Kort, meningsløs familieharrytur til Chicago

Tråd i 'Reisebrev' startet av awt, 12. nov 2022.

1. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Som mange andre følte jeg at jeg måtte booke et eller annet under 30%-kampanjen tidligere i høst.

Forsøkte meg først på Washington, men der måtte jeg dele bookingen i to, og når den ene var gjennomført, var plutselig ikke resten tilgjengelig. I frykt for å ende opp med ingenting endte jeg opp med en tur til Chicago (business bort, pluss hjem) og en til Miami (pluss bort, go hjem), så hadde vi i hvert fall noe. Selv om Miami strengt tatt fristet mer, var ønsket om business stort, samt førstnevnte passet bedre med både hverdagslivet ellers og fruens jobb.

Så, Chicago, here we come! Ikke mindre enn 12 år siden sist, så det var vel kanskje på tide også. :)

Overvåket turen hjem som en hauk før avreise i håp om at det skulle dukke opp business, men lite hell der dessverre. Når det er sagt er det generelt vanskelig når man er fem stk. som skal på tur. :)

HAU som er min lokalflyplass har litt begrenset med flyvninger på en lørdag, så vi kjørte til SVG kvelden før, og tok en natt på Scandic Airport. Vi hadde bestilt rom for fem, der minstemann skulle sove i vår seng etter bookingen. På rommet var det derimot to sovesofaer i tillegg til dobbeltsengen (som kunne vippes inn i veggen), så fikk hukket tak i en stuepike som ordnet ekstra laken og dyne. Tommel opp der. Ellers var rommet av typen enormt.

IMG_0344.jpeg

IMG_0349.jpeg

Upåklagelig utsikt. :p

IMG_0353.jpeg

Er det en ting jeg alltid savner på hotell, så er det nettverkskontakt på toalettet. Heldigvis var denne på plass her.

IMG_0355.jpeg

Kjipe som vi er, hadde vi med mat hjemmefra. Etter at denne ble fortært ble det en heller tidlig kveld på hele gjengen, med klokken innstillt på 04:00. o_O

Kom oss opp og ut, men to go-frokosten som vi hadde bestilt var ikke å oppdrive. Vårt navn stod ikke på den hellige listen, så det kunne vi glemme. Ingen krise sånn sett, da SAS serverer de lekreste frokoster, men likevel litt irriterende. Fikk "tilbud" om å komme å spise 05:00 etter at vi hadde sjekket inn, men med fly som gikk 06:00 var jeg redd dette bare ble stress og kav.

Vel framme ved innsjekk var det ingen i kø, men her skulle det meste sjekkes! De sjekket faktisk mer papirer denne gangen enn når vi reiste til Miami for et år siden rett etter åpning. Både koronasertifikat og ESTA måtte vises frem, heldigvis hadde jeg alt i papirformat. Under denne seansen som da tok litt tid fikk jo minstemann tidenes hostekule. :rolleyes: Hun ene i innsjekkingen begynte å "true" oss med at hun kunne nekte oss å reise når han var slik, om vi hadde testet oss og blablabla. Ble ikke gjort så mye mer utav det heldigvis, hosten ga seg etterhvert (som normalt), og vi listet oss gjennom sikkerhetskontrollen.

IMG_0360.jpeg

Flyet til de røde pølsers land gikk når det skulle (faktisk litt før), noe som var greit, da vi ikke hadde noe som helst å gå på. Ellers tviler jeg på Scandic kunne slått dette.

IMG_0373.jpeg

Velkommen til København

IMG_0378.jpeg

...og farvel til København.

IMG_0379.jpeg

Vi landet i Stockholm 15-20 minutt etter skjema, og med en opprinnelig transit-tid på 1t og 5m ble det litt småløping mot F-gatene. Litt kø i passkontroll, men kom oss gjennom, og var akkurat på gate før ombordstigning startet. Vi hadde forhåndsutfylt innreiseskjema, så slapp å bruke noe tid på det.

Dagens fugl, Erik Viking fra 2003.

IMG_0389.jpeg

2. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg liker ikke å være i siste liten, men det har sine fordeler det også, så det var ikke så mange minuttene etterpå vi var ombord.

Ble midtsetene på første rad på fruen og minstemann

IMG_0391.jpeg

...midtsetene på rad to på de to neste

IMG_0395.jpeg

...mens jeg fant meg til rette på 1H. :)

Synes SAS er noe gnien på tøflene, så Hong Kong-tøflene mine gjør stadig jobben.

