Kuala Lumpur, Singapore & Tokyo - CT

Tråd i 'Reisebrev' startet av miura, 13. nov 2016.

  1. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Det ligger en rekke storartede reisebrev her inne som jeg og sikkert de aller fleste har fått mye glede, tips og inspirasjon fra. Jeg har i en lengre periode vurdert å bidra med en trip report selv, men aldri fått ut fingeren. I motsetning til de herlige liverapportene vi har sett mange av i det siste er dette en litt eldre tur, men forhåpentligvis vil den være til glede uansett.

    Turen ble planlagt i Januar 2015 og skulle finne sted rundt påsketider samme år. Men en god slump EuroBonus-poeng på bok samt en ubenyttet CT var tanken å reise østover på en bonustur. Påsketider er et populært reisetidspunkt men heldigvis er det stort sett alltid seter å oppdrive med Star Alliance, spesielt østover.

    Etter litt mye om og men ble følgende rute akseptert hos callcenteret i Tallinn og billetter utstedt (alt i Business/Plus).

    Utreise:
    SK892 - TRD-ARN
    TG961 - ARN-BKK
    TG415 - BKK-KUL

    AK721 - KUL-SIN (Eco - separat booking)

    Retur:
    NH802 - SIN-NRT
    LH711 - NRT-FRA
    LH830 - FRA-CPH
    SK2884 - CPH-TRD

    Fikk maset oss til open-jaw KUL/SIN i dette tilfellet fordi det ikke var mulig oppdrive noe booking til/fra enten SIN eller KUL. Dette gav oss 2 dager i Kuala Lumpur hvor planen var å få med seg Formula 1-løpet før vi tok turen ned til Singapore for å være der i en ukes tid. På returen hadde vi lagt inn en 23-timers layover for å besøke Tokyo.

    Trondheim - Arlanda, SK892, CRJ900, Sete 1A og 1C.

    205_Fotor.jpg


    Vi var på Værnes i god tid etter oppfordring fra Avinor på bakgrunn av forsinkelser dagen før i forbindelse med snøstorm på OSL og generell stor påskeutfart. Innsjekk på automat/internett fungerte ikke for bookingen vår og vi måtte pent stille oss i kø til serviceskranken til SAS. For de som kjenner flyplassen vet man at det ikke finnes noe egen skranke for Plus/Business/Star Alliance Gold men at dette som regel ikke er et problem siden det ofte er få mennesker i kø her. På denne dagen var køen historisk lang og vi stod i underkant av en time i kø for å få sjekket inn bagasjen samt utstede boardingkort. Køen i sikkerhetskontrollen var også enorm så det var deilig med null kø i fast track og vi begynte så smått å kjenne på at dette skulle bli en problemfri og komfortabel utreise med sprudlevann og det som hører med. Den gang ei.

    Vi pilte ned til utland i forventning til at boarding skulle starte hvert øyeblikk men anonnsering av boarding uteble og skiltet ved gate viste Please Wait. Flyet stod allerede ved gate og vi hadde drøyt to timer i Stockholm før flyet til Bangkok skulle gå så vi var ikke nevneverdig nervøs for en kort forsinkelse her. Etter en drøy halvtime kom beskjeden som lyn fra klar himmel. Avgangen var 5 timer forsinket grunnet manglene crew som sannsynligvis var forsinket opp fra OSL på grunn av snøkaos.

    Allerede her begynte vi å ane fare for at vi ikke skulle rekke kvalifiseringsrunden i Formula 1 på Sepang dersom vi ikke ble booket om til en passende flyvning. Gatepersonalet delte ut vouchers for mat og drikke men henviste til å vente til vi kom til Stockholm med å ta kontakt for ombooking. De trodde også at vi kom til å ha ny reiserute klar allerede før vi landet ettersom operasjonssenteret var klar over at vi kom til å miste videre forbindelse. Gulltelefonen til SAS henviste til Tallinn for ombooking og det eneste Tallinn foreslo var å kansellere turen til full refund. Lite aktuelt med tanke på urefunderbare hotellbestillinger og Formula 1-billetter.

