Kredittkortsvindel - mulige kilder?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Scandipendler, 02. aug 2016.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg i løpet av en liten måned opplevd svindel både på SAS-brandet AMEX, SAS-brandet MC og et Visa-kort utstedt av Sparebank1, etter å tidligere aldri har opplevd noe slik bortsett fra en gang for 12 år siden da noen betalte parkering i Oslo med et Skandiabanken-Visa som var blitt frastjålet meg.

    Dermed begynner jeg å klø meg litt i hodet over hvordan dette kan ha skjedd i såpass mon innenfor et såpass begrenset tidsrom. Amex brukes jevnt og trutt, og er vel heller ikke akkurat kjent for god kortsikkerhet, så her kan misbrukkildene være så mangt og mange. SAS-MC har jeg også brukt hist og pist, men praktisk talt ikke etter ervervelse av Shell/Trumf-MC for to måneder siden. Heller ikke Visa fra Sparebank1, som mest har blitt brukt enten når forhandler ikke tar annet enn BankAksept eller når øvrige kort er glemt eller ligger stuet vekk, og selv da kun i anledning felles husholdning (og aldri til netthandel).

    Med dette som utgangspunkt, var det faktisk ganske enkelt å koke ned listen over brukersteder som disse tre kortene har hatt til felles siste to måneder til ett: SAS i lufta (hvilket jeg også har opplyst de aktuell kortutstedere om, for hva det måtte være verdt). Nå vet jeg ikke om det er noe i dette, eller om det i det hele tatt er relevant, men det er nokså påfallende. Det skal også føyes til at misbruket i stor grad har vært knyttet til kjøp av flybilletter, mestedels hos SAS (men også ett hos Ryanair), og interessant nok til og fra destinasjoner jeg selv har flydd til og fra innenfor de siste par-tre årene (typisk STR, BLQ, CPH, ARN).

    Så spørsmålet er, om enn kun av nysgjerrighet (etterforskningen får andre ta seg av): Er det også andre som den siste tiden har opplevd misbruk av kort og som tilfeldigvis har brukt dem ombord hos SAS?
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    De gangene mine kort har blitt misbrukt, har det typisk vært veldig lang tid mellom bruk og misbruk. Ett av kortene mine brukte jeg kun på en reise rundt i England og nesten ett år etter ble det misbrukt. Så det trenger ikke være close i forhold til bruk og misbruk. Kan gjerne være opptil et år, og spesielt rett før utløp av kortet? En teori bare...
     
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm... Interessant... Har aldri tenkt på at det er en forbindelse mellom bruk av kort på SAS i luften og misbruk i ettertid. Har kun opplevd misbruk av SAS-MC og det har vært relatert til reiser (Spania - så SAS-teorien kunne kanskje vært relevant men den gang da tenkte jeg på uvettig restaurant-besøk) og netthandel. Har ikke opplevd svindel på Amex (bank i bordet) enda.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror vel bildet er litt mer komplisert.
    Når mitt kort ble forsøkt misbrukt var det kort tid før en transaksjon på under en krone. Jeg gjetter på at dette var en brute force som tilfeldigvis klarte å treffe mitt kort på en serie av genererte nummer + tilfeldige utløpsdatoer.

    Om eneste fellesnevner er bruk på SAS på flyet, har ingen vært alene på et hotellrom, i en jakke i garderoben på en restaurant etc? Man skal være bra fingerferdig for å skimme et kort midt i kabinen, men 5 minutter med lommeboka ute av synet kan fint være nok til at en utro tjener på hotellet noterer kortdetaljer mens du spiser frokost..
     
