Kombinere opptjening til FB og fordeler fra EB?

Tråd i 'Flying blue' startet av robertaas, 29. okt 2024.

1. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg flyr av og til en billig flight registrert på FB for å holde liv i poeng der. Har status i EB, men ikke i FB.

Er er noen måte å få fast track på sikkerhet som man trenger på AMS, loungetilgang og gjerne også prioritert boarding uten å miste poengene? Å endre til EB og så endre tilbake til FB etter boarding er vel risikabelt. Og oppgradering til Biz på KLM er altfor dyrt nå.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,962
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vel alltids få printet et papirboardingpass med status på og bruke dette til fasttrack og boarding. Og så få enten innsjekkskranken eller loungepersonalet til å endre bonusprogram registrert i bookingen etterpå.

Det skal også være mulig å registrere ett medlemsskap for opptjening og ett for status i systemet, men det er ikke alle innsjekkingsagenter som engang vet om denne muligheten.

robertaas liker dette
  3. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nå vesentlig enklere for å holde liv i FB-poengene å ta en flygning med SAS go light på f&f-salg og registrere FB-nr ditt. Jeg gjorde dette 9. okt og fløy BGO-OSL og fikk fornyet mine FB-poeng for den nette sum av 549 NOK. Du får da ikke fordelene, men en liten innenriks MR går greit unna, da. Jeg fløy så på poeng på returen og satte meg da i loungen mens jeg ventet på retur-flyet (hadde en booking ifbm en Star Alliance award som ble kansellert, så jeg hadde fortsatt returen liggende).

robertaas liker dette
  4. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Vil ikke systemet avvist boardingkort som har blitt erstattt av et annet?
    To forskjellige bonusordinger registrert samtidig? Har aldri hørt om noe slikt og aldri sett mulighet for noe slikt ved innsjekking eller administrasjon av bookinger noe sted. Og jeg har vært sjekket inn med og administrert billetter hos ganske mange flyselskaper. Men skal prøve å høre i innsjekkingskranken i AMS, de får seg muligens en god latter.

5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,868
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke nødvendigvis. Strekkoden inneholder data som billettnummer etc. og vil nok fungere selv om det er printet ut nye kopier.

Bookingsystemene støtter separat registrering av poengopptjening og status, men svært få selskap eksponerer dette til kunder. Et unntak er Singapore: https://milelion.com/2023/12/11/singapore-airlines-website-now-supports-fqtv-fqts-splitting/

upload_2024-10-29_23-17-13.png

jgroneng, btm, Henrik and 2 others like this.
  6. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Booket flighten med KLM sist vinter og tenkte ikke at jeg kunne bruke en flight med SAS. Har ingen enkle innenlands.flighter med SAS før poengene i FB løper ut og egentlig ikke noen utenlandsflighter hvor det hadde vært greit å komme sist på flyet, det er høyt belegg på flightene jeg skal ta.

7. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Prøvde nettopp be om FQTV/FQTS split på KLM support.Kunne like gjerne snakket japansk til dem.

8. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    33
    Var innom Gardermoen for å finne noen fra SAS med svart belte i Amadeus. FQTV/FQTS-split var ikke mulig hos SAS ble jeg fortalt. Det var blokkert i grensesnittet de hadde. Ble anbefalt å be om endring av bonusprogram til FB ved boardinggate og så kunne de manuelt slippe med inn ved første gruppe da de ville se at jeg er EBD.

Jeg ble også fortalt at de så i systemet at om noen endret fra EB til FB før innsjekking så ville min setebooking slettes. Jeg har gjort det samme hos KLM og der beholdt jeg booket sete etter å ha endret fra EB til FB.

NoLimit liker dette
  9. helges

helges Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Liten kommentar og større spørsmål fra min side for slikt tilfelle:

- Booket fly gjennom Berg Hansen, da ble KLM FB (explorer) nummeret lagt inn som default (hadde dette inne fra tidligere).
    - Billett hadde da på det tidspunktet 1 ekstra bagasje på eco, som jeg tilegner til EBD medlemskap (?)
    - Gikk inn i SAS appen, fant flygningen med en gang der og så EB nummer dukket opp. BH bekreftet også at det var EB som var lagt inn som bonusprogram.
    - Billett hadde skypriority etter checkin på app og fortsatt med ekstra bagasje på eco.
    - Oppgraderte sete til comfort eco på KLM app og betalte beløpet for den endringen.
    - Ved innsjekken ba jeg om at de sjekket hvilket bonusprogram som lå inne for opptjening, de sa det var FB og jeg ba om endring til EB som de bekreftet de gjorde.
    - Nå ser jeg det har dukket opp miles på KLM appen (930 miles for OSL-AMS-DMM), med kommentar based on EUR used, og foreløpig ingen poeng på SAS (flygning 18. januar).

Det er litt tidlig å si, men har jeg fått miles og xp for flight eller er det for penger brukt på sete oppgradering i dette tilfellet? Jeg har sett på miles kalkulatoren og det er godt nok det ikke er snakk om nok miles på explorer til at det gir noe særlig mer.

Uavhengig hadde jeg nok fordelen fra EBD lagt inne med KLM status på billett ved bestillingen. Tilhørende fasttrack, lounge fungerte også.

Om poengene ikke dukker opp på SAS, er det noe poeng å be om etterreg. av poeng hvis det er tilfellet at jeg har fått poengene allerede hos KLM? I min sak har jeg vel bedt om at dette skulle på EB program nok ganger.

Blir disse lojalitetsprogrammene endret fram og tilbake hver gang man gjør en endring i KLM/SAS app for eksempel?

Last edited: 21. jan 2025
  10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,602
    Bonuspoeng:
    113
    Ut fra det jeg har sett/lest (ikke erfart) så klarte en del å få til at KLM fjernet poengene slik at en kunne etterregistrere hos SAS (i begynnelsen etter 1.9.2024), men senere har jeg sett at de ikke "kan" (vil) gjøre det. Trolig for mange som har havnet i KLM-fella og at de ikke vil ta jobben med dette. Du må gjerne melde tilbake i tråden om du lykkes eller får avslag.

Ellers er vel læringen (som er delt hittil) at man ikke skal logge inn hos KLM dersom man skal sikre at det blir EB-opptjening. Logger man inn så får man FB!! Må man gjøre noe hos KLM så må det være uten pålogging.

helges liker dette

Del denne siden