IMG_0403.jpeg

Velkomstdrikken var av det oransje slaget for min del (fikk faktisk ikke spørsmål om noe annet heller, ikke opplevd det før), men den fikk ikke være med på bildet.

Vi kom oss opp i luften når vi skulle, og klut, duk, og nøtter kom på plass. Ikke varme nøtter, men greit nok.

IMG_0420.jpeg

Meny fikk vi heller ikke, ble litt overrasket der, men mulig bytte av leverandør spilte en rolle her(?) Hadde et øøøøørlite håp om at Løyromen var på plass, men det var den selvfølgelig ikke. Endte derfor opp med roastbeef. Helt greit. Alternativet mener jeg var laks.

IMG_0426.jpeg

60% av familien hadde vi bestilt barnemåltid til. Ikke det mest spennende, men tror de syntes det var greit.

Vi antok dette var hele måltidet deres, noe jeg tror kabinpersonalet også trodde, men det var visst bare forrett. Uansett ble det med denne ene retten for deres del. :)

IMG_0432.jpeg

Ettersom jeg var så flink å spise opp bollen og salaten min ble det middag, og her syntes jeg ikke noe av utvalget skilte seg ut i positiv retning. Valgte et eller annet fra noe som en gang har sagt mø.

IMG_0436.jpeg

Etterfulgt av rabarbrakake/terte/kjeks(?) med rømme(!) og en is med altfor mørk sjokolade etter både min og barnas smak.

IMG_0438.jpeg

Alt i alt har nok SAS en del å gå på når det kommer til maten.

Turen i seg selv fortsatte uten den store dramatikken, og etter en stund dukket vatnajøkull opp mellom skyene.

IMG_0447.jpeg

Feiret dette synet med en time på øyet, ellerfulgt av "alle hater Johan", en noe spesiell, men morsom norsk film. :)

Vel to timer før ankomst kom pre-landing-maten, megagrovt brød med røkelaks er nok ingen favoritt, men det forsvant det også gitt.

IMG_0450.jpeg

Etterhvert ble kabinen ryddet, stoler rettet opp, og vi stålsatte oss for landing. Gikk litt lengre tid enn vi følte var normalt før noe skjedde, og da kom kapteinen på høyttaleren med beskjed om at flyplassen hadde vært stengt grunnet sterk vind. Skulle ikke bli så lange ventetiden, men det endte opp med at vi sirklet over Lake Michigan en times tid. o_O

IMG_0456.jpeg

Etterhvert begynte landingen, og den var av det heller livlige slaget :oops:, så vi var vel relativt grønne i ansiktet hele gjengen. Kom oss nå heldigvis ned på fast grunn til slutt.

IMG_0460.jpeg

Imigrasjon gikk forholdsvis greit, ventet vel kanskje 15-20 minutt, og ser for meg hovedgrunnen for det var skiltet om "limited toilets after immigration" ved et toalett, så der måtte vi visstnok innom.

IMG_0462.jpeg

Etter dette gikk det slag i slag med airtrain til terminal 3, før vi så tok "blue line" (subway/t-bane) til sentrum.

IMG_0463.jpeg

3. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Kjekt å følge dere! Men klarte du virkelig å finne bonusbilletter til 5 personer på samme fly? Eller misforsto jeg?

snus_mumrikken liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Artig presentasjon av turen :)

5. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Her snakker vi virkelig utnyttelse av kampanjen! Herlig å se en hel familie på tur til en forandring. Gir håp om at reisefremtiden med to barn på 0 og 1 ikke er aldeles håpløs ;) Kos dere!

obay liker dette
  6. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle skrive mer for lenge siden, men har kranglet med en altfor gammel mac i halvannen time nå. :mad:

Uansett. Jeg reiser ikke nok utav landet til å kunne oppnå noe status hos de internasjonale kjedene, så da er det viatrumf + hotels.com/expedia som gjelder. Kravet denne gang var forholdsvis sentralt, liggeplass til alle fem og frokost inkludert.

Var litt forskjellig å velge mellom, men endte opp med "Embassy Suites by Hilton Chicago Downtown River North", enkelt og kort navn. Fant ut jeg aldri tok bilde av hotellet, så skjermbilde fra Google Maps får duge.

Skjermbilde 2022-11-13 kl. 20.37.01.png

Hotellet var veldig "amerikansk" på alle måter, men fungerte helt greit. Hvorvidt interiøret var 30 år gammelt eller 5 år gammelt var derimot ikke godt å si. Rommet bestod av et soverom med to queenbeds, samt en stue/oppholdsrom med sovesofa. Stort vindu ut mot korridoren av en eller annen grunn, så fikk litt sånn typisk amerikansk motell-følelse.

