Hei! Lurte på om noen av dere vet om det fortsatt er mulig å følge noen til gate på gardermoen? Fant ikke noe særlig detaljert informasjon om ledsagerbevis når jeg prøvde å søke litt rundt. Takker!
Hvis du ønsker å følge noen med spesielle behov? Sist jeg sendte nevøer osv Nordover fikk jeg følge til gate. Men det er et par år siden, da de hadde behov. Alternativt: https://www.sas.no/reiseinfo/assistanse/ Du bestiller av flyselskapet personen reiser med. Brukte det selv denne uken og det fungerte supert med SAS.
Jeg har bestilt en del ganger for min ukrainske stebestemor noen ganger på Gardermoen. Bestiller billett, også har jeg ringt inn til assistanse. Fungert fint hver gang
Du får iallefall følge barn. Jeg har fulgt mine barnebarn flere ganger. Når du sjekker dem inn, si du vil ledsage til gate så får du et eget dokument. Gå deretter på assistert security i midten.
Det skal fortsatt være mulig etter hva jeg vet. Så lenge man har en god grunn! Grunnen i mitt tilfelle var eks svigermor med Alzheimers, var bare å forklare dette ved sjekkin så får man boardingkort for sikkerhetskontrollen også går man bare ut av terminalen i ettertid når vedkommende er «levert» til gate og personale der informert (eksen fikk bli værende ved gate helt til moren var på vei inn i flyet).
Ja det er mulig. Bestill assistanse MAAS (meet-and-assist) eller WCHR (wheelchair) på nett eller i skranken.
Hvordan fungerer dette i «andre enden»? Er det mulig å få ledsagerbevis for å møte noen som skal av et fly?