Kuala Lumpur

Tråd i 'Reisemål' startet av Henning, 12. sept 2013.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg planlegger en tur til Kuala Lumpur, og jeg har bare vært der én natt tidligere. Er det noen som har noen anbefalinger på severdigheter, restauranter eller andre tips og triks?

    Jeg skal bo på 6 dager på Grand Hyatt (med Diamond suite upgrade), samt 2 netter på Mandarin Oriental. Reisebrev kommer selvsagt på Bonusfeber.no :)
     
    Skarven liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Har desverre ikke så mye å bidra med. Var der et par netter i våres. Da bodde jeg på Traders ved KLCC, hvilket var ok. Jeg var stort sett i møter, og det eneste jeg gjorde som var koselig var:

    - Hop on / Hop off buss. Cheesy, men helt ok måte å komme seg rundt på.
    - Friske og vestlige rundstykker på Harrods Café i KLCC mall.

    Tipper du får noen bedre tips enn dette etter hvert.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Hop on/off bussen stopper next door utenfor Mandarin Oriental, og anbefales en av de første dagene for å få en oversikt. Skal du opp i Twin towers, kjøp billett på forhånd. Enklest på nett. Ellers bør loungen på Grand Hyatt nytes med super utsikt fra toppetasjen i det som er det beste hotellet i byen. En fantastisk malaysisk restaurant som er meget rimelig på ground floor. En megt bra bar også i etasjen under loungen med levende sang og musikk daglig, og tema mat av høy kvalitet. Verdt et besøk for også ikke-hotellgjester.
     
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Nå som årets første CT er i boks er det på tide å planlegge sommerferie. Blir nok Bali i år som i fjor grunnet tilgjengelighet og været, men tenker å stoppe innom KL istedenfor Singapore denne gangen.

    Noen som har tips til et bra 5-stjerners hotell? Gjerne så "midt i smørøyet" som mulig da jeg liker å bruke beina for å komme meg rundt. Har kikket på MO, men da vi var mindre fornøyd med MO i Singapore er jeg litt skeptisk... prisen er imidlertid en helt annen, så om det er på høyde med MO i Singapore er det ingen krise. Det var vel pris vs kvalitet som gjorde inntrykket av MO Singapore ekstra dårlig. :eek:
     
  5. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Skal bo på FS i KL om en god uke. Kan gi en rapport da. Er naboen til petronas så er vel ganske «Midt i smørøyet» vil jeg tro:)
     
    Jeanette liker dette
  6. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    FS KL ser meeget bra ut fra utsiden iallefall :)
     
    Jeanette and animals like this.
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Var i KL i 2016 og bodde da på Hilton KL og Hilton Petaling Jaya. Førstnevnte var strålende og et av de beste Hilton-hotellene jeg har bodd på (spesielt om prisen blir tatt med i betraktningen).
     
    Jeanette liker dette
  8. stargate82

    stargate82 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Var der for ett par år siden og bodde på Hyatt. Kan anbefale Nobu, ligger ikke langt unna Hyatt i 56 etasje. Sørg for å bestille bord ved vinduet.
     
    Jeanette liker dette
  9. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Vi skal bo på Shangri La, de har 3 netter for 2 tilbud på suiter. Vurderte også Ritz Carlton, der får du 175m2 suite for ca 3000 per natt, men når Shangri La kom med 3 for 2 tilbudet ble differansen for mye til at RC kunne forsvares. Men RC har den desidert laveste prisen per m2.
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Ser veldig bra ut, men synes 3000,- pr natt var litt stivt til å være KL. :cool:
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Har vurdert Shangri La også, men synes rommene virker litt utdaterte. Kanskje suitene er bedre. :)
     
  12. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Vi betalte 1700,- natta :cool:
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Oj oj oj! Ja, da er det bare å sette opp prisvarsel på de aktuelle datoene. :D
     
    animals liker dette
  14. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    28
    Har vært expat i KL i et par år. Vet naturligvis ikke alt for mye om hoteller, men har noen andre tips:

    Tips #1: Det finnes mange mer interessante byer enn KL i Asia. Ville ikke vært mitt førstevalg... Drar du over grensen til Thailand, eventuelt til Indonesia, er folkene dobbelt så hyggelige og prisene det halve.