IMG_0466.jpeg

IMG_0468.jpeg

Heller ingenting å utsette på utsikten.

IMG_0608.jpeg

Når vi endelig var blitt innlosjert og landet litt var det på tide å finne noe å fylle magen med.

Weber Grillrestaurant lå rett ovenfor hotellet, og fristet en del.

IMG_0471.jpeg

Hard Rock var også rett i nærheten, og var et greit alternativ en lørdagskveld.

IMG_0475.jpeg

...dessverre var denne også det.

IMG_0473.jpeg

Så da sier det seg nesten selv hvor vi endte.

IMG_0476.jpeg

Når det er sagt var det en ganske stilig McDonalds. Kun får gammel, og så grønn og fantastisk at det ikke var måte på i følge artiklene jeg fant.

Best av alt var derimot dette (beklager snapchat-bilde);

IMG_0956.jpeg

Etter dette ble det en heller tidlig kveld, da vi hadde vært oppe i nærmere et døgn. :eek:

Tidsforskjellen mellom Norge og Chicago er normalt syv timer, men da amerikanerne ikke hadde stilt klokken enda når vi landet var det seks timer. Dessverre varte ikke denne gleden så lenge, og når vi våknet neste dag var vi tilbake til syv timers forskjell. Heldigvis ble det ikke så tidlig som fryktet, men vi var nå oppe i 5-tiden de fleste av oss.

Frokosten foregikk i "sentrum"

IMG_0769.jpeg

...og jeg ser at det eneste bildet jeg klarte å ta var dette;

IMG_0957.jpeg

Heldigvis var utvalget noe bedre enn dette, med litt forskjellige varmretter, croissanter, kokte egg (som lå i isbiter(!)) og ellers litt typisk amerikanske frokostretter. Ikke på noen måte noen højdare, men adskillig mye bedre enn å jakte på frokost på kafe med tre barn på slep, der ingenting er godt nok, og alt er dobbelt som dyrt som du egentlig trodde. :p

Earl, Upsaker, AirMags and 17 others like this.
  7. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer det, fem stk. i business. Skal ikke påstå det kryr av den muligheten, men det dukker opp nå og da. Spesielt til de litt mindre populære destinasjonene.
    Takk for det. :)
    Vi hadde ikke så mye valg om vi skulle på tur, så da måtte det bli slik. :)

AirMags, Ombo, snus_mumrikken and 3 others like this.
  8. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Etter at frokosten var fortært og tennene pusset var det på tide å komme oss ut. Hadde egentlig ingen planer, men hadde litt "backup"-planer om ting vi kunne gjøre om vi hadde litt for god tid. Kan avsløre med en gang at det hadde vi ikke.

Selv dagligdagse ting er uendelig mye tøffere i USA enn her hjemme.

IMG_0491.jpeg

Vi begynte med å gå helt ut på navy pier, tok nordsiden ut. En veldig land pir fant vi ut.

IMG_0493.jpeg IMG_0500.jpeg

Kom oss til enden til slutt, og der fant vi ut at det blåste fra sør. Og det ganske godt. :cool:

Litt obligatirsk bildetaking må til.

IMG_0505.jpeg
    IMG_0509.jpeg IMG_0511.jpeg IMG_0516.jpeg IMG_0532.jpeg

Når vi var ferdige med piren hadde halve dagen gått, så det ble lunch på Chipotle, etterfulgt av vandring langs Magnificent mile.

IMG_0539.jpeg IMG_0540.jpeg IMG_0544.jpeg

Jeg er ikke så veldig på hele shoppingen, men unntak finnes. :D

IMG_0547.jpeg

Videre ble det en liten gå-pause på hotellet får vi tok en tidlig kveldstur mot Millenium park.

IMG_0549.jpeg IMG_0552.jpeg IMG_0557.jpeg IMG_0571.jpeg

Inn til Millenium park måtte alle scannes av vakter og alt av vesker/bager måtte åpnes. Tok noe tid, men kom oss nå inn. Bønnen måtte selvfølgelig foreviges.

IMG_0581.jpeg IMG_0585.jpeg

Samt dette greiene her.

IMG_0596.jpeg

Litt bortenfor Millenium park lå det en enorm lekeplass, og denne var mer spennende en hele bønnen, så her endte vår kveld. :cool:

IMG_0603.jpeg

Ble hverken dyrepark, båttur eller Sears Tower på oss (har riktignok gjort de to sistnevnte før), da dagen rett og slett bare forsvant, men det blir vel ofte slikt. Godt og vel 30000 skritt (og sikkert dobbelt så mange for minstemann) ble det til slutt.

