Leiebil i Florida

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av InCognito, 11. mai 2015.

  1. InCognito

    InCognito Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Skal til Florida i sommer, og har så vidt sett på leiebilmulighetene. Siden vi er fem, med fem store kofferter, må vi ha en ganske stor bil. Ser det skiller 1500 ca fra Avis og ned til firmaer jeg har lite kjennskap til som Thrifty, Alamo, National og Dollar.
    Noen som har leid bil i USA noen ganger og kan si noe om hvordan disse (for meg) mindre kjente selskapene er kontra Avis (har ikke Hertz på Orlando flyplass ser det ut til)? Og er det noen av dem som har noen gode bonusordninger?
     
  2. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Leier Chevrolet Suburban-monster med plass til 8 pax og 5 store kofferter i januar for 4000/uke gjennom "sas.no/avis" i SFO. Har tidligere leid alt mulig av alle og aldri hatt problemer, kjent eller ukjent! Med 5 pax blir det lett Escalade ;)
     
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Alamo pleier å være ganske pris-gunstig. Prøv å få til inn/- ut fra samme flyplass, da slipper du en dyr "one-way" charge.
    Med den lasten du nevner, vil jeg ha valgt en syv-seters bil, og strengt tatt vurdert å pakke i "Nord-sjø" bagger, da disse er vesentlig lettere å stable inn/ut av bilen.
    Bonusordningen er vel ganske laber med norske program - kanskje 500p totalt for en uke.
     
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leier bil ganske ofte, det blir som regel Dollar, det funker fint. Men det lønner seg å sjekk og sammenligne litt priser.
     
    Last edited by a moderator: 05. juni 2015
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har prøvd både Thrifty og Dollar i USA, i tillegg til alle de "kjente" og de funker helt greit de. Kanskje litt annet utvalg biler og med noe mer kilometer på telleren, men det man kan sparer kan man jo om ikke annet bruke på en større bil. Men det siste året har jeg holdt meg til Hertz (pga status der) og som oftest synes jeg at jeg får god verdi for pengene der.

    Og Hertz i Orlando finne du vel både i terminal A og B:
    https://www.hertz.no/rentacar/location/MCOT16
     
  6. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Legg inn AWD kode J046300 hos Avis og se om ikke den gir deg en god pris. Eneste kriteriet med den koden er at du bor i Europa og leier i USA.
     
  7. Travelmate

    Travelmate Guest

    Hei, har leid av en masse ulike firmaer og aldri hatt trøbbel. Jeg har leiebilforsikring gjennom Norwegian sin Visakort (koster et par hundrelapper i året), og da kan du trygt si nei til alle forsikringer de prøver å pushe på deg i skranken. Det finnes sikkert flere andre kort som har tilsvarende forsikringer inkludert. God tur!
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker som regel Alamo. Aldri hatt problemer og de er stort sett alltid konkurransedyktige på pris. Avis bruker jeg ikke lenger - alt det stresset med at de vil prakke oppgraderinger på deg gidder jeg ikke.
     
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Leste et sted at Orlando/MCO er verdens største leiebil lokasjon? Hertz har et eget anlegg med buss fra flyplassen, hos de store (Avis/Hertz) mener jeg at man ikke betaler enveis gebyr sålenge man leverer bilen i Florida. Har leid bil en del ganger enten i Miami eller Orlando og levert tilbake i disse byene, som oftest fra Hertz (genialt for medlemmer, finn bilen på tavlen og gå rett til den), Avis, National, Budget og Enterprise. Er ofte de samme store selskapene som står bak flere av merkevarene.

    Ville leid en Suburban med 5 personer/kofferter, vi klarte faktisk å fylle bagasjerommet på denne sist med 2 voksne og 2 barn ;-)

    Husk å sjekk at bilen har Sunpass (tilsvarende Autopass i Norge) så kan man kjøre igjennom alle bomringer etc uten å fikle med småpenger, blir belastet kredittkortet i etterkant mot et lite gebyr.
     