    Vi gjorde litt research og fant flere aktuelle routinger videre fra ARN som noenlunde ville få oss til Kuala Lumpur i tide til Formula 1-kvalikkrunden på lørdag. Med noen øl innabords fra kafeen på utland i Trondheim slo vi oss til ro me at SAS kom til å rydde opp og sende oss avgårde på en ny fornuftig routing.

    Overfarten til Stockholm var ikke nevneverdig innholdsrik. Smekkfullt fly og ordinær Plus-servering. Vi var mer opptatt av hvordan SAS ville håndtere ombookingen og vi hadde ikke hørt noe i løpet av de 5 lange timene vi var sittende å vente på avgangen. Ingen epost om ny reiserute når flymodus ble deaktivert samtidig som understellet traff asfalten på Arlanda. Først ut av flyet småsprang vi bort til nærmeste serviceskranke hvor selvfølgelig kø-lappsystemet var ute av drift og 30 mennesker stod foran oss i kø. Dette var absolutt det verste tidspunktet dette kunne skje og vi verken kunne trekke lapp som business-pax eller gullkortholdere. Selv om 4 av 4 skranker var bemannet gikk køen utrolig treigt og boarding var allerede startet på LH-flyvningen til Frankfurt som vi mest sannsynlig antok vi skulle bli booket på for å kunne nå kveldsflyvningene østover fra Tyskland.

    Når det endelig var vår tur i skranken brukte SAS-damen fryktelig lang tid og konfererte på telefon minst 2 ganger før hun la fram det mest fornærmende forslaget jeg noen sinne har hørt i en ombookningssituasjon. Dere skal overnatte på Arlanda og sendes videre til FRA i LH eco i morgen tidlig og så videre til KUL med Malaysia Airlines i økonomiklasse. Jeg kjente på dette tidspunktet at blodtrykket begynte å bli farlig høyt og forlanget at dette måtte sjekkes igjen. Jeg viste til flere ledige seter i business på flere ulike routinger som ville ta oss til Kuala Lumpur noen lunde i tide samt i samme klasse som vi hadde bestilt. Hun påsto så at våre bonusbilletter var begrenset til hvor vi kunne bookes om og at det måtte være ledige bonusbilletter for å kunne booke for eksempel LH i C via FRA til KUL. Hvordan hun da kunne presentere en booking på en OneWorld-carrier i en omtrent utsolgt økonomikabin ble for meg et alt for dårlig argument og jeg forlanget å snakke med en supervisor. Dette var heller ikke mulig og jeg ble henvist til servicesskranke/billettkontor ved innsjekkingsområde til SAS.

    I billettskranken til SAS var det like lite hjelp å få og de hadde ikke noe godt svar på hvorfor vi hadde blitt tildelt den routingen vi hadde fått. De unnskyldte seg med at de ikke “fikk tak i” noen med fullmakt til å godkjenne en booking av ordinære business som et alternativ. Ikke klarte de til å vise til noe vilkår som sier at bonusbilletter har andre ombookingsregler ved irrops heller. Det var sent og vi gikk til vårt tildelte hotellrom ved Clarion SkyCity for å roe oss ned litt etter x antall timer med køståing og kranling. Vårt siste håp var å ta en ny runde med SAS-personale neste morgen før 06-avgangen vi var satt på med LH til FRA i håp om å få noen til å rydde opp i bookingen.

    Det viste seg også å være fånyttes og vi fikk beskjed om å forholde oss til oppsatt plan. Vi var på dette inneforstått med at SAS ikke var til noe hjelp og at vi heller måtte få rydde opp i dette i etterkant av turen.

