Lesotho og Swaziland

Tråd i 'Reisemål' startet av WannaBeFrequentFlyer, 05. mars 2017.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det ikke er noen egne tråder om disse landene/reisemålene.

    Jeg er på en snartur her nå, så jeg kan komme med noen tips, og så kan jo andre fylle på etter hvert.. :)

    Lesotho først: Ankommer du via Maseru Bridge så ikke gjør det på en fredag ettermiddag!! :confused: Brukte over en time med kø, trafikkaos og parkeringsutfordringer. Antar at det er bedre å ankomme med fly, men siden SAA har monopol, så ble det bil denne gangen! :) Du må parkere og ut av bilen 2 ganger. Først på SA-siden (departure) og så immigrasjon i Lesotho. De stempler grundig i passet på begge sider. Koster også 30 rand og kjøre inn i Lesotho. Usikker på hvorfor, men muligens veiavgift eller noe sånt? Tlf din vil ikke virke i Lesotho så kjøp simkort på grensa eller så fort som mulig (ta evt med en ekstra tlf det er lett å bytte simkort på). Velger du ikke å kjøpe simkort, så må du ha stålkontroll på hvor du skal og evt ha lastet ned (google)kart på forhånd. GPS funker ikke alltid! :oops:

    Jeg bodde på Botleng Guest House like utenfor Maseru. Veldig hyggelig sted. Billig! Variende grad av service dog. De var ikke flinke til å informere meg om hva jeg måtte gjøre for å få middag bl.a... :( Men på andre ting var de helt strålende. Siden jeg var der bare fra fredag til søndag, så anbefalte verten meg å kjøre en 'scenic route' opp til Mohale Dam. Kjempefin tur. Leiebilen min er ikke veldig sprek så det gikk sakte i de bratteste partiene, men kom meg frem og tilbake. Masse stein i veien dog, men det ble jeg advart om på forhånd. Mange dyr og mennesker også forsåvidt, men det er noe av sjarmen med Afrika.. ;)

    Ut av Lesotho via Maseru Bridge på søndag morgen gikk på 10 min..

    Swaziland: Kjørte inn via Oshoek grenseovergang. Samme opplegg som i Lesotho. Parkere og ut av bilen for å stemple passet 2 steder. På Swaziland-siden så jeg en luke der det sto "Toll road" så antok at jeg måtte betale noe der. Jepp, 50 rand. Heldigvis ikke norske tilstander på bompengene altså! :p

    Hovedveien inne Swaziland (MR3) ;) var det verdt å betale for. Veldig fin vei. Mye fjell på vei inn og gjennom hele hovedstaden Mbabane. Jeg har booket 1 natt nå på Mountain Inn Hotell. Virker som et bra sted. Endelig ordentlig internett! :D

    Mer kommer ved anledning.. :cool:
     
    henrikvd, wilhelm, Candy and 16 others like this.
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_20170305_192130_356.jpg
    Kortversjonen av Lesotho! ;)
     
    Candy, Are, Travellingalf and 15 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Stilig! :)
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
    Konge!
    Disse står på min liste neste gang jeg kommer over et supertilbud til Johannesburg.
    Ingen problem med å ta leiebilen inn her?
    Hva med Mosambik? Er det innen rekkevidde?
     
  5. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    638
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke noe problem å leie bil i Sør-Afrika og krysse grensa til Lesotho eller Swaziland. Mosambik er også innen rekkevidde - men der mener jeg Avis og flere andre selskaper i Sør-afrika har restriksjoner/gebyr.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  6. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Kjørte du fra Johannesburg? Hvor lang tid tar det å kjøre mellom?
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,866
    Likes mottatt:
    5,554
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjeld Mosambik har du også visumproblematikken og det er visstnok ikkje verdas enklaste sak å ordne seg med visa on arrival på alle grensestasjonane.

    Eg har lyst til å prøve tur til Swaziland frå Mosambik i påska, men det avhengar av at eg klarar å skaffe meg eit multiple entry-visum on arrival.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
  9. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,866
    Likes mottatt:
    5,554
    Bonuspoeng:
    183
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noen problemer.. Det tar 6 timer (inkludert en lunch) fra Jo'burg flyplass til Maseru (ikke inkl stopp på grensa) så bare sørg for å dra tidlig nok fra JNB.
    Ikke noe problem i Swaziland heller..

    Er i Mosambik nå, men hit fløy jeg.. Har ikke leid bil her heller. Veldig mye fattigere land, og veiene er dårligere.
     
