Krav om munnbind for alle som skal ut å fly

Tråd i 'Nyheter' startet av Avixlo, 13. mai 2020.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,418
    Bonuspoeng:
    183
    paron liker dette
  2. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Her er direkte referanse:

    https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2020/trygg-reise-med-sas/

    Trygg reise med SAS
    May 13, 2020 12:47

    SAS har innført en rekke smitteverntiltak for å imøtekomme nye behov for å hindre smitte av korona-viruset.

    Sikkerheten for passasjerer og ansatte er alltid SAS’ høyeste prioritet. Undersøkelser viser at det er ekstremt få smittetilfeller som spores tilbake til flyreiser og SAS jobber kontinuerlig for å bidra til at det skal forbli slik. Under koronakrisen har SAS innført en rekke tiltak for å begrense spredningen av viruset under hele reisen; fra billetten er booket til du kommer til destinasjonen.

    • Det er obligatorisk med ansiktsmaske for passasjerer fra seks år og oppover på alle flyvninger med SAS fra 18. mai til 31. august
    • Alle fly blir rengjort og desinfisert i henhold til nye rutiner som er tilpasset den ekstraordinære situasjonen
    • Nye boardingrutiner sikrer best mulig avstand om bord. Passasjerer med sete bakerst boarder flyet først for å unngå forbipassering
    • Alle ikke-essensielle løse gjenstander er fjernet, for eksempel lesestoff i setelommen, puter, tepper og brett
    • Ingen matservering om bord for å redusere kontakten mellom passasjerer og crew
    • Håndbagasje er begrenset til ett kolli per passasjer
     
    Kristian and Avixlo like this.
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Da er jo spørsmålet.. får man kjøpt munnbind på flyplassen hvis man ikke har fått med seg eller har glemt dette?
     
  4. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Lukter business case med å selge utenfor gate/innsjekkingsområde. Skal vi sette opp en bod? :p
     
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Annen spørsmål, hvis en har bestilt billett i forveien og får ikke tak i munnbind. Har de ikke rett til refusjon når de ikke kan følge regel som grunnet at munnbind er nærmest umulig å få tak i?
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ganske greit å få tak i nå? Jeg ser at de fleste nettapotekene har. Hvordan det er i fysiske butikker og apotek vet jeg ikke, men jeg har jo lagt merke til at håndspritkrisen er over for lenge siden når jeg er på butikken.
     
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på om tidsperioden gjelder kun for munnbindkravet, eller også for mangel på matservering. Siden de skriver matservering, hva med drikke? Er ikke det en smittefare for personalet? Pre take-off bobler er grei, men en skål med nøtter rett etter avgang, nei, det går selvfølgelig ikke.
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Så får vi bare håpe at dette ikke blir for langvarig, for det er ikke slik at det hyggelig å fly når man skal følge de reglene som her skisserer. Personlig har jeg kommet til den konklusjonen at det går greit om jeg må en flytur for jobb eller hjem for å hjelpe mine gamle foreldre, men det blir ikke familietur med fly før munnbind er borte og servering er tilbake. Så får det heller bli en stund til :)
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    21,227
    Bonuspoeng:
    183
    Holder det med en ffp2 støvmaske?
     
    Skarven liker dette
  10. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke nettapotek selger munnbind? Jeg finner kun Apotek 1 som selger kirurgisk munnbind 50stk til 790,-
     
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Iflg. VG-artikkelen må en skaffe munnbindet selv. Det florerer for øvrig med mange gode oppskrifter på nettet for lage munnbind selv! EU har også vedtatt krav om munnbind på passasjerer i dag. Men EU krever ikke tomt midtsete, de mener munnbind er nok. Så det går sikkert ikke lenge før dette kravet blir borte i Norge også vil jeg tro. Blokkert midtsete innebærer jo at prisene MÅ bli høyere..
     
    Skarven liker dette
  12. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Coop Prix på Oslo S selger ansiktsmaske som dekker over nese og munn, vet ikke om det er godkjent, men hvis man skal ta flytoget/Vy er det bare å dure innom der.
     