    Arlanda - Frankfurt, LH809, A321, Sete 22A og 22B, Economy

    229_Fotor.jpg

    Overraskelsen var stor når vi for ordens skyld sjekket om det var ledig på buisnessklasse på vår oppsatte flight MH005 og det var minst 6 billetter til salgs. Dette fant vi ut etter boarding så vi rakk ikke å konfrontere SAS med dette på telefon. LH-intraeuropeisk i Y er relativt greit, men når man sitter bak i bussen til tross for at man har bestilt noe annet, føles det ikke helt greit. Etter landing gjorde vi et siste forsøk med SAS-uniformert personale i Frankfurt med der ble vi bare henvist til SAS kundeservice.

    Billettene vi hadde videre på Malaysia Airlines var i en eldre 777-200 med 2-5-2 konfigurasjon i økonomiklasse. I tillegg var vi plassert på 34F og 37F. Til den som ikke har memorert alle setekart så kan jeg tilføye dette er midtsete av alle midtseter. Humøret var ikke på topp når man sto foran 10.000km plassert slikt. Det var klart for å ta saken i egne hender og få oppgradert billetten til business. Damen i business-insjekkskranken hos MH fikk etter litt om og men booket oss over i C for den nette sum av 800 EUR per person. En noe drøy sum, men vi aktet å få dette refundert fra SAS i ettertid og samtidig var det uvirkelig å se for seg turen over på økonomiklasse.

    fullsizeoutput_158_Fotor.jpg

    Når Rimowaene var overlatt bagasjebåndet og nye boardingkort utstedt gikk turen til første og beste lounge for å slukke sorgene i et utall glass sprudlevann. Vi hadde tross alt mistet en hel dag av ferien, kvalfiseringsløpet i Formula 1 og den ene overnattingen vi hadde planlagt på Westin i Kuala Lumpur.

    15.DSC06623.jpg

    Malaysia Airlines benytter seg av Cathay Pacific sin lounge for sine C-pax. Tjuvlånte et bilde jeg fant på Google her ettersom jeg hittil på turen ikke akkurat hadde fokusert på bildetaking. Helt OK med relativt nyrenoverte dusjfasiliteter. Savnet kanskje litt på matutvalget men vi hadde som mål å få senka skuldrene, tatt en dusj og koblet av stresset med litt forfriskninger.

    fullsizeoutput_150_Fotor.jpg
     
    Last edited: 13. nov 2016
    FFlyer, CrotchRocket, Edin and 11 others like this.
  2. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Frankfurt - Kuala Lumpur, MH005, B772, Sete 2C og 2D.

    Vi satt i loungen frem til tavlene opplyste om boarding og gikk smertefritt rett inn på flyet i egen kø ved gaten som befant seg i kort avstand fra gate. Kabinen har en 2-3-2 konfigurasjon som minner om Thai sin gamle businesskabin og er veldig moden for utskiftning. Reiser man to eller tre sammen kan nok sete oppfattes som greie, men reiser man alene som forretningsreisende ville jeg nødig havnet i D-setene her. In-flight entertainment er omtrent ubrukelig på de små skjermene på rad 2, så de ble for det meste brukt for kartvisning.

    81WjyaniQ0idOaAxABb3aA_thumb_1482_Fotor.jpg

    Setene er ikke helt lie-flat heller, men etter godt med børst før, under og etter lunsjserveringen var det ikke noe problem å få seg noen timer på øyet. Maten som ble servert var under forventning sammenlignet med SQ, TG, EK og LH som danner sammenligningsgrunnlaget mitt. Vinutvalget var heller ikke noe å rope hurra for, men Tiger-øl og champagne fikk stemninga opp og det var deilig å slappe av og legge den turbulente starten på turen bak seg.

