Akkurat idet jeg begynte glede meg til å skrive forumets første(?) reisebrev fra første klasse siden Skyteam overgangen fikk vi melding om flyendring og nedgradering: Garuda sin eneste faste maskin med første klasse kabin fra Amsterdam til Jakarta ble byttet ut og vi ble nedgradert til business class.
Garuda Indonesia Business class er et produkt som etter de fleste erfaringer her og på andre fora virker ha tapt seg kraftig siste 5-10 år som følge av innsparinger og fremstår nå som heller middelmålig. Dette i rak motsetning til deres første klasse som rett nok kommer med noe utdatert hard product (IFE fra 2010 tallet ++) men til gjengjeld godt ivaretatt soft product og service hele veien.
Ble aldri tilbudt alternativer da jeg antar det er kombo av vedlikehold og fullpakket kabin siden siste måneden Amsterdam-Jakarta ruta betjenes med første klasse før den flyttes til nattflygning mellom Tokyo Haneda og Jakarta istedet.
Gitt SAS regelrett grinete holdning rundt denne bookingen hele veien øynet jeg liten utsikt til velvilje derfra, og så ved første øyekast uansett ikke andre routinger som ikke innebærte flere stopp - noe madammen var negativ til da vi og reiser med en 3åring. La Premiere eller Singapore Airlines ville naturligvis vært fantastisk å få med seg, men sannsynligheten for å få det gjennom 3 dager før avgang ble bedømt som svært liten. Dermed blir det nedgradering med et bittelite håp om at erstatningsflyet er et av de som ble oppdatert med nyere IFE.
SAS sa vi kunne bruke skjemaet på avreisedato for å rette krav etter nedgradering, så får vi se hvordan det går. Jeg er usikker på hvordan regnestykket vil slå ut gitt 3 pax og 2 CT vouchers, men tenker kreve det jeg kan for å ha blitt fratatt en opplevelse vi neppe kan forvente få muligheten til igjen.
Tror intuitivt SAS vil være lettere å starte med enn Garuda, da sistnevnte nok dessverre må tvinges til å utbetale evt kompensasjon gjennom rettslig prosess som ikke er helt åpenbart hvor kan/må føres (Norge? Nederland?) eller hva vil koste i tid og penger.
Forhåpentligvis vil
@KristianE89 ha bedre hell enn oss når de reiser litt senere i Juli og kunne dele litt om opplevelsen.
TLDR: Garuda endret fly 3 dager før avreise, invol downgrade F - > C klasse. Omruting via SAS antas vanskelig + flere stopp lite ønskelig. Retter krav mot SAS via skjema etter instruks kundeservice, mot Garuda hvis SAS ikke tar saken og søker regress mot GA selv.
Vis alt...