Kvifor har ingen tatt rad 1 på mine flygninger?? Er det dårlig med beinplass ombord 737-700 og -800 på rad 1?? (og rad 2 på 800)
Samboeren min kategoriserer rad 1 som "rompeseter", hun er svært lei av å få toalettventende bak- og fordeler opp i ansiktet/skulderen sin....
Jeg liker heller ikke første rad... Foretrekker heller å kunne skyve føttene under setet foran meg enn å måtte sitte med knærne i over 90 graders vinkel hele flyvningen.
Jeg har et ambivalent forhold til rad 1. Det er greit med beinplass, men jeg har korte bein uansett. Liker ikke at bordet er i armlenet (På Lufthansa er det greit, for da er bordet på veggen foran deg).
Hva i all verden er galt med 1D? Jeg har ikke tall på hvor mange flygninger jeg har hatt, men gitt at det er 3000 flygninger i min «flyaktive» periode fra 1993-2017 så har jeg nok sittet 2000 ganger på 1D .. Jeg begynte med 1D den gangen det var en toseter 1D og 1F helt fremst i MD 80 ... det var de to beste stolene i all norsk innenriks .. på den siden av flyet var det ellers tre seter.. Jeg har jo en liten kropp på 188 og 110 kg .. trenger ikke store plassen
Kan sterkt fraråde rad 1 på innenriks hos Air New Zealand. Seteraden går helt fram til inngangen og man sitter ansikt til ansikt, kliss inntil kabinpersonalet. Siste setene jeg ville valgt om jeg skulle fly der igjen. Dette var AKL-CHC i A320. Har heller aldri sett den store begeistringen for første rad her på berget. Ref. svaret til flere andre her. Rad 3 synes jeg er passelig avstand fra toalettet.
First in-first out. Det er et pluss med rad 1. Men så kan det være knapt med plass til håndbagasjen som må opp i hattehyllen (merkelig begrep på fly. Hvem er det som legger hatten sin der i dag? Og hvem reiser med hatt lenger whatsoever? Kanskje capsehylla eller luehylla hadde vært mer relevant å kalle den) fordi det enten er utstyr til crewet eller vannflasker som ligger og opptar plass. Men jeg tror ofte det problemet er knyttet til D, E, F, ikke til A, B, C. Men kanskje mr. 1 D (les @Eddie47 ) sitter på insideinfo her.
En annen seteopplevelse litt off-topic, men det handler hvert fall om seterad: Jeg skulle hjem fra BOO her om dagen med en 737-800 og fikk opp i SAS-appen at både rad 15 og 16 hadde tre seter i bredden. Men i følge seatguru er det bare 2 seter på rad 16, og det er bare 1 utgave de opererer med i 800-serien. Siden jeg foretrekker nødutgang hvis jeg ikke reiser i plus, tok jeg ingen sjanser og valgte 15D. Det visste jeg var nødutgang (ja, 17A og F var allerede opptatt. Der er det skikkelig legroom). Tenkte at det måtte være en bug i appen, men sannelig var det ikke slik likevel. Det var LN-RGA jeg reiste med for de som måtte være interessert. Eksisterer det andre fly med slike konfigurasjoner?