Krise - nedgradert bonusreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Andyfly, 24. juni 2025.

  1. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    993
    Bonuspoeng:
    93
    siste status i AMS: bonus C ryker først og selektering fra ‘’systemet’’ skjer basert på ranking. Innsikt i ranking blir noe spekulasjon, men tipper de som har betalt mest får sitte i C. Eneste hårstrå er hvis noen c-passasjerer ikke dukker opp på flighten. En mager trøst er vel at crown lounge 52 ikke er så ille. ‘’Sir you will Get a refund. I want my f….seat! Flere supervisere og mye klaging senere er konklusjonen. We’re fucked. 10 timer eco hurra. Får trøstedrikke tom loungen
     
    EndreD, Insomnia4u, Earl and 5 others like this.
  2. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å rette blikket mot Aruba og tenke at det uansett er en dagflight! Hold oss oppdatert om hva refusjonen består av. Bon Voyage.
     
    Gribb, stekus and Andyfly like this.
  3. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    993
    Bonuspoeng:
    93
    Takk takk - moralsk støtte hjelper alltid.
     
    JonathanI, Meursalt, Gribb and 4 others like this.
  4. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapene har som regel i vilkårene at de kan nedgradere/nekte ombordstigning. Det skjer typisk ved overbooking og schedule change. Som regel prøver de å løse det ved å tilby noen å frivillig stå av, men i blant blir det tvang.

    Hadde tilsvarende equipment change fra 781 til 789 fra AMS-NBO, da var det full C-kabin, men vi beholdt bonussetene våre den gangen. Heldigvis.
     
    Jeanette and Andyfly like this.
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    6,009
    Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Huff :( Får håpe de klarer å skaffe dere noe drikke og/eller mat fra C-galley i det minste
     
    JonathanI liker dette
  6. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    488
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    25% av billettenprisen i C kan jo fort være nesten dyrere enn en rimelig økonomibillett? Er ikke mye til kompensasjon dersom det er alt man har rett på.
     
    Jeanette and Lars J like this.
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, i forhold til resten av EU261 så er rettighetene ved downgrade ganske dårlige.
     
    biaop liker dette
  8. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    791
    Likes mottatt:
    6,746
    Bonuspoeng:
    163
    Føler med deg

    Vle nedgradert ved gate fra F til C med LH grunna flybytte, fikk tilbud om å reise dagen etterpå i F eller samme dag i C, fikk 2*850€ i erstatning utlevert som Voucher i F lounge, var litt styr med å få det på konto, men 4 uker seinere var alt utbetalt…
    Dette var også rein bonus booking
     
    jonss, Cumulus, Leon and 6 others like this.
  9. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Argh dette var ille ja.. har opplevd bytte av equipment på bonus billetter x flere, men altid bare endring av setene, ikke nedgrading av klasse. Interessant å høre hva KLM kommer opp med. Hadde nettop en paid fare med TK i biz, der flyet fra OSL ble endret og setene ble mixed opp, samt at flymodellen nok var eldre enn det som var planlagt. TK kom så uventet senere med email om at jeg får 6K poeng, mens medreisende som ikke er TK medlem får voucher på 10% ved neste flyving. Da hadde jeg heller fått voucheren jeg og :)
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    3,072
    Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    I Tokyo fikk jeg cash i en konvolutt av TG staff ved nedgradering fra F til C (bonusbillett). Mener det (i alle før) er standariserte regler for hva downgrade koster, men vet at noen selskap heller tar den enkle løsningen og bare tilbakefører en viss mengde poeng.

    @Andyfly sa supervisor noe om hva du har rett på i kompensasjon? Altså hva KLM sin praksis er? Ofte lurt å ordne det på stedet om det er mulig.
     
    jonss, Hilde and Fly med oss like this.
  11. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    626
    Bonuspoeng:
    93
    Leste en gang da vi selv sto og ble truet med Downgrade (SAS skulle plutselig fly en av de gamle A330 til LAX, så Crew trengte 3 seter) at de prinsipielt ikke nedgraderer EB* og bonusbill? Kanskje en annen tralt hos KLM.
     