    YwjTzVQ5RMS4enXrzs23Gg_thumb_1429_Fotor.jpg
    zagiaTOnRUWnrjfd5MncKw_thumb_1449_Fotor.jpg

    Vi begynte også å tenke på skjebnen til MH370 og MH17 når vi satt der med snuten pekende mot Ukraina, men et par glass sprudlevann til og en liten østlig korreksjon av flyretning fra piloten og tankene var borte. Til tross for et foreldet hardprodukt og under-par kvalitet på maten var flyturen en positiv opplevlese ene og alene på grunn av serviceinnstillingen til crew ombord.

    fKsA2rjWS3udB2RG4J4IOQ_thumb_1431_Fotor.jpg UcpX0ZxOS3We182j%ePDgw_thumb_143b_Fotor.jpg
    fPpx1vrYQ9OYFfLB6bYcYg_thumb_146e_Fotor.jpg
    jmjcrLUrReGda26a8fC2Lg_thumb_141e_Fotor.jpg
    3FcJo7NsTT6HqvirzRGt0A_thumb_13ea_Fotor.jpg
    I1rOx7icTUOhChS5I04zbg_thumb_13eb_Fotor.jpg

    Vi landet på en time før oppsatt rutetid grytidlig søndag morgen lokal tid. Når koffertene ankom hadde vi egentlig planlagt å plassere koffertene i bagasjeskap frem til kvelden når vi skulle videre med Air Asia til Singapore. Etter et tips fra Crew ombord gikk vi bort til Sama-Sama Hotel som ligger like ved KLIA1 som er den store internasjonale terminalen i Kuala Lumpur. Her fikk vi for en drøy 50-lapp oppbevart bagasjen vår samt tilgang til dusjfasilitetene tilknyttet hotellets spa. Formula 1-løpet startet kl. 15.00 så vi hadde drøyt 7 timer til sightseeing i Kuala Lumpur-sentrum.

    235_Fotor.jpg
    242_Fotor.jpg

    Hotellet kjørte oss i golfbuggy tilbake til togstasjonen tilknyttet terminalen og etter en drøy halvtime var vi i sentrum av KL. Det viste seg at man bør ha forhåndsbestilt billett for å komme opp i Petronas Towers så vi nøyde oss med å ta et par pils og nyte utsikten mot tårnene fra bassengbaren oppe i Traders Hotel. Ellers gikk vi rundt litt på måfå rundt KLCC samt prøvde litt ulike lokale retter i Jalan Alor. Tiden gikk raskt fra oss og vi måtte sette kursen mot Sepang International Curcuit som ligger like i nærheten av flyplassen.

    252_Fotor.jpg 269_Fotor.jpg 299_Fotor.jpg


    Generelt er det ganske dyrt å få billetter til Formula 1-løp rundt om i verden, men Malaysia Grand Prix utmerker seg i og være en av de billigere arragementene på kalenderen. Vi betalt rundt 500 kroner og hadde meget gode seter med utsikt mot over 50% av banen. Løpet i seg selv var ikke det helt store fyrverkeriet med Ferrari og Sebastian Vettel sikret seg en overraskende seier. Etter løpet var ferdig fikk vi tatt en dusj hos våre nye venner hos Sama-Sama Hotel, noe som var relativt nødvendig etter en hel dag utendørs i Malaysias fuktige klima, før kursen ble satt mot KLIA2.

    306_Fotor.jpg 330_Fotor.jpg
     
    FFlyer, yukho, CrotchRocket and 9 others like this.
  3. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Kuala Lumpur - Singapore, AK721, B738, Sete 8A og 8B.

    Air Asia og en del andre lavprisflyselskap benytter KLIA2-terminalen som er vesentlig mindre og ligger et stykke unna hovedterminalen. Normalt kan man ta toget for drøyt 4 kroner som tar 3 minutt mellom KLIA og KLIA2, men ettersom vi hadde bagasjen på flyplasshotellet tok vi like gjerne en drosje bort tid. Innsjekk gikk kjapt og etter en kort spasertur var vi ved gates. Denne terminalen hadde ingen lounger og servicetilbudet var ikke noe å skryte av. Heldigvis var det kort tid til avgang og vi kunne gå ombord uten noe forsinkelser.

    Air Asia er en helt greit lavprisselskap i mine øyne og kan sammenlignes med Norwegian på mange måter. De har ikke like mye skjulte gebyrer som for eksempel Ryan Air eller Easyjet og er generelt litt mer serviceinnstilt. På korte turer intra-Asia har jeg aldri hatt noe å utsette på selskapet og anbefaler det gjerne dersom man har behov for å hoppe litt rundt i Asia på separate bookinger. Flyene er relativt trangt innredet, men vi overlevde fint den 40 minutt lange flyturen ned til Changi.

