Lange layovers over natt - hva skjer med bagasjen?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrt, 26. mai 2023.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,208
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tidligere hatt lange layovers, men ikke over natten utenom i TPE. Da møtte jeg en hyggelig dame med bagasjen min ved gate når jeg dro videre dagen etter. Prøvde å høre med henne om jeg hadde gjort noe feil, eller hvordan jeg skulle visst at jeg måtte hente ut bagasjen, men hun var for høflig til å si noe annet en: it's ok!

    Så, er dette noe hvert flyselskap eller flyplass bestemmer selv? Noe som gjøres når bagasjen sjekkes inn? Eller finnes det en klar regel eller noe jeg kan lese meg opp på forhånd?

    Litt usikker på hvor denne skulle plasseres, så admin kan godt hjelpe meg med å flytte den til riktig plass :p
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Hjelper sikkert om du sier hvem du har reist med og hvor det skjer.
    Jeg tenker at dette er spesielt for hvert flyselskap, og kanskje i noen grad avhengig sv flyplass.
     
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,365
    Likes mottatt:
    28,896
    Bonuspoeng:
    183
    Forrige uke hadde jeg 2 seperate bookinger, begge med layover til neste dag.

    Den første ICN-SIN-HAN, bagasje ble værende hos SQ mens jeg sov hos Crown Plaza

    Den andre HAN-DOH-OSL, bagasje ble værende hos QR mens jeg sov på flyplasshotell.

    Hos SQ kunne jeg velge å hente ut koffert om jeg ville, hos QR var jeg airside hele tiden så ikke noe option å hente ut bag.

    Begge layover på ca 10 timer
     
    Insomnia4u liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er opp til den enkelte flyplass og går på lagringskapasitet. Noen tillater, andre ikke. OSL tillot ikke over natten før, mulig de har endret etter ombygning. Mener at jeg måtte hente ut på CPH over natt også, men det er pre-covid.
     
  5. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy TRD-OSL-FRA-BLR med layover i Oslo over natta i februar i år. Samme booking og med SAS/Lufthansa.
    Da ble bagasjen sjekket inn hele veien fra Trondheim og man måtte ikke hente den ut.
     
    Insomnia4u and kiev like this.
  6. Landing

    Landing EBD

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Kofferten min har overnattet flere ganger på Kastrup med SAS.
     
    Insomnia4u and kiev like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,743
    Bonuspoeng:
    293
    Vår baggasje har overnattet på flyplassen flere ganger, bla CDG og ZRH og LIS ..
     
    kiev liker dette
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Et erfaringspunkt fra siste to uker er at Lisboa er blant de man må hente ut bagasjen.
    @mrt har uansett et godt spørsmål som også jeg har lurt på:
    Hvordan i huleste finner man ut av dette før man står på den aktuelle flyplassen?
     
    Insomnia4u liker dette
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Står ikke dette på bagasjelappen, eller tar jeg feil her?

    Må si det er svært sjelden jeg reiser med innsjekket bagasje.
     
    kiev liker dette
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget er å kunne forutsi hvilke flyplasser man kan la storkofferten stå igjen og bare ta kabinbagasjen med på flyplasshotellet. Greit å vite slik at man pakker tannbørste og tilstrekkelig rent tøy der.
    (Jeg reiser ofte på toukers jobbturer og da er det begrenset hvor mange skjorter, truser og sokkepar man har plass til i kabinbagasjen ;))
    (Problemstillingen er aktuell siden man fort sparer 2/3 av direktepris ved kombinere reiser med married segments og ta en overnatting midtveis. Økende billettpris samt fallende kronekurs gjør dette nødvendig :()
     
    Insomnia4u and veeegard like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,743
    Bonuspoeng:
    293
    Senest i høst overnattet koffertene våre på LIS, da reiste vi TRD-OSL-LIS-REC!
    Ankom LIS ca kl 22 og reiste derfra neste dag ca kl 17 …
    Baggasjen var sjekket inn helt frem og jeg spurte på Værnes om jeg trengte å ta den ut i Lisboa, damen sjekket «noe» og sa nei.
     
    kiev liker dette
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm…
    Like konsekvent som kundesenteret hos SAS altså.
    Spørsmålet er om vi vanlige dødelige har tilgang til denne «noe»-databasen som brukes på innsjekk?
     
