Hei, Vi skal fly Turkish til Jordan på fredag. Flighten fra Istanbul til Amman stopper i Akaba, og vi skulle gjerne gått av der. Hadde egentlig tenkt å booke om, men SAS sier de ikke får booket om bare siste leg, da forsvinner første leg. Alternativet er en rute med ekstra mellomlandinger. Kan vi sjekke inn som normalt og bare gå av flyet i Akaba? Spurte SAS om jeg kunne sjekke inn til Akaba og de sa det da var stor sjanse for at returen blir kansellert. Men om vi ikke har innsjekket bagasje og bare sier fra til kabinpersonalet når vi forlater flyet? Har noen erfaringer med lignende situasjoner hos Turkish. Returen er også med Turkish, og det blir vel fort dyrt å få returen kansellert, så det må vi unngå. Takk for tips!
Ja, forvent at returen ryker, om du i det hele tatt slipper av flyet. Jeg har aldri reist med Turkish på avganger med teknisk stopp, men vet at f.eks. Lufthansa har kontroll av boardingpass ved avstigning underveis.
Uansett så vil det utføres en eller annen sjekk før avgang, hos SAS feks så er prosedyren at crewet teller antall som er igjen ombord og videreformidler tallet til gaten. Stemmer ikke tallet, så printes passasjerlisten ut og alle blir sjekket manuelt, som fører til forsinkelser. Ikke særlig populert hvis noen som ikke skulle gå av flyet plutselig har forsvunnet. Hvis tallet stemmer så «mass boarder» gaten alle på connection list. Ganske strengt det med kontrollen av hvem som faktisk er ombord eller ikke.
Takk for gode svar! Utrolig surt å måtte bruke en dag på en flyplass, i stedet for den effektive reisen jeg har billetter til, men slik må det bli når jeg har vært treig med å gjøre endringer.
Du står jo fritt til å spørre allikevel ved alle trinn på reisen dersom det er aktuelt "å leve i det uvisse". Det verste du kan få er jo et nei.
Turkish flyr IST-MEX-CUN-IST. Nå jeg gikk av i CUN var det ganske så grundig sjekk og avkrysning, inkludert sjekk av boardingkort opp mot pass og opp mot passasjerliste, hvor vi først ble sluppet inn i en mellomgang, og døren videre først ble låst opp når de hadde kontroll på at de bare var de som skulle gå av, som var der. Å snike seg ut i stillhet tror jeg neppe fungerer rent faktisk, i tillegg til øvrige problemer nevnt ovenfor.
Takk for et godt svar! Man kan stole på at dette forumet har bedre svar enn SAS eller annen kundeservice noen sinne kan by på