    Ved landing var det en kjapp affære gjennom immigrasjonsskranken (som alltid i Singapore) før vi fikk bagasjen etter et par minutts ventetid. For de som ikke har vært innom flyplassen her så er det en grunn til at den gjentatte ganger blir kåret til verdens beste. Alt bare fungerer. Vi hoppet inn i første og beste taxi for turen ut til Sentosa hvor vi var klare for 5 dager på The Sentosa Resort and Spa managed by AccorHotels (nå rebranded Sofitel Singapore Sentosa). Sentosa er en kunstig øy drøyt 10-15 minutt utenfor bykjernen som har masse bade- og underholdningstilbud. Jeg er veldig glad i stedet fordi man kan koble av i rolige omgivelser, men samtidig være en kort kjøretur unna en skikkelig verdensmetropol.

    Dette var reisefølgets første tur til byen og vi bestemte oss for å dele opp oppholdet på tre forskjellige hotell, både av praktiske og hotellutforskende hensyn. Etter Sentosa var vi booket en natt på Marina Bay Sands (bassenget måtte prøves) og til slutt et par netter på St. Regis som har vært min favoritt i Singapore tidligere og som ligger tett på shoppingmekkaet Orchard Road.

    Det finnes mye kritikk av AccorHotels og deres fordelsprogram Le Club Accor men min erfaring er at de er romslige med oppgraderinger og generelt har god gjenkjennelse av statuskunder. Sofitel er også en av mine favorittkjeder og jeg bor gjerne på hotellene hvor de finnes. Vi var i forkant klar over at dette hotellet skulle gjennom en renovasjon og re-brandes til Sofitel, men etter en samtale med GM på telefon i forkant ble jeg lovet at et opphold før renovasjonen også kom til å bli bra.

    Standardrom ble booket og vi ble oppgradert til en Prestige Suite som er priset minst 3 ganger standardrommene. Vi ble samtidig informert om at vi fikk frokosten gratis samt vouchers for velkomstdrink. På rommet ventet en flaske rødvin, vann, frukt og sjokolade. Selv om rommet bar preg av alder, var det på ingen måte noen mangler utover et relativt gammelt TV- og lydanlegg. Jeg har nå bodd på dette hotellet både før, under og etter re-branding og det kan varmt anbefales dersom man skal ta noen dager på Sentosa, spesielt med Le Club Accor Platinum-status.

    CU7MhzbgQ6i+wcaViskyvg_thumb_1445_Fotor.jpg 100+F0kxS0WSNXNpLCErRw_thumb_1412_Fotor.jpg 359_Fotor.jpg 363_Fotor.jpg

    Forsettelse følger..
     
    FFlyer, jtmath, LineE and 6 others like this.
  4. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Merker jeg ble irritert av å lese dette; hadde en noe liknende opplevelse for et par år tilbake. Hadde en bonusreise til Japan i business, men første flighten vår, fra Stavanger til London ble kansellert grunnet snøkaos i Oslo (både DY og BA hadde ingen problemer med å fly til London samme kvelden). Det var ingen som kunne eller ville booke oss om og vi var nødt til å fly samme routing som vi opprinnelig hadde (til Hiroshima), så vi mistet 4 dager av påskeferien bare på å vente på å komme avgårde. Det hele opplevdes ganske absurd...:mad:
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Snakk om kjip start, men det ser då ut som at ting tok seg opp :)
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra rapport så langt, ser frem til fortsettelsen :)
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    IROPS med bonusbilletter er ofte slitsomt og komplisert...
    Men, det er bare bullshit at dere skal måtte fly i Economy så fremt det er ledig i Business. Dessverre er det ofte vanskelig å finne riktige personer hos SAS for å ordne opp i slike problemer, de fleste vet ikke hva de snakker om. For min del virker det ofte som at de engelsktalende callsentrene er best.

