Latam økonomi t/r Brasil

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 25. sept 2018.

  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Aiai, for en flott rapport. Jeg sitter akkurat og leker med tanken på å booke Latam i eco fra Santiago til Påskeøya neste år. Ble ikke skremt av denne rapporten.
     
    Upsaker liker dette
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    LATAM Vip Lounge Sao Paulo

    Som det kjente ordtaket sier: med nye kabinklasser kommer også nye loungetilganger. Disse kan på ingen måte være utestet, så her er det bare å sette i gang.

    Jeg startet faktisk i American’s Admiral Club, den var stapp full av hvite menn som pusher femti. I dress, med AirPods. De har greit utvalg av varm mat denne kvelden. Jeg så en slags kjøttgryte, kylling, spagetti med tomatsaus og potetstappe i grytene. Drikkeutvalget er mer labert. Lokal prosecco, men Budweiser og Stella på boks i tillegg til mineralvann. Wifi klarte jeg aldri å koble meg til, men passordet er Prague2018.

    APC_0895.jpg

    La oss heller gå videre til Latams egen storstue. For er det noe det er så er det en stooor stue. Her er det flere hundre kvadrat med lounge, delt opp i forskjellige områder. Et barområde med utsikt mot terminalen, et spiseområde og 3-4 forskjellige områder med forskjellige sittemuligheter.

    APC_0897.jpg

    APC_0901.jpg

    APC_0902.jpg

    APC_0903.jpg

    APC_0904.jpg

    APC_0905.jpg

    Matlysten var ikke på topp, men det så ut til at de serverer småretter ferdig i skåler isteden for buffet. Smakte ikke på noe av det, men noe så ganske fristende ut.

    APC_0896.jpg

    APC_0906.jpg

    I den bemannede baren er det mulig å få et utvalg klassiske drinker, mineralvann, is/sorbet og Heineken på tapp.

    Loungen har også utestede dusjrom, fine toalettfasiliteter og veldig bra internett som man må(?) skrive inn passnummeret sitt for å få tilgang til. «Dagens» passord er «latam123», tviler på at det er byttet i morgen.

    APC_0909.jpg

    Strøm finner du overalt. I barområdet er det omtrent to stikk per sitteplass, men USB er det dårlig med.

    Flyr du oneworld business ut av GRU eller har status som gir deg tilgang er dette definitivt stedet å gå, spesielt hvis du er tørst.
     
    Avixlo, pgaa, RoadKing and 19 others like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Latam Brasil
    LA 8070
    GRU-FRA
    22:10-15:05+1
    11t 55m
    Boeing 777
    Økonomi, sete 42D
    Business, sete 1K

    Oops, det relativt moderate budet mitt gikk inn. TK gikk fra $500 til $1500, jeg la meg på $530 som tilsvarer 4300kr med dagens kurs.

    5F115FD7-7B22-4C67-B52A-7EAE5EE12BF4.jpeg

    I motsetning til utreisen hvor det var et «splitternytt» A350, får jeg i kveld gleden av å fly et drøye 5 år gammelt 777.

    327B0383-B6AE-412C-B6DC-7331E687FC2B.jpeg

    Førstnevnte har 2-2-2-konfigurasjon i business, mens sistnevnte har 2-3-2(!!!).

    00E18BCD-6ABA-46DE-A43B-077698D35EE0.jpeg

    Heldigvis ble jeg tildelt 1K automatisk. På setekartet så det ut til at alle midtsetene er blokkert, men det viser seg å ikke stemme. Bakover i flyet hører jeg rykter om at de har fått plass til 10 seter i bredden i 3-4-3-oppsett.

    Boarding

    Det blir boardet med egne køer for business- og statuskunder, men vi blir allikevel stående sammen tidlig i jetbridgen fordi flyet ikke er klart. I tillegg brukes det bare én bro, selv om det henger en ubrukt rett ved siden av dør L1. En dårlig vane de har her i Sao Paulo. Ingen spør om boardingkort på flyet, men retningssansen sier at jeg skal ta andre til venstre.

