Konsekvenser av å gå av flyet ved teknisk stopp

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Teknolai, 27. mai 2024.

  1. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Vi skal fly Turkish til Jordan på fredag. Flighten fra Istanbul til Amman stopper i Akaba, og vi skulle gjerne gått av der. Hadde egentlig tenkt å booke om, men SAS sier de ikke får booket om bare siste leg, da forsvinner første leg. Alternativet er en rute med ekstra mellomlandinger.

    Kan vi sjekke inn som normalt og bare gå av flyet i Akaba? Spurte SAS om jeg kunne sjekke inn til Akaba og de sa det da var stor sjanse for at returen blir kansellert. Men om vi ikke har innsjekket bagasje og bare sier fra til kabinpersonalet når vi forlater flyet?

    Har noen erfaringer med lignende situasjoner hos Turkish. Returen er også med Turkish, og det blir vel fort dyrt å få returen kansellert, så det må vi unngå.

    Takk for tips!
     
  2. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Returen blir kansellert om utreisen avbrytes.

     
    Teknolai liker dette
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, forvent at returen ryker, om du i det hele tatt slipper av flyet. Jeg har aldri reist med Turkish på avganger med teknisk stopp, men vet at f.eks. Lufthansa har kontroll av boardingpass ved avstigning underveis.
     
    Teknolai liker dette
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,931
    Likes mottatt:
    33,662
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelt, don’t do it!
     
    Teknolai, The_Dude and Nordlands like this.
  5. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    358
    Bonuspoeng:
    53
    Uansett så vil det utføres en eller annen sjekk før avgang, hos SAS feks så er prosedyren at crewet teller antall som er igjen ombord og videreformidler tallet til gaten. Stemmer ikke tallet, så printes passasjerlisten ut og alle blir sjekket manuelt, som fører til forsinkelser. Ikke særlig populert hvis noen som ikke skulle gå av flyet plutselig har forsvunnet. Hvis tallet stemmer så «mass boarder» gaten alle på connection list.

    Ganske strengt det med kontrollen av hvem som faktisk er ombord eller ikke.
     
    Teknolai, Nordlands and trygveat like this.
  6. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for gode svar! :)Utrolig surt å måtte bruke en dag på en flyplass, i stedet for den effektive reisen jeg har billetter til, men slik må det bli når jeg har vært treig med å gjøre endringer. :oops:
     
  7. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Du står jo fritt til å spørre allikevel ved alle trinn på reisen dersom det er aktuelt "å leve i det uvisse". Det verste du kan få er jo et nei.
     
    Teknolai liker dette
  8. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Turkish flyr IST-MEX-CUN-IST. Nå jeg gikk av i CUN var det ganske så grundig sjekk og avkrysning, inkludert sjekk av boardingkort opp mot pass og opp mot passasjerliste, hvor vi først ble sluppet inn i en mellomgang, og døren videre først ble låst opp når de hadde kontroll på at de bare var de som skulle gå av, som var der. Å snike seg ut i stillhet tror jeg neppe fungerer rent faktisk, i tillegg til øvrige problemer nevnt ovenfor.
     
    Teknolai and trygveat like this.
  9. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for et godt svar! Man kan stole på at dette forumet har bedre svar enn SAS eller annen kundeservice noen sinne kan by på :):oops:
     
    Eddie47 and RoadKing like this.

Del denne siden