Hei, Jeg ble nylig forsinket på en flight, slik at jeg ikke rakk den neste. Endte opp med å bli ombooket til neste dag, men nå i økonomi istedenfor business. Totalt ble jeg nedgradert i tre flights, hvorav en lang(11 timer) og to korte (2 timer hver). Ifølge kompensasjonshefte jeg fikk utlevert skulle man få 75% refusjon for den lange flighten. Sendte inn krav, men fikk beskjed om at siden dette var en reward-booking hadde jeg ikke krav på erstatning. Stemmer det virkelig at man ikke har krav på erstatning ved nedgradering på bonusbilletter?
Nei, men det finnes ingen praksis på hva som er riktig kompensasjon. Du kan fort måtte legge ned en del tid for å få gjennomslag. Tror BA refunderer Avios, men er ikke helt sikker. Hvilket selskap er det snakk om? Uansett har du vel rett til 600euro (med mindre det var ekstraordinære omstendigheter)?
Nedgraderingen skjedde hos Avianca, men pga. forsinkelse hos SAS. Billetten ble også bestilt igjennom SAS (så det er de jeg klager hos). Har ingen planer om å gi meg med det første, men hadde vært greit å ha noe konkret å vise til. Har allerede fått 600 euro for forsinkelsen, det gikk overraskende greit.
Da jeg hadde en CT-tur i sommer opplevde jeg kaos i München som resulterte i å måtte fly dagen etter og på økonomi istedenfor business. Nå var dette riktig nok bare et kort leg: Munchen - Oslo og egentlig veldig lite å si, men som en gammelung grinebitter klagde jeg selvsagt og fikk 100 Euro som kompensasjon. Dette var LH. Forsinkelsen fikk jeg dessverre ikke noe kompensasjon da dette var "ekstraordinære omstendigheter". https://www.dw.com/en/munich-airport-closes-terminal-following-security-breach/a-44861037
Vi fikk 350 euro i cash hver av Thai når vi ble nedgradert fra first til business fra BKK til MUC i sommer. Nedgraderingen skyltes flybytte fra 747 til 777 og var annonsert 2 uker i forveien. Jeg måtte riktignok spørre de i F loungen om hvordan de tenkte å kompensere dette. Først sa de at jeg måtte ta det med SAS siden det var der jeg hadde booket, men jeg poengterte at det faktisk var Thai som ikke leverte det jeg hadde bestilt. Etter 20 minutter kom det en supervisor bort til bordet vårt med konvolutter med penger. Jeg var veldig fornøyd med løsningen, og flyet var heller ikke forsinket.