La ned seteryggen på flyet – ble angrepet av rasende medpassasjer

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Arvid1410, 14. febr 2020.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.tv2.no/nyheter/11210884

    Nå hender det en "sjelden" gang at media overdriver, og man skal ikke se bort i fra at så også har skjedd i dette tilfellet, men jeg synes det i utgangspunktet er en interessant diskusjon.

    La meg starte med å si at jeg synes flyseter (og i og for seg seter på andre sammenlignbare transportmidler som tog/buss) er feildesignet, og om man velger å legge ned setet burde det være sin egen plass man begrenset og ikke medpassasjerenes.

    Men hva gjør folket? Velger dere å legge ned setet selv, og/eller reagerer dere dersom personen foran deg gjør det? Hva er ok?
     
    drsyk liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Galskapen rår videre, tydelig media har fanget, ordene, SAS, fly, click bait...

    De som sitter foran gardinen har enten, status, kjøpt dyre billetter eller bonusnisser, så ingen problem for min del. Vi er alle venner foran gardinen, og foran det flyttbare borrelås skille på Plus... :)
     
    braathens safe liker dette
  3. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Legger ned sete hvis jeg føler for det. Når man sitter på et fly må man nesten forvente at personen foran deg kan finne på å legge ned sete.

    Skjønner ikke hva som får han til å bli så forbanna irritert når han bare sitter å ser på mobilen sin uansett..
     
    drsyk and McBuljo like this.
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ganske pragmatisk på dette her - når setene er designet slik at det er mulig å legge ned setene skal man i utgangspunktet kunne gjøre det uten at medpassasjerer ender opp med å måtte gå på sinnekurs. MEN, jeg synes likevel det er normal høflighet å ta hensyn til sine medpassasjerer ved å ikke legge ned setet hele turen, men kun når man f.eks sove/hviler, og selvsagt ta det opp når det er matservering. Var ikke superfornøyd når seg fikk håret til passasjeren foran meg oppi matbrettet. Da er det lov å si ifra....
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Fra en Twitter-melding:
    No offense but this gentleman, although he's an idiot, his seat does not recline. So it is unfair for the person in front to recline their seat. He should have politely asked you to not recline your seat. This is an industry airline problem that needs fixing.

    Med denne logikken kan jo ingen legge ned setet ...

    Min personlige mening er han hun kunne spurt før hun la det ned og han eventuelt kunne sagt ifra hvis det var et problem for han. Begge oppfører jeg helt idiotisk i dette tilfelle!

    Og at hun ble skadet og sykemeldt etter det der... :rolleyes:
     
    braathens safe and McBuljo like this.
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Skadet og sykemeldt seg? På hvilket grunnlag:eek: Ærekrenkelse?
     
    Skarven liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    I gamle dager da vi fikk skikkelig mat i Business på SAS og Braathens, reiste jeg med en ettermiddagsflygning fra Bodø til Oslo.
    Maten ble delt ut og jeg satt klar til å spise, plutselig datt bordet nesten i fanget mitt fordi mannen foran la ned setet.
    Jeg spurte pent om han kunne vente med å legge ned til jeg var ferdig å spise, da så han seg bak og sa: "Det skal jo kunne gå an å legge ned setet!!"
    ... så sov han hele veien til FBU.
     
    braathens safe and drsyk like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk du spist maten, selv om den var i fange ditt?
     
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    ;)
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Den gangen var det skikkelig recline på setene i Business ...
     
    drsyk liker dette
  11. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Opplevde dette en gang. Jeg la ned setet da vi kom opp i lufta. Kjente sinna banking og dytting i setet, og sur mumling. Det var en familie på tre som satt i seteraden bak. Rett bak meg var faren i familien, som sannsynligvis fløy for første gang i sitt liv, og ikke kunne engelsk. Jeg sa spurte om det var noe problem. Sønnen svarte for faren sin om at han synes det var veldig trangt. Jeg valgte å ta opp setet litt, og ba dem slutte å banke i setet. Selvfølgelig ikke greit å banke i setet foran fordi det er trangt, men jeg synes ikke internett-shaming er noe særlig nice heller.
     
    Eddie47 liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Noe sånt? Da skjønner jeg du hadde mat i fanget.:)

    direct.jpg
     
    EndreD, SAJblue, holmen and 5 others like this.
  13. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er 190 cm høy og har opplevd at når noen legger setet ned så blir det svært ubehagelig og trangt for meg. Da har jeg dunket litt forsiktig i setet eller lagd noen lyder for å vise min misnøye (uten at det nødvendigvis har hjulpet). Det er jo et paradoks at jeg skal ofre min egen komfort for andres. Personlig legger jeg bare setet ned hvis det ikke sitter noen i setet bak meg, eller ved at jeg sender et blikk bakover og sjekker at alt er ok.
     
    havlam, 1884derby, Avixlo and 5 others like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er 189 og 100+ .... trangt!
     
  15. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg finner meg sannsynligvis i alt for mye ( selv om det av og til er irriterende) . Jeg forsøker dessuten å la være å plage andre med "reclining" når det sitter andre rett bak ( særlig hvis de "trenger" stor plass). Hvis det er ledige seter på min rad flytter jeg så jeg blir sittende foran et tomt sete. Mye lettere å slappe av selv hvis jeg vet/føler at jeg ikke plager andre. (Her skulle det vel vært en emoticon med glorie å sette inn?) ;)
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å bruke ord istedenfor primitiver? :-D Jeg finner at det hjelper bedre å bruke ord istedenfor grynting ihvertfall. Har så langt fått forståelse også når jeg vennlig spør om de kan heve setet igjen
     
    turbotobben, Oppirumpadi and stekus like this.
  17. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det er deilig å kunne regulere posisjonen på flyturer, det gjelder også for de som sitter bak meg.

    Om noen dunker sier jeg fra til personalet.

    Heiser dog opp i forbindelse med matservering.
     
  18. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, jeg heter PVflyer og vil komme med en innrømmelse: På to flyturer har jeg umerkelig, men kraftfullt, holdt igjen seteryggen til passasjeren som sitter foran når vedkommende har forsøkt å legge setet ned. Etter et par forsøk har nevnte medpassasjer i begge tilfeller konkludert med at setet er defekt og gitt opp forsøket.

    Forhåpenltligvis er det formildende at jeg er over 190 cm høy og kun har begått denne synden når jeg har hatt vindusplass på fullt fly og situasjonen i utgangspunktet har vært på grensen til det klaustrofobiske.

    Jeg vil med dette be om forlatelse.
     
    Davinsji, Kalsnes, redlund and 17 others like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :rolleyes:
     

Del denne siden