LH First til MEX t/r med spedbarn

Tråd i 'Reisebrev' startet av Scrooge, 02. jan 2018.

  1. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Det skulle vise å være meget vanskelig å få til t/r MEX med LH F i jul/romjul både via FRA og MUC. Fridager i julen gjorde jobben med å finne 2 billetter med oppimot 14 dagers opphold enda verre. Jeg fikk først FRA-MEX 27/12 ca 14 dager før avgang, men det åpnet seg aldri en akseptabel retur, så den måtte kanselleres. Vi manglet kun en MEX-IAH flight for å få tatt IAH-FRA LH F med A380, det var surt! Samme dag vår avbestilte flight gikk, åpnet det seg en fin retur MEX-FRA den 10/01. Jeg kastet meg nok en gang på CT-telefonen, og fikk tak i den. FRA-MEX åpnet seg aldri igjen, og 28/12 måtte jeg bare få tak i noe for å kunne feire nyttår i MEX som planlagt. Jeg var svært nære å måtte ta til takke med United F fra ZRH-ORD 29/12 på en flight vi så ut å være alene i First på. Ca 15 timer før avgang dukket det opp 2 LH F billetter på FRA-ORD!
    Eneste mulighet for å rekke dette var med 06:20 flighten neste morgen. Haken her var en 6 timers stop i ORD og kun eco på ORD-MEX. Det var uansett ikke tvil om at vi måtte ta denne routingen! Jeg ble først kun belastet 90k poeng for turen, sikkert fordi jeg bestilte leg for leg. Ærlig som jeg er ringte jeg de tilbake og fikk endret det til 150k.

    Biz innsjekkingen på OSL var heldigvis åpen (i motsetning til på forrige grytidlige tur), og vi slapp køen i eco.

    Oslo - Frankfurt med LH865 i biz kl. 06:20 var helt greit, som SAS plus egentlig. Vi fikk en ok frokost. Ellers ingenting å skrive om.

    Ved landing på FRA ble vi som ventet hentet utenfor flyet. Sjåføren spurte om vi ville til First class terminal (heretter FCT) eller first class lounge (heretter FCL) . Han sa han kunne kjøre oss direkte til FCL, men at vi måtte gå 3 min til FCT selv.
    Ikke noe problem sa jeg. Vi fulgte hans beskrivelse, men ved 2 ulike veivalg spurte vi en annen LH-ansatt som først mente det ikke fantes noen FCT! Hun frarådet oss å forlate terminalen og sa at vi da måtte inn i ny sikkerhetskontroll. Jeg tenkte den hadde gått greit for seg i FCT uansett, men ettersom vi ikke hadde så lang tid på oss fikk klare oss med FCL, som er tilsvarende FCT uansett.
    Her kom vi først til en annen FCL med svært hyggelig og behjelpelig personell som vi viste oss videre til FCL nærmere flyet der vi ville få limousine service. Ved ankomst her var det vel ca 45 min til vi ble plukket opp igjen, så vi rakk ikke ala carte. Et glass Bollinger og Louis Roederer samt mat fra buffeten ble det derimot tid til:
    DSC_5947.JPG

    Ellers var det meget rent og pent i loungen og lite folk.
    Jeg spurte etter den berømte badeanden, og fikk med meg en sånn til hver: DSC_5950.JPG

    Jeg hadde håpet på den legendariske sølv anden, men sauna badeanda er likevel er et velkomment medlem i familien.
    Vi ble til avtalt tid hentet av vår privatsjåfør og kjørt til flyet.

    Frankfurt - Chicago med LH430 (B747-8) i First- Avgang 10:40- Flytid 9:25:
    Vi ble til min store glede ønsket velkommen med Dom Perignon 2006! Det var en helt kurant variant som ble bedre og bedre. Rimowa og diverse var også til glede for både meg og fruen. DSC_5957.JPG
    DSC_5973.JPG
    Det var 3 andre i First på flighten, der jeg ikke umiddelbart fikk inntrykk av at noen av de hadde betalt for billetten med cash egentlig.
    Jeg valgte sete 2K der det var mulighet for bassinet, mens fruen var bak på 3K. Herfra var det ingen ved siden av oss! DSC_5962.JPG

    Setet var naturligvis behagelig med mange muligheter som flere har skildret godt her før.

    Jeg var litt spent på hvordan First skulle være med kidden på 1,5 år, men det gikk veldig fint!
    Våre medpassasjerer i First brukte uansett stort sett de disponible Bose hodetelefonene, med svært god lydisolering.
    Disse var behagelig å bruke ved take off. Den ene flyvertinnen sa da hun satt opp bassinetet at det var andre gang på 20 år at hun hadde satt det opp. Det kan da ikke være så sjeldent med småbarn i First? Bassinetet var forresten større enn SAS sitt, og stort nok til at 1,5 åringen fikk brukt det noen timer.

    Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i matserveringen ombord i i biz og First og forventningene var høye. Her er menyen: DSC_5971.JPG
    Vi fikk først en kalvetartar som jeg vil si var veldig velsmakende: DSC_5984.JPG

    Til forrett gikk jeg for kaviar med litt Gray Goose vodka. Er ikke så glad i ren vodka, men det passet bra sammen:
    DSC_6013.JPG

    Min kone ville ha noe annet enn kaviar, så da fikk hun likegodt alle de andre forrettene!
    DSC_6005.JPG
    Her var det patéen til høyre som kom seirende ut.

    Hovedretten var gås med rødkål og potetdumpling:
    DSC_6025.JPG

    Selv om det ser mer ut som en juletallerken enn Michelin mat, var det nok en av de beste måltidene på et fly noen gang for min del. Jeg måtte smake på alt de hadde av vin også. Jeg spurte pent om jeg kunne få enda en hovedrett og jeg fikk da anbefalt pasta med sopp. Dette smakte helt ok uten at det var noe ekstraordinært.

    Til dessert gikk jeg for pudding med pepperkake smak. Det smakte ikke mer enn man kunne forvente, og var ikke noe å lage sang om.

    Noen timer etter maten ble jeg spurt om jeg ønsket noe å drikke og da jeg ba om mer Dom Perignon, svarte flyvertinnen som vanlig: "Of course Sir"! Hun åpnet en flaske men denne gangen var champisen mindre sprudlende, og etter å ha sjenket et glass til meg gikk hun ned mot "fattigfolka" i business. Hva behager? Skulle de også få Dom? Jeg lurte på å spørre om denne champisen, men da jeg fikk refill opplyste flyvertinnen meg om at det var Cuvée Grand Siécle Laurent Perrier. For all del en god champis dette også, som tydeligvis bare ikke sprudlet like mye som Dom.

    Når kidden etterhvert ville sove litt var basinettet i veien for skjermen, så jeg ikke fikk testet underholdningen. Jeg kunne ha flyttet meg til en av de ledige setene og sett på tv der, men jeg valgte å være en ansvarlig far, og heller bli ved min sønn og teste litt mer drikke. GTen jeg fikk var helt ok, men de burde da bruke bedre gin enn Gordons! Når annen drikke der som man drikker "rent" koster over 1000 kr flasken, hvorfor ikke ha bedre gin som man faktisk blander ut? Dette må da ha vært en feil av et eller annet slag! I loungen har de jo sikkert 10 ulike varianter.
    Anyway, så ble det slappet av litt ytterligere før vi landet i Chicago.
    Selv om ikke alt var 100% perfekt, var helhetsinntrykket at dette var en fantastisk opplevelse. Servicen og komforten var upåklagelig!
    ------------------------------

    Kontrasten mellom opplevelsen så langt og siste del av reisen, kunne knapt vært større! I Chicago måtte vi ta ut bagasjen og sende den avgårde på nytt, og prøve å slå ihjel en hel arbeidsdag med venting. Sleipt av United å kun gi oss eco på ORD-MEX, når jeg vet de hadde ledige bonusseter i business. Det så jeg da jeg nesten booket United i First til ORD, og samme flight til MEX.
    Selv med business over dammen kunne jeg fått ORD-MEX i biz, men ikke når jeg hadde F med LH! United har tydeligvis samme filosofi som George Bush sr: "you're either with us, or against us". Deres business produkt er visst ikke så mye å skryte av uansett. Jeg ble heller ikke mer United fan av at de ikke slapp oss ikke inn i loungen sin. De mente Lufthansa ikke ville betale for det. Jeg sa vi kunne betale for det, men det var heller ikke mulig. Kronen på verket var stadig bytter av gate, og meldinger og forsinker fra 1 til 2 timer. Det ble heldigvis bare med førstnevnte.
    Det er nok uansett siste gang jeg gidder å mellomlande slik i USA!

    Chicago - Mexico City med UA1547 i økonomi: Huff.
    Da vi var fremme i MEX kl 1 på natten tenkte jeg bare: Gudskjelov at vi har LH F MEX-FRA hjem! Borte bra, men hjemturen best!

    To be continued....
     

