Korsika

Tråd i 'Reisemål' startet av LNAND, 21. febr 2022.

Tags:
  1. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Søkt gjennom forumet, men kunne ikke finne noe særlig om Korsika.

    Har leid feriehus i juli i nærheten av Porto Vecchio, og håper å få finne noen fine strender for bading, men også litt sightseeing rundt om på øyen. Palombaggia-stranden viker å være dit alle skal, men kanskje noen har tips til andre strender, steder, severdigheter, restauranter på Korsika de vil dele?

    Reiser med barn på 7 og 9 år, så bading er prioritet én, men tar i mot alt av tips på Korsika, også steder det er greit å unngå. Har leiebil, så vi er ganske fleksible.

    Vi skal bo en natt i Ajaccio og, så ser etter hotell der (med basseng). Vurderer Best Western Plus Ajaccio Amirauté, som har basseng og virker greit for en natt.

    Fra Porto Vecchio tar vi Corsica Ferries til Toulon, og fortsetter med interrail stegvis opp til Amsterdam før vi flyr hjem med SAS.

    Noen Korsikatips? :)
     
  2. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Plage de Rondinara er suveren. Liten kiosk der hvis jeg ikke husker helt feil. Kom tidlig...
     
    LNAND liker dette
  3. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Bestilte akkurat en 2-ukers for sommeren. Blir min andre tur, men første med (3) unger. Strålende alternativ til Sardinia, i praksis et bytte mellom gode strender og god mat.

    Anbefaler noen dagsturer inn i fjellene, da spesielt i forhold til elver og fosser. Husker dessverre ikke de to jeg var på sist, men den ene fossen hadde en herlig (og iskald) badekulp, som en slags lønn etter "strevet" med en liten klatretur (barna klarer den). Den andre var mer en elv, men vi gikk opp en skogsvei og traverserte løpet nedover med å hoppe på steiner. Tok en dag. Igjen, masse bademuligheter i kulper hele veien ned. Skal se om sambo husker nøyaktig lokaliteter og komme tilbake med konkrete navn.

    Calvi, Ajaccio og øvrige byer vi var innom - bare kjedelig.

    Dette er Frankrike, så du finner faktisk gode restauranter, både med og uten stjerner. Bruk dem! Sweet spot er 800-1200kr for hele familien, ink drikke.

    Om dere skal være der lenge, ta gjerne noen dager på Sardinia også. Nord byr på La Maddalena. Costra Smeralda kan du trygt hoppe over (etter min smak). Fra San Teodoro og sørover er det bare gull, spesielt i Golfo Orosei, men absolutt også sør for Arbatax. Forøvrig masse fine turmuligheter i fjellene med bading i kulper der også.
     
    LNAND and tstone like this.
  4. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Strålende. Takk for gode tips!
     
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg anbefaler alltid å ta og bade i kulpene i elven Solenzara.
    Knapt en time nord for Porto Vecchio, nydelig opplevelse med mindre folk enn på stranda og krystallklar vann i fantastiske omgivelser.
    Det pleide å være en fin klatrepark/ via ferrata like ved, men jeg er litt usikker om det er fortsatt åpen etter covid.
    Også flere steder i området der man kan bade i kulper midt i en foss, og det også en kul opplevelse for store og små. :)
     
    LNAND and The_Dude like this.
  6. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er bra tips. Helt sikkert noe ungene kan like å bli med på. Takk!
     
  7. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Cascade du Meli. Man går opp en skogsvei, tar en time+. Man kan også gå en sti opp ved fallet, men tar muligens lenger tid og spoiler litt det som er gøy; nedover.

    Vi brukte en dag på å tråkle oss nedover ved å hoppe på steinene. Støtt og stadig er det grønne, friske og kalde kulper man kan bade i. Husk å ta med eget vann, ikke helt sikker på om vannet der er drikkelig eller ei.
     
    LNAND liker dette

Del denne siden