Langsiktig planlegging av bonustur for familie

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Xaantiam, 09. aug 2018.

  1. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Har akkurat kommet i gang med oppsamling av bonus, regner med å klare rundt 200 000 EB årlig med bruk av SAS MC Premium, Trumf og Payr. Kanskje noe mer etterhvert, evt også 100k omsetning på et AmEx kort på sikt.

    Eldstesønnen er født i Australia, og vi har et langsiktig mål om å dra hele familien på 7 stk ned til Perth om 3-4 år (alder da 4-16 år). Hvor realistisk er det å få hele familien med på bonusbiletter iallefall deler av veien? Er det spesielle ting jeg bør tenke på allerede nå? Takker og bukker for alle tips og råd!
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt samme planen sjølv, og funnet billetter med SQ/OZ for 4 heile vegen.
    Du må ha poengene/CT klare når setene legges ut ca 330 dager før.
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke urealistisk å få alle sammen ned på bonsubilletter, men ikke på samme billett.

    Dere må nok dele dere opp i 2 grupper. Er det mor, far og 5 barn mellom 4 og 16 det er snakk om?
     
  4. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer det. Om 3 år er de henholdsvis 4, 7, 9, 13 og 16, pluss mor og far.

    Hvordan vil det være fornuftig å legge opp en slik reise (med hvem og til hvor) for å utnytte bonuspoeng best mulig?
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For min del tenker jeg mor + 4/7 på beste reisemulighet, eventuelt 16åringen som selvdreven ekstra hånd.
    Far + røkla på det som er mulig av andre routiunger..

    Men dette er jo mveldig familiespesifikt.
     
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste her inne er enig om at best utnyttelse av bonuspoeng er i business eller first class når det kommer til langdistanse. Da er prisen per person henholdsvis 180 000 poeng (for business) og 240 000 poeng (for first). Økonomi koster 120 000 poeng per person og er en relativt dårlig deal sånn sett, med tanke på at skatter og avgifter gjerne er 3-4000 kr per billett.

    Uten noen rabatter med Companion Ticket må du da ut med 1 260 000 poeng for alle sammen i Business class. Hvis vi antar at dagens ordning med American Express og Companion Ticket fortsetter (mer eller mindre likt dagens ordning) over nyttår (noe det ikke er sikkert det gjør), så kan du bruke 2 companion tickets, mens dama bruker 2 til (gitt at dere har et forbruk/omsetning som gjør at lar seg gjøre). Da er vi nede i 720 000 poeng for hele familien (helt hypotetisk situasjon det her altså).

    Så skal alt klaffe. Du skal finne ledige bonusseter for 7 personer på 2 ulike reiseruter, som nogenlunde klaffer med datoene du skal reise på, samt spare en hel del poeng før den tid.

    Gjorde er kjapt søk på OSL-PER på tilfeldige datoer neste sommer og pris ligger da på like under 60 000 kr for hele røkla på samme billett i økonomi eller ca 90 000 kr i Premium Økonomi.

    Skatter og avgifter på bonusbilletten blir nok nærmere 30 000 kr for hele familien.

    Så da er prisen enten 60 000/90 000 kr for hele familien på samme billett i økonomi/premium økonomi.

    Eller

    30 000 kr og 720 000-1 260 000 poeng for hele familien på to separate reiser i Business class.

    Er nok mange her som vil være uenig med meg, men personlig tror jeg nok heller jeg ville kjøpt billettene for penger, sluppet stress og usikkerhet rundt ledige bonusbilletter og kunne reist samlet. Spesielt siden dere er en så stor gjeng som reiser, med så unge barn.

    Men det må man selvfølgelig vurdere helt selv.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vil vel faktisk tro at flere er enig.
    Inkludert meg.
    Har man en million poeng kan man vel like så greit selge noen reiser til noen for å kjøpe billettene kontant.. Og ikke minst, opptjene mer poeng :D
     
    Last edited: 11. aug 2018
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et godt poeng!
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    mathiasfe liker dette
  10. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for gode tilbakemeldinger!
    Mulig det heller blir noen bonus helgeturer på meg og fruen istedenfor..
     
    Maraug and mathiasfe like this.

Del denne siden