Kortkombinasjon ved 4MNOK årlig forbruk

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Terminal, 29. okt 2017.

  1. Terminal

    Terminal Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Jeg har i flere år hatt SAS Amex/Shell MC, men ser nå at dette trolig ikke er en optimal kortkombinasjon. Ønsker også gjerne å kunne spare opp poeng som kan brukes utenfor Star Alliance. Med dagens oppsett så synes jeg også det blir i overkant mye avgifter for billetter som bestilles utenfor SAS, men da i Star Alliance, spesielt long-hault reiser.

    Kort om forbruket:
    - 4 MNOK årlig, jevnt fordelt over året. 90% er i NOK, 10% i EUR/USD. NOK forbruket kan konverteres til EUR/NOK uten noen ekstrakostnad, men har frem til nå hatt det i NOK for å unngå valutapåslag hos Amex.
    - Støtter Amex, MC, Visa.

    Tentativt kortkombinasjon:
    - SAS Amex Platinum 1700,-/år 20eb/100kr CT Belaste kortet 100K forbruk for å få CT
    - SAS EB World MC Premium 1495,-/år 15eb/100kr Belaste kortet 1.33MNOK for å få Fly Premium på alle flights.
    - DNB PB 1188,-/år 25eb/100kr Belaste kortet med resterende forbruk

    Dette skulle da gi årlig kostnad 4000,- 1 stk CT, FlyPremium og ~862K EB.


    Noen som har forslag på en bedre kortkombinasjon?

    Den store ulempen med kombinasjonen ovenfor er at jeg da kun kan ta ut flyturer innenfor Star Alliance og at statusnivået kun er basic (får 1000peng år mnd fra SAS EB World MC, men innstegsnivået for Sølv er 20K poeng. ).
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke har behov for statuspoengene er det ingen grunn til å gjøre annet enn å betale årsavgiften på SAS Premium MC. De er likegyldige til hvor poengene dine kommer fra.

    Så med 3,9 mill på DNB MC havner du på 975k poeng istedenfor.

    Hva med Amex Gold hvor du kan overføre poeng til Etihad, Finnair eller British Airways?
     
    Terminal liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    NorskHamburger and Terminal like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    1. Amex Platinum Card - 1 Membership reward poeng KR = 20 Poeng pr 100 Kr.
    *** Her kan du se hvilke selskaper du kan flytte poengene imellom!
    ----> https://www.americanexpress.no/membershiprewards/membership-rewards-partnere/

    Forsikringene på kortet er i en klasse for seg selv, også får du status og ekstrapoeng på flere hotellkjeder, så ingen Norske kredittkort er i nærheten av dette kortet til å plassere ditt hovedforbruk på. Endel av de hotellene kan du trippeldippe igjennom expedia på :cool:

    2. Amex Plat - Bruk nok til å få CT, men ikke bruk mer enn det

    3. MC-premium - greit premium nivå 4, men ikke bruk så mye.

    Når du booker rom, så søker du med portalen på kortet for å finne Starwood Hoteller. Deretter går du inn på Viatrumf og ser om hotellet er på Expedia til en grei pris. Da får du 8% trumf + Star-poeng og Expedia Poeng. Der får du nok trumfkroner til å hive over din egen eurobonuskonto, men ser ikke vitsen med å hive over mer enn 14.400 Kroner, da dette er 200.000 Poeng som er SEB nivå 4 kravet, eller hvis du tjener 240.000 Poeng så har du CT F til Australia + 2 SAS Business billetter i året. Ingen vits i å tjene flere EBB poeng enn dette :)

    1. Du bruker ca 100.000 Kroner for CT på SAS Amex Platinum.

    2. Du bruker kanskje 50.000 Kroner på SEB Premium nivå 4

    3. Resten av forbruket, så mye som mulig på Amex Platinum Card :cool:

    Husk å bruke poengene på andre flyselskaper enn SAS for opplevelsens skyld, og bruk Star-poengene og statusen din godt når du reiser :)

     
    Terminal liker dette
  5. Terminal

    Terminal Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3


    Hvis jeg har tolket FlyPremium riktig, så får Plus/Business til ebp prisen av Go billett. Dersom tur til USA, så 60K EBP vs 100K, dvs at en får 66,7% mer for poeng sine. DNB MC gir 25 vs 15 som er 66.7% poeng mer. Hmm.. Da er det jo samme "verdi" på hver av kortene, så burde bare ha et kort for å spare inn den ene årsavgiften på kortet.