    5BE8989C-7066-42FC-9B86-68E618DA34FF.jpeg

    Plutselig kommer det en flyvertinne med et brett hvor det står både brasiliansk og chilensk musserende. Jeg går for førstnevnte og den er god. Temperaturen i flyet stiger mens vi venter på take off, som ikke er før 40 minutter etter rutetid. På dette tidspunktet har jeg allerede sovnet, men blir vekket for å rette meg opp i ryggen.

    C0B22485-A2CB-4236-BC85-BBA3E4564B84.jpeg

    Amenity kitet ligger allerede i setet. Først og fremst er det fin størrelse på det, litt større enn Asiana First sitt og litt mindre enn skinnfellen man får pysjen i hos Lufthansa First. Innholdet er rimelig standard:
    • Tannbørste og tannkrem
    • Penn (til bestilling av frokost)
    • Sovemaske av laber kvalitet
    • Ørepropper
    • Håndkrem, lip balm og refreshing cloth fra L’Occitane
    • Sklisokker(!)
    Mat og drikke

    34B1C722-64D9-4ADE-A22D-0658781999E2.jpeg

    66FDAD4F-2D97-487A-A7C8-675D5A902990.jpeg

    0E09F77B-5BAE-44F9-AF09-1C0ABE379254.jpeg

    ABFBDF7E-99F5-44C0-9530-2022AC1F2B06.jpeg

    9EC327F6-06D2-4490-A969-2B109B17F040.jpeg

    27B236D1-9152-4F41-BB23-A550AAF4EDA5.jpeg

    Matbestillingen ble gjort før avgang og det går bare en halvtimes tid før vi får servert et brett med alle tre rettene samtidig. SAS, can you hear me? Det gjør at jeg (etter å ha skrevet dette reisebrevet) kan bruke tiden på det jeg helst vil på denne nattflighten: sove.

    A69CF82E-C3FE-4918-82C4-325A9A057790.jpeg

    Uansett. Jeg valgte grønn salat til forrett, beuf borgogne til hovedrett og is til dessert. Salaten var helt ok, men cashewnøttene var ganske blaute. Tydelig at denne har ligget under plast endel timer. Biffen kom i to større stykker og var kokt og mør. I mine øyne er denne retten en gryterett, men så har jeg heller ikke bestilt dette i Brasil før. Det største problemet er uansett forholdet mellom kjøtt og potet. Stykket med gratinerte poteter skulle minst vært doblet for å stå i stil med kjøttet. Til dessert ble det jordbæris fra Häagen Dazs. Godt, men jeg måtte omtrent ødelegge pappbegeret for å få åpnet den. Til dette ble det drukket en pinot noir. Litt lett til biff, men god til reisebrevskriving.

    Nå skal frokosten bestilles og så skal stolen bli til seng. Vi har allerede kommet for langt til at jeg klarer å mer søvn enn jeg gjorde i økonomi på veien hit.

    Sete

    0EB4340C-B2EB-4822-81D9-1FE32B73F8F7.jpeg

    2-2-2-konfigurasjon er aldri noe hyggelig og 2-3-2 er enda verre. Heldigvis var det på rad 1 lett å tråkke over sidemann. Setet har både vanlig stikk og USB, men i sistnevnte virket det som om innmaten var revet ut. Med andre ord, den virket ikke.

    46406FA1-742D-41DA-B66B-C26EDA9D6A9B.jpeg

    Setet gjøres om til seng på tradisjonell måte, men blir ikke helt flat. Den er flat kanskje de nederste 60-70%, så blir det en slags bananform hvor puten er vesentlig høyere.

    0CDF4849-EF36-4650-951B-2E37CD26210B.jpeg

    Allikevel fikk jeg altså sove omtrent 6 timer, 4 mindre enn i økonomi. Forstå det den som kan. En av grunnene til det er den varme kabinen og hvor mye bedre jeg sover når det er litt kaldere. Det er jo ikke samme fly, men det er virkelig ekstrem forskjell på første og siste rad her. På vei bort må det ha vært 15-16 grader på rad 51, mens hjem er det minst 25 grader på rad 1. Hvorfor er temperatur på fly så vanskelig?

