La Paz - beste reiserute

Tråd i 'Reisemål' startet av Neguah, 06. juli 2018.

  1. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg sliter litt med å finne en optimal reiserute fra Oslo til La Paz. Enten er det rundt 15 000 kr eller så er det halve prisen, men en hinsides reiserute. Jeg skal dit for å løpe, så jeg kan strengt tatt reise når som helst, men kanskje greit å unngå det varmeste delen. På den andre siden igjen er det jo veldig høyt, så det blir kanskje ikke de enorme temperaturene? Jeg må også unngå eksamenstider i mai, juni, november og desember.

    Så, har dere noen gode forslag til optimal reiserute som ikke koster skjorta?
     
    ArthurDent liker dette
  2. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Løpe i La paz....Imponert
     
    RoadKing, ArthurDent and Edvard like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 06. juli 2018
    ArthurDent and Neguah like this.
  4. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Enklest rute er muligens SAS til London og videre med Avianca via Bogota. Da får du en dag i Bogota, noe som kan anbefales og som gir litt tilvenning ifht høyde.
    Vurderer selv en tur til La Paz i høst, men da med en hinsides reiserute via Santiago, Chile.
     
    Neguah liker dette
  5. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg bruker oftere og oftere Avianca. Greie ruter flere dager via Miami (og andre byer i USA) og Bogota på gjennomgående billetter. Andre dager går ikke rutene noe særlig bra. Her kan du kjøre Plus eller business med SAS på de lange strekkene og så spare litt på økonomi med Avianca.

    Alternativt to billetter med en til London og en derfra med Avianca.
     
    geddi and ArthurDent like this.
  6. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Kan for øvrig nevne at dette er en del av mitt prosjekt der jeg skal løpe opp og ned Kilimanjaro på under 24 timer. Jeg trenger å kjenne på kroppen hvordan det er å være og trene på rundt 4000m. Jeg kan alltids reise til Alpene, men her er det få områder på 4000m hvor jeg kan bli værende.
    Jeg skal altså sjekke ut hvordan kroppen takler høyder før prosjektet mitt opp Kilimanjaro (skal akklimatisere meg før jeg skal løpe opp og ned).

    Hvis det finnes andre steder som er mer tilgjengelig enn La Paz, så kom gjerne med de. Har sett på Quito, men det er vel samme greia der også. Kanskje litt billigere. Addis Ababa blir for lavt. Der har jeg for øvrig også vært, uten trøbbel.
     
    Tone398, Henrik, ArthurDent and 2 others like this.
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Utrolig kult mål :)
    Håper vi får reisebrev av reisen mot toppen
     
    Tone398 and Neguah like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Leh, Ladakh, India. En time med fly fra DEL.
    Enkel logistikk, åpne landskap, tørt og fint, 3500 – 4500 m.

    https://goo.gl/maps/HUQ1LF2oh8w
    http://opencyclemap.org/?zoom=14&lat=34.14567&lon=77.57554&layers=000B0
    https://www.strava.com/heatmap#12.97/77.56564/34.15269/hot/all

    Namche Bazaar/Khumjung, Nepal. En time fly fra Kathmandu. Gode stier og kupert terreng.

    Base på 3800 meter, også kan du velge andre landsbyer etter behov. Dingboche 4400 m, Gokyo 4700 meter. Mange dagstur-muligheter opp til ca. 5300 meter.

    https://goo.gl/maps/Yuyw3C8nmtR2
    http://opencyclemap.org/?zoom=14&lat=27.82268&lon=86.70752&layers=000B0
    https://www.strava.com/heatmap#12.07/86.69608/27.87772/hot/all

    Pikes Peak ligger på 4300 m og har bilvei/stier til summit, kort vei fra Colorado Springs.
    https://goo.gl/maps/yKDAgGY4bRq

    Området mellom Uyuni og San Pedro de Atacama ligger høyt, men få praktiske/fine steder å bo. Huaraz, Peru ligger på ca. 3200 og har backpacker/friluftsliv-vibe med enkel tilgang til mer høyde.