    Eddie47 liker dette
  13. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,365
    Likes mottatt:
    28,896
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg måtte få bookingagenten til å sjekke. Prøvde SQ og QR på kundeservice men ikke så mye å hente.
     
    kiev liker dette
  14. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    6,347
    Bonuspoeng:
    163
    Hvis man får tag helt frem, og med mindre det er tollregler ala noen steder i USA hvor man uttrykkelig må hente den inn og ut, så legger jeg til grunn at kofferten min lever sitt selvstendige liv. Den har ihvertfall sovet alene på CPH, ARN, FRA, MUC, LHR, ICN, HND, BKK og MSP.
     
    Last edited: 27. mai 2023
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 27. mai 2023
    themichael, kiev, Hanen and 2 others like this.
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,208
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenkte i utgangspunktet hvordan man kan forutse slike krav, for jeg har prøvd å lete og aldri fått svaret. Fra VIE - (BKK) - TPE - BKK, ble som nevnt bagasjen min visstnok havnet på båndet selv om den var tag’et hele veien. Den fikk da mest sannsynlig spesialplass siden den stod klar ved gate og ventet på meg…

    Men for en av rutene jeg lurer på akkurat nå er denne, men layovers over natten: HKG - TPE - ICN - NRT - ZRH - OSL. Alle har lange layovers…

    Nettopp! Selv om jeg skulle hatt 23:55t layover, ønsker jeg å komme meg raskest mulig inn i landet et sted og ikke måtte stå og påse at siste bag er på båndet og bagasjen min ikke er på båndet :oops:
     
    RoadKing liker dette
  17. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har denne i oktober, på gjennomgående billett:

    Søndag:
    LO, C ARN-WAW
    LO, C WAW-VIE

    Mandag:
    OS, C VIE-ZRH
    LX, C ZRH-NRT

    Noen som har erfaring med VIE? Det er egentlig ett fett for oss om vi må hente ut bagasjen eller ikke, men det krever litt planlegning i forhold til toalettsaker, klær og joggesko :cool: Orker ikke ha med mer i håndbagasjen enn nødvendig.
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke med VIE, men når vi reiste hjem fra SYD i vår hadde vi 16 t i Seoul og 24 t i London. Vi forutsatte vi at vi slapp å ta en den ut noe sted (Asiana/Asiana/SAS på strekningene) og det var null spørsmål i det hele tatt. Jeg ville planlagt ut fra at det fungerer.
     
    Fly med oss liker dette
  19. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Det er slik å forstå at om vi drar fra Las Palmas via OSL til AES, der vi ankommer OSL etter 23.00 på lørdag, med layover til søndag ettermiddag, så bør vi forvente å måtte ta ut bagasje?
     
  20. Bonsai

    Bonsai Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    33
    Slik fungerer det med overnatting på OSL:

    Domestic > Domestic - Bagasjen blir liggende over natten

    Domestic > Intl - Bagasjen blir liggene over natten

    Intl > Domestic - Bagasjen blir levert ut, må tollklareres og leveres inn på nytt selv om den er sjekket inn hele veien. Dette gjelder uansett om du ankommer før eller etter 2300.
    Fra avinor: Reisen i sin helhet er på samme dag/dato, og i tidsrommet fra kl. 07:00 – 23:00.

    Intl > Intl - Bagasjen blir liggene over natten

    Notat: Henter du ikke bagasjen din når du opprinnelig skulle i OSL, vil flyselskapet oppgi at du ikke har hentet bagasjen der det var nødvendig. Ved ettersending av bagasje kan flyselskapet nekte å kjøre ut bagasjen og at du selv må hente den. DY feks er strenge på dette.
     

Del denne siden