    Attached Files:

    Last edited: 02. jan 2018
    Are, ortega, Scandipendler and 24 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler - ikke ofte man leser om LH F med baby :) Imponert over at de tillater såpass "gamle" barn i bassinet? Trodde de fleste flyselskaper hadde en øvre grense på 10-12 måneder og/eller x antall kilo?

    Fortsatt god tur!
     
    Scrooge liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Er sjokkert over at lh stab ikke kjenner til FCT.
    Trist med nedturen fra ORD til MEX.
    God tur, hyggelig at du deler :)
     
    Scrooge liker dette
  4. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Bare hygglig å dele!

    Jeg var også overrasket over at vi fikk brukt bassinetet. Jeg spurte flyvertinnen om det gikk på alder, lengde eller vekt, men hun mente at det bare var å prøve. Hvis det ikke hadde gått, hadde vi hatt mer enn nok plass til han i et av setene uansett :)
     
    Travellingalf liker dette
  5. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Dagene i México gikk med på å slappe av, og sjekke Expertflyer, om det var flere ombord i First Class cabinen! Dagen før så det fortsatt meget pent ut:
    20180114_000200.jpg

    Vi hadde uansett valgt oss 1A og 2A.
    Innsjekkingen på MEX gikk smertefritt. I motsetning til på Business Class var det ikke kø på First. Vi fikk et ark med invitasjon til Lufthansa First Class lounge: DSC_6398~2.JPG

    Det trodde jeg ikke de hadde på MEX! Som det fremgikk av invitasjonens bakside var det derimot Admiral loungen til American Airlines de mente var FCL. Det var det ikke akkurat. Det var et beskjedent utvalg av mat:
    DSC_6118.JPG DSC_6119.JPG DSC_6120.JPG

    Ellers var det brød og noe pålegg.
    Til tross for at det var røykfritt i lokalet, var det røyklukt der. Det var derimot svært lite folk, og de hadde en meget velutstyrt bar!
    DSC_6122.JPG DSC_6124.JPG
    De hadde 11 ulike typer mexicansk flaskeøl, og i motsetning til ombord på LH F, hadde de Hendrix jin! De hadde ikke champis, men muserende vin. Bartenderen var veldig hyggelig, og det var et lite utvalg av snacks der også.

    Da det var klart for boarding ble vi hentet og kjørt i golf/flyplassbil frem til gaten.
    Det eneste bildet jeg tok av det var dette, som må være noe av det dårligste som har vært postet her på forumet: DSC_6130.JPG

    Det var som Edin tidligere har skrevet her inne, en spesiell opplevelse. Vi ble geleidet gjennom folkemassen og inn på flyet.

    Mexico City- Frankfurt med LH499 (B747-8) i First - Avgang 20:55- Flytid 10:45.
    Her fikk vi beskjeden vi hadde håpet på, at vi var de eneste First Class passasjerene!

    DSC_6138.JPG
    Med 1,5 åringen var dette ekstra fint, både
    med tanke på plass å boltre seg på, og at vi ikke var til sjenanse for andre First Class passasjerer.

    Det var dessverre ikke Dom Perignon å få i glasset denne gangen, men en Henriot Cuvée 2000, selv om det ifølge menyen skulle vært en 1998 årgang.
    DSC_6143.JPG

    Den falt ikke i smak hos verken meg eller fruen. Flasken var åpnet fra før, og smakte som om dem hadde vært åpnet en stund. Etter take off spurte jeg om de hadde en annen champis, og jeg fikk da en Jacquart Brut Mosaique som ikke stod i menyen. Denne var noe bedre, men det fristet ikke med mer champis etter dette.

    Vi fikk satt opp basinettet ved 2K og kidden sov så vi fikk nyte det meste av flyturen uforstyrret.
     
    Last edited: 14. jan 2018
    DanH, Are, Eddie47 and 8 others like this.
  6. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Som flymat entusiast, var jeg spent på menyen: IMG-20180113-WA0016.jpg
    Først fikk vi denne lakseretten, som falt i smak:
    DSC_6202.JPG

    Kaviaren var smakfull som sist.
    Deretter fikk vi stort sett det de hadde av forretter: DSC_6225.JPG

    Hummeren var for så vidt bra, men jeg savnet saus eller smeltet smør for å få noe mer smak enn kun hummer. Ifølge menyen skulle den være marinert, men det kjente jeg svært lite til.
    Vegetar valget (grilled and marinated eggplant and zucchini) var heller kjedelig.
    Kalvefileten i tunfisksaus var derimot absolutt godkjent av oss begge.