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,626
    Likes mottatt:
    5,877
    Bonuspoeng:
    183
    Vil man ha rett til å kansellere reisen kostnadsfritt da man ikke får det man har betalt for?
     
  13. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Det kompliserte her er når ticketing og operating carrier ikke er den samme. Jeg kan se for meg at enkeltmennesket hos SAS ikke forstår situasjonen og ikke gir refusjon, men henviser til KLM. KLM på sin side kan ikke gi refusjon for en bonusbillett hos EuroBonus. Man må i så tilfelle sikkert sende en del e-poster eller få snakke med en voksen. I verste fall blir det TKN. I aller verste fall kan ikke SAS klandres og man får ikke medhold i refusjon fra SAS.
     
    Jeanette liker dette
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,849
    Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    SAS vil høyst sannsynlig se på dette som en ufrivillig endring og tilby refusjon eller ombooking til andre bonusseter om nedgradering skjer før reisen har startet.
     
    Jeanette liker dette
  15. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,023
    Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Hovedproblemet er at dette ofte skjer på så kort varsel at man 1) Ikke rekker å kontakte SAS på forhånd eller 2) man har ingen fullverdige alternativer for ombooking.
    Eventuelt den interessante problemstillingen om dette skjer på hjemreisen, da vil refusjon være lite relevant.
    Det hadde vært interessant å vite hva SAS ender opp med å betale KLM i et slikt tilfelle. Billetten er utstedt i klasse O, men KLM vil mest sannsynlig korrigere selv og ta over billetten. Strykes da bookingen fra SAS i klasse O, eller blir denne liggende igjen og at det fra SAS sin side på 117-billetten betales for O-klasse på det aktuelle strekket.
     
  16. unwillingnorthman

    unwillingnorthman Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Akkurat idet jeg begynte glede meg til å skrive forumets første(?) reisebrev fra første klasse siden Skyteam overgangen fikk vi melding om flyendring og nedgradering: Garuda sin eneste faste maskin med første klasse kabin fra Amsterdam til Jakarta ble byttet ut og vi ble nedgradert til business class.

    Garuda Indonesia Business class er et produkt som etter de fleste erfaringer her og på andre fora virker ha tapt seg kraftig siste 5-10 år som følge av innsparinger og fremstår nå som heller middelmålig. Dette i rak motsetning til deres første klasse som rett nok kommer med noe utdatert hard product (IFE fra 2010 tallet ++) men til gjengjeld godt ivaretatt soft product og service hele veien.

    Ble aldri tilbudt alternativer da jeg antar det er kombo av vedlikehold og fullpakket kabin siden siste måneden Amsterdam-Jakarta ruta betjenes med første klasse før den flyttes til nattflygning mellom Tokyo Haneda og Jakarta istedet.

    Gitt SAS regelrett grinete holdning rundt denne bookingen hele veien øynet jeg liten utsikt til velvilje derfra, og så ved første øyekast uansett ikke andre routinger som ikke innebærte flere stopp - noe madammen var negativ til da vi og reiser med en 3åring. La Premiere eller Singapore Airlines ville naturligvis vært fantastisk å få med seg, men sannsynligheten for å få det gjennom 3 dager før avgang ble bedømt som svært liten. Dermed blir det nedgradering med et bittelite håp om at erstatningsflyet er et av de som ble oppdatert med nyere IFE.

    SAS sa vi kunne bruke skjemaet på avreisedato for å rette krav etter nedgradering, så får vi se hvordan det går. Jeg er usikker på hvordan regnestykket vil slå ut gitt 3 pax og 2 CT vouchers, men tenker kreve det jeg kan for å ha blitt fratatt en opplevelse vi neppe kan forvente få muligheten til igjen.

    Tror intuitivt SAS vil være lettere å starte med enn Garuda, da sistnevnte nok dessverre må tvinges til å utbetale evt kompensasjon gjennom rettslig prosess som ikke er helt åpenbart hvor kan/må føres (Norge? Nederland?) eller hva vil koste i tid og penger.

