Kjip start på familieferien

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mnemonic, 02. juli 2023.

1. mnemonic

mnemonic Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

Vi reiser straks til Alicante, og jeg har bestilt billetter til hele familien (Mor, far og fire barn på 1-11 år) med Eurobonuspoeng. Da jeg bestilte kjøpte jeg Plus, og valgte setene 7A-7B-7C-7D-7E. Har sjekket innom flere ganger, og det har stått disse setene hver gang. Nå i kveld sjekket jeg igjen, og vi har blitt «spredt for alle vinder».
    Vi har nå fått tildelt 1B-2A-2B-2D-4D, med femåringen på sistnevnte. De setene vi i utgangspunktet hadde valgt kan ikke velges (det virker som om flyet er fullt).
    Er dette noe jeg kan forvente når jeg reiser med Eurobonusbilletter? Har gjort det ca 20 ganger før uten lignende problemer.
    Hva bør jeg eventuelt gjøre?

2. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Setene er ikke nødvendigvis opptatt, men blokkert for statuskunder og lignende 72 timer før avgang. Men en flink agent på telefon skal kunne fikse det. Alternativt kan du spørre på flyplassen ved innsjekk, men bedre å fikse det tidligst mulig. På Expertflyer er det også mulig å sjekke hvilke seter som faktisk er opptatt og hvilke som kun er blokkert.

Om det er sannsynlig at dere får sitte sammen er usikker, men om du er heldig så skal du kunne flytte selskapet - og ikke minst - femåringen litt mer sammen.

3. mnemonic

mnemonic Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar! Men kan jeg virkelig miste setene jeg har valgt uten forvarsel? Det er SK4653 nå på onsdag, får ta en telefon til kundeservice i morgen.

4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,187
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tatt en titt på Expertflyer og Plus delen av flyet er helt fullbooket, så da er jeg mer usikker på om kundeservicen kan hjelpe deg. Det verste som kan skje er at du tapper litt av din tid på det. Eventuelt kan du prøve chat også. Har du eller noen i booking minst EBG, så kan gull eller diamant mail eventuelt også fikse det, men det tar gjerne noen dager.

Femåringen kan du uansett flytt selv, det spiller ingen rolle hvem som sitter på hvilket av disse plasser.

Screenshot_20230703-004455.png

Det er kjipt og bør ikke skje, men er ikke så uvanlig. Når størrelsen på Plus delen eller flytype endres, så skjer det gjerne at setene flyttes.

Kanskje noen av de andre har noe gode tips?

5. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Kjedelig. Vi har opplevd dette ofte, senest Oslo-cph i går. Har også opplevd at flypersonalet spør om noen kan bytte plass slik at barn slipper å sitter alene. Håper det løser seg.

6. mnemonic

mnemonic Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk igjen. Da har de sikkert fjernet den 7. raden med Plus til fordel for Go, og fylt oss inn i de tomme setene i rad 1-6.
    Er dessverre bare sølv, ble brått mindre reising både under og «etter» Covid. Den 7. raden er for øvrig fortsatt synlig i Plus for meg, men jeg får ikke endret på noen av setene, ikke en gang innbyrdes.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,989
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke får hjelp av SAS så spør folk på setene når dere kommer ombord. Det ordner seg som regel når det er barn involvert.

8. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    35,215
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du hadde rad 7 i utgangspunktet og Plusdelen nå er redusert til 6 rader så kan jondet forklare hvorfor dere har fått nye seter.

lMartin liker dette
  9. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,647
    Bonuspoeng:
    93
    Har blitt "brent" på dette såpass mange ganger at jeg konsekvent prøver å velge seter 2-3 rader unna "grensen" både i Plus og Go, for å slippe opprydding når skillet mellom Plus og Go flyttes i ukene og dagene frem mot avgang.

kaiarne, Frode789, Insomnia4u and 3 others like this.
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,377
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Unngår (såfremt det er mulig) de siste par radene i plus eller de første par radene i go.

Til trådstarter: noen ganger legger de på en rad igjen, så hvis du følger med og er heldig, kan du flytte alle sammen tilbake igjen.

11. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Dette er veldig nyttig informasjon:) Synes uansett at det er for dårlig at de splitter opp en familie som er booket på sas plus og sprer dere rundt på den måten.

12. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Samme hos oss, forsøkte meg på diamant mailen, der fikk jeg beskjed at alle 4 (1 infant) ikke kunne sitte sammen på rad 6 fordi det ikke var surstoffmaske til alle(?). Var en Air baltic maskin med 2+3 config, så ble vi spredt rundt. Jeg alene på 1D med infant, de andre på rad 6.
    På utreise får jeg også kun valgt sete for to av oss og ikke for nr 3..

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,791
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vanlig at det bare er ekstra surstoffmaske til infant på annenhver rad. Så det var sikkert ikke mulig å sitte på rad 4 med infant i det hele tatt

Supersergei liker dette
  14. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Har opplevd dette fleire gonger, både åleine og med born. Har til gode at det ikkje blir ei løysing ombord. Folk er fleksible og sas crew er stort sett gode. Der er veldig mykje equipment change om dagen

holmen liker dette
  15. ordnetseg

ordnetseg EBG saved my life!

Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, men opplever frustrerende utfordringer med setevalg på en booking jeg gjorde idag. Nettsiden hang og lite responsiv på setevalg i bestilling, endte med å hoppe over trinnet for å gjøre det i appen senere. Ser plutselig at vi har fått tildelt seter på forskjellige rader på returen (ett lite barn i reisefølge) (plus bonus)). Nok av ledige seter enn så lenge, men får ikke endret seter nå. Så sas er tydeligvis ikke så gode på dette med setevalg om dagen...

16. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Teknisk sett er det vel ekstra maske på alle rader, men det skal også være en ekstra maske innenfor rekkevidde for eventuelle passasjerer og crew som befinner seg i midtgangen, og derfor tillates kun hver andre rad for infant.

17. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,647
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke dette avhengig av flytype? Hos SAS har jeg opplevd at vi bare fikk velge annenhver rad når det var B737 og vi reiste med infant. Med A320 har vi alltid kunne velge alle rader også med infant.

18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det er godt mulig det varierer litt. Kan også være at det åpnes for å booke alt og så blokkes det løpende..

19. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Lærdommen er vel å unngå siste seterad på Plus, da nettopp slik som dette kan skje. Har opplevd dette et par ganger selv, inntil jeg fikk forklart årsaken.

20. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke disse surstoffmaskene bare en hype som ble innført på 60-tallet for at folk med flyskrekk skulle overtales til å begynne å reise mer? Det kunne like gjerne vært whiskyflaske og en bibel som falt ned i nødsfall

Del denne siden