    CB5B1651-229B-4418-BE91-5ECD7E4FD0D2.jpeg

    IFE brukte jeg ikke, men scrollet gjennom til ære for dere. Skal nok være mulig å underholde seg i mange timer. Greit utvalg av både vestlige serier og filmer. Skulle vel bare mangle hos et flyselskap som holder til så langt vest, si?

    F8C6426C-FBBE-4DD5-B28A-F239F3F1EEF1.jpeg

    Til frokost står valget mellom selection of cured meats and gourmet cheeses og omelette eller scrambled eggs. I tillegg er det mulig å krysse av for alle mulige slags drikker, yoghurt, frokostblanding og brød.

    B7A57CDD-5435-4D4D-AC66-F9735DC1A172.jpeg

    To timer før landing fikk jeg en slags omelett med bare egg, yoghurt, en fruktskål og valget mellom bakevarer. Omeletten var naturlig nok ganske kjedelig, men marmeladen som lå på brettet var topp. Etter frokost er det 1,5 time igjen til landing, så her kunne det lett vært gjort mer tid til søvn.

    Landing

    71E2F248-3374-460E-8AE7-5C1779BC193C.jpeg

    Vi landet omtrent når vi skulle, taxet en god stund og parkerte remote. Ingen S-klasse, men fire-fem busser stod klare til å kjøre oss inn til non-schengen. Jeg kom med første bussen og selv med litt kø gikk det radig gjennom den automatiske passkontrollen.

    439EE0A4-3255-4BB8-AF82-8DCC268A6837.jpeg

    Konklusjon

    Latam leverer mat og drikke under pari, og det som går igjen i både økonomi og business er hvor mye surr det er med servering. På flighten fra Belem prøver de å ekspedere 2-3 rader samtidig, kredittkort fløy veggimellom og alt blir bare tull. I business er det heldigvis mye bedre, men langt fra serviceinnstillingen Ethiopian har.

    Totalprisen for denne reisen i økonomi var hele 11.600 kr, bestilt ca en måned i forveien. Langt i fra billig, men ikke helt unormalt til denne delen av verden. Med oppgradering en vei er totalen ca 16.000 kr.

    Oppsummert er både økonomi og business og Latam helt greit, men blir det en neste gang prøver jeg noe annet. Tap flyr for eksempel rett til Belem, for de som av en eller annen merkelig grunn skal dit :)
     
    pgaa, Eddie47, Lnbre and 22 others like this.
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for hyggelig rapport. Alltid kjekt når det er uvante selskaper og destinasjoner :)
     
    Upsaker liker dette
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Der andre skriv side opp og ned med tant og fjas (plasserer meg sjølv i den kategorien), evner herren å 'levere varane' i komprimert format utan at underhaldningsverdien blir ofra. Takk for eit framifrå reisebrev :)
     
    Upsaker liker dette
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin raport, spennende å lese fra et selskap vi ikke hører veldig mye om :)
    Synes 2-3-2 i business er litt sjokkerende, men godt du fikk sete slik at du kom deg inn og ut uten for store problemer.
     
    Upsaker liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293

    Takk for fin rapport. Du fikk nok gryteretten du bestilte. Så da var det jo bra at en var mør. Signerer forøvrig på gleden over en klar og tydelig oppsummering og god informasjon når egne planer om Sør Amerika nærmer seg.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe, hadde det enda vært så vel. Det var langt fra en gryterett de serverte meg, det var ett (eller to) kjøttstykker.
     
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for reisebrev!!
    Sør amerika er absolutt ingen billig destinasjon å fly til, eller å fly rundt mellom landene. Har svidd mine titusener der borte på flybilletter i eco med Latam og Avianca
     

Del denne siden