SK907 er minimum 2 timer forsinket, men passasjerene er visstnok stuck i området bak passkontrollen. Er det noen som vet om det er mulig å komme seg ut fra gatene 50-59 og til SAS-loungen? Den er hakket mer fristende enn å henge rundt i dette noe krampaktige området i et par timer.
Skal være mulig å komme ut igjen, men du må opp ett trinn og inn i Norge igjen gjennom ny passkontroll. Så ned på "transit" og du kan rusle inn på longen. Og så passkontroll ut av Norge igjen når det endelig er tid for avgang. For eksempel om et fly skulle være overbooket, da er det samme rute å følge. Strandet pax slipper å være stuck i 50-59 for ever
Tar egentlig ikke så mange minuttene, med mindre man er uheldig og havner sist i passkø med ankommet utenlandsfly. Alt er bedre enn å stå i det gate-området synes jeg iallefall. Er litt krampeaktig/trykket stemning der. Regner med at området utvides når nybyggene er ferdig?
Det gikk an å komme seg ut igjen, i alle fall når SAS etterhvert tok seg bryderiet med å sende personale som kunne sørge for det nødvendige for å komme seg ut (alt må gå via flyselskap; politi/passkontroll nekter å slippe noen som helst ut). Da SAS omsider tok grep var SK907 6 timer og 20 minutter forsinket (and counting). Totalt amatørmessig håndtering fra SAS' side; alle de som var stuck i gateområdet hadde ingen mulighet til å verken komme seg ut eller få booket om hvis de hadde connecting flights (eller kansellere hvis hensikten med reisen falt vekk). Først da CC på London-flyet kom, sørget de (på profesjonelt vis) for å hjelpe SK907-pax ut fra gateområdet.
SAS-ground gjorde ikke så mye annet enn å si at Star Alliance-ground på EWR får ta seg av ombookinger/evt. hoteller, så får jeg se hvordan de håndterer det der. I det minste slapp vi aller, aller nådigst inn i loungen fordi "flyet vårt egentlig har gått". Jeg måtte nærmest kjøpe meg inn ved å love at jeg ikke skulle gjøre krav på matbonger pga forsinkelsen. Jaja. On a brighter side, så opplevde jeg for aller, aller første gang i mitt liv en op-up fra Go til Plus. Men det hjelper jo lite når jeg aldri kom meg på flyet. Om den op-upen står seg ved neste boardingforsøk blir spennende å se. Noen som vet om op-up'er nullstilles i slike tilfeller?
Seriøst? Det er jo helt håpløst.. Jeg har selv hvalfartet mellom lounge og gate ved gjentatte forsinkelser på et fly uten spørsmål i Oslo.. Endte forøvrig opp med å avbestille og få refusjon på Go billett etter flere timer i loungen...
Helt ute de dragene i loungen, latterlig kundeservice. Fatter det bare ikke at SAS holder på sånn. Ang op-up så beholdes vel den med mindre det kommer ekstra passasjerer på flyet. Regner med du fikk nytt boardingkort/setekvittering?
Jeg hadde nok forklart på en pen måte at jeg ville foretrekke å sitte på flyet, men at det var utenfor min kontroll og at det helt klart ikke var selvforskyldt.. Hadde de vært vrange på det tidspunktet ville jeg vurdert å komme med en lekse i kundeservice... Grrr...
Det var unødvendig vrangvilje fra Lounge-draginnen, men heldigvis grep lounge-dragen inn da jeg lovet å ikke gjøre krav på matbonger. "Det går nok helt fint", var de forløsende ordene fra venstre. Litt usikker på op-up-status; man får ny setelapp, men må 'sjekke ut' når man forlater gateområde 58-ish, så jeg er spent på om jeg rykker tilbake til start. Man må jo scanne boardingkortet på nytt...
Politiet ønsker ikke at folk fritt kan gå inn og ut av Non-Schengen-området siden det betyr at de må øke bemanningen, dessuten har du et single-entry Schengen-visum så slipper de deg normalt ikke tilbake uansett. Om man er oppgradert gjøres ikke endringer, med mindre det blir et flybytte.
All respekt for politiet. Men SAS burde ha hatt personale der for å håndtere situasjonen. Med det sagt, så tror jeg det har løst seg for de fleste - i alle fall til ombookingskarusellen begynner når denne fuglen landet på EWR om litt.