Earl, Upsaker, AirMags and 18 others like this.
  9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Det samme tenker jeg :D

awt and Gullars like this.
  10. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager trege oppdateringer, men dagene forsvinner i annet vas.

Neste dag var på forhånd bestemt at skulle være "shoppingdagen". Da Uber er styr med fem stk., hadde vi forhåndsbestilt leiebil de siste to dagene. Opprinnelig var planen å plukke den opp i sentrum, men grunnet både utvalg og pris fant jeg ut at det var enklere å hente på flyplassen. Ble derfor en motsatt reprise av ankomstdagen, men red line et stop, blue line til endes, og deretter airtrain til leiebil-land. Togbilletten ut fra byen kostet forøvrig akkurat halvparten av det den kostet inn. :cool:

Tror jeg har status både her og der når det kommer til leiebil, men endte opp med statusløs bestilling hos Alamo, da prisen var en helt annet. Har tidligere bare kjørt toppløst i USA, så denne gangen passet det med noe litt mer erke-amerikansk.

IMG_0639.jpeg

2021(?) Tahoe. Ekte amerikansk båt.

IMG_0654.jpeg

Baksetepassasjerene var fornøyde.

IMG_0665.jpeg

...og det samme var far i huset. :)

IMG_0685.jpeg

Deretter ble det lunch-stopp på det supermexikanske stedet Taco Bell, en tur innom Hobby Lobby, og deretter den viktigste butikken av de alle.
    IMG_0666.jpeg

Her ble det kjøpt nødvendigheter som dette;

IMG_0992.JPG

Deretter gikk turen til Woodfield Mall, som er det største senteret i Illinois. Akkurat det har jeg ingen problemer med å tro på. Det ble igrunn litt for stort, så ble lite shopping på oss, men morsomt å se, om ikke annet.

Deretter gikk turen tilbake til hotellet.

IMG_0675.jpeg

Når man ser "sin egen" bil på et annet kontinent må det selvfølgelig bilde til. Den ble noe liten ved siden av yachten vår. :p

IMG_0701.jpeg

Chicago skyline i det fjerne.

IMG_0716.jpeg

Motorveikunst.

IMG_0727.jpeg

...og plutselig var vi i downtown. Skal ikke påstå at jeg nøt å kjøre i sentrum, men det gikk nå greit nok tross alt.

IMG_0730.jpeg

IMG_0733.jpeg IMG_0738.jpeg

Hotellet hadde valet-parkering, men som den gjerrige nordmannen jeg er valgte jeg heller parkeringshuset ved siden av hotellet (som absolutt var dyrt nok med sine $48 for en natt)
    . Her ble bilen plutselig veldig stor (og høy) oppover. Hvor høy den er aner jeg ikke, men tydeligvis mindre enn et eller annet fot og tommer som stod på skiltet.

IMG_0742.jpeg

Ettersom vi hadde så flott utsikt fra rommet, passet det greit å utnytte den. :)

IMG_0959.jpeg

Mørket kom frem, men det ble litt for tidlig å ta kveld, så det ble en ny tur for å se på livet og galskapen ute.

Eldstedatteren var fornøyd over at vi fant verdens(!) største Starbucks

IMG_0746.jpeg

...mens jeg og minstemann likte heller denne kafeen. :)

IMG_0750.jpeg

Ble også en liten photoshoot med en politibil som stod med lys på.

IMG_0754.jpeg

Som endte med en tur inni, der han fikk teste sirene-knappen. :oops:

IMG_0755.jpeg

Ettersom dette var siste kvelden tenkte vi at denne gangen måtte vi absolutt ut å spise. Men nei, det ble nedstemt av den yngre garde, og kveldsmaten ble så spennende som dette. :cool:

IMG_0759.jpeg

Earl, Upsaker, AirMags and 9 others like this.
  11. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Så tredje dag, og avreisedag. Flyet gikk ikke før 10 på kvelden, så vi hadde mesteparten av dagen til rådighet her også. Dette var en av grunnene til at vi ville ha leiebil, da vi har en "base" til alt rotet vårt.

IMG_0770.jpeg

Ut av sentrum igjen.

IMG_0773.jpeg

Deretter til et velkjent hus som bare måtte besøkes når vi først var i nærheten. :)

IMG_0781.jpeg

Ble litt mer shopping, denne gang på Fashion Outlets of Chicago, for litt påfyll av Levis og Nike. Butikkene på gårsdagens senter hadde et helt annet prisnivå på denslags. Levis har steget med 50% (på dollarprisen) siden jeg var i USA i fjor, men fortsatt en god del rimeligere enn hjemme.

