Jeg har en del info om Sør-Afrika, Lesotho, Swaziland og Mosambik etter to besøk (ett i sistnevnte). Bare å spørre om det skulle være noen spørsmål.
Var ingen problemer å ta med leiebil inn i de små kongedømmene, bare at man betaler en liten avgift for det når man leier bilen. Ser at det nevnes at grensepasseringen Maseru Bridge kan ta lang tid. Da jeg var der i 2014 kjørte jeg nærmest rett gjennom, omtrent som ved en manuell bomstasjon. I Lesotho kan Malealea Lodge og Sani Mountain Lodge sterkt anbefales. Dette landet er absolutt verdt et besøk. Både kultur og landskap er unikt. Merk at transportmulighetene er få, og infrastrukturen er av meget dårlig standard. For eksempel vil en kjøretur fra Maseru til Sani Pass i praksis ta rundt 7-8 timer uten stopp.
I Mosambik betalte jeg i 2014 $80 for visa ved ankomst Vilankulo Flyplass. Her kan anbefales dagsturer med båt til Bazaruto eller Magaruque - og for backpackere - overnatting på Baobab Beach. Sørafrikanske leiebiler kan ikke krysse grensen til Mosambik såvidt jeg vet. Hovedstaden Maputo har en del historiske steder som gjør det til en interessant by. Gatenavn oppkalt etter noen av verdens mest kjente diktatorer er forsåvidt interessant nok i seg selv.
Swaziland er et lite, autoritært kongedømme, men med en spennende kultur. Man kjører gjennom hele landet på ca fire timer. Det mest interessante området er kanskje fjellene i nordvest, hvor hovedstedene Mbabane og Lobamba ligger.
Last edited: 13. mars 2017