    Til hovedrett tok jeg:
    "Lamb loin mixiote adobo juice, pickled carrot and celery, zucchini fillet with corn and poblano pepper with cream, Lyonnaise potato". Denne var relativt bra, og sausen ganske Spicy. Jeg likte spesielt den carvede squashen med mais og saus inni: DSC_6232.JPG

    Jeg tok også "Grilled shrimps with garlic, sea bass medallion, enhanced by bouillabaisse sauce, saluted fennel, bell peppers and saluted chateau potato":
    DSC_6241.JPG
    Havabboren fant jeg flere små ben i og det smakte ellers som helt ordinær hvitfisk. Scampiene var helt ok.
    Bouillabaisse sausen vet jeg ikke helt hva skal smake, men det var langt fra noen favoritt hos meg. Av en eller annen grunn sto det ikke "First Class" på smøret vi fikk denne gangen. Ble jeg avspist med kun Business Class smør? :confused:

    Ostene smakte som et ostefat man kan kjøpe ferdig i matbutikken: DSC_6243.JPG

    Jeg fikk i meg begge dessert valgene også. Pear and apple tart with vanilla sauce and ice cream: DSC_6245.JPG

    Bunnen smakte litt gammel rullekake, og ikke som ferskt bakevare, men isen var god.

    Strawberry, mango and pear mix with sabayon cream smakte som relativt søt kompott grøt, uten at det var noen kulinarisk høydare:
    DSC_6249.JPG

    Selv om jeg visste at i nettet ombord kostet penger, kunne jeg ikke dy meg å spørre. Flyvertinnen spurte en kollega, og beklaget seg over at det ikke var gratis for First Class. Jeg måtte likevel teste nettet. Det var tregt, men det fungerte å sende,noen bilder på WhatsApp.
    Etter det var det tid for å teste sengen. Flyvertinnen gjorde 1K til seng, mens jeg slappet av i 1A: DSC_6250.JPG

    Sengen virket først litt ubehagelig, men etter å ha flyttet puten litt, fant jeg en behagelig posisjon. Jeg sov vel ca 4 timer, og følte meg bra da jeg våknet 1 time og 45 minutter før landing. Det var litt turbulens, så jeg satt meg tilbake i 1A, og fikk servert frokosten.
    Jeg fikk først litt spekeskinke, laks og brie, og deretter egg og bacon:
    DSC_6274.JPG

    Det var absolutt godkjent, baconet var spesielt bra.
    Jeg spurte den ene flyvertinnen pent om jeg kunne beholde salt og pepperbøssen som et minne, og hun spurte en kollega før hun raskt kom tilbake og sa ja! Hun satte pris på at jeg spurte, og ikke bare stjal. Da jeg tok bilde av menyen, sa hun at jeg kunne beholde den også.

    Totalt sett var jeg ikke imponert over maten, men kanskje jeg hadde for høye forventninger. Drikken var jeg meget fornøyd med på FRA-ORD, mens jeg på MEX-FRA kun prøvde champisen som jeg ikke var fornøyde med. Servicen og komforten var derimot helt upåklagelig!

    Det første jeg så etter landing var et fly fra Japan Airlines, som minnet meg på neste long haul til Tokyo I feb/mars!
     
    Last edited: 14. jan 2018
    Are, MilageRune, Eddie47 and 12 others like this.
  7. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Etter landing ville jeg bare komme meg ut og til FCT!
    Fruen ville derimot se i butikkene på flyplassen, så vi gikk dit først. Vi måtte gjennom security som tok litt tid. Etter litt shopping gikk vi ut av terminalen, forbi en haug med tyrkiske taxisjåfører, før vi endelig kom til FCT! Jeg var så ivrig at jeg ikke tok meg tid til å stoppe, men bare tok dette bildet gående:
    DSC_6295.JPG

    Her var det som ventet en ny og litt hyggeligere security. De nektet oss først å ta med en taxftivare på 125 ml, men vi forklarte at taxfree damen insisterte på at det var ok å ta den med til FCT. De testet varen, og vi fikk den med oss. Vi fikk 3 timer og 45 minutter i FCT, og det var svært behagelig. Jeg tok meg en dusj, og skaffet oss noen badeender.
    Jeg digger disse, og var spent på hvilken utgave de hadde denne gangen. Det viste seg å være den sorte varianten:

    DSC_6405.JPG
    En artig detalj er at det på denne står "First Class Terminal", i motsetning til "First Class Services" som det sto på anden vi fikk på FCL på vei ned.
    Monteret ved inngangen i andre etasje huser flere andre kule varianter: DSC_6378.JPG

    Vi tilbragte mye tid i lekerommet som vi fikk for oss selv: DSC_6313.JPG

    Vi gikk deretter inn til restauranten. Det var flere der, men det var langt fra fullt.