    Men, det er viktig å være klar over at det er "operating carrier" sitt ansvar at dere kommer frem. I dette tilfellet var dette SAS, men det er vanlig at også andre carriers (Lufthansa, Thai, etc.) ville sagt at "billetten er kjøpt hos SAS, du må kontakte de". Det er bare tull. Man må ofte snakke med flere personer, og virkelig krangle og stå på sitt, men for min del har det alltid ordnet seg.

    For min del har dette gjort at jeg ved tre anledninger har havnet i betalt F isteden for award. Det er også slik jeg har havnet i SQ F på en A380 med en SK Award... :)

    Dere bør i alle fall få en god kompensasjon av SAS, det er de som har f**** opp i dette tilfellet.
     
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Flott lesning. Kjip start, håper virkelig SAS refunderte de 800Euro per pers for oppgraderingen. Virker som man er helt uten rettigheter når man flyr på poeng. Med slike tilstander så er det ikke dumt å booke med lange transfer slot (Under 24 timer). Spesielt når man bytter selskap.
    Hvis man f.eks har booket Thai ned til BKK og har Thai videre så vil jeg tro at å ha ca 2timer er helt ok. Men jeg ville nå prøved å ha noen timer(1-2 flighter) om man f.eks flyr SAS/LH inn til FRA og skal videre med med ANA i F. Det er jo alltid lett å være etter på klok :) Booking i februar er hverfall med god marging når jeg skal skifte selskap, selv om jeg ikke vet om det holder.
     
    miura liker dette
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    For et bra reisebrev så langt. Utrolig velskrevet. Skikkelig sur og tung start, ikke noe gøy i det hele tatt. Spent om du får igjen de 1600EUR du måtte legge ut.

    Ser frem til resten.
     
    miura liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Herre min for en start... Ble brått litt bekymret for CT'n i desember.
    Gleder meg til å høre resten.
     
    miura liker dette
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport! Blir irritert av å lese om den elendige håndteringen av SAS, på en av sine hjemmebaser. Det finnes det ingen unnskyldning for, selvom de prøver seg med bortforklaringer når det gjelder bonusreiser.
     
    miura liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er dessverre ikke noe unikt for SAS. Jeg har måttet krangle både med UA, SQ og LH når liknende ting har skjedd.
     
    miura liker dette
  13. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Fy søren for en stressende start! Lurer på tankegangen til SAS; Du er så lojal at du har tjent deg opp nok poeng til å ta en skikkelig ferie - la oss føkke det opp for deg, og sørge for at du slutter med det? :rolleyes: Godt ferien tok seg opp når dere kom til KL og Singapore!

    Knallbra reisebrev så langt! Gleder meg til fortsettelsen! :):)
     
    miura liker dette
  14. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Sentosa har en del kunstige strender som hvor det som oftest er relativt få mennesker med unntak av søndager og public holidays. Absolutt å anbefale å slappe av her en dag derom man har et lengre opphold i byen. Liker atmosfæren ved Tanjong Beach Club. Alkoholprisene på Sentosa og andre steder i Singapore forøvrig er rimelig drøye sammenlignet med andre asiatiske land rundt, men likevel noe lavere enn her hjemme. Om jeg ikke husker feil betalte vi rundt 55 kroner for en 0,4 pils.

    sentosa6.jpg
    Øvrig gjest på Sofitel Singapore Sentosa

    sentosa5.jpg
    Utendørs frokost på hotellet med meget omfattende utvalg

    sentosa 3.jpg sentosa2.jpg sentosa4.jpg
    Singapore Slings på Tanjong Beach Club


    Hvis man liker fornøyelsesparker kan også Sentosa være verdt et beøsk. Resorts World Sentosa er en relativt stor park som inkluderer casino, Universal Studios, en vannpark og akvarium. Det var vel verdens tredje dyreste bygning når den ble ferdigstilt for noen få år siden. Sikkert ikke feil å ta med seg familien hit, men vi hadde det rimelig gøy når vi tok en snartur innom Universal Studios for å bekjempe bakrus med litt adrenalin fra berg- og dalbanene de har der. Det går også en taubane fra Sentosa opp til Faber Peak på fastlandet som vi tok en tur/retur på uten at det helt var det store.