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Tror de fleste Coop-butikker har de, kjøpte et par selv forrige uke for å ha liggende i tilfelle. Kravene er bare at man dekker nese og munn, ingen krav til godkjenning. I teorien kunne man vel møtt opp med motorsykkelhjelm siden den dekker o_O
     
    Xflipper and jgroneng like this.
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    TgGTq.jpg
    SAS sin nye klasse SAS LAMBS løser problemet både med alkoholpåvirkede urolige passasjer, munnbind og matservering. Her blir det ikke mulig å ta seg en bit selv om man har aldri så mye lyst :)

    Fra spøk til alvor, enten så har munnbind en effekt eller ikke. Hvis FHI har bevisst løyet for å beholde de for seg selv så må hoder rulle. Og uansett, hvor skal man få tak i dette nå? Skal det deles ut på flyplassen, slik man gjorde med plastposer da det ble innført krav om toalettartikler i gjennomsiktig plastpose?

    Når jeg ser hvordan folk bruker munnbind og masker til daglig så virker dette absolutt som det klassiske "security theater". Joda, det vil jo faktisk hjelpe å stoppe dråper hvis personen hoster. Hvis de da har det foran munn og nese mens de hoster. Og ikke spytter mens de snakker og har munnbindet av. Eller generellt sett bare tar det av fordi "de ikke får puste". Eller klør seg i ansiktet bak munnbindet og så tar på noe. Osv..
     
    Sonictravel, Earl, Calling and 3 others like this.
  15. Tonaldo

    Tonaldo Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Widerøe hevder per nå at de ikke planlegger å innføre dette, fordi de anser setebegresningen som "nok". Men det går vel ikke lang tid før dette er et EU-krav.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mye tror dere man får solgt en maske for om man "tilfeldigvis" har med seg to ekstra når man skal ut på tur? :D
     
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Var innom et Apotek1 i dag, og spurte. De har både vaskbare (brukes ca 20 ggr, 200 kr) og engangs. Grossisten hadde masse på lager så hun regnet med det ville holde en god stund.
     
    kaiarne liker dette
  18. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men som lege ved infeksjonsavdelingen på et stort norsk sykehus er det litt provoserende med passasjerer som bruke fp2 og fp3 masker på denne måten.
    Jeg har i flere uker jobbet direkte med svært syke koronapasienter, og kun unntaksvis fått bruke av sykehusets svært begrensede og dyrebare lager med åndedrettsvern, ellers er det kirurgiske munnbind det går i.

    Når det er sagt så er jeg ikke vært syk eller smittet (beviselig, ikke påvist antistoff) selv om jeg har vært nære covid pasienter daglig i ukesvis, fordi luftsmitten er begrenset og fordi det ved dråpesmitte er mye viktigere hvordan man bruker masken enn hva slags maske det er.

    SAS og EU sine forslag er bare tull fra ende til annen, og IF har en flott artikkel på førstesiden nå som forklarer hvorfor.

    I tillegg glemmer folk litt at øynene er like mye slimhinne som munnen og det er ingen grunn til å tro at det er en mindre hyppig inngangsport. Munnbind uten øyebeskyttelse gir ganske så marginal effekt. Så skal man først bruke åndedrettsvern, så ta iallefall på et par store briller/solbriller og sprit de hyppig uten å ta på glasset, så det er et lite poeng i det du driver med iallefall.
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Greia er vel å begrense utgangsporten, ikke inngangsporten. Munnbind skal hindre at en smittet person sprer viruset videre. Med mindre tårene virkelig renner så har ikke øyebeskyttelse noe for seg.

    Ellers er jeg enig i artikkelen om at det kan ha noe for seg under ombordstigning og avstigning. Resten er bare falsk trygghet.
     
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Fra sas.no i kveld. merk Min utheving..

    Ansiktsmasker som dekker munn og nese er påkrevet fra du går om bord til du har forlatt flyet. Du som passasjer har selv ansvar for å ta med deg ansiktsmaske. Reisende uten ansiktsmasker vil nektes ombordstigning. Kravet om ansiktsmaske trer i kraft fra 18. mai og varer frem til 31. august. Barn under 6 år er unntatt denne regelen.

    Hele safe travel-siden er her.
     
    Last edited: 13. mai 2020

Del denne siden