Kompensasjon ved downgrading?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av hansomlikerklm, 09. mai 2016.

  1. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    hei, noen som vet om der finnes noen rettigheter ved downgrading? En kompis ble flyttet fra C til Y på vei hjem fra Ecuador nylig og sliter med å få skikkelig kompensasjon. Fløy KLM.
    Han fikk slengt i hånden en voucher, men han vil ha cash for en businessklasse han la 14000 ekstra i bordet for å få på returen.
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,202
    Likes mottatt:
    114,842
    Bonuspoeng:
    350
    Han har vel ikke fått det han har betalt for, så kan virkelig ikke se at han ikke skal få det refundert? Har han sendt en skriftlig klage? Eller lagt det på facebook siden til KLM? Pleier å bli fart i sakene når det kommer i sosiale medier...
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Dette reguleres av samme EU-regler som regulerer denied boarding, og alle slike saker skal betales med kontanter, ikke vouchers med mindre man blir enige om at voucher er greit:
    If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights
    https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Upgrades_and_downgrades
     
    hansomlikerklm liker dette
  4. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Takk, jeg så en link som henviste til samme sak. Klage blir sendt inn med den linken.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kjenner til regler vedrørende poeng og nedgradering?
    Har forsøkt å se litt rundt men ikke funnet noe.
    Tenker da spesielt på hvordan det fungerer generelt om man blir nedgradert fordi selskapet ikke vil ære et lynsalg..
     
    Last edited: 12. mai 2016
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    "vil ære er lynsalg"???
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  7. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Google translate?
     
    RoadKing liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nei så absolutt ikke Google translate.
    Helt god bruk av norsk:)

    Lynsalg er det man ofte tiltaler som flashsale eller tidligere error fare.

    Har lest flere som sier honorere i denne sammenheng men det er jo ikke korrekt, ære vil vel være mye bedre.. :)

    Poenget er uansett at i et gitt eksempel har et selskap forsøkt å nedgradere alle som kjøpte villig businessbillett til økonomi og en klasse som ikke gir eurobonuspoeng. Kan man da kreve poeng for opprinnelig booket klasse, og er dette dokumenterte noe sted..
     
    RoadKing liker dette
  9. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.klm.com/travel/no_no/cu...compensation/refund_of_extra_option_costs.htm

    Fant noe på KLM sine sider om refusjon og slikt, kanskje noe nyttig å lese for å sende inn rette plass?

    Klm er veldig greie på dette her, har fått tilbakebetalt hele beløpet for economy comfort sete forresten flere ganger når jeg har oppgradert til buisness, så tviler pådet skal være noe spessielt vanskeli å få det refundert.
     

Del denne siden