Omg ATR… kommer aldri til å fly denne ruten. Unngått AES-BGO ruten i flere mnd allerede bare pga ATR.
Jeg har sikkert hatt 100+ flygninger med ATR, de aller fleste med LOT rundt år 2000, noen med SAS og noen i Afrika, og jeg kan ikke huske at det var spesielt problematisk. Det spesielle er jo at inngangen er bak og businessklassen er bakerst.
1. Dårlig komfort. De er SMÅ. Da mener jeg SMÅ. Er ikke plass til en dritt ved setet, når man skal spise er det skikkelig trangt og får vondt i nakken. Komme seg inn og ut av setet er trangt. 2. Baggasjehyllen over setet er SMÅ. Får nesten ikke plass til en vanlig handbaggasje trillekoffert engang. Må som regel stappe den inn og dra den ut. 3. Lavt under taket ved midtgang. Går med senket kropp frem til setet sitt for å så sitte med krampe til man lander. 4. Som regel alltid bussgate både ved utreise og ankomst. 5. Trege. De bruker over 2 timer fra OSL-HEL. VS litt over en time med A320. 6. Bråker. 7. Har man SAS Plus, som er bakerst, så må man alltid gå frem 3-4 rader for å legge bagasjen sin, da 2-3 bakerste rader alltid er crew og redningsutstyr etc. unngår faktisk å ha sas plus dersom det er ATR. 7.1. På vinteren sitter du da bakerst der døren er, hakker tenner og vil helst gå ombord sist istedenfor. 7.2 OBS, går man på sist kan man glemme baggasje i hyllen over setet og må ha den under setet. 7.3 OBS 2: der kan man ikke legge annet enn en dameveske fordi det går en dum stang mellom setet fremfor deg og gulvet. (Ja, vært der flere ganger). Sitter med baggasje på fanget og venter på at crew kan ta den. Sikkert helt fint fly for de som ikke flyr hver uke og som er under 160 cm.. Seriøst, jeg unngår for all del alle ruter med ATR. Har flydd det 57 ganger og nå blir det kun om jeg må @Eddie47 , det er ikke problematisk, men er ikke akkurat en digg opplevelse. Fly skal være gøy, ATR er ikke gøy…
Fin argumentasjon. Men punkt 7.1 er jo litt… hvis du reiser plus med en maskin med inngang foran har du jo akkurat samme problemstilling… Det gjelder vel 7.2 også.
NEI på 737/A320 osv sitter man litt lenger fra døra og nok til å ikke fryse. Og baggasjehyllen er større og romsligere + man får plass til koffert under setet forran deg, i nød. Dette gjør man ikke med ATR
En som har testet den og selv med ATR, så ser turen lovende godt ut PS: Turen ble filmet midt i pandemien og derfor fikk utlevert take away etter landing istedenfor servering under flyvning. PPS: Lubeck flyplass har ikke bussgate og ligner på flyplasser som Widerøe betjener.