    Etter det jeg kan se så er Amex Gold så gir etter "veksling" 20 EBP/100kr. Veksling for Etihad, Finnair, Thai, BA virker å være dårlig (tilsvarende 10 poeng pr 100kr bruk).



    Er det noen gode kort der ute som gir bedre opptjening utenfor Star Alliance?
     
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du kan tjene 20 Flying Blue Poeng pr 100 Lapp med dette Kortet :)

    https://www.resursflyingblue.no/om-kredittkortene/

    Hvis også eier ett AS med en omsetning på 100K USD+, så har du flere muligheter. Da søker du om å åpne ett kontor i USA, til kjøp og salg konsulenttjenester der. Da kan du plutselig få tilgang på det Amerikanske markedet, og da er ballet i gang :cool:
     
    Last edited: 30. okt 2017
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    luksusproblem?o_O
     
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Re forsikring(er). Jeg har kun SaSAmEx platinum. Har i grunnen inntrykk av at forsikringen er svært god der. Den er altså (enda) bedre på Am Ex Platinum?
     
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,331
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter alle som mener 100k på Amex for å få CT er tilstrekkelig. Fram til Amex gir flere CT for høyere forbruk så synes jeg ingen skulle bruke mer:)
     
    Are liker dette
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hva ønsker du å oppnå med kortkombinasjonen? Er det primært poengopptjening, eller øvrige statusfordeler?

    Med 4M i bruk som kan tas i EUR, ville jeg potensielt sett på AmEx sine ICC-kort for mer fleksibilitet på poengfronten.
    https://www.americanexpress.com/icc/index.html
    Her har du litt snacks som Priority Pass og full tilgang til AmEx sine egne lounger samt et par andre, og du får med hotellstatus og leiebilstatus på kjøpet.

    3 MR utgjør 2 Eurobonuspoeng her, så du kommer kanskje ikke veldig godt ut på poeng her - men du får muligheten til å overføre til en haug med andre, inkl. Singapore Airlines, SAS, BA, sandkasseselskapene m.m..
    http://catalogue.membershiprewards....categoryname=icc_2a_airline_transfer_partners

    Får du mesteparten av forbruket over her lukter du nok fort også på Centurion;
    https://www.forbes.com/sites/johnny...ess-centurion-black-card-review/#66cf54447055
    https://thepointsguy.com/guide/amex-centurion-black-card/
     
    Last edited: 30. okt 2017
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke Starpoeng hvis du booker via Expedia. Enten 9,5% trumf hos Expedia med Expediapoeng eller 4% trumf hos Starwood med Starpoeng.
     
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres for så vidt fornuftig ut. Jeg har for lengst passert 200K i år, men det blir jo ikke noen ekstra CT av slikt :( På den annen side: Jeg tror ikke jeg bidrar noe særlig til bunnlinjen. Har til enhver tid minimalt med utestående på dette kortet. Det er mulig jeg ikke er sløy nok, men så langt jeg kan lese er renteutgiftene mine på kortet minimalt. Da er det vel fortrinnsvis stedene jeg har handlet som har betalt for kalaset... (?)
     
  13. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    Er de 4 millionene MS eller faktisk forbruk? Og om det er faktisk forbruk, hva er det mest av? Med såpass høyt forbruk kan det være vel verdt å gå gjennom bryet med å skaffe seg noen amerikanske kredittkort med mye bedre opptjening, spesielt om du bruker en del på reise-relaterte ting (hoteller, fly, taxi, spise ute, osv).

