En ting som har ligget mitt hjerte nær i alle de år siden man begynte å benytte epost til å sende ut bekreftelser mm på bestilling, er hvordan disse presenteres.
SAS f.eks, sender ut to mailer. En umiddelbart med itinerary, og den har i emnefeltet:
- Din reise [dd DD mmm YYYY], bestilling: [xxxxxx]
Når jeg åpner denne, så ser jeg reiseruta med en gang.
- Kvitteringsvarianten til SAS er mer anonym, den har dette emnefeltet:
Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS - Booking reference xxxxxx For passenger yyyyyyy / zzzzz
Og i selve mailen er det blablabla og kvitteringen er med som vedlegg.
Vi som reiser en del, vi får etterhvert en del sånne. Og litt gammeldags og mistenksom som jeg er, så syns jeg det er greit å ha kvitteringen i tillegg til det jeg har i App'n. Man vet aldri...
Problemet er selvsagt når man skal rydde opp etterhvert, da er det veldig dumt at ikke Emnefeltet kan gi litt mer presist uttrykk for hva det gjelder.
Kvitteringsmailen til SAS er i så måte helt håpløs, der er du nødt til å åpne mailen og deretter vedlegget for å se hva det gjelder.
Itinerary mailen er i så måte bedre, der trenger du bare åpne mailen.
Noen meninger på hva som ville vært det perfekte emne?
Personlig kunne jeg tenkt meg følgende:
Reiserute DD.MM.YYYY, Fra - Til
Ticket and receipt for PNR xxxxxx, Fra - Til, passenger yyyyyyy / zzzzz
Fra - Til kan erstattes med Fra ... Til der hvor man reiser flere legs.
F.eks:
- Reiserute 01.01.2001, TRD - OSL
- Reiserute 01.01.2001, TRD ... FRA
- Ticket and receipt for PNR 123456, OSL - EWR, passenger Hansen / Ola
- Ticket and receipt for PNR 123456, OSL ... SEA, passenger Hansen / Ola
Da ville det vært mye lettere å holde styr på. Jeg ser forresten ikke helt argumentet for å ha med passasjernavnet i emnet, det må vel være der hvor regningen sendes til firma. Dog, om man har en gruppebillett kan jo det bli en utfordring.
Andre som tenker på sånt, eller er det bare meg?