    Jeg prøvde litt forskjellig fra buffeten, og bestilte både biffen og schnitzelen:
    DSC_6353.JPG

    Biffen var nærmest perfekt, men jeg burde bedt om saus. Ugresset ruccula stod urørt.

    Schnitzelen kom med en slags coleslaw med agurk, og poteter i biter. Her savnet jeg remulade eller lignende.

    Maten her var absolutt god, men de kunne kanskje hatt noe større variasjon i maten man bestiller fra kjøkkenet enn biffen og schnitzelen, som de har hatt en stund nå.
    Som førstegangsbesøkende var dette bra. Neste gang ville jeg nok derimot testet noe annet hvis det var mulig.

    Ellers var det bedre utvalg i buffeten enn det var i First Class Loungen på vei ned, men det kan skyldes tiden på døgnet.
    Ibéricoen var god, men den nådde ikke opp til Ibérico sebo i ferskvaredisken på Jacobs som smelter på tungen. Lekkert ser det i hvert fall ut:
    DSC_6368.JPG

    Utvalget av kaker var særdeles bra, og cappuccinon var fortreffelig:

    DSC_6372.JPG

    Apfelstrudelen var også god.
    Champisen Ruinard R var god, men Singapore slingen falt ikke helt i smak.
    En sykt velutstyrt bar har de, som jeg hadde benyttet meg betraktelig mer av hvis jeg ikke hadde hatt med kidden:
    DSC_6300.JPG

    Gode og mette var det bare å slappe av litt her før vi ble hentet for å bli kjørt til flyet: DSC_6387.JPG

    Vi skulle egentlig kjøre Porsche, men med barnevogn ble det ikke plass, så da ble det denne Mercen:
    DSC_6390.JPG

    Etter dette forsvant luxuslivet.

    Frankfurt-Oslo med LH864 i biz kl. 21:20. Her var det lite å skrive om. Selv om jeg var mett, måtte jeg teste maten, scampi og skinkestek skive. Det var kanskje hakket bedre enn i SAS plus denne gangen, og blokkert midtsete er alltid kjekt.
    Jeg gir også et lite pluss for porselen kaffe/tekopp.

    Totalt sett vil jeg si det gikk helt fint å reise med spedbarn i First! Vi ble riktignok ikke satt på prøve på hjemreisen da vi var alene i cabinen. Det hjalp oss også at det var nattfly, så kidden sov.
    Lufthansa har lagt til rette for spedbarn både ved basinettet på plass 2K, lekerom og barnestoler i First Class Terminalen, og barnesete i bilen som kjørte til og fra flyet. Så det er bare å forsette på nye turer selv om dere har en liten en på slep folkens!

    Nå blir det bare å dra Amexen hardt for å få til ny First tur før kidden blir 2 år :)
     
    Last edited: 15. jan 2018
    Are, Insomnia4u, snartur and 20 others like this.
  8. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fint reisebrev!
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for eit flott reisebrev og masse fine bilder!
     
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et flott reisebrev, som er vel så mye til inspirasjon som til nytte for de av oss som har booket omtrent tilsvarende rute med en 1,5-åring (d.v.s., vi slipper altfor langt i UA domestic kvegklasse samt MEX, og kommer avgårde fra IAH med Luftwaffe). Det er utrolig bra at slike som deg legger så mye arbeid ned i denne type rapporter, som er til uvurderlig nytte for atskillige andre - og dessuten er flott lesning.
     
    Scrooge, Eddie47 and Travellingalf like this.
  11. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldingene!

    Flyvertinnene var forresten hjelpsomme og tilbød seg å passe kidden mens vi spiste. Da maten kom var kidden derimot opptatt av Ipaden med tegnefilmer lastet ned fra TV2 Sumo til offline mode, så vi ikke trengte hjelp. Hjem på nattflighten sov han jo bare så vi ikke fikk testet det ut da heller.

    Ellers glemte jeg å skrive at reisetrillen ble ødelagt da vi fikk den tilbake utenfor gaten etter MEX-FRA. En solid og kompakt reisetrille er derfor herved å anbefale!
    Det er irriterende nok forskjell fra selskap til selskap og flyplass på hvor man får tilbake både reisetrille og barnesete. Jeg pleier derfor å spørre cabin crewet, og ikke gå helt ut før jeg vet hvor jeg skal plukke det opp. På OSL har barnesetet tidligere kommet til spesialbagasjen, men med LH ble den visst lagt utenfor gaten!
     

Del denne siden