    Last edited: 03. aug 2016
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Mine kort har blitt brukt og forsøkt brukt. Jeg lar de aldri ligge noe sted, alltid i lomma. Belastet på en norsk bensinstasjon etter at jeg hadde vært der. Ringte til SEB og fikk til svar at jeg måtte ta det opp med stasjonen. Etter mye om og men for å få fatt i daglig leder fikk jeg pengene tilbake. Jeg måtte svare for hva jeg hadde kjøpt og betalt. Kortet var misbrukt samme dag for 4-500 kr. SEB var ikke interessert i å snakke med meg i det hele tatt. Er misbruk datatrøbbel i noen tilfeller?
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også pinlig nøye på å ha kortene med meg og under oppsikt til enhver tid, spesielt på reise, så jeg tror det skal godt gjøres å få notert ned nummer e.l. for utro hotelltjenere og lignende. Det spesielle i akkurat mitt tilfelle, er at to av kortene er utstedt så sent som i april (og det ene av dem har vært så godt som ubrukt) og det tredje i februar. Det er jo klart at det kan være random, men med tre av mine kort (mis)brukt til å bestille diverse flybilletter i løpet av en liten måned lukter litt rart. Men dette får altså SEB/Sparebank1/Amex finne ut av; heldigvis er de rimelig raske til å ordne opp, og de to sistnevnte agerte sågar før jeg selv så at kortet var misbrukt (måtte imidlertid ha en ekstra runde med SEB, som i første omgang ikke lot til å mene det var noe merkelig).
     
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Har du vært i Hong Kong?

    Jeg har vært i Hong Kong to (vel faktisk tre ganger, men ene gangen var MR, så var kun én dag) ganger og begge gangene har kortene mine blitt misbrukt i etterkant. Nå kan jeg selvsagt ikke være 100% sikker på at kopieringen skjedde i hk, men turene var begge ganger kombinert med Thailand og vi har vært i Thailand 1000 vis av ganger uten at misbruk har skjedd.

    Første gangen ble nok visa kortet skimmet når jeg tok ut kontanter. I ettertid, ble det misbrukt på Sri Lanka. Heldigvis er jeg veldig bevisst på å aldri la det stå mye på lønnskonto, men overfører pengene til høyrentekonto. Banken var veldig fornøyd med rutinen min da, siden svindlerne kun gikk noen tusenlapper.

    Andre gang var ganske nylig, etter en tur til hk hvor jeg bruke mitt SAS amex kort ganske mye. Plutselig noen uker senere ble jeg oppringt av amex. De spurte om jeg hadde brukt kortet til å kjøpe varer på en nederlandsk og en slovakisk nettside.

    Ofte blir kortinfo samlet og solgt, så svindelen kan skje på andre siden av jordkloden av hvor man har reist.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Derfor jeg tenker at noen har kommet over lommeboka di.

    Som enhver fornuftig person. Jeg forstår meg ikke på de som får lønna rett inn på brukskonto med kort og gjerne har 2-3 mnd buffer stående der...
     
  9. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får lønna rett innpå brukskonto, men de får ikke kose seg der mange minuttene før alle de jeg skylder penger skal ha sitt! Bruker forresten aldri kortet til lønnskontoen annet enn i NO/SE/DK.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Bruker du debetkort? :D
    Mitt brukes ikke mer enn 2-3 ganger i året.. Dog litt mer i sommer til kontantuttak i land med høy kontantomsetning.

    Her skal bonuspoeng tjenes på alle transaksjoner:)
     
    Kjakan liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Far et par timer siden tikket det inn melding fra DNB, og ti minutter etter ringte de og lurte om jeg nettopp hadde prøvd å bestille en billett til 30.000kr på Air Buggagugga. Næææiii?
    Men dette Amex-kortet har vært horet rundt i verden siden januar, så det er vel litt mer muligheter for skimming etc. Dog interessant at flere har fått brudd på SAS kortene på kort tid.
    Uansett godt gjort å detektere og stoppe slike forsøk. Jeg er jo helt klart troende til å spontankjøpe underlige billetter med delvis tvilsomme selskap fra de rareste steder på planeten :oops:
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er liten vits i å spekulere for mye over dette. I veldig mange tilfeller blir brukersteder hacket og personlige data stjålet. Amerikanske gigantfirmaer som Home Depot, Target, USPS, Staples og mange andre er 'på lista'. Selv har jeg gratis 'credit watch' pga hacket hos Target. Også banker utsettes for dette - Barclays hadde et gigantinnbrud i fjor eller forfjor. Selvfølgelig skal man være forsiktig, men selv ikke dette er alltid nok. Prøv å google 'credit card dumps' ....

    http://money.cnn.com/2015/03/11/technology/security/credit-card-hack/
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De ringte meg når jeg kjøpte billetter med ethiopian:)
     
    Petter B-C and Shyneno like this.

Del denne siden