Kom hjem 15 timer senere enn original rute, rettigheter?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 08. juni 2016.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Hei :)

    På lørdag som var hadde jeg booket CDG-ARN-BGO. Kun 40 min connection på ARN. Flyet fra CDG ble tilstrekkelig forsinket, til at jeg mistet flyet hjem til BGO. Dette medførte hotellovernatting, samt ARN-OSL-BGO neste dag, som gjorde at jeg kom 15 timer senere enn jeg opprinnelig skulle.
    Jeg har lest meg opp på EU-reglementet, men fortsatt litt i tvil på noe;
    - Av det jeg har lest er det kun forsinkelse på gjeldende fly som tilsier hvilken kompensasjon man har rett på. Her var jo den store forsinkelsen en konsekvens av en liten forsinkelse, så jeg antar at same rettigheter da gjelder?
    - Hvilken kompensasjon som gjelder er både relatert til lengde på forsinkelse, samt lengde på reisen. Jeg er igjen usikker; er det 1) CDG-BGO som er gjeldende for å regne ut distansen på reisen? Eller er det 2) CDG-ARN-BGO, som var opprinnelig rute? Eller er det 3) CDG-ARN-OSL-BGO, som ble faktiske rute? Dette er relevant, da alternativ 2) og 3) dytter meg over i en høyere utbetaling.

    Hva angår forsinkelsen, var det eneste som ble sagt "due to late arrival of aircraft". Så jeg aner ikke om de kan skylde på teknisk, vær etc.

    Takker for svar! :)
     
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke svare på distanseutregningen men rent erstatningsmessig kan de vel vanskelig sno seg unna eu261. Ville kanskje brukt distanseusikkerheten til å raskere vri 250€ utav selskapet enn å vente i evigheter på 400€ som muligens er det høyere satsnivået du sikter til?
     
  3. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Evt. en raus travel voucher hvis de fortsatt deler ut slikt... (Sitter og ser på CPH Lufthavnen right now)
     
    RoadKing liker dette
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil anta det er avstand mellom utreise- og ankomstflyplass som gjelder, altså CDG-BGO. Penger skal du ha. Gratulerer med 250 EUR. I disse tider er det omtrent kun birdstrike, vulkanutbrudd, streik og tåke som kan nekte deg penger. Tekniske problemer er ikke lenger en ekstraordinær omstendighet.
     

Del denne siden