Latam Brasil
LA 8070
GRU-FRA
22:10-15:05+1
11t 55m
Boeing 777
Økonomi, sete 42D
Business, sete 1K
Oops, det relativt moderate budet mitt gikk inn. TK gikk fra $500 til $1500, jeg la meg på $530 som tilsvarer 4300kr med dagens kurs.
View attachment 39389
I motsetning til utreisen hvor det var et «splitternytt» A350, får jeg i kveld gleden av å fly et drøye 5 år gammelt 777.
View attachment 39391
Førstnevnte har 2-2-2-konfigurasjon i business, mens sistnevnte har 2-3-2(!!!).
View attachment 39392
Heldigvis ble jeg tildelt 1K automatisk. På setekartet så det ut til at alle midtsetene er blokkert, men det viser seg å ikke stemme. Bakover i flyet hører jeg rykter om at de har fått plass til 10 seter i bredden i 3-4-3-oppsett.
Boarding
Det blir boardet med egne køer for business- og statuskunder, men vi blir allikevel stående sammen tidlig i jetbridgen fordi flyet ikke er klart. I tillegg brukes det bare én bro, selv om det henger en ubrukt rett ved siden av dør L1. En dårlig vane de har her i Sao Paulo. Ingen spør om boardingkort på flyet, men retningssansen sier at jeg skal ta andre til venstre.
View attachment 39394
Plutselig kommer det en flyvertinne med et brett hvor det står både brasiliansk og chilensk musserende. Jeg går for førstnevnte og den er god. Temperaturen i flyet stiger mens vi venter på take off, som ikke er før 40 minutter etter rutetid. På dette tidspunktet har jeg allerede sovnet, men blir vekket for å rette meg opp i ryggen.
View attachment 39395
Amenity kitet ligger allerede i setet. Først og fremst er det fin størrelse på det, litt større enn Asiana First sitt og litt mindre enn skinnfellen man får pysjen i hos Lufthansa First. Innholdet er rimelig standard:
- Tannbørste og tannkrem
- Penn (til bestilling av frokost)
- Sovemaske av laber kvalitet
- Ørepropper
- Håndkrem, lip balm og refreshing cloth fra L’Occitane
- Sklisokker(!)
Mat og drikke
View attachment 39396
View attachment 39397
View attachment 39398
View attachment 39399
View attachment 39400
View attachment 39401
Matbestillingen ble gjort før avgang og det går bare en halvtimes tid før vi får servert et brett med alle tre rettene samtidig. SAS, can you hear me? Det gjør at jeg (etter å ha skrevet dette reisebrevet) kan bruke tiden på det jeg helst vil på denne nattflighten: sove.
View attachment 39403
Uansett. Jeg valgte grønn salat til forrett, beuf borgogne til hovedrett og is til dessert. Salaten var helt ok, men cashewnøttene var ganske blaute. Tydelig at denne har ligget under plast endel timer. Biffen kom i to større stykker og var kokt og mør. I mine øyne er denne retten en gryterett, men så har jeg heller ikke bestilt dette i Brasil før. Det største problemet er uansett forholdet mellom kjøtt og potet. Stykket med gratinerte poteter skulle minst vært doblet for å stå i stil med kjøttet. Til dessert ble det jordbæris fra Häagen Dazs. Godt, men jeg måtte omtrent ødelegge pappbegeret for å få åpnet den. Til dette ble det drukket en pinot noir. Litt lett til biff, men god til reisebrevskriving.
Nå skal frokosten bestilles og så skal stolen bli til seng. Vi har allerede kommet for langt til at jeg klarer å mer søvn enn jeg gjorde i økonomi på veien hit.
Sete
View attachment 39390
2-2-2-konfigurasjon er aldri noe hyggelig og 2-3-2 er enda verre. Heldigvis var det på rad 1 lett å tråkke over sidemann. Setet har både vanlig stikk og USB, men i sistnevnte virket det som om innmaten var revet ut. Med andre ord, den virket ikke.
View attachment 39405
Setet gjøres om til seng på tradisjonell måte, men blir ikke helt flat. Den er flat kanskje de nederste 60-70%, så blir det en slags bananform hvor puten er vesentlig høyere.
View attachment 39406
Allikevel fikk jeg altså sove omtrent 6 timer, 4 mindre enn i økonomi. Forstå det den som kan. En av grunnene til det er den varme kabinen og hvor mye bedre jeg sover når det er litt kaldere. Det er jo ikke samme fly, men det er virkelig ekstrem forskjell på første og siste rad her. På vei bort må det ha vært 15-16 grader på rad 51, mens hjem er det minst 25 grader på rad 1. Hvorfor er temperatur på fly så vanskelig?
View attachment 39393
IFE brukte jeg ikke, men scrollet gjennom til ære for dere. Skal nok være mulig å underholde seg i mange timer. Greit utvalg av både vestlige serier og filmer. Skulle vel bare mangle hos et flyselskap som holder til så langt vest, si?
View attachment 39402
Til frokost står valget mellom selection of cured meats and gourmet cheeses og omelette eller scrambled eggs. I tillegg er det mulig å krysse av for alle mulige slags drikker, yoghurt, frokostblanding og brød.
View attachment 39404
To timer før landing fikk jeg en slags omelett med bare egg, yoghurt, en fruktskål og valget mellom bakevarer. Omeletten var naturlig nok ganske kjedelig, men marmeladen som lå på brettet var topp. Etter frokost er det 1,5 time igjen til landing, så her kunne det lett vært gjort mer tid til søvn.
Landing
View attachment 39407
Vi landet omtrent når vi skulle, taxet en god stund og parkerte remote. Ingen S-klasse, men fire-fem busser stod klare til å kjøre oss inn til non-schengen. Jeg kom med første bussen og selv med litt kø gikk det radig gjennom den automatiske passkontrollen.
View attachment 39408
Konklusjon
Latam leverer mat og drikke under pari, og det som går igjen i både økonomi og business er hvor mye surr det er med servering. På flighten fra Belem prøver de å ekspedere 2-3 rader samtidig, kredittkort fløy veggimellom og alt blir bare tull. I business er det heldigvis mye bedre, men langt fra serviceinnstillingen Ethiopian har.
Totalprisen for denne reisen i økonomi var hele 11.600 kr, bestilt ca en måned i forveien. Langt i fra billig, men ikke helt unormalt til denne delen av verden. Med oppgradering en vei er totalen ca 16.000 kr.
Oppsummert er både økonomi og business og Latam helt greit, men blir det en neste gang prøver jeg noe annet. Tap flyr for eksempel rett til Belem, for de som av en eller annen merkelig grunn skal dit
Vis alt...