Kveldsmaten på SAS Plus er ikke så gal...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 09. sept 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Det er bloddigg. Men ost og skinke flatbreadet blir du bra fort lei av.

    Kongen av economymat er dog den gamle salamipaninien SAS solgte på Nord Norge rutene før. Den var konge
     
    Jørgen and tommy777 like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal også nevnes ifm BA frokosten at de i tillegg til den frokosten jeg postet tilbyr en full, varm frokost på flighter over 1:30 (?)
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Reinbrødet var jo også dritbra ;)
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    La meg legge til før jeg spiser middag. Jeg bor i London og snakker vås på et språk jeg knapt forstår hver eneste dag. INGENTING er så hyggelig som å komme inn til et "Hei og velkommen" fra en smilende flyvert(inne) en kald høstdag etter en lang dag på jobb ( ;) ), hadde de bare levert et produkt på høyde med konkurrentene skulle SAS Plus fått alle pengene mine, også skulle jeg lånt litt av han i dressjakke og joggebukse i tillegg :)

    Over og ut.
     
    Jørgen, tommy777 and Fnate like this.
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig, mulig... Men hverken du eller jeg hadde fått oppleve det, for det hadde kostet 8000 t/r Oslo-Tromsø og ingen av oss hadde hatt råd til å fly. ;)
     
    TOS and AndersB like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det at Lufthansa serverer EN fingersandwich som catering, har jeg mine sterke tvil om. Jeg har flydd Lufthansa mer enn totalen under linja di og har aldri sett at man serverer en fingersandwich og kommer etter med mer. Det blir servert ett brett, ferdig med det. Og jeg har ALDRI gått sulten av en LH short haul flight. Aldri.

    Den smørja før 4 greia ser ikke særlig apetittvekkende ut.. Sorry mac. Og en passasjer skal ikke be om noe ekstra fra tralla, de skal få noe servert og få oppmerksomhet under flighten.

    18% av flightene til SAS går ut i Europa, garantert ikke alle avgangene vil tilby denne boksen, som feks DUS-CPH, der ble man ikke tilbudt dette. Det vil si at dersom du drar ut long haul, har majoriteten av flightene fortsatt ett veldig dårlig alternativ. Knekkebrød og muffins.

    Realiteten er at du kan få ett evil stiff eye eller at FA ikke engang har tid til å kommet tilbake til deg overhodet pga at de må selge stuff i Eco, det har jeg sett mange ganger. Og får du noe fra tralla, skal det hamres inn på maskinen selv om det er gratis. Serviceopplegget er flawed. Big time. Det er langt fra kundevennlig og du har ikke dedikert personell til å passe på at man får påfyll dersom det ikke var nok og det er ingen som "tør" be om mer mat, kun drikke. Klart, du har noen FA rockstars som gjør det beste ut av det, men det er minoriteten.

    Når jeg reiser med biz hos uansett andre, koser jeg meg. Godt med plass, noe godt å tygge på, noe godt å drikke på og dedikert service ombord.

    Og realiteten er at SAS Fortsatt har business priser på veldig mange av rutene sine. @Fnate , hvor mye hadde Londonturen kostet dersom du ikke hadde betalt med poeng?

    Best of two worlds? Realiteten er at SAS er under par på absolutt alt i forhold til konkurrentene på premium travel i Europa. Den som påstår noe annet, kan ta en titt på bildene over og wake up and smell the coffee...
     
    Jørgen, TOS, AndersB and 1 other person like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he. Har ikke sagt at du juger, det tviler jeg sterkt på, men at det er ett stort avvik fra det man vanligvis får på korte ruter, som MUC-FRA, FRA, ZRH eller BRU-FRA som alle er under timen og har bilder over.

    Og bare så det er sagt, prisene til SAS har ikke gått ned.

    Forretningsreise ala Fnate eller meg selv som ofte kjøper billett siste liten.

    Fikk beskjed i dag, dagstur på jobb på fredag. Book nå.

    Eksempler på ruter der SAS kjørte short haul biz, billigste Plus pris, ut på morran retur på eftan

    Oslo til London

    Oslo (OSL) - London (LHR)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult599.01 USD

    London (LHR) - Oslo (OSL)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult421.55 USD

    Total price:1,020.56 USD


    Oslo til Brussel

    Oslo (OSL) - Brussels (BRU)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult656.01 USD

    Brussels (BRU) - Oslo (OSL)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult674.91 USD



    Total price:1,330.92 USD


    Oslo til Paris

    Oslo (OSL) - Paris (CDG)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult613.01 USD

    Paris (CDG) - Oslo (OSL)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult423.31 USD



    Total price:1,037.32 USD


    Oslo til Frankfurt


    Oslo (OSL) - Frankfurt (FRA)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult613.01 USD

    Frankfurt (FRA) - Oslo (OSL)

    Fri 19 Sep 2014 (SAS Plus)

    Adult647.73 USD



    Total price:1,261.74 USD


    Og her snakker vi IKKE om full fleks, vi snakker om billigst mulig Plus.

