Som jeg tidligere har hintet til andre steder på forumet har jeg fått en gavepakke av en flybillett av jobben. Jeg skal til Belem i Brasil. Med et selskap jeg ikke har status hos. I økonomi. Med en reiserute full av lange mellomlandinger. Reiseruten er som følger: OSL-CDG med SAS 3t 40m mellomlanding CDG-GRU med LATAM 4t 35m mellomlanding GRU-BEL med LATAM 72 timer langt utenfor Belem BEL-GRU med LATAM 3t 30m mellomlanding GRU-FRA med LATAM 1t mellomlanding FRA-OSL med Lufthansa Bra internett er ingen selvfølge her i Brasil, men hvis jeg smører meg med en god dose tålmodighet bør det ikke være alt for lenge til første del dukker opp. Jeg hopper over SAS og Lufthansa i denne omgangen, men kan røpe at SAS-flighten til Paris var helt på det jevne.
Latam Brasil LA 8101 CDG-GRU 23:00-05:45+1 11t 45m Airbus A350-900 Økonomi, sete 51D Jeg har altså blitt sendt på en jobbreise til Brasil og når du ikke får bestille reiser selv er det ikke alltid det flyselskap og statuskort matcher. Det gjelder i dette tilfellet meg, så her må kreativiteten blomstre får å gjøre turen så behagelig som mulig. Første forsøk på det var PlusGrade, men budet var ikke høyt nok til å flytte meg fremover i kabinen. Latam minst to muligheter for oppgradering som jeg kunne finne. Første måten å oppgradere på er å bruke kuponger man får utdelt avhengig av status i Latam Pass. De kan gi deg bekreftet oppgradering hvis du har nok kuponger for strekningen og det er ledige plasser. Og det er først når alle medlemmer har fått sine oppgraderinger de vurderer å oppgradere kunder fra PlusGrade. Vi satt opprinnelig på hver vår side av en tre-seter ganske langt bak i kabinen, men da noen hadde lyst til å sitte mellom oss flyttet vi oss raskt til den aller siste raden, 51. Latams A350 har 2-2-2 konfigurasjon i business og 3-3-3 i "premium economy" og economy. "Premium economy" er samme seter, mat og service, men har 2 inch større pitch. Ved gaten ble jeg sendt bort til en serviceskranke fordi det var noe feil. Der fikk jeg vite at det var noe feil med setet, så jeg hadde blitt flyttet til midtsetet. Ikke jeg vet hva de mente for det var ikke noe galt med D-setet, men vi var happy med å ha et av veldig få ledige midtseter. Heldigvis, for på de to bakerste radene er det ikke overheadbins og bagasjen ble puttet mellom oss. Det drøyde lenge og vel med avgang, antageligvis pga grunn av mye trafikk ut av CDG eller i luftrommet rundt. Til slutt kom vi oss opp i luften hvor serveringen startet etter ikke alt for lang tid. En route Sao Paulo Meny for middag Meny for frokost Mat og drikke ble severt samtidig. Jeg gikk for biff bourgogne sammen med et glass rødvin. Så ikke særlig innbydende ut og smakte heller ikke spesielt godt, men jeg fikk noe i magen før jeg la meg. Klokka hadde passert midnatt med god margin på dette tidspunktet, så det var jeg begynte å bli ganske sigen. Kabinen var helt utrolig kald, men med to pledd og puter sov jeg vel omtrent 10 timer og våknet etter frokost og rett før landing. Vi kom oss trygt ned på bakken og parkerte på en remote gate. Det var ingen S-klasse som hentet oss denne gangen, så vi fikk tatt buss sammen med resten av flyet. Ekstra stas var det at de brukte en trapp for å tømme hele flyet, så vi havnet selvfølgelig helt bakerst i immigration-køen. Totalt brukte vi omtrent to timer fra flydøra til loungen inkludert gåtur fra terminal 3 til 2 og ny sikkerhetskontroll. LATAM A350-900 i soloppgang på GRU. Konklusjon: LATAM leverer et ganske så bra produkt på langdistanse. Setene er komfortable, IFE er høyoppløst med relativt omfattende innhold, bra kart og kameraer både foran og under. I tillegg har de både strømstikk mellom setene og USB i skjermene sammen med en 3,5mm minijack til headset. Det virket ikke som det var noe problem å få mer alkohol, men det var ikke målet på denne nattflighten. Digresjon: det virker som de stort sett har nattflighter begge veier over atlanteren, flyet vårt stod i Paris i 6-7 timer og hjemturen til Frankfurt går også om natten.
10 timer?! I økonomi?!? Jeg er happy om jeg klarer ett par timer jeg, og det i business... Jøje meg for ett sovehjerte du må ha. Smått misunnelig kjenner jeg.
Jeg blir like overrasket hver gang noen blir overrasket over at folk klarer å sove i eco. Flott rapport så langt. Det siste bildet fra GRU var veldig tøft!
Kult, ser fram til mere Alltid stas med noe nytt. Enig med @Travellingalf , å kunne sove i 10 timer i strekk på økonomi...
Her snakker vi ikke skrekk og gru, nei. Brillefin rapport Har kun fløyet LATAM innenriks i Argentina selv, så kjekt å lese om langdistanseproduktet
Jeg er helt lik som deg. Storfornøyd om jeg jeg får meg 4-5 timer på øyet de få gangene jeg flyr business.
Her bør det vurderes å bytte arbeidsgiver altså.... Neida, spøk til side, det ser faktisk ryddig og greit ut baki der, men jeg skulle virkelig vært glad i jobben min om jeg skulle sitte sånn i 11 timer. Får jo knapt sove i biz....
Hehe, det hører meg til sjeldenhetene, men det har skjedd. Sauset meg godt inn på veien ned og i loungen først Takk for det!
Latam Brasil LA 3554 GRU-BEL 10:20-13:50 3t 30m Airbus A321 Økonomi, sete 37C Fire og en halv time senere skulle vi videre til endedestinasjonen Belem, litt lengre nord i landet. Siden godt og vel halve transfertiden gikk med til immigration og forflytning fikk vi ikke så fryktelig mye tid i GOL Premium Domestic Lounge, men de hadde fine dusjer (med håndklær) hvor vi fikk freshet oss opp med rene klær. Boarding med buss her og (har de egentlig vanlige gater på GIG?). Kom nesten sist inn på flyet, men fordi de hadde påspandert seg to trapper var det ikke noe problem å finne frem til nest siste rad. Vi fikk litt håndbagasje over oss og resten under det ledige midtsetet (score!). Vi visste ikke mye om hva som ventet oss på en innenriksflight i Brasil, men også her ble jeg positivt overrasket. I likhet med forrige flight var det også her 3 stoffseter på hver side av midtgangen. Ingen skjerm i seteryggen, men har du lastet ned LATAM Play-appen på forhånd får du tilgang til en bunke innhold på egen device via wifi. Det virker som du kan klare å komme deg inn der med en nettleser også. En route Belem Jeg er litt usikker på om dette er korrekt oversettelse. Det er populært å bytte ut dårlig, gratis servering til fordel for innbydende menyer med priser, og det har også LATAM gjort. Prisene er det heller ikke noe å si på: Sandwich med kalkun og ost: 32kr Brus: 16 kr Heineken: 30 kr Potetgull: 16 kr Cashewnøtter: 24 kr Dette, sammen med stikkontakt mellom setene gjorde at den 3,5 time lange flyvningen gikk nokså fort. Siden vi var sist ut var all bagasjen akkurat kommet på båndet og vi kunne gå rett ut til vår ventende sjåfør. PS: kan en moderator fjerne "for" i tittelen?