  10. OyLonn

    OyLonn Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle,

    Først av alt, etter mye tjuvlesning her på forumet, så var det på tide å registrere seg :) Takk for mye god info!

    Så til spørsmålene:

    Jeg og madammen skal en tur over dammen nå på Torsdag for en 3 ukers ferie i Florida. Vi flyr over med SK953 og lander i Miami klokken 1455. Planen så er å leie seg bil for å kjøre til Orlando, hvor vi skal være noen dager. Dette blir vår første tur til statene.

    1) Hvilke leiebil selskap vil dere anbefale oss å benytte oss av? Jeg har ingen status hos noen av leiebilselskapene (Bortsett fra at jeg er grunnmedlem), så ingen preferanser der.

    2) Er det også forsvarlig å kjøre i 3 timer fra Miami til Orlando etter flyturen over, eller burde vi ha lagt til en overnatting i Miami?

    3) Er det noen en absolutt burde være obs på når det gjelder leiebil i USA? Autopass, forsikringer mm.?

    Kom gjerne med tips til Florida for en som er litt mer uviten enn andre her inne på forumet :)
     
    jgroneng liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg reiser over på onsdag ;) Lander tilsvarende som deg og planlegger 2,5 timer kjøring til Everglades første dagen.
    Jeg flyr C med SAS og planlegger å sove noen timer ombord, og avslutte ølsmakingen med WingPin i rimelig tid.

    Det er gode veier, og selvfølgelig tilsvarende trafikk ut fra Miami mot Orlando. Men jeg har kjørt turen, og videre fra Orlando selv og synes det gikk helt fint.

    Tips : Last ned lokale kart på google maps før avreise. Tag hoteller og leiestasjon. Åpne google maps, og se på ruter og se litt på utkjøringen fra flyplassen.

    Anngående leiebil? spørs veldig hva dere vil ha. Min erfaring fra sist er at Cabriolet er kult i ca 2 timer, etter det er det støyene og trangt pga design når du uansett kjører med taket på.

    Alle leiebil sentrene i Miami ligger samme sted, følg skilt etter emigrasjon og ta toget til leiebilsenteret.

    Om du ikke har preferanse : Sjekk expedia på leiebilfronten, du kan raske med deg greit med Trumf der.

    Jeg ville tatt med autopass ordning. Du får sprørsmålet ved leie, de forskjellige firmaene har forskjellige løsninger. Det er godt mulig du taper noen få $ kontra å betale hver gang. Men første gang i Florida, kommer du til å kjøre endel higway med toll uansett, og da slipper du styret med å betale i bommer og følge med osv.

    https://insideflyer.no/forums/threa...litt-mat-og-dyreliv-også-sas-til-miami.11083/

    Litt egenreklame for Florida : Ellers, søk i forum. Det er masse ressurser her.
     
    Kalsnes, Sonictravel and RoadKing like this.
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Off topic:
    Kunne du tatt noen bilder av menyen eller? :)

    Tydeligvis svært vanskelig for SAS å publisere menyene sine...
     
    jgroneng liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Det er overhengende fare for at forum blir plaget med reisebrev nr ørten ( om SAS og Florida) fra denne kanten. Får se om Gin tåken har tetnet for mye etter avgang fra København, ellers skal jeg få ordnet noen menybilder i leselig format.:)
     
    Upsaker, RoadKing and veeegard like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    De selskapene du nevner er vel alle anerkjente og store og kommer feks opp som alternativer på Expedia søk. Men som det sies over i tråden, med billigere priser kan modelvalgene være mer velbrukte osv.
    National feks, skal det være greit å statusmatche til, om en har status hos SAS. Mener ivertfall jeg måtte innom National når jeg statusmatchet meg opp mot Sixt. Men det ligger det god info om i forum. PS Hertz har utleie på Orland International.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Enig! Alltid gøy å lese menyer ... (og også gøy å smake på det de tilbyr da)
     
    veeegard liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    I alle fall når man skal på samme fly om 3 uker :)
     
    jgroneng liker dette

Del denne siden