    Er disse prisene billigere enn hva ekstra/flex var? I mange tilfeller business (der de som kjøper i siste liten sitter)? Absolutt ikke.

    Så det har blitt billigere på enkelte leasureruter og om du bestiller 21 dager før. Realiteten? kutt kutt kutt.
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og dette har du dokumentasjon på? Det er overhodet ikke det jeg har observert siden innførselen av "Plus". Det er ikke flere rader eller passasjerer på flighter på de 30+ flightene jeg har tatt siden de introduserte "Plus". Dette er komplekse ting og kan selvsagt ikke observeres av deg, meg og folket på forumet her eller andre steder. Du må jo se hva kunder med fleksible billetter betaler i snitt. Det vi ihvertfall vet er at bunnlinja til SAS har ihvertfall ikke blitt bedre. De har ikke fått flere passasjerer og tjener mindre penger og uten pensjonsforbedringer og widerøe hadde det sett rimelig grimt ut. At det ikke har vært tomme fly i sommer, er jo ett must, til og med for SAS og du vet jo hvor de passasjerene sitter.

    Har for min del ikke sett ett eneste positivt feedback på annet enn at det er enklere å tjene poeng, samt at det har blitt bedre siden det er to klasser innenlands, før fikk du jo squat. That's it og det er jo ikke omtvistet at dette var ett service kutt og langt unna det kundene ønsker. Til og med gamle Extra/flex er himmelen i forhold. Det at folk roser det nye konseptet er bare bambus og jeg caller en shenanigans på den påstanden. Jeg leser her og har lest en haug med steder og jeg bevisene: SAS mister forretningskunder som Fnate og meg fordi produktet er dårligere enn konkurrentene, mens man vinner noen mileage run kunder som reiser t/r Spania for 2K NOK og sikkert drikker opp det i lounger og ombord, samt ny, høyere kost på poeng ;) Men den gruppen er forsvinnende lite.

    Realiteten på fleksible billetter ut i Europa er slett ikke Norwegian. De har ikke frekvensen til å konkurrere. Konkurrenten er BA, Swiss, Lufthansa, Tap, Brussels, Austrian osv osv. Og på longhaul. Hvem i all verden vil reise i "Plus" for å connecte til long haul når man har alternativer som alle er milevis foran SAS?

    Og jeg kommer til å nagge om dette til SAS ser poenget og innser at "Plus" var en elendig ide. Når det skjer, vinner de ihvertfall business fra meg. Fordi jeg også har akkurat samme følelsen for SAS som det @KristianSk har over. Jeg ønsker dem vel og det de holder på med på shorthaul er bare noe surr.
     
    KristianSk liker dette
  9. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    SAS Plus er et tveegget sverd slik det er nå. Man vinner over mange av de som hadde bedriftsavtaler i økonomi, og ikke er like avhengig av korttidsplanlegging fra andre selskaper (fra bl.a. DY, FR og Economy Class hos andre selskaper). På den andre siden så taper man de som kun reiser i siste liten eller betaler virkelig store penger (som går til Business Class hos LX, BA, LH). Siden den siste gruppen flyr stadig mindre, så er ideen med Plus ikke så dum. Men det er en gruppe mellom der som vil betale litt mer for litt mer kvalitet. SAS Plus ombord kunne vært bedre med noen få endringer, som kanskje hadde vært marginalt dyrere, men om man får folk til å betale opptil 1000 kr mer for noe som er kanskje 100-200 kr dyrere enn det er i dag så burde det være en no-brainer. Det blir litt rart å selge SAS Plus for 1500 t/r stadig vekk, når man vet at mange er villig til å kjøpe samme billett for 2000-2500 t/r. Alternativ to er jo og gjeninnføre Business, det blir litt mer logistikk, men man skulle tro at toppsjefer som tjener opptil to-sifrede millionbeløp er i stand til å ta den utfordringen å lede slikt prosjekt til suksess. Det er faktisk billigere å fly 1 som betaler 8000 enn 4 som betaler 2000, men det beste er jo å gi et attraktivt tilbud til både den ene og de fire andre.
     
    tommy777 and KristianSk like this.
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, @Superhai.

    Uten å kunne dokumentere det, er også min oppfatning at om en trenger fleksibilitet til f.eks. London så er SAS Plus ofte rimeligste alternativ.

    Jeg har flydd 120 000 miles hitill i år, og tilfaller kategorien i midten. Jeg trenger vanligvis ikke fleksibilitet, må ikke forholde meg til noen reisepolicy (men bruker i stor grad sunn fornuft), og betaler for det jeg føler er verdt det. Jeg tror det er flere enn meg som har det slik.
     