    Det var noen forslag med grei tilgjengelighet, god sikkerhet og lite red tape.
     
    milehigh, geddi, DanH and 6 others like this.
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, takk! :)
    Har både Facebook og blogg:
    https://www.facebook.com/Fjelltoppen/

    http://fjelltoppen.blogg.no

    Jeg gjør det også for kreftsaken, og målet der er 1 million til Kreftforeningen. Innsamlingen starter på et senere tidspunkt.

    Tusen takk, Edvard! Helt fantastisk. Nå skal jeg sjekke ut og velge :)
     
    furlong, Edvard and geddi like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Neguah, Henrik and milehigh like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Med god tid, fly til Cuzco, enjoy Macchu Picchu og ta buss til La Paz. Var en meget fin tur. Eller fly til Osh, og løp deler av Pamir highway med Murghab som base. Hovedveien går over ca 4700 moh, men du kan lett løpe opp noen fjellsider og daler. Feks Peak Lenin, verdens enkleste 7000 meter og høyeste utenfor Himalaya.

    Blir det La Paz, ta en løpe tur til Coroico. Jeg leide bil. Dødens vei. Nydelig!
     
    Last edited: 12. mai 2019
    Edvard, Henrik and oddA like this.
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Vi flydde AES AMS LIM LPB :)
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan går det med løpingen oppe i høyden Øystein?

    Ser du har vore på joggetur i Ecuador. Du får gi oss tilbakemelding på hvordan du booket flyreisen og hva du anbefaler.
     
    Neguah liker dette
  14. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann!

    Beklager sen tilbakemelding. Det var enten La Paz eller Quito. I alle tilfeller er jeg veldig glad ble Quito.

    Jeg måtte rett og slett ringe inn for å kunne bestille, men det var ikke enkelt. I utgangspunktet var det få billetter tilgjengelig til både Quito og La Paz. Bare enkelte strekninger hadde business.

    For å kunne reise med Avianca var det nødvendig å ringe, og her fikk jeg vite at business var tilgjengelig t/r Tromsø-Oslo-London-Bogota-Quito.

    Strekingen var helt kurrant. Veldig lite tid i London. I tillegg havnet jeg i en liten forsinkelse, så måtte løpe fra ende til annen i London. Svett gris havnet i joggebukse på businessklasse. Flyverten så bare rart på meg.

    2 eller 3 timer venting i Bogota. Helt ok.

    Nå er ikke Avianca business eller lounge noe veldig imponerende (lounge i London fungerte bra). For min del er ikke det viktigste superluksusen. Det viktigste for meg er god beinplass og flat seng. Da er jeg egentlig fornøyd.

    Det er for øvrig ikke mulig å besøke loungen i Quito om du reiser business med Avianca. Avianca sier at du kan få en voucher for å få tilgang, men det virket ikke som det var en mulighet.

    Flyet fra Bogota til London ble kansellert, men Avianca ordnet opp. Jeg fikk også omsider nesten 7000,- i oppreisning. Ikke veldig enkelt å få ut disse pengene, så du må stå litt på. Sende litt e-post, så ordner det seg.
     
    Edvard and RoadKing like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    @Neguah , hva gjorde Avianca for å få deg avgårde? Måtte du vente til dagen etter?
     
  16. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    De var veldig behjelpelige med å ombooke billetten. Jeg fikk ikke øyeblikkelig vite den nye tiden ved skranken, men ble forsikret om at det ble utpå dagen, dagen etter. Passasjerene ble sendt til forskjellige hotell, og det ble satt opp mange busser. Jeg gikk om bord i en minibuss, og var den eneste som gikk av på hotellet jeg skulle bo på. Her fikk jeg etter hvert vite når jeg skulle være på flyplassen dagen etter.

    Jeg skulle i utgangspunktet på et nattfly, rundt 23 fra Bogota, men ble rundt 12 på formiddagen dagen etter. Så her ble det altså et dagsfly. Hadde litt trøbbel med å sove, siden jeg sov ganske greit på hotellet (var vel ikke i seng før 2). Da vi gikk om bord dagen etter, fikk vi alle utlevert et skjema, men her sto det kun oppført et telefonnummer, så måtte innom hjemmesiden for å starte klagen. De fleste svar jeg fikk var på spansk, så måtte bruke google translate. Helt uproblematisk. Reiser gjerne med Avianca igjen, altså.
     
    Edvard, RoadKing and furlong like this.

Del denne siden