Jeg har tidligere hatt lange layovers, men ikke over natten utenom i TPE. Da møtte jeg en hyggelig dame med bagasjen min ved gate når jeg dro videre dagen etter. Prøvde å høre med henne om jeg hadde gjort noe feil, eller hvordan jeg skulle visst at jeg måtte hente ut bagasjen, men hun var for høflig til å si noe annet en: it's ok! Så, er dette noe hvert flyselskap eller flyplass bestemmer selv? Noe som gjøres når bagasjen sjekkes inn? Eller finnes det en klar regel eller noe jeg kan lese meg opp på forhånd? Litt usikker på hvor denne skulle plasseres, så admin kan godt hjelpe meg med å flytte den til riktig plass
Hjelper sikkert om du sier hvem du har reist med og hvor det skjer. Jeg tenker at dette er spesielt for hvert flyselskap, og kanskje i noen grad avhengig sv flyplass.
Forrige uke hadde jeg 2 seperate bookinger, begge med layover til neste dag. Den første ICN-SIN-HAN, bagasje ble værende hos SQ mens jeg sov hos Crown Plaza Den andre HAN-DOH-OSL, bagasje ble værende hos QR mens jeg sov på flyplasshotell. Hos SQ kunne jeg velge å hente ut koffert om jeg ville, hos QR var jeg airside hele tiden så ikke noe option å hente ut bag. Begge layover på ca 10 timer
Dette er opp til den enkelte flyplass og går på lagringskapasitet. Noen tillater, andre ikke. OSL tillot ikke over natten før, mulig de har endret etter ombygning. Mener at jeg måtte hente ut på CPH over natt også, men det er pre-covid.
Fløy TRD-OSL-FRA-BLR med layover i Oslo over natta i februar i år. Samme booking og med SAS/Lufthansa. Da ble bagasjen sjekket inn hele veien fra Trondheim og man måtte ikke hente den ut.
Et erfaringspunkt fra siste to uker er at Lisboa er blant de man må hente ut bagasjen. @mrt har uansett et godt spørsmål som også jeg har lurt på: Hvordan i huleste finner man ut av dette før man står på den aktuelle flyplassen?
Står ikke dette på bagasjelappen, eller tar jeg feil her? Må si det er svært sjelden jeg reiser med innsjekket bagasje.
Poenget er å kunne forutsi hvilke flyplasser man kan la storkofferten stå igjen og bare ta kabinbagasjen med på flyplasshotellet. Greit å vite slik at man pakker tannbørste og tilstrekkelig rent tøy der. (Jeg reiser ofte på toukers jobbturer og da er det begrenset hvor mange skjorter, truser og sokkepar man har plass til i kabinbagasjen ) (Problemstillingen er aktuell siden man fort sparer 2/3 av direktepris ved kombinere reiser med married segments og ta en overnatting midtveis. Økende billettpris samt fallende kronekurs gjør dette nødvendig )
Senest i høst overnattet koffertene våre på LIS, da reiste vi TRD-OSL-LIS-REC! Ankom LIS ca kl 22 og reiste derfra neste dag ca kl 17 … Baggasjen var sjekket inn helt frem og jeg spurte på Værnes om jeg trengte å ta den ut i Lisboa, damen sjekket «noe» og sa nei.
Hmm… Like konsekvent som kundesenteret hos SAS altså. Spørsmålet er om vi vanlige dødelige har tilgang til denne «noe»-databasen som brukes på innsjekk?
Hvis man får tag helt frem, og med mindre det er tollregler ala noen steder i USA hvor man uttrykkelig må hente den inn og ut, så legger jeg til grunn at kofferten min lever sitt selvstendige liv. Den har ihvertfall sovet alene på CPH, ARN, FRA, MUC, LHR, ICN, HND, BKK og MSP.
Ved overnatting på OSL etter ankomst fra utlandet bør man merke seg at bagasjen havner på båndet, da domestic transfer kun fungerer for videreforbindelser samme dag. https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Jeg tenkte i utgangspunktet hvordan man kan forutse slike krav, for jeg har prøvd å lete og aldri fått svaret. Fra VIE - (BKK) - TPE - BKK, ble som nevnt bagasjen min visstnok havnet på båndet selv om den var tag’et hele veien. Den fikk da mest sannsynlig spesialplass siden den stod klar ved gate og ventet på meg… Men for en av rutene jeg lurer på akkurat nå er denne, men layovers over natten: HKG - TPE - ICN - NRT - ZRH - OSL. Alle har lange layovers… Nettopp! Selv om jeg skulle hatt 23:55t layover, ønsker jeg å komme meg raskest mulig inn i landet et sted og ikke måtte stå og påse at siste bag er på båndet og bagasjen min ikke er på båndet
Vi har denne i oktober, på gjennomgående billett: Søndag: LO, C ARN-WAW LO, C WAW-VIE Mandag: OS, C VIE-ZRH LX, C ZRH-NRT Noen som har erfaring med VIE? Det er egentlig ett fett for oss om vi må hente ut bagasjen eller ikke, men det krever litt planlegning i forhold til toalettsaker, klær og joggesko Orker ikke ha med mer i håndbagasjen enn nødvendig.
Vet ikke med VIE, men når vi reiste hjem fra SYD i vår hadde vi 16 t i Seoul og 24 t i London. Vi forutsatte vi at vi slapp å ta en den ut noe sted (Asiana/Asiana/SAS på strekningene) og det var null spørsmål i det hele tatt. Jeg ville planlagt ut fra at det fungerer.
Det er slik å forstå at om vi drar fra Las Palmas via OSL til AES, der vi ankommer OSL etter 23.00 på lørdag, med layover til søndag ettermiddag, så bør vi forvente å måtte ta ut bagasje?
Slik fungerer det med overnatting på OSL: Domestic > Domestic - Bagasjen blir liggende over natten Domestic > Intl - Bagasjen blir liggene over natten Intl > Domestic - Bagasjen blir levert ut, må tollklareres og leveres inn på nytt selv om den er sjekket inn hele veien. Dette gjelder uansett om du ankommer før eller etter 2300. Fra avinor: Reisen i sin helhet er på samme dag/dato, og i tidsrommet fra kl. 07:00 – 23:00. Intl > Intl - Bagasjen blir liggene over natten Notat: Henter du ikke bagasjen din når du opprinnelig skulle i OSL, vil flyselskapet oppgi at du ikke har hentet bagasjen der det var nødvendig. Ved ettersending av bagasje kan flyselskapet nekte å kjøre ut bagasjen og at du selv må hente den. DY feks er strenge på dette.