    Last edited: 11. sept 2014
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    SAS PLUS er en eneste stor fiasko.. Man kan kjenne spareblusset varme deg på øra der du sitter i midtsetet og spiser wasa-knekkebrød og drikker vann fra plastglass (for flaske får jeg ikke må vite) som du har fått servert av en lite serviceinnstilt purser som man kjenner lengter etter pensjonen..

    Neida.. Eller joda.. Eller litt nei.. Var litt slem, men det er dessverre ikke langt fra sannheten..
     
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kommer aldri til å gidde å diskutere SAS med deg Ida.. Jeg tror ikke du kunne kritisert noe hos SAS før maskinene faktisk begynte å falle ned fra himmelen grunnet dårlig vedlikehold. Da og KANSKJE da, hadde du også funnet noe å være kritisk til? Eller?

    Beklager, men jeg driter i hva christer eller SAS404 har av statistikk.. Min er som følger:

    Jeg har ca. 40-50 flyvninger med SAS PLUS i året. Jeg har opplevd skikkelig god service på 10-20% av de. Jeg har havnet på midtsete ganske mange ganger. Jeg har aldri opplevd ekstra service som EBG/EBD. Jeg har 1 gang fått servert et måltid som beskrevet i denne tråden. Alle andre ruter er "unntatt" eller så flyr jeg for tidlig på dagen.

    Jeg har samtidig flydd Swiss, LH og Austrian i Business og økonomi. Får bedre service (og ikke minst recognition som *G) og bedre mat hos samtlige. Økonomimaten jeg fikk hos Austrian sist banker SAS Plus-maten hver eneste dag.. Hadde jeg bestemt og ikke arbeidsgiver, hadde jeg sløyfet SAS Plus for alle flyvninger hvor det ikke var absolutt tvingende nødvendig!

    Likevel er jeg glad i SAS! Faktisk veldig glad i SAS.. Forstå det den som kan! Det skal bare så SYKT lite til å gjøre alt så vanvittig mye bedre. La oss begynne med å smile til kundene og sette de i fokus. Får håpe Eivind Roald (ref annen tråd) fikser opp, nå som han er blitt storsjef for det meste..
     
    Last edited: 11. sept 2014
    Fnate, Joachim, wilhelm and 1 other person like this.
  13. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Superhai har et poeng angående Plus for endel av oss, der jeg jobber har vi også policy på economy innen Europa - da er Plus innafor. Men min utfordring i sakens anledning er dog at de fleste flightene mine går innenriks... Og særlig på rutene til Nord-Norge burde det vært noe annet enn cola og sjokolade å få, om ikke hele utvalget, så iallefall noe. Det var jo sånn til å begynne med. Det er jo ikke sånn at disse billettene er billige akkurat heller.

    Men når jeg reiser privat så blir SAS gjerne valgt bort til fordel for andre selskaper. Feks kona og jeg bruker BA foran gardina på vår årlige førjulstur til LHR, og årsaken er rett og slett at BA leverer et reelt premiumprodukt og det stadigvekk til en tildels betydelig lavere pris enn SAS. Og maten er i en annen liga, er også svak for BA's afternoon tea. ;)

    Men deler ikke erfaringene om de lite serviceinnstilte ombord, de har jeg i all hovedsak sluppet unna (flyr ca 60 flighter årlig med SAS), veldig sjelden jeg møter på crew som er uvennlige eller grynter når du ber om noe. Og crewet på min siste tur, til Malaga i Plus, var helt suverene!
     
    Fnate liker dette
  14. Joachim

    Joachim Medlem

    Innlegg:
    233
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Men hva hjelper det å henvise til en som er relativt fornøyd med SAS PLUS, når f.eks @Jørgen har dårlige erfaringer? Og det å hentyde at han har flydd lite representable flighter, sier jo ikke noe om Jørgen, men heller noe om... Nettopp, SAS plus.

    Her er vi i mine øyne ved kjernen av problemet. SAS plus (hvis vi ser bort i fra fleksibilitet) er så uforutsigbart at du aldri vet hva som venter deg. Fint og flott at disse folkene du snakker om har flydd 300 turer i Plus, og er strålende fornøyd, men det gjør det jo desto verre at andre folk har flydd 40-50 turer og ikke har i nærheten av samme opplevelse. Selv flyr jeg kun omlag 15 turer innenriks og intraeuropeisk i Plus i året, og min erfaring varierer fra veldig bra noen få turer med smilende og servicemindede ansatte (og ingen i midtsetet), til stapp fulle flighter, ansatte som presser på deg en salat du egentlig ikke hadde lyst på, og deretter gjemmer seg resten av flighten.

    Personlig driter jeg i hva SAS404/Christer har erfart, når mine egne erfaringer er så blandede og "ustabile". Derfor sitter jeg heller med god benplass på nødutgang i Go (og større sjanse for blokkert midtsete, all den tid softblocken fungerte for Gold/Diamond)...
     
    Martin F liker dette
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det har man jo ikke tid til -
     

Del denne siden