IMG_0790.jpeg

Etter en kjapp lunch gikk neste tur hit; Legoland Discovery senter. Ikke helt sikre på hva vi gikk til, men Lego er alltid bra.

IMG_0801.jpeg

IMG_0802.jpeg

En liten modell av byen.

IMG_0803.jpeg

IMG_0804.jpeg

IMG_0806.jpeg

IMG_0810.jpeg

Litt morsomt at broen fra lekeparken var med. :)

IMG_0811.jpeg

IMG_0814.jpeg

Deretter en liten legojungel.

IMG_0826.jpeg

Før det bare var lekeland og en liten karusell igjen, i tillegg til en 4d-film på 10 minutt.

IMG_0857.jpeg

IMG_0863.jpeg

IMG_0868.jpeg

Barna var fornøyde, og tiden gikk, men det var mer et lekeland enn et legoland, der prisen minnet mest om sistnevnte. Greit å ha vært der, men blir nok med det ene besøket.

Earl, Upsaker, AirMags and 10 others like this.
  12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Etter Lego-senteret måtte vi nok en gang(!) innom Walmart for å kjøpe noe å pakke dagens kleskjøp i (hadde med en tom bag, samt en nesten tom koffert, men det ble fullt gitt), men da det er ca. fem minutt mellom hver Walmart gikk det forholdsvis kjapt.

Etter det var det å fylle opp bilen med det som er svindyr bensin for amerikanerne og forholdsvis billig bensin for oss.

IMG_0883.jpeg

Før kursen ble satt mot flyplassen.

IMG_0886.jpeg

Avlevering gikk greit.

IMG_0893.jpeg

...og det samme gjorde innsjekk og sikkerhetskontroll. Var vel kanskje 15 minutt kø.

Mye Lego, men denne måtte nesten avbildes.

IMG_0895.jpeg

Ettersom vi fløy pluss kunne vi glemme Polaris-loungen. Jeg vurderte litt vanlig United-lounge, men så for meg det ble mye styr for lite (i tillegg måtte jeg gitt fra meg et gullkort til ene datteren kun for dette ene besøket), så vi slo oss til ro med SAS-loungen. Denne var som kjent ikke den mest spennende, men det var greit med plass, og litt påfyll av både fast og flytende fikk vi, så det var nå greit nok.

T5 som SAS (og alle andre?) flyr fra er nylig blitt bygget ut i den ene enden, så tok en heller lang gåtur dit. Ganske stilig arkitektur, og helt folketomt.

IMG_0902.jpeg

IMG_0903.jpeg

IMG_0960.jpeg

Etterhvert ble det boarding, og vi kom oss fort ombord og på plass i bakerste plus-rad, der vi hadde fem av syv seter på den rekken.

IMG_0913.jpeg

Og vi sier farvel til Chicago og USA for denne gang. En fordel med så sent fly hjem er at man stort sett er trøtt, så ble faktisk noen timer på øyet på hele gjengen.

IMG_0917.jpeg

Neste dag var vi plutselig i København, der det ble en times tid i gullstuen grunnet forsinket fly til SVG.

IMG_0921.jpeg

...men kom oss nå avgårde derfra også.

IMG_0930.jpeg

Og dett var dett. Som nevnt en kort og unødvendig tur. Mye reising på liten tid, men føler likevel vi fikk utnyttet tiden greit nok. Blir en del kompromisser når man reiser med barn, men det er nødvendigvis ikke alltid negativt det heller. :)

Earl, Upsaker, AirMags and 17 others like this.
  13. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for tur! Veldig hyggelig å få fulgt med en hel familie på denne unødvendige turen :D

awt liker dette
  14. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,547
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig!

awt liker dette
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Tak for at jeg fikk være med ... fin liten familieutflukt!

awt liker dette
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!

awt liker dette
  17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk.

Fantastisk booking til familien. Og gøy for oss som reiser uten logistikk og demokrati å se at en kan få gjort valg og opplevelser som passer nesten hele familien.

Slimfrokost og Levis og flyopplevelse til far. ikke dårlig det....

awt liker dette
  18. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,616
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen.

Unødvendige turer er de beste.

K

awt liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

awt liker dette
  20. trqen1

trqen1 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    28
    Flott reisebrev! Og egt en fin by. Var der i våres, har booket en melkerute via ORD i jula. Blir fint og oppleve vinterstid og!

awt liker dette

Del denne siden