    Noen gode kort inkluderer:

    Chase Sapphire Reserve (mitt hovedkort), som effektivt gir minst 4.5% på all reise-relatert spend, inkludert å spise/drikke ute. Effektiv pris på kortet er $150 (koster $450/år, men du får automatisk $300 credit for reiserelaterte ting per år), og da får du også gratis Priority Pass med ubegrenset gratis besøk og ubegrenset gratis gjester. Du kan overføre poeng 1:1 til en rekke FF-program (i alle tre alliansene) og hotell-program, eller booke reiser (fly, hotell) gjennom Chase's egen portal (det er her du får 4.5% verdi av forbruket ditt, og du tjener også EQM på reisene du booker—så da får du enkelt status i de alliansene du foretrekker).

    Amex Platinum — mye bedre enn den norske varianten. Man kan tjene mye mer poeng (spesielt på reise-relaterte ting, som gir minst 5%), og kan enten overføre MR til en rekke flyselskaper (dog ikke SAS) eller booke reiser gjennom Amex (da tjener man EQM). De har forøvrig en langt smalere definisjon av reiserelaterte ting sammenlignet med Chase.

    US Bank Altitude Reserve — gir 4.5% på all spend gjennom Apple Pay, Android Pay og Samsung Pay, dvs nesten hva som helst så lenge du kan betale med NFC eller gjennom Google eller Apple på nett. Det du tjener kan du kun bruke til å booke reiser gjennom US Bank, men du tjener da EQM så det blir lettere å oppnå status. Pris: $400/år, men $325 i travel credit—så effektivt $75.

    EDIT: Glemte å nevne at ingen av kortene har noe FX fee, og du kan enkelt overføre penger fra NOK for å betale regningen uten noe FX fee ved å bruke Revolut.

    Det kan også nevnes at det er litt jobb med å få disse kortene dersom du ikke har et amerikansk SSN/ITIN eller credit history enda. Men selv om du starter fra scratch skal du kunne kvalifisere for disse kortene i løpet av ca et år.
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93

    Flying blue har et Mastercard i Norge som gir 20 miles og 100kr, da sparer du i Sky Team slik at du differensiere deg litt fra Star Alliance.

    Men det gir ingen andre fordeler enn poeng.
     
  15. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Her er jeg bare innom for å kommentere:

    4MNOK i året?! Shit...
     
  16. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    4MNOK er ikke nødvendigvis så mye om det er mye jobbutlegg, er det bare privat er det høyt!

    Jeg ville:
    1: Brukt 100.000 i året på SAS AMEX Plat
    2: Benyttet SAS MC for et utlegg i måneden.
    3: Alt øvrig forbruk knyttet til det beste kortet du finner, f.eks. et AmEx-kort (ikke SAS).
     
  17. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    The Black Card fra Amex, sikkert ikke så mange andre som har det i Norge så det hadde jeg gått for..
    Og Sindre, 4mill er jo mye selv om det er jobb.. Hvis man ikke legger ut for deler til romferga da..
     
    NorskHamburger liker dette
  18. NorskHamburger

    NorskHamburger Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Hørt at de velger deg fremfor at du velger de. så må vel bare vente til Amex tar kontakt. Men med 4M årlig kvifiserer man fint til Amex Black hvor ryktene sier at kravet er årlig bruk på 250k USD
     
  19. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man f.eks. har ansvar for å bestille reiser til mange ansatte (og har lov til å bruke privat kredittkort) kan det jo fort bli 4 MNOK, derav "nødvendigvis". Men for all del, det er sikkert blant de øverste prosentene i Norge.
     
  20. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Oi her har jeg ikke fulgt med i timen. Kun en CT pr år uansett om 100, 200 eller 300k omsetning?
     

Del denne siden