Jeg bor i KL. Men passer nok ikke inn i den typiske InsideFlyer-besøkende som sitter på club lounge på et eller annet kjedelig 5* hotell, så ta tipsene med en klype sambal hvis du føler deg truffet.
Hoteller: Det har kommet en del 5* hoteller i byen de siste årene men felles for dem alle er at de ser kjedelige ut (standard nyrik bling bling look uten sjel) og har lokal service. Så ikke ha høye forventninger. Har ikke bodd på så mange av disse men ville nok vurdert W, Four Seasons, St Regis eller Ruma. 5* er billig i KL. Men har etterhvert kommet fine dugelige 4* hoteller også. Feks Hotel Stripes, bra og mye billigere enn de nye 5*. Ville ikke booket de gamle 5* hotellene som Ritz Carlton, Shangri La eller Sheraton.
Barer: Alle de nye 5* hotellene har fine barer, noen av dem med utsikt fra toppen. Selv liker jeg happy hour på Astor på St Regis. Beste utsikt er kanskje Altitude (58 etasje) på Banyan Tree, men service er dårlig og kjip crowd, happy hour nede i 53 etasje er derimot ypperlig (15 rm for glass vin og rolig jazz band). Heli Pad er ellers et must, kom litt før solnedgang, ikke noe bra drinks og litt backpacker feel men fet setting (det er vanlig helikopterplass på dagtid).
Det har kommet en del hipster-barer og speakeasy de siste årene, spesielt i Chinatown. Sjekk ut Concubine (ikke bare baren, sjekk ut bakgaten ut bakdøren også). Petaling Street er ellers et høl, anbefales ikke med mindre du vil ha en fake veske. Den beste baren for cocktails i dette området er Omakase + Appreciate men ikke så kul som de andre nye barene, sjekk eventuelt ut ps150 for noe mer kult.
Changkat i Bukit Bintang har blitt et høl med årene, mye turister og for høy musikk. Men noen av sidegatene er bra, feks Pisco med mye expats, Havana har også en del expats. Kan anbefale Taps hvis du vil ha godt øl (20 øl på fat, med Nøgne Ø skilt).
Ellers advarsel om at drinker i KL er dyrt. Nesten norsk pris. Du finner ok priset øl på enkle kinesiske gaterestaunter (min lokale tar RM17 for en stor flaske Tiger).
Brunch: W skal visst ha den beste booze brunchen. Har ikke testet enda, er visst populært og man må reservere (heldigvis ringte vi før vi tok taxi). Eventuelt FS men er litt dyrere. Baren på FS, Trigona, er forøvrig meget bra.
Restauranter: For utsikt så sjekk ut Troika med bla Fuego for rimelig og god mat med fin utsikt, de to andre der er dyrere. Selv skal jeg på en av Asias top 50 restauranter til helgen: Dewakan. De har nytt lokale som ser flott ut, men har ikke testet maten enda. Ellers hold dere unna alt av vestlig mat. 5* restauranter er ofte også kjedelige og overprisede.
*For er det noe man kommer til KL for så er det maten* MINE FAVORITTER: Advarsel: plastikkstoler og fare for dårlig service:
* Kin Kin chili pan mee. Verdens beste nudler. Hvor spicy velger du selv men å putte i chili er et must. Kjøp dry chili pan mee (de har egentlig nesten bare det).
* Jalan Alor er den kjente matgaten. Det meste her er dårlig med to unntak: Wong Ah Wah og Wong Kee. Spis: chicken wings, salted egg sotong, kam heong lala, chicken fish (det er fisk ikke kylling). Hvis du vil føle deg som en local så kan du eventuelt dra til Lau Heong Seafood Restaurant i Sentul. Bedre og billigere.
* Med en uke i byen ville jeg dratt ned til PJ (Petaling Jala, som en del av KL men egentlig i en annen stat) og spist på Fatty Crab. Veldig digg chilli crabs, mye billigere en i SG. Kan være litt venting, ikke mulig å booke.
* Med så langt tid vil jeg også anbefale en tur ut av av byen. Den beste Malay-maten jeg har spist er på Aunty Aini's Garden Cafe. Fermented durian fish er nydelig. Bra rendang også.
* Savner du jula? Spis ribbe i Pudu på Wong Kee. Åpner 12:30, stå klar så får du mat av sjefen.
* Spis roti canai på en mamak. Dette er et must. Kan anbefale roti pisang som er med banan.
* Hipster sted med lokal mat: Chocha (rett ved siden av ps150 som nevnt) i Chiantown. Ganske bra og kult lokale med bare i toppetasjen.
* Xiao long bao på Din Tai Fung. Ikke nødvendig å spise noe annet men sikkert ok annen mat der også.
* Old school dim sum på Marco Polo.
* Chinese hot pot på Haidilao (veldig bra service).
* Generelt sett ikke spis i sentrum, mye bedre mat lenger ut av byen. Sjekk lokale bloggere for tips:
https://www.theyumlist.net http://eatdrinkkl.blogspot.com https://www.foodgazer.com
* Få hawker senter her, men det finnes noen nede i PJ. Det nærmeste byen er vel ICC Pudu.
* For god Malay mat på veldig veldig basic sted så kan jeg anbefale Ani Sentul Fine Food i Sentul. Kun lunch. Spiser deg mett for 15-20 kroner. Veldig bra sambal.
* For litt innovativt indisk mat kan jeg anbefale Flour i Damansara. Var der for noen uker siden, bare be eieren sette opp en meny til dere så blir det bra. Kayra i Bangsar Village er også bra, dog mer tradisjonell.
* For ordentlig old school indisk så sjekk ut Vishal i Brickfields. Ikke la deg skremme av lokalet. Stappfullt i helgene. Veldig bra banana leaf.
Drit i hop on off buss som nevnt tidligere. Bruk Grab, eventuelt lrt/mrt/monorail.
Hvis du vil ha litt frisk luft i et par dager kan jeg anbefale
https://www.awanmulan.com 1 time utenfor byen.
Vis alt...