Kredittkort forslag

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chargedup, 01. febr 2021.

Tags:
  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    KVTL and chargedup like this.
  2. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Lader sannsynligvis for maks et par tusen borte. Har fått med meg at COOP har rabatt med noen og OBOS (?) har rabatt med noen, men i hurtigladejungelens apper og brikker står kø langt foran rabatter. Lading hjemme foregår igjennom sameie, så der har jeg liten mulighet til å viatrumfe el.
     
  3. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Flott oversikt!
    Problemet mitt mtp poeng er at jeg sjelden flyr i Norge, har vel flydd 2 t/r siste 5 år og da betalte jeg under 1000 lappen for billettene (som enten ble betalt med egne penger eller cashpoints hvis jeg fløy NAS). Jeg synes det er for vanskelig å bruke poengene på utenlandsreiser på sas.no, ekstremt få billetter/reisemål eller ugunstige tidspunkt i forhold til når jeg ønsker reise. Jeg kunne helt sikkert fulgt nøyere med her på forumet ol for å være tidlig nok ute, men for å legge den den innsatsen føler jeg at jeg også måtte hatt AMEX elite og nok omsetning for gullkort, CT osv.
    Måtte bruke opp rundt 7000 poeng som gikk ut nå under covid og kjøpte to kinobilletter (kunne sikkert ha kjøpt fullflex for å løse situasjonen på en annen måte) så de poengene var verdt 240kr. Har flydd en tur innenlands og oppgradert to reiser til plus på poeng, ellers har alle mine opptjente poeng fra jeg var liten blitt borte pga varighet.
     
  4. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har faktisk brukt DNB MC på Power under supertilbudene. Jeg har ikke kortet selv, men får sms av DNB hver gang de kjører tilbudet og får med meg en med DNB på Power eller låner kortet den dagen.
     
  5. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Ikano Visa ser ut til å være den heteste kandidaten (til mitt bruk) som har kommet til nå.

    Skulle helst hatt et kort som ga 1% på alt, uavhengig av hva man kjøpte, men den tiden ser ut til å være over.
     
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    113
    Det åpner seg kanskje en mulighet med Bank Norwegian:
    https://www.banknorwegian.no/c/info/midlertidig-endring-i-fordelsprogrammet/

    Jeg håper at 1% cashpoints erstattes av 1% cashback.
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    freddyen liker dette
  8. skjermlue

    skjermlue Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!
    Da har jeg missforstått opplegget til coop. Jeg trodde medlem var 1%, og Mastercard var 1,5% (totalt). Uansett takk for tips, da skal det bestilles!:)
     
  9. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Du nevner jo selv Komplett MC i førsteposten din.
    Dette gir deg 1% på alle kjøp og 2% på nettkjøp. Er det ikke nøyaktig det du er ute etter?
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble det bekreftet av Bank Norwegian:

    Cashback er rett og slett penger tilbake på kjøp du gjør med Norwegian-kortet ditt. Velger du cashback, får du 0,5 % tilbake på ditt vanlige kortbruk og du kan bruke opptjent cashback til å betale ned på fakturaen fra Bank Norwegian.

    Ubrukelig.

    Amex / SAS MC burde jo kjøre noen skikkelig kampanjer med sign on bonus nå :)
     
    tobeornot999, freddyen and chargedup like this.
  11. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Joda, men det har jeg jo allerede. Og nå har jeg ca et halvt år jeg ikke får bonus på det pga grensen. Handler for det meste på nett og derfor trenger jeg "kun" omsette for 100.000 før grensen på 2.000 er nådd. Halve året (nå har de jo blitt enda vanskeligere med maks 200 bonuskr i mnd) har jeg da et kort som ikke gir meg noe som helst. Det hender også at jeg handler for 50' på en måned (og lite det neste halve året) og da er ikke mnd begrensninger noe særlig. Komplett MC er tydeligvis det beste kortet (siden det ikke har kommet noen alternativer som passer bedre for meg), men jeg leter altså etter alternativer som er tilsvarende.
     
    Last edited: 05. febr 2021
  12. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Fryktet at de ikke kom til å tilby 1% cashback.
    Kredittkortbransjen er tydeligvis ikke like på hugget lenger, da alle cashback kort kommer med års/mnd begrensninger og dårligere og dårligere %. Enten er ikke bransjen like lukrativ lenger eller så har de fleste nok kunder og trenger derfor ikke tilby noe voldsomt bedre enn konkurrentene.
     
  13. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner, du kan jo ta en titt på Monocard og Sparebank1 med penger tilbake.

    Disse har jo månedskostnader, så det er jo et regnestykke du må vurdere.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Kredittkort bransjen er egentlig en døende bransje, så på sikt så vil det mer gå over til forsikring tror jeg. Så bonus er noe som snart hører fortiden til, da elektroniske betalingsmåter med smarttelefonen snart vil ta over hele greia. Med en QR kode og en global løsning tilsvarende vipps så er det god natt for disse selskapene ser det ut til.
     
  15. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo vurdere crypto.com sine visa kort dersom du er ute etter direkte cashback. Plastikk blåkortet deres er gratis og gir 1% på alt. De høyere nivåene krever en investering, men betaler for seg selv relativt raskt etter min mening. Spesielt det røde metallkortet med 2% cashback på alt og gratis Spotify hver måned, hvis dette er noe du bruker.
     
  16. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Et slikt krypto kort blir litt for avansert for meg. De få prosentene kan fort bli spist opp i gebyrer for innskudd for en som ikke allerede eier krypto. Ekstrem volatilitet i kryptomarkedet gjør også at gevinst/tap kan bli skyhøy fra man har satt inn "pengene" til de faktisk brukes (forsåvidt det samme med bonusen). Hadde man vært tidlig ute kunne man jo fått gratis spotify og netflix osv for en mye mindre "stake" (som de kaller det) enn idag. Staken er i mine øyne (som synes volatilitet og risiko er for høy med krypto) for høy i dag i forhold til fordelene med kortet. For de som allerede driver med trading av krypto kan nok kortet passe bra.
     
  17. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    For å svare meg selv litt, til de få andre her som ikke er så opptatt av poeng. Etter å ha lett med lupe etter kredittkort på disse sammenligningssidene fant jeg Sparebanken Sogn og Fjordane Visa Kreditt kredittkort som gir 1% på alt, opptil 2000 pr år. Så da får jeg prøve å søke om det.
     
    freddyen liker dette
  18. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    113
    Hold oss gjerne oppdatert. Jeg har en mistanke om at denne typen lokalbank ikke ønsker kredittkortkunder uten totalpakke og/eller lokal tilknytning.
     
  19. chargedup

    chargedup Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Det hadde du helt rett i. Etter 20 dager fikk jeg avslag pga Sparebanken Sogn og Fjordanes retningslinjer. Nå skal jeg ikke si 100% sikkert at grunnen til avslag var at jeg ikke var lokal, men mest sannsynlig, da jeg har relativt lite kreditt fra før.

    Endte opp med Ikano Visa (takk for tipset) og en kortstokk som jeg må huske på hva som skal brukes hvor fortsetter...
     
    freddyen liker dette
  20. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Foruten SAS MC/Flypremium er norske kredittkort ubrukelig for mitt vedkommende. Det er mulig å komme seg inn på det amerikanske kredittkortmarkedet med litt innsats. Per dags dato har jeg USA Amex Hilton Aspire og Platinum. 75000 MR poeng i velkomstbonus svinger en god del bedre enn 20-30000 EuroBonuspoeng...
     

Del denne siden