Kort transitt tid-hva er alternativene?

Tråd i 'Reisemål' startet av Akhtarwakas, 18. juni 2018.

1. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Fredag 29.sep har jeg flight fra Oslo med SK kl 1645 med ankomst til AMS 1815. Deretter har jeg en time før jeg må rekke TK flight til Male via Istanbul. Det jeg lurer på er om flighten fra Oslo blir forsinket og jeg mister TK, vil de sette meg på neste Star Alliance flight eller er reglene slik at de setter meg på neste flight til min destinasjon som er Male.
    Jeg ser at Etihad flyr 2100 fra AMS. Hva er sjansene for at jeg kan bli satt på den flighten selv om det ikke er Star Alliance?

2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,842
    Bonuspoeng:
    350
    Om du har en sammenhengene booking fikser de deg til destinasjonen din så fort som mulig med Star Alliance. (Svært skjelden de booker utenom partnere)

Har du separate bookinger har du ingen rettigheter ved forsinkelse.

3. VQN

VQN Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Kan si at dersom du ikke har en sammenhengende booking så får du heller ikke hjelp av forsikringsselskapene. De fleste forsikringsselskapene krever minst 2timer fra du lander til neste flight. Gjensidige krever 1,5t. Vet ikke om noen som har bedre vilkår. Masse lykke til og god tur!

4. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Det er sammenhengende. Spørsmålet blir jo om de setter meg på Etihad eller booker meg til neste fly som er dagen etter. Det er jo litt dumt da jeg har betalt ganske heftig for hotell pr natt i Maldivene.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette vet man vel egentlig ikke før man står der..
    Det er ofte lurt å ha planlagt alternative ruter og har man i tillegg gullkort+ så står man litt sterkere.

Man får nok gjort en del om man er flink til å prate, langt mindre om man blåser seg opp og krever mye.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Som de andre sier: ha alternativene klare og helst med bookingtall. Hjelper ikke å be om C-seter i en full kabin.

7. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Evt så vurderer jeg nå å endre til via frankfurt da de tilbyr visst noe som heter connection service. Da har jeg en time på meg.

8. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan også utgjøre en forskjell på hvilket flyselskap som eiger dokumentet. Ved en Sas forsinkelse hvor billett er utstedt på ett SK dokument (117), så står de friere til å booke deg på andre selskaper enn om det er utstedt på en partner sitt dokument . Tillatelse til rerouting til andre selskaper må da ofte innhentes før billetten kan skrives om.

ArrogantBastard liker dette
  9. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Siden det blir SAS som vil skape forsinkelsen slik at jeg ikke rekker neste fly må man jo kanskje anta at de er ansvarlige for å finne alternativ til meg. Jeg ser at Emirates og Etihad flyr to timer senere og har ganske greit connection videre til Male. Jeg reiser i C så spørsmålet er om de gir meg samme classe og tilbyr meg Etihad eller Emirates.. Skulle gjerne ha hatt en fasit svar for å evt bestemme meg om jeg tør å reise med så kort transitt

10. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke noe fasit svar på dette, men det som er sikkert er at det er SAS som er ansvarlig og at du vil bli booket i samme service klasse ( ikke billettklasse). Normen er at man først søker etter avganger med det selskapet man har en billett med ( TK i ditt tilfelle). Går ikke det så tyr man til alliansen. Finner man ikke noe der heller så blir det ett selskap som man har en interline agreement med.
    Innimellom her så ligger det føringer i forhold til hvilket flyselskap som eier dokumentet.

11. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det ordner seg. Ta det piano, og nyt turen.

DanH, Edvard and furlong like this.

Del denne siden