    Forhåpentligvis vil @KristianE89 ha bedre hell enn oss når de reiser litt senere i Juli og kunne dele litt om opplevelsen.


    TLDR: Garuda endret fly 3 dager før avreise, invol downgrade F - > C klasse. Omruting via SAS antas vanskelig + flere stopp lite ønskelig. Retter krav mot SAS via skjema etter instruks kundeservice, mot Garuda hvis SAS ikke tar saken og søker regress mot GA selv.
     
    EndreD liker dette
  17. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,326
    Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    God venn av meg reiser med Garuda idag, booket i utgangspunktet i F men det ble nedgradering fordi presidenten har stukket av med flyet som pr nå står i London og er på vei til Paris. PK-GIG er regnr. Det andre flyet med First kabin står på bakken og har ikke blitt brukt på lenge.

    Men ja, han fikk beskjed om det samme som deg. Så det du kan forvente deg er nok refundering av poengsum.

    Men der skal Garuda ha for å ordne opp med tanke på at det er en award booking gjennom SAS og ikke billett utstedt fra Garuda selv.
    De stilte opp med bil på Schipol idag, og rett til VIP terminalen for lounge der.
    Pyjamas har de ordnet som ble levert i biz kabinen, og de stiller fortsatt med limousine service i DPS når de lander der fra CGK. i CGK siden de skal domestic så skulle de ordne med eget VIP rom i domestic loungen for de.

    På retur er det fortsatt F så lenge ikke presidenten skal ha langt opphold i Europa :p De har bekreftet opphenting med bil på retur og, med tilgang kun 3 timer i vip terminalen før flyet videre til TRD. Skulle de sitte lengre så ble det €225 ex VAT pr time for hver person.

    Image (2).jpeg
     
  18. unwillingnorthman

    unwillingnorthman Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Sendte deg PM og tok en litt pert telefon til Garuda. Virker som det er litt vilkårlig hvordan de ter seg, men åpenbart at dette var kjent lang tid i forveien og kunne vært meddelt mens det enda var mulighet til å vurdere alternativer.

    Annet enn de norske skatteflyktning-leirene i Sveits er vel dette forumet et av få steder man kan håpe på sympati for å bli nedgradert fra F til C, men mtp de stadig labrere fremtidsutsiktene til å booke F i Skyteam mister man jo en sannsynligvis unik opplevelse.

    Så gjenstår det å jo se nøyaktig hvor lavt Garuda har latt business produktet sitt synke.
     
    jonss, Insomnia4u, wilco and 3 others like this.
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,326
    Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp svart deg.

    Syns biz produktet til Garuda er noe av det verste jeg har flydd med, la ut en review av de i siste reisebrevet mitt:p
     
    unwillingnorthman liker dette
  20. unwillingnorthman

    unwillingnorthman Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Oppdatering : det ble bil og VIP terminal likevel, dog etter alle solemerker en lang og utfordrende tur i PK-GIK maskinen som ikke er blant garuda sine eldste, men ei heller oppdatert i noen form siden ankomst 2016.

    Hvem vet - kanskje er vi heldige og får bedre business enn vanlig, men tar utgangspunkt i nudler og pledd, ref andres erfaringer.

    Mini Update : Garuda HAR fått meny hvor ved første øyekast chicken noodles/kung pao glimrer med sitt fravær og amenity kit har fått Porsche Design logo. Omvendt kompisen til Paramberg ble det ingen pysj (hadde vært litt moro å sprade rundt som han ene særingen som har med pyjamas!) og 'sengetøyet' likner ved første øyekast fleecepledd fra europris. IFE er stadig antikvariske og under 'New Releases' er det! Beetlejuice fra 2024, og resten godt bakover i tid.

    Tenn et lys! Litt mer sammenhengende reisebrev med bilder etterhvert.

    Takk for tilbakemeldingen!
     

    Attached Files:

    Last edited: 14. juli 2025
    Lillegutt, Baldrick, Teknolai and 9 others like this.

Del denne siden