Driver å planlegger en blåtur for guttegjengen og lysten på å booke en tur med en skikkelig twist. Ser litt på muligheten for å finne en booking med lang connection, type 18-24 timer, slik at vi får en natt før vi fly avgårde til den endelige destinasjonen. Blir da mest sannsynlig mellomlanding i Frankfurt, Amsterdam, London eller Paris. Har noen erfaring med dette, og om det funker i praksis eller bare er et styr? Hvordan blir det med innsjekket bagasje, er det mulig å få denne ut, eller må vi klare oss med håndbagasje? Takker for svar!
Bagasje burde gå fint.. Det er bare å spesifisere svært nøye under innsjekk at bagasjen kun skal sendes dit dere planlegger å overnatte..
Funker fint det, så lenge det er maks 23:59t fra ankomst til avreise. Har gjort det i London mange ganger, både med OneWorld og StarAlliance-connections. Som Jørgen sier - sjekk bagtags nøye FØR bagasjen sendes.
Så da ber jeg i innsjekken om at bagasjetagen kun viser til f.eks Frankfurt, og ikke til endestasjon (ex. Praha)? Og da er det ingen problem med å sjekke inn på vanlig måte dagen etter på, på flyplassen hvor vi mellomlander?
Jepp, bare si at vil hente ut bagasjen i f.eks Frankfurt og at du sjekker den inn på ny i Frankfurt. Jeg har gjort dette selv flere ganger, både i London og Amsterdam.
Det er veldig ofte mulig å ha lenger connection enn 24t også, mange bookingklasser tillater ganske lange layover, men det er ikke alltid like lett å finne slike, reiseselskap kan være behjelpelig. Selv SAS i billig plus har no restriction på layover og du kan være både en og to dager i cph før du flyr videre. Skulle til CPH en helg for litt siden og da gikk reiseruten i SAS plus slik, utreise fredag TRD-CPH, hjemreise mandag CPH-GDN-CPH-TRD, dette kostet 2200kr tur/retur, SAS skulle på bookingtidspunktet ha 1800kr t/r TRD-CPH i GO på samme dager. Så fant en kreativ ruting t/r TRD-GDN med langt layover i CPH Cashet inn litt ekstra EB poeng også
Forskjellen på 23:59 og 24:00 er om det regnes som flybytte eller stopover. Er det stopover (dvs mer enn 23:59) så kommer det vanlige avgifter på toppen, noe som i UK kan koste opp til 1500 kr (sånn omtrent) avhengig av destinasjon og klasse. Et flybytte har normalt mye lavere avgifter.
Du bor sjekke at billett-typen tillater det. Jeg hadde en gang en tur OSL - ARN - ORD - SAN - SFO - MUC - OSL. Paa turen tilbake ba jeg om om a faa bagasjen merket til MUC saa jeg kunne stoppe over der for en natt. NO, NAY, NEVER sa dama i Luftwaffe skranken... Siden jeg maatte av i MUC for et kundebesok endte det med en enveis okonomi billett SFO - MUC til den svette pris av 13000 NOK!!! (Det gikk an enda, den gangen i 2005) Der og da bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle bli medlem i Luftwaffe Miles & More og at jeg aldri skulle reise med dem unntatt hvis jeg var nodt. Det horer med til historien at da jeg bestilte billetten (dette er over 10 aar siden) saa hadde jeg spurt eksplisitt til den jeg bestilte hos paa SAS, om jeg kunne gaa av en snartur i Munchen. Og faatt til svar at det var greit. Etter hendelsen i SFO kontaktet jeg SAS og fortalte hva som hadde skjedd. Jeg hadde selvsagt ikke noe bevis for hva agenten hadde sagt til meg i sin tid, men jeg ville likevel fortelle at jeg var skuffet. Men jaggu fikk jeg igjen de 13000 fra SAS... Det hjalp sikkert at jeg da var EBG paa 8 aaret paa rad, var paa nippet til aa bli Pandion det aaret (hadde jeg droppet en BA Club World reise og tatt *A hadde det vel blitt) og dessuten aldri hadde klaget foer.