    - Besøk Batu Caves. Et must. Men følg rådene om å beskytte deg mot apene, de kan være ganske aggressive.
    - Petronas towers er ikke så spennende, men greit nok hvis du vil ha krysset det av. Anbefaler heller å bestille buffet-middag i KL Tower (Atmosphere 360) og få med solnedgangen (bordsetting 18:30-20:30 . Da kan man se ned (!) på Petronas.
    - Besøk Petaling street for den asiatiske følelsen, gjerne på kvelden i helgene. Der får du kjøpt det meste til en billig penge, dog ikke alt som er originalt. Central Market for kvalitetssuvenirer ligger rett ved.
    - Utelivet skjer stort sett i Changkat. Sidegaten Jalan Alor er plassen for streetfood. Zouk hvis du vil mingle med den lokale fiffen (og mafiaen). Beach club for økonomisk motivert dameselskap og annen galskap.
    - Forsøk å bo i nærheten av Bukit Bintang. Området rundt Petronas er ikke så spennende. Dog finnes det underjordisk gang med aircondition imellom de to stedene.
    - Byen er stort sett trygg. Dog er trafikken farlig som fotgjenger, og pass opp for lommetyver i sentrum.
    - Absolutt alle snakker engelsk.
    - Hvis du er interessert i arkitektur, reis til Putrajaya. Det er formelt hovedstad med mange nybygde myndighetsbygg.
    - Få med deg fonteneshowet hver kveld i KLCC Park, rett utenfor Petronas. Ellers helt grei park å rusle litt i.
    - Ikke noe stress å leie bil, trafikken er helt grei til å være Asia og veiene fantastiske. Dog mye kø. Taxiene er generelt ikke noe særlig, installer heller Grab-appen (kun mulig etter at du har landet).
    - Vær forberedt på varmen. 31 grader peak hver dag året rundt. Malaysiere går derfor aldri til fots noe sted.
    - I regntiden starter regnet klokken 16 sharp hver dag.
    - Shopping er hovedhobbyen til 70% av malaysiere. Suria, Pavilion og Times Square er gigantiske kjøpesentre i sentrum. Der finner du kino og restauranter i tillegg til butikker, det meste foregår på kjøpesentrene. Low Yat for alt elektronikk. Mid Valley er også bra.
    - Fugleparken, sommerfuglparken og akvariet er helt greie steder. Hvis du har tid, dra til Kuala Selangor og se på ildfluene på elven og apene ved fyrtårnet.
    - Traders hotel sky bar er vel et must for de fleste. Book på forhånd.
    - Sjekk også ut Heli Lounge Bar, en bar på en helikopterplattform i sentrum. Dog ikke i regntiden...
    - For de spesielt interesserte: Oppe i fjellene i Genting Highlands ligger verdens største hotell. Vil ikke nødvendigvis anbefale det for kvaliteten, det er en gamblingdestinasjon.
    - Sjekk om det er noe festivaler eller helligdager, de fleste religioner feires. Thaipusam i Batu Caves er noe for seg selv (google det).
    - Mat betyr alt for malaysiere. De sier ikke "hvordan har du det", men "hva har du spist"... Så du får alt av mat i alle prisklasser i byen.
    - Bare glem å dra til "stranden". Vannet på den siden av halvøyen er grumsete og forurenset, og strendene likeså.
    - Egentlig ganske få "rooftop bars", men ganske mange "top floor restaurants". Så bestill bord ved et vindu.

    God tur!
     
    Last edited: 05. febr 2020
    CKe, Upsaker, ina and 8 others like this.
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for mange gode tips @staalep :D

    Pleier vanligvis å stoppe innom en storby på lang haul så man får sett litt mer av verden. Ikke mitt førstevalg å stoppe innom KL da jeg ikke finner så mange attraksjoner som appellerer til meg, men reisefølget ville krysse av Malaysia på listen. Om byen skulle skuffe, er det aldri dumt med et par netter i sus og dus på et fint hotell.
     
    Travellingalf liker dette
  16. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bor i KL. Men passer nok ikke inn i den typiske InsideFlyer-besøkende som sitter på club lounge på et eller annet kjedelig 5* hotell, så ta tipsene med en klype sambal hvis du føler deg truffet.

    Hoteller: Det har kommet en del 5* hoteller i byen de siste årene men felles for dem alle er at de ser kjedelige ut (standard nyrik bling bling look uten sjel) og har lokal service. Så ikke ha høye forventninger. Har ikke bodd på så mange av disse men ville nok vurdert W, Four Seasons, St Regis eller Ruma. 5* er billig i KL. Men har etterhvert kommet fine dugelige 4* hoteller også. Feks Hotel Stripes, bra og mye billigere enn de nye 5*. Ville ikke booket de gamle 5* hotellene som Ritz Carlton, Shangri La eller Sheraton.

    Barer: Alle de nye 5* hotellene har fine barer, noen av dem med utsikt fra toppen. Selv liker jeg happy hour på Astor på St Regis. Beste utsikt er kanskje Altitude (58 etasje) på Banyan Tree, men service er dårlig og kjip crowd, happy hour nede i 53 etasje er derimot ypperlig (15 rm for glass vin og rolig jazz band). Heli Pad er ellers et must, kom litt før solnedgang, ikke noe bra drinks og litt backpacker feel men fet setting (det er vanlig helikopterplass på dagtid).
    Det har kommet en del hipster-barer og speakeasy de siste årene, spesielt i Chinatown. Sjekk ut Concubine (ikke bare baren, sjekk ut bakgaten ut bakdøren også). Petaling Street er ellers et høl, anbefales ikke med mindre du vil ha en fake veske. Den beste baren for cocktails i dette området er Omakase + Appreciate men ikke så kul som de andre nye barene, sjekk eventuelt ut ps150 for noe mer kult.
    Changkat i Bukit Bintang har blitt et høl med årene, mye turister og for høy musikk. Men noen av sidegatene er bra, feks Pisco med mye expats, Havana har også en del expats. Kan anbefale Taps hvis du vil ha godt øl (20 øl på fat, med Nøgne Ø skilt).
    Ellers advarsel om at drinker i KL er dyrt. Nesten norsk pris. Du finner ok priset øl på enkle kinesiske gaterestaunter (min lokale tar RM17 for en stor flaske Tiger).

