nesten et år å få ordnet... Som andre her skriver, trafikkbildet i Kina er uoversiktlig og lite hyggelig. Det merkes at biltrafikk er relativt nytt! På andre reiser i Kina har jeg leid sjåfør, rimelig og mye mer behagelig.
     
  7. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ganske billig og effektivt å få deg egen sjåfør (for oss nordmenn ihvertfall), så med mindre du må av en eller annen grunn kjøre selv, så ville jeg heller satset på det. I tillegg kan du bruke tiden i bilen til å nyte utsikt, jobbe eller hva det enn du trenger eller ikke trenger å bruke tiden på ;)
     
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Må dog nevnes at de har morsom bilpark. Topp mote for tiden synes å være enten Audi Q5 med fireliter TFSI, eller A4 stretch-versjon (!) med samme motor :eek:
     

Del denne siden