    sentosa1.jpg

    Ellers er det ikke å stikke under en stol at Singapore er et shoppingmekka. Orchard Road er hjem til et utall antall gigantiske kjøpesenter. Jeg er sikker på at man kan gå i ukesvis før man har besøkt alle etasjer i alle kjøpesenterne i byen. Singaporedollaren har vært mye mer stabil mot den norske krona sett mot USD/EUR de siste årene så vårt inntrykk er at det finnes kroner å spare på å handle saker og ting her. Favorittene mine er ION Orchard, Takashiyama og The Shops and Marina Bay Sands.

    mbsIMG_2249_Fotor.jpg
    The Shoppes at Marina Bay Sands

    Det ble også noe tid til å se andre severdigheter i byen. Asian Civilisations Museum og Singapore Art Museum fikk begge avlagt et besøk. Gardens by the Bay bak Marina Bay Sands er også et imponerende skue, spesielt på kveldstid når de kjører i gang lysshowet. Det finnes en bar på toppen av det største bygget som er formet som et tre og det er absolutt en opplevelse å nyte et par glass vin der oppe når dette lysshowet pågår. Vi hadde planer om å få med oss Night Safari i Singapore Zoo, men det ble aldri noe av ettersom de fleste kvelder gikk med på å bli kjent med utelivet i byen.

    gbtb1.jpg gbtb2.jpg
     
    FFlyer, Kristian, Edin and 5 others like this.
  15. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Vår erfaring er at Singapore har et skikkelig knall uteliv med svært stor variasjon i utesteder. Vi hadde i utgangspunktet ikke planer om å dra ut så ofte men vi endte stort sett opp på utesteder til langt på natt hver eneste dag mens vi var der. Anbefaler å dra til Club Street like ved Chinatown tidlig på kvelden, der stenger de gaten for trafikk og det myldrer av små restauranter og barer med god stemning. Flere steder har utvalg av ulike craft beers som virkelig falt i smak hos oss. Inntrykket mitt er at mange lokale kommer hit for å spise eller ta en drink etter jobb.

    Singapore har også verdens høyeste utendørs bar som vi tok turen innom. 1-Altitude finner du på toppen av 282-meter høye 1 Raffles Place og utsikten der oppe er ikke noe å kimse av. Byen har en imponerende skyline på nattestid og man har veldig god utsikt ned mot Marina Bay Sands som kjører et lysshow hver halvtime på kveldstid. Rundt midnatt begynner det å ta seg litt mer opp på nattklubbene som ligger spredt over området mellom Downtown og River Valley, mange ved Clarke Quay. Litt høy turistfaktor på utestedene ved Clarke Quay, men der er du i hvertfall garantert folkeliv.

    sinIMG_1847_Fotor.jpg mbs755_Fotor.jpg

    Vi hadde aldri noen konkrete planer for hvor vi skulle ut å spise, men fra tidligere visste jeg at det meste utenfor Clarke Quay fungerer bra og selv om vi ikke fant noen steder som utmerket seg noe voldsomt, var vi aldri misfornøyd med valgene våre. Hvis man ønsker å prøve litt ulike asiatiske spesialiteter kan jeg anbefale Telok Ayer Market som har dusinvis av forskjellige små restauranter hvor man kan sitte i gaten å spise. Tidligere har dette blitt omtalt som et sted de lokale bruker mest, men mitt inntrykk de siste 3 årene er at det også er blitt en stor turistmagnet. Uansett er mye av maten her svært god og utrolig rimelig. Generelt holder gatemat i Singapore svært høy kvalitet og i år har Herr Michelin vært å delt ut en del stjerner til steder i byen inkludert et par gatekjøkken.

