Krav ved innstilt fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av mikaelt, 28. mars 2015.

  1. mikaelt

    mikaelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Noen som kan fortelle meg hva jeg har krav på i forbindelse med innstilt fly?

    Jeg skulle reise med SAS fra OSL til Gdansk via København på Torsdag. Dette flyet ble innstilt og jeg ble booket om til fredag. Dermed hadde jeg behov for hotell. Pga. at det var umulig å få kontakt med SAS personell på torsdag, så booket jeg hotell selv via Hotels.com.

    Fredagen kom og da fikk jeg melding om at også denne flighten var innstilt. Da begynte deg å bli en veldig kort tur til Gdansk, i og med at vi hadde retur fra Gdansk Søndag morgen. Vi kom ikke gjennom på SAS kundetelefon, og fikk heller ikke snakket med SAS personell på gardermoen grunnet kaosen som utspant seg der.

    I natt fikk jeg melding om at jeg er booket om på et nytt fly i dag kl 14:00, men det er jeg altså ikke interessert i, siden det vil gi meg bare 15 timer i Gdansk før jeg skal tilbake igjen.

    Jeg har snakket med SAS i dag og de refunderer flybillettene mine.

    Men... Hva med hotellovernattingen fra Torsdag til Fredag i Oslo som følge av innstilt fly, og ikke minst, hva med hotellet jeg hadde bestilt i Gdansk? Har jeg krav på at SAS skal dekke det også?
    Har snakket med Europeiske Reiseforsikring, og de sier at de ikke dekker hotellet i Polen..

    Noen som har erfaring med dette? Har jeg ingen rettigheter i forhold til hotellet i Polen?

    Hotellet ble bestilt og forhåndsbetalt på Hotels.com. (Har snakket med Hotels.com og hotellet, de kan ikke refundere oppholdet.)
     
  2. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Er i samme situasjon - dvs. kansellering av fly pga. været, og derfor behov for overnatting. Om jeg forstår det rett, så har man da tre muligheter;

    1. Å få kansellert billetten og refundert kjøpesummen. Dette er ofte en dårlig idé, om man befinner seg lang fra heimen. Selv var (er) jeg i Vilnius, og skulle hjem til Oslo. Norwegian var forstålig nok veldig interressert i å lure meg til å be om kansellering av billetten til syv hundre kroner, og var nærmest aggresive i å overtale meg. Men det gikk naturligvis ikke. Da gjensto følgende;

    2. Ombooking. Etter hva jeg forstår, så har du krav på å få ombooket billetten til et annet fly, mener at det skal gjelde uansett selskap - altså at de skal få deg frem, om de så må kjøpe en billett til deg, hos konkurrenten (men er ikke 100% sikker på dette). En ting er naturligvis at av og til innstilles det bare ikke ett fly, men hundre, slik som på torsdag. Og da er det rett og slett ikke kapasitet. For min del så ville ikke hun jeg snakke med, prøve å booke meg om med annet selskap, engang, selv om det gikk en SAS-fligt til Køben fra Vilnius, og det selvsagt hadde gått greit med tog eller buss derfra. Hun nektet, rett og slett, og jeg ble derfor frarøvet noen av mine grunnleggende rettigheter! (Krenket hikst.) Så det ble ingen Køben-tur. Derimot ble det dette, som også er innenfor det vi har krav på;

    3. Ombooking til ny flight i samme selskap. De skal da bekoste hotell og forpleining, samt etpar telefonsamtaler. Det kan jo fort bli noen kroner av det, når man må sitte en time og vente på svar i Norwegians servicetelefon. Jeg har skrevet mer op dette på en annen tråd, men jeg fikk altså beskjed om at første mulige fly først var på søndag, altså i morgen. Så det ble hotell og full forpleining i Vilnius i tre netter, noe som antagelig koster selskapet mye mer enn om de hadde sendt meg til Køben med SAS, og buss derfra.

    Det du derimot ikke har krav på, er den standarderstatningen du skal ha, om innstillingen ikke skyldes forhold utenfor selskapets kontroll. Den kommer i tillegg til overnevnte, og starter vel på 250 euro, mener jeg, avhengig av reisens lengde.

    Ellers får du ta opp forholdet med ditt forsikringsselskap. Husk at en del av kredittkortselskapene også har forsikringer knyttet til kortbruken.
     
  3. mikaelt

    mikaelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Å få dekket den ekstra overnattingen fra torsdag til fredag er greit. Den dekker reiseforsikringen uansett.
    Det jeg er mer usikker på er hotellet jeg hadde booket fra torsdag til søndag i Gdansk. Hvilke rettigheter har jeg der?
    Snakket med reiseforsikringen, og de var ikke så veldig behjelpelig der.
     
    Brunello liker dette
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det tror jeg varierer veldig, jeg hadde også en del tid i telefonen med mitt forsikringsselskap, og det var ikke til å bli mye klokere av. Det lureste er nok å sende inn krav dit det er mulig; mot flyselskapet og mot de forskjellige forsikringene man måtte ha (de fleste av oss er kraftig overforsikret), for å se hva svaret blir.

    Ellers, når det gjelder Hotels.com - dette er generelle betraktninger - så er det et godt tips aldri å la seg friste av de billigste ratene som ikke lar deg avbestille. Det er jo alltid fare for endringer, og selskapene kalkulerer inn dette, det er nok en del rom de får betalt for, flere ganger. Etter en oppsummering for en tid tilbake, så så jeg hva det egentlig har kostet meg, å stadig benytte meg av de aller laveste prisene uten endringsrett. Nå er strategien å booke til den beste raten med avbestillings -og endringsmulighet, for deretter å følge med litt på prisene for å se om de endrer seg. Noen ganger dukker det opp supertilbud nært opp til avreisedag, og da er det greit å kunne avbestille.

    Så er det jo en god følelse å sitte og kunne styre de forskjellige bookingene mer aktivt, også. Særlig for oss som liker bonusprogram og følger med på de forskjellige supertilbudene som popper opp, av og til.
     
  5. mikaelt

    mikaelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for gode råd! Prøver å sende til både Europeiske og reiseforsikringen på mastercardet, så ser jeg hva de sier.

    Er det noen som vet epostadressen til SAS Customer Care? Finner den ikke noe sted, blir bare henvist til skjema som jeg ikke ønsker å benytte for der kan man ikke skrive noe som helst.
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Er det dette skjemaet du mener? Isåfall, hva er det du ikke klarer å skrive inn?
     
  7. mikaelt

    mikaelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skjemaet du refererer til ligger under erstatning av bagasje. Tenkte derfor at jeg ikke skulle bruke det, siden det ikke er det jeg skal rapportere.
     
  8. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er skjemaet du må bruke, har du hatt hotellovernatting i transfer pga forsinkelse eller kansellering, fyll inn informasjonen, legg ved kvittering fra hotellet og kontonummer el.
     
    GinTonic liker dette
  9. mikaelt

    mikaelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar.

    Er det noen som vet om jeg har krav på å få dekket utlegget mitt for hotellet i Gdansk (Torsdag til Søndag).
    Noen som har erfaringer med hvordan dette løses? Er det SAS som må dekke det? Reiseforsikringen? Eller meg selv?
     
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Følgekostnader dekkes ikke. For reiseforsikringen må du lese i vilkårene deres siden de varierer noe.
     

Del denne siden