    Brunch: W skal visst ha den beste booze brunchen. Har ikke testet enda, er visst populært og man må reservere (heldigvis ringte vi før vi tok taxi). Eventuelt FS men er litt dyrere. Baren på FS, Trigona, er forøvrig meget bra.

    Restauranter: For utsikt så sjekk ut Troika med bla Fuego for rimelig og god mat med fin utsikt, de to andre der er dyrere. Selv skal jeg på en av Asias top 50 restauranter til helgen: Dewakan. De har nytt lokale som ser flott ut, men har ikke testet maten enda. Ellers hold dere unna alt av vestlig mat. 5* restauranter er ofte også kjedelige og overprisede.
    *For er det noe man kommer til KL for så er det maten* MINE FAVORITTER: Advarsel: plastikkstoler og fare for dårlig service:
    * Kin Kin chili pan mee. Verdens beste nudler. Hvor spicy velger du selv men å putte i chili er et must. Kjøp dry chili pan mee (de har egentlig nesten bare det).
    * Jalan Alor er den kjente matgaten. Det meste her er dårlig med to unntak: Wong Ah Wah og Wong Kee. Spis: chicken wings, salted egg sotong, kam heong lala, chicken fish (det er fisk ikke kylling). Hvis du vil føle deg som en local så kan du eventuelt dra til Lau Heong Seafood Restaurant i Sentul. Bedre og billigere.
    * Med en uke i byen ville jeg dratt ned til PJ (Petaling Jala, som en del av KL men egentlig i en annen stat) og spist på Fatty Crab. Veldig digg chilli crabs, mye billigere en i SG. Kan være litt venting, ikke mulig å booke.
    * Med så langt tid vil jeg også anbefale en tur ut av av byen. Den beste Malay-maten jeg har spist er på Aunty Aini's Garden Cafe. Fermented durian fish er nydelig. Bra rendang også.
    * Savner du jula? Spis ribbe i Pudu på Wong Kee. Åpner 12:30, stå klar så får du mat av sjefen.
    * Spis roti canai på en mamak. Dette er et must. Kan anbefale roti pisang som er med banan.
    * Hipster sted med lokal mat: Chocha (rett ved siden av ps150 som nevnt) i Chiantown. Ganske bra og kult lokale med bare i toppetasjen.
    * Xiao long bao på Din Tai Fung. Ikke nødvendig å spise noe annet men sikkert ok annen mat der også.
    * Old school dim sum på Marco Polo.
    * Chinese hot pot på Haidilao (veldig bra service).
    * Generelt sett ikke spis i sentrum, mye bedre mat lenger ut av byen. Sjekk lokale bloggere for tips: https://www.theyumlist.net http://eatdrinkkl.blogspot.com https://www.foodgazer.com
    * Få hawker senter her, men det finnes noen nede i PJ. Det nærmeste byen er vel ICC Pudu.
    * For god Malay mat på veldig veldig basic sted så kan jeg anbefale Ani Sentul Fine Food i Sentul. Kun lunch. Spiser deg mett for 15-20 kroner. Veldig bra sambal.
    * For litt innovativt indisk mat kan jeg anbefale Flour i Damansara. Var der for noen uker siden, bare be eieren sette opp en meny til dere så blir det bra. Kayra i Bangsar Village er også bra, dog mer tradisjonell.
    * For ordentlig old school indisk så sjekk ut Vishal i Brickfields. Ikke la deg skremme av lokalet. Stappfullt i helgene. Veldig bra banana leaf.

    Drit i hop on off buss som nevnt tidligere. Bruk Grab, eventuelt lrt/mrt/monorail.

    Hvis du vil ha litt frisk luft i et par dager kan jeg anbefale https://www.awanmulan.com 1 time utenfor byen.
     
    Last edited: 05. febr 2020
    Insomnia4u, CKe, Upsaker and 10 others like this.
  17. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Vi skal på FS KL fra 21.02-25.02, så er spent på rapporten. (To-roms suite på 120kvm, så har god tumleplass :))
     
    animals liker dette
  18. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg støtter @sovehue sine kommentarer og observasjoner. Men "høl" er vel å ta hardt i, det kommer litt an på hva man er ute etter.

    Advarsel: Dette er kun for viderekomne :D
     
    Last edited: 05. febr 2020
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for helt supre tips! En anbefaling og beskrivelser helt etter min smak. :D
     
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,224
    Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hater Durian....
     

Del denne siden