Ledig passtime gis bort

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 23. mai 2021.

  1. jobuck

    jobuck Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det stemmer ikke med min opplevelse. Fikk hentemelding allerede i ettermiddag.
     
    milehigh liker dette
  2. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Tar det virkelig 6-8 uker for å få pass? Er i såfall i ganske "deep shit".
     
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Herlig. Ingenting er bedre. Var vel ansvarlig for passkontoret på Lillestrøm som var i media og sa at det ikke var mulig med sniking.

    Men 6-8 ukers produksjonstid tviler jeg på. Det er nok helt worst case
     
  4. jobuck

    jobuck Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Aner ikke hva realiteten er, men damen på passkontoret informerte om at det var 6-8 uker produksjonstid for tiden. Nevnte da at da blir det ikke ferietur pga manglende pass på junior. Da sa hun at så lenge jeg kunne dokumentere avreisetidspunkt skulle det være mulig å ordne. Kostet 200 kr mer, men fikk da faktisk pass samme dag som passtimen.
     
    holmen liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Korrupsjon :eek:
     
    kaiarne liker dette
  6. jobuck

    jobuck Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Eller ekspressbestilling :)
     
    RoadKing liker dette
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    En kompis som hadde time forrige uke i Oslo fikk høre 3-6 uker, men kan ta lengre tid.

    Jeg kan ellers rapportere om stor suksess ved bruk av passvarsel.no

    Betalte 125 kr ink mva sent i ettermiddag, og nå i kveld sitter jeg med time på Grønland imrg. Virker som de melder resultater realtime og det er imponerende. Jeg trodde de bare kjørte en scrape med jevne mellomrom. Jeg fikk nesten umiddelbart etter signup SMS med ledig time på begge stasjoner jeg abonnerte på, men selv om jeg var inne i løpet av få sekunder var det ingen ledig time. Fikk 10 ledige timer utover kvelden og intet var ledig selv med lynrask sjekk her. Virket nesten som en scam, og at de pumpet ut falske positive for å vise at det liksom funket.

    Men så ble det umiddelbar score etter 10 forsøk og under 5 timer etter sign up. Har betalt for Oslo/Bærum i 1 mnd for treff før 2 juni, og jeg kan sikkert endre mobilnummer i profilen om noen trenger time!
     
  8. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Helt vilt at det skal være så vanskelig. Politiet har hatt lang tid på å oppbemanne. Hvor vanskelig kan det være å få ansatt flere folk?
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg satt opp min egen scraper som sjekker Oslo og nærliggende steder, og passtimene forsvinner iløpet av minutter, om ikke sekunder. Av og til kommer de heldigvis raskt tilbake igjen, men alikevel, det er kaos der ute nå.

    Det at SMS-varsel nå er blitt laget til et produkt gjør at det er veldig mange som stormer inn når det først dukker opp en time.

    Vet ikke hvor ofte passvarsel skraper sidene, jeg gjør det hvert 5. minutt. :)
     
    milehigh and tobeornot999 like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Passvarsel bruker Politiets eget API, ikke scraping.
     
    milehigh and tobeornot999 like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Glad jeg har pass noen år til. Og fikk fornyet sønnen sitt i tide for 1 mnd siden.

    Nå kan det virkelig Texas frem mot sommeren, høres det ut til....
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke full koll på forskjellen her. Om de bruker politiets system direkte, må de vel enten få lov eller hacke det? Mens scraping er for alle og bare en automatisert måte å sjekke offentlige data på.
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Som for eksempel #ruter, har politiet gitt åpen adgang til offentlig tilgjengelige data i et standard format gjennom et API som gjør det enkelt å scripte oppdateringer derfra.

    Mange offentlige etater går den veien, og det er selvsagt en bra ting :)
     
    milehigh liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    kaiarne, milehigh and tobeornot999 like this.
  16. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Vet ikke om det er vrient å få tak i passtimer fortsatt, men ser ut som det er lang ventetid i Oslo i det minste.
    Jeg har en time til 2 pass kl 10:30 1. november som jeg gir bort hvis noen her vil ha den, eventuelt så kansellerer jeg den bare senere ikveld.
     
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer ekstra pass da jeg er en smule lei av å bli delvis fastlåst når passet er innom ambassader for visumbehandling.
    Noen nylige erfaringer med hvor lang tid det tar å ordne pass? Og det skal vel ikke ta noe lengre tid med ekstra pass enn med ordinært pass?
     
    kiev liker dette
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Det er null ventetid de fleste steder i Norge.
    Men det er en ganske kronglete prosedyre å få ekstra pass. Det vanligste er at arbeidsgiver bekrefter reisemønster som virkelig krever to pass, for eksempel at man ofte reiser til Israel og videre til diverse arabiske land som ikke godtar Israel-visum.
    Kompliserte ferieturer holder normalt ikke.
     
    Flyrlavt liker dette
  19. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Aha :oops: Tanken var å få ordnet med dokumentasjon fra arbeidsgiver om visumbehandlingen og samtidig ta med dokumentasjon på kommende fritidsreise. Jeg har ingen planlagte besøk til land som kommer til å gi komplikasjoner mtp tidligere reiser, så jeg kan dessverre ikke argumentere med det.
     
    kiev liker dette
  20. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Har ordna fleire ganger, kun hatt bekreftelse fra arbeidsgiver. Men viss det no ikkje er kø kanskje ein skal får ordna igjen.
    Men du får kun 2års gyldighet på ekstra pass om reglane ikkje har endra seg.
     
    Flyrlavt liker dette

Del denne siden