Laffen er på vei til Nepal

Tråd i 'Reisebrev' startet av Kaffen, 23. febr 2022.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er endelig dagen her da jeg skal reise ned til Nepal igjen. Denne gangen blir det nesten tre måneder der nede, og det hele startet med at jeg gikk ombord på bussen til flyplassen Kjevik for å fly videre ut i den store verden. Så nå sitter jeg her på loungen og slapper av før jeg setter meg på flyet til Munchen med Lufthansa :cool:

IMG_20220223_081836.jpg

Litt kjedelig SAS meny på matveien, så ikke noe å bry seg om der, så det blir mye bedre i MUC, så skriver mer derfra :)

geddi, EndreD, chrt and 18 others like this.
  2. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Nepal er et veldig spennende land og et av de landene jeg veldig gjerne reiser tilbake til for å se mer av.
    Hva er planen for de 3 månedene?

3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ha en fin tur, håper på noen spennende godbiter underveis. Riktig god tur @Laffen :)

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Gå Annapurna Circut og klatre litt på Manasalu :)

5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur :)

6. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Annapurna circuit er også på min bucket list. Antar at å klatre "litt" på Manaslu ikke betyr å klatre alle de 1863 meterne helt til topps?
    Lykke til, høres rått ut!

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal se hvor høyt det blir, trenger ikke å gå til topps, men jeg bør knekke 6000+ i hvertfall og målet er 7000+, hvis det går til topps så er det sinnsykt :D

8. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Annapurna Circut var kanskje mine beste 3 uker noensinne. Men selv 15 år siden begynte det å skje store endringer. Store deler av vestlige delen var vei. Fint for de lokale men ikke like gøy å gå der. Det var påbegynt vei på østlige siden også men der gikk det sti i en annen del av dalen. Det er flere muligheter til å ta noen omveier, anbefaler det hvis du har tid. Jeg dro til Tilicho Tal (en av verdens høyeste innsjøer) og Ghyaru (en veldig gammel landsby i stein med den beste utsikten til Annapurna II som jeg hadde på turen). Husk også eplekake i Marpha. Kos deg med dal baht.

Brukte forøvrig en legendarisk guide-bok med flotte håndtegnede kart. Utdatert selv da men den beste guide-boken jeg har vært borti: http://trailblazer-guides.com/book/trekking-in-the-annapurna-region
    Her om Tilicho Tal hvor jeg tok ruten med landslides (ren galskap, måtte jogge langs fjellsiden for å unngå løse småstein som løsnet hele tiden): https://trailblazer-guides.com/book/trekking-in-the-annapurna-region/sample-route

EndreD, chrt, milehigh and 2 others like this.
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Du reiser mange spennende steder!!

10. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Sinnsykt er ordet :p. Du blir i alle fall en del av en meget eksklusiv gruppe. Såvidt jeg kan lese meg opp til så er det mindre enn 300 personer som har vært på toppen av Manaslu (og med bortimot 20% dødsrate). Se opp for snøskred :eek:.
    6000 meter er en bra prestasjon. Selv var jeg bare på ca. 5500 da jeg var i Himalaya og det var tøft nok.

milehigh and NoLimit like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    If man was meant to fly, we would've had wings.

Gjør unntak for flyturer inne i et aluminiums-rør (eller karbonblandinger, i disse dager), men dere skjønner poenget ;)

Shyneno liker dette
  12. kjellpropell

kjellpropell Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann,

Hvis du er innom Pokhara på veien (er vel svært sannsynlig tenker jeg), så anbefales en tur med mikrofly! Jeg fant et gammelt bilde de tok:
    Avia Club Nepal.jpg
    Nå er det ikke all verdens EB Inntjening på de turene der, men det får våge seg. Det jeg husker best er den russiske pilot og masse gestikulering når han slo av motoren midt i turen. Dette var 12 år siden, men ser ut til at de holder koken fremdeles:

Uansett, kos deg!

EndreD, chrt, milehigh and 7 others like this.
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det maten på flyvingen til MUC, og det var bedre enn SAS, men ikke så mye bedre enn at SAS fint kan endre litt på menyen og få like god mat da

IMG_20220223_122823.jpg

Så kom jeg til MUC, og kan dessverre ikke si at jeg liker flyplassen, den består av to terminaler, og transporten mellom de to terminalene er ganske tynn.....

IMG_20220223_174154.jpg

Denne bussen går hvert 20 min, så her kan du få problemer hvis du har mindre enn to timers overgang. For ellers var en del av lougene stengt, men en var åpen, og dette var på menyen der o_O:rolleyes:

IMG_20220223_151338.jpg

Det var lite folk der inne da :oops:o_O

IMG_20220223_170354.jpg

Så det var flyplassen MUC, nei FRA er mye bedre å reise i fra :)

Last edited: 23. febr 2022
    chrt, Earl, paron and 4 others like this.
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan være vi tar en avstikker til Annapurna bacecamp med helikopter og gå ned til Pokhara derfra :)

15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Vinneren av duellen mellom Lufthansa og Turkish airlines var lett å finne, setene på Turkish Airlines var av premium økonomi nivå, og det hele startet med en velkomst drink av ypperste klasse :)

IMG_20220223_182007.jpg

De var også godt ute med meny og det var noe helt annet enn terningen fra SAS eller det tørre Lufthansa kom med ;):cool:

IMG_20220223_190448.jpg

Maten var servert og den var knallgod den :D

IMG_20220223_190727.jpg

Videre serverte de noe biff med rødvin til, biffen VG at litt i seigeste laget, men smakfull var den. Så jeg av er litt gåen i kjeven på grunn av det :rolleyes:

IMG_20220223_192210.jpg

Så nå er jeg nede i IST lounge, mer om det senere :)

geddi, chrt, Earl and 10 others like this.
  16. Stigoo

Stigoo Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Skriver du litt om dokumentkontroll og visa ved innreise Nepal?

Del denne siden