    sin1.jpg sin2.jpg

    Etter vårt lengre opphold på Sentosa pakket vi kofferten og tok en Uber bort til vårt neste hotell. Uber fungerer forøvrig svært utmerket i Singapore og vi benyttet i hovedsak det i kombinasjon med å spasere på turen, til tross for undergrunnsnettverket MRT som er meget gjennomført, reint og rimelig. Lenge leve latskapen.

    sin3.jpg

    Innsjekk på Marina Bay Sands var som forventet på et hotell med over 2500 hotell. Lang kø og relativt upersonlig service. Har man bestilt et av de mer eksklusive rommene har man også tilgang til en egen VIP-innsjekk som sannsynligvis eliminerer dette problemet. Uansett var tanken bak oppholdet å få prøvd bassenget og vi gikk for et entry-level standard rom med utsikt mot sjøen (det er byutsikt på rommet som gjelder på dette hotellet). Fordelen med rommene med sjøutsikt er at alle rommene har veranda.

    mbs518_Fotor.jpg

    Rommet hadde en helt grei størrelse og det var ingen mangler i forhold til hva man forventer på et fem stjerners hotell. Utsikten til Gardens by the Bay og den store flåten med stilleliggende tankskip i farvannet utenfor byen er uansett ikke så ille for en natt og det var stas å sitte på balkongen for å se lysshowet der. Nå skal det sies at man får relativt mye mer valuta for pengene på konkurrerende hotell i Singapora i min erfaring men uansett skulle de 2700 kronene vi betalte for rommet vise seg å være verdt et besøk i bassenget på toppen.

    Sands SkyPark ligger 191 meter over bakken og har et rimelig spektakulært 146-meter langt infinity pool som de aller fleste har sett bilder av. Mesteparten av tiden vår på hotellet ble følgelig benyttet ved å ligge ved bassengkanten. Det var mest imponerende å ligge i bassenget etter solnedgang med det skue Singapores skyline er. Dersom man synes prisen for et hotellrom er i stiveste laget kan man fremdeles oppleve utsikten herifra ved å ta turen opp til baren Ce La Vie som er tilgjengelig for alle. Det er billigere å ta et par øl der oppe enn å kjøpe seg en billett til Singapore Flyer som er et gigantisk pariserhjul ala London Eye og utsikten er i min erfaring bedre fra Marina Bay Sands.

    mbs619_Fotor.jpg mbsIMG_1909_Fotor.jpg mbsIMG_1911_Fotor.jpg

    Det er ikke noe tvil om at bassenget var en opplevelse og man kan forsvare å ta en natt på hotellet, men jeg ville ikke anbefalt å bo her på et lengre opphold med tanke på kvaliteten på andre hotell i Singapore. Vi hadde ikke frokost inkludert i bestillingen og vi valgte å spise utenfor hotellet så jeg har ingen kommentarer til akkurat den, men jeg synes å huske at det var en relativt heftig pris dersom man skulle kjøpe det i tillegg.

    mbs526_Fotor.jpg mbs537_Fotor.jpg mbs584_Fotor.jpg mbs593_Fotor.jpg

    Siste del med St. Regis Singapore og hjemreise via Tokyo kommer snart!
     
    FFlyer, Kristian, Henrik and 12 others like this.
  16. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Super rapport, og kjente på stresset selv av den starten. Håper dere får refundert beløpet.
     
    miura liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    miura liker dette
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra @miura og takk for at du deler! Jeg ser og leser at det har skjedd en del i Singapore siden jeg var der sist og det er kjekt med noen tips til vår tur dit ganske snart.
     
    miura liker dette
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Litt av en start på ferien, men ser ut til at det tok seg relativt greit opp. Takk for en flott rapport fra Singapore, den skal jeg få bruk for til våren. Og veldig tøffe bilder av lysshowet fra MBS.
     
    miura liker dette
  20. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flotte bilder og fin rapport så langt. Kjedelig at starten ble som den ble, men ser ut til at det har tatt seg opp nå :)
    Er ett par år siden jeg var i Singapore nå, men dette frister til en retur!
     
    miura liker dette

Del denne siden