  11. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, 6 timer inkl stopp til Lesotho ca.. 8 timer inkl stopp mellom Lesotho og Swaziland. Greit å nevne at de har 100 km\t og 120 km\t fartsgrenser på veier der det hadde vært 70 km\t i Norge sånn breddemessig, men heldigvis går det stort sett bare rett frem! :) Endel "potholes" også, men liker man å kjøre så går det helt greit! :) 5 timer fra Mbabane (Swaziland) og opp til Jo'burg igjen.
     
    RoadKing liker dette
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte at dette stemmer (i hvert fall i 2 byer i Mosambik)! Venninne av meg var i hovedstaden Maputo for 2 mnd siden og kunne betale både med cash og kort (visa/mastercard) der. Kort var billigst. Med cash risikerer du lokale tillegg.. ;-) Hun betalte 100 dollar i cash.. Med kort var det mye billigere.

    I Vilanculos der jeg er nå, betalte vi 40 dollar i cash. Kort var ikke mulig. Visumsøknad fikk vi i døra på flyplassen når vi landet. Man kunne også betale med lokal valuta, sør-afrikanske rand og euro, men husker ikke summene for disse.
     
    afirm liker dette
  13. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    224
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis du har vurdert Namibia, så er hvertfall det smertefritt. Leide bil i Cape Town, å kjørte til Namibia.
    Samme styret på grensa der og, med to stempel, men lite kø.
    Uansett grunnen til at en reiser inn i Namibia, så oppgi alltid at du er turist.
    Jeg var på jobb, og min kollega hadde et helvette året før jeg var der, for han sa det var jobb.. De frykta for arbeidsplassene, å lagte en del hassel..
    Så jeg skulle inn for å padle i kano på Orange River
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har faktisk booket reise til Namibia til høstferien så det blir en annen tur :)
    Men har jo et mål om å besøke flest mulig land så da må man jo krysse av disse to samt Mozambique på et tidspunkt..
     
  15. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    224
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Blir nok en kjempetur .
    Fin vei helt fra CT til grensen.
    Ene lodgen vi bodde på, Norotshama River Lodge var ganske bra..
     
  16. Zealandia

    Zealandia Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har en del info om Sør-Afrika, Lesotho, Swaziland og Mosambik etter to besøk (ett i sistnevnte). Bare å spørre om det skulle være noen spørsmål.

    Var ingen problemer å ta med leiebil inn i de små kongedømmene, bare at man betaler en liten avgift for det når man leier bilen. Ser at det nevnes at grensepasseringen Maseru Bridge kan ta lang tid. Da jeg var der i 2014 kjørte jeg nærmest rett gjennom, omtrent som ved en manuell bomstasjon. I Lesotho kan Malealea Lodge og Sani Mountain Lodge sterkt anbefales. Dette landet er absolutt verdt et besøk. Både kultur og landskap er unikt. Merk at transportmulighetene er få, og infrastrukturen er av meget dårlig standard. For eksempel vil en kjøretur fra Maseru til Sani Pass i praksis ta rundt 7-8 timer uten stopp.

    I Mosambik betalte jeg i 2014 $80 for visa ved ankomst Vilankulo Flyplass. Her kan anbefales dagsturer med båt til Bazaruto eller Magaruque - og for backpackere - overnatting på Baobab Beach. Sørafrikanske leiebiler kan ikke krysse grensen til Mosambik såvidt jeg vet. Hovedstaden Maputo har en del historiske steder som gjør det til en interessant by. Gatenavn oppkalt etter noen av verdens mest kjente diktatorer er forsåvidt interessant nok i seg selv.

    Swaziland er et lite, autoritært kongedømme, men med en spennende kultur. Man kjører gjennom hele landet på ca fire timer. Det mest interessante området er kanskje fjellene i nordvest, hvor hovedstedene Mbabane og Lobamba ligger.
     
    Last edited: 13. mars 2017
  17. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,238
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg betalte ingen avgift ved leie av bil selv om jeg informerte at jeg skulle til Lesotho og Swaziland. Så mulig det er avhengig av selskap man leier hos? Jeg leide hos Thrifty Dollar.

    Som jeg nevnte et annet sted så betalte jeg 40 dollar (i forrige uke) ved ankomst Vilankulo, så det har blitt billigere, men istemmer de andre tipsene dine angående Vilankulos. Dog kjenner jeg ikke til Baobab så godt bortsett fra at våre kjentfolk sa de nylig hadde skiftet eiere, og da vi prøvde å spise der en kveld så fikk vi veldig dårlig service (maten tok nesten 2 timer) og den var heller ikke spesielt god sammenlignet med de andre stedene vi spiste på! :)
     

Del denne siden