KLM Flying Blue kredittkort (ResursBank)

Tråd i 'Flying blue' startet av flying_all, 04. febr 2016.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Tenkte å dele mine erfaringer rundt ResursBank sitt samarbeid med KLM Flying Blue og premium kredittkortet de tilbyr sine kunder.

    Først og fremst må jeg si at dette kredittkortet blir sammenlignet med SAS Eurobonus sitt AMEX som de fleste kjenner til, dog at SAS er Star Alliance, mens KLM er Sky Team.

    Info:
    Classic kortet koster 295 NOK i året og gir 10 award points pr 100 kr,
    Premium kortet koster 595 NOK i året og gir 20 award points pr 100 kr,

    Dersom du meldte deg inn før 31. des 2015 lokket de med 15 000 award points i velkomstgave. Og siden jeg er platinum medlem i Flying Blue fra før (og har mer enn nok EB points hos SAS) så tenkte jeg at jeg skulle gjør en innsats å opptjene poeng hos KLM i 2016. Jeg bestilte kortet og ventet spent på å ta det i bruk.

    MEN, problemene startet allerede FØR jeg mottok kortet. Og her er mine erfaringer så langt etter bare 1 mnd:

    1. Før jeg fikk bestilt kortet var det store problemer med å få fylt ut info. Først kom det opp at man måtte ringe inn for å få sendt søknad. Jeg testet noen minutter senere og da gikk det fint å fylle ut info. Men jeg fikk maks 35 000,- i mnd på kortet. Det rekker jo ikke til en tur/retur billett i biz engang. Jeg prøvde å taste inn et høyere beløp, men da sto det at det ikke gikk igjennom. Meget merkelig at de ikke gir mer enn 35 000,- til en med langt over gjennomsnittet årslønn.

    2. Jeg skulle bestille flybilletter en fredagskveld og tenkte å bruke dette kortet, tastet inn alle siffer og trykket godkjenn. Der dukket det opp en melding om at jeg må ringe inn til ResursBank for å knytte mitt mobil nr til kontoen min for å gjøre kjøp over internett. Greit nok, jeg ringte inn, men siden det var fredag var ikke dette i systemet mitt før mandag... Når jeg snakket med kundeservice hørtes de veldig uproffesjonelle og småfrekke ut (tenkte kanskje dette var et engangstilfelle).

    3. Etter to uker etter at jeg fikk kortet var fortsatt ikke velkomstbonusen kommet på min konto. Jeg sendte de en epost og etterspurte når dette kunne forventes å være på konto. Da sa de at dette skal være på min KLM konto 1 mnd etter man har søkt, dvs rett rundt hjørnet.

    4. Etter fire uker er de ennå ikke kommet på konto så jeg prøvde ut ResursBank sin online chat. Der etterspurte jeg poengene nok en gang, men de kunne ikke hjelpe og ba meg sende mitt nr så en fra kundeservice kunne ringe meg. Han ringte og da jeg tok telefonen var det første han sa "såg du hadde prøvd å spør oss om noe....." jeg: "ja det stemmer det". det ble stille i noen sekunder før han sier "jaa?? hva er det du vil?". Noe jeg oppfattet som lite engasjert i å hjelpe og igjen smålig frekt for å være noen som skal hjelpe en kunde. De har trolig lite interesse i å være hyggelige med liten oversikt.

    Jeg sa nok en gang at poengene ikke er kommet og spurte fint om når de kunne forventes. Da begynte han å snakke om at jeg må melde meg inn i KLM først og at det er derfor jeg ikke har fått det og at poengene da vises på min konto innen MARS. Jeg forklarte at jeg har være medlem hos dem i lang tid... Da sa han at poengene må registreres manuelt og at han som gjør dette er syk så han får ikke gjort dette før neste uke, og da skal dette være på min konto innen FEBRUAR. For et rot.

    5. Har spurt om å heve grensen på 35 000,- pr mnd. Da fikk jeg svar om at de skulle se på det etter 4 mnd dersom jeg betaler inn til riktig tid hver mnd.


    Kort oppsummert:
    ResursBank sitt kredittkort (I samarbeid med KLM) ligger langt etter når det gjelder kundeservice innstilling, hjelpsomhet og informasjon som blir gitt i forhold til AMEX sitt med SAS EB.

    + OK opptjening av poeng pr krone,
    + Veldig god velkomstbonus (hadde man bare fått den, he he)

    - Dårlig Service / lite hjelpsom,
    - Lite informasjon,
    - Vanskelig å søke om mer enn 35 000,- pr mnd,
    - Mange telefoner og e-poster for å få velkomstbonusen,


    Terningkast:
    2 fra min side (så langt).
     
    Petter B-C, Baldrick and RoadKing like this.
  2. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har hatt kortet i 5 år og når jeg søkte første gang fikk jeg innvilget 50K. Deretter har jeg søkt om økning og har nå 100K alt gått smertefritt. En bank ser på din totale økonomi før de gir deg en limit. Det er mange variabler. F.eks jeg har flere kort da jeg er medlem i flere bonusprogrammer og sist gang når jeg fikk Sparebank 1 sitt Platinum kort (som gir attraktive fordeler) så ble limited kun 25K grunnet at jeg har så mange kort med høye Limit. Kortet gir nå kun 1500 Miles per 10K, redusert for et par år siden. I tillegg fikk jeg beskjed av kundeservice på telefon at samarbeidet med Flying Blue er sagt opp.
     
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,160
    Likes mottatt:
    7,920
    Bonuspoeng:
    183
    Say what?
     
    Michel liker dette
  4. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke overraskende hvis dette er tilfellet. Resurs i Sverige tilbyr jo ikke dette, og den kontakt jeg har hatt med kundeservice om dette kortet har vært helt under pari. Men kortene tilbys fortsatt på hjemmesiden til Resurs, så det virker rart.
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    De satser vel på å konvertere enn andel av kortene til deres andre kredittkort.

    Ikke overraskende da det er vanskelig å få høyt nok volum for andre enn Eurobonus/Norwegian Reward.

    Kortet var attraktivt på 20/100, men er vel bare passe på 15/100. Forlengelse av miles er nyttig, men kortet burde nok hatt en perk eller to for å kunne være bra.

    Er vel en god indikasjon på at vi ikke får noe kort knyttet til Star Alliance eller OneWorld program etter SAS overgang til SkyTeam.
     
  6. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Det er tilfelle ja. Ref. mitt innlegg. Utover dette har jeg ikke fåt annen dokumentasjon at kunderådgiver sa dette i telefonen når jeg hadde en sak som måtte gjennomgås. Kan være at rådgiver forsnakket seg, men likevel bekreftet han at det var tilfelle når jeg spurte ham en gang til.
     
  7. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Deres andre kort som gir poeng "suger". Jeg har kikket på det og det er jo helt uinteressant.
     
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig, så blir ikke med videre hvis dette skjer.
     
    Michel liker dette

Del denne siden