Leiebil JNB og status hos Sixt/Hertz/Avis

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av pineapple_juice, 01. juni 2018.

  1. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Skal snart leie bil i Sør-Afrika (JNB) og har bestilt gjennom kampanje på Avisworld for å tjene mest mulig EB-poeng. Har valgt bilgruppe E (Toyota Corolla Auto e.l.) Har tidligere vært Presidents Club-medlem, og har ved et par anledninger på JNB fått oppgradering til neste bilklasse, andre ganger ingen upgrade, og nå har jeg rykket ned til Preferred Plus, hvor sjansene sikkert er enda mindre.

    Nå er det slik at jeg sitter på både Sixt Platinum (pga Turkish Elite) og Hertz President's Circle (statusmatch). Noen som har erfaring med disse i Sør-Afrika, med tanke på oppgraderinger?
    Jeg har aldri prøvd Hertz der nede, har kun brukt Sixt, som "opereres" av First Car Rental i SA, fikk da dobbel upgrade fra en Nissan sedan til en BMW mener jeg.

    Prismessig ligger både Sixt og Hertz litt over Avis når jeg sammenligner bilgrupper, og EB-opptjeningen er jo mye mindre enn hos Avis... Sånn sett lurer jeg på om jeg bare skal beholde bookingen. Samtidig frister det jo med en bedre kjøreopplevelse.. :rolleyes: Thoughts?
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å forsøke statusmatch fra Hertz til Avis? Fungerte i hvert fall fra Avis til Hertz for min del...
     
  3. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Har allerede prøvd meg på en e-post til AVIS, men de bruker evigheter på å besvare.

    Sjekka nå Hertz på nytt: prisene er nå lavere enn hos AVIS! Det gjelder å følge med, skjønner jeg....
     
    Gullars liker dette
  4. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    På leiebil har jeg tidligere bare bestilt den billigste men de 2siste har jeg via Avis pga eurobonus kampanje.

    Amex gir status hos Sixt og denne matchet Avis. Det gir 3 fordeler som jeg anser som verdifulle:
    1. Preferred som gjør at du kan gå rett til bilen/parkeringshus og slipper å stå i lang kø for utlevering
    2. Ekstra sjåfør
    3. Oppgradert bil ga oss en fin oppgradering...
     
  5. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    For de som er interesserte i leiebilpriser, her er en sammenligning - som tilslutt gjorde at valget faller på Hertz denne gangen.

    Utleiestasjon: JNB (O.R. Tambo)
    Antall dager: 17
    Toyota Corolla Auto eller tilsvarende
    Fri km
    Priser i NOK

    Hertz
    Kompakt 2-4dørs, Auto, CCAR (D) Toyota Corolla Quest eller lignende
    2 318,- Prepaid, med innlogging (CDP fra AmEx Travel privileges)
    2 683,- Prepaid, ikke innlogget

    Avis
    Toyota Corolla Autom... or similar (Car group E) <--- merk!
    3 268,- (Avisworld.com/Eurobonus)
    3 658,- Prepaid, www.avis.no , ikke innlogget
    4 926,- www.avis.co.za

    Sixt
    Toyota Quest Aut e.l. SDAR
    4 360,- med Platinum innlogging, betal nå
    4 942,- uten innlogging, betal nå
    4 360,- med Platinum innlogging, betal senere
    5 233,- Uten innlogging, betal senere

    Konklusjonen min er at 2 318,- for 17 dager er en ganske bra deal, særlig når jeg vet at de gir PC-medlemmer garantert oppgradering til neste bilgruppe (fikk bekreftet dette av [email protected]).
    Hertz bruker ACRISS-koder, så det er jo litt vanskelig å vite hva de egentlig mener med "neste bilgruppe". På PC-sidene står det at
    "For Compact 4-dørs-leier, vil maks oppgradering være til en Full-Size 4-dørs. Garantert oppgradering er kun til neste bilklasse, ekskludert spesielle kjøretøy som Minivans, SUV’er og Hertz Collections."

    På vehicle-oversikten for JNB på hertz.co.za finner jeg følgende
    CCAR - Group D - Toyota Quest - 6 086 zar
    CMAR - Group G - Ford Ecosport - 6 970 zar
    FDAR - Group F - Audi A4 - 10 030 zar
    PXAR - Group H - Mercedes - 10 030 zar
    SFAR - Group E - Toyota Rav4 - 10 115 zar

    Med bokstavkode vil neste bilgruppe bli D--->E, som er Rav 4. Men SUVer blir jo ekskludert, ifølge teksten ovenfor.
    Med prinsippet om kompakt->Full-size vil det sannsynligvis bli FDAR, altså Audien. Merk at Mercedes har samme pris.
    Så ja - hvis jeg får en Audi A4 i 17 dager for 2318kr er jeg rimelig fornøyd. Men dette er jo fortsatt høyst usikkert, og det er skummelt å ha for store forventninger...

    Det store aberet med å leie fra Hertz er at jeg ikke tjener mer enn 1000 EB på denne leien (kunne jo fått minst 10.000 med Avis) men prisforskjellen avgjør.
    Dessuten har jeg bare Preferred Plus-status hos Avis, så da har jeg ikke like store håp for oppgradering der i gården.

    Prismessig er Sixt er den store taperen, selv om jeg vet jeg at det er gode sjanser for (dobbelt)oppgradering med Platinum.

    Tilslutt vil jeg bare nevne at Hertz var *mye* *mye* dyrere enn Avis da jeg sjekka for 1 mnd siden, og ble derfor overrasket da jeg fant disse nye lavere prisene.

    Okei, nok nørding!

    Edit: Og DER tikket epost inn fra Avis om statusmatch til Presidents Club... :confused::p
     
    watchaddicted, Kalsnes and RoadKing like this.
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,294
    Bonuspoeng:
    293
    Fungerte bra fra Sixt til Avis, dog fikk jeg et års gyldighet på statusen hos Avis.

    Tok ca 8-10 dager fra epost sendt til jeg fikk svar og ok.
     
    Gullars liker dette
  7. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Hertz fortsetter å synke i pris. Jeg forhåndsbetalte 2318 kr i forrige uke. Nå ligger identisk leie på 2210 kr. Forklaringen må vel være valutajusteringer? Veit ikke om jeg gidder å styre med avbestilling og bestille på nytt for å spare en skarve hundrings...
     

Del denne siden