Vet ikke når det skjedde, men i går ble jeg snilt gjort oppmerksom på at det er slutt med familie inn i loungen ved LH gullstuen når man ikke er LH sen/hon (er EBD). Dette gikk imho før uten problemer, men det står på LH sin nettside, 1 gjest, vs. LH sen 1 gjest/alle fam medlemmer <18 år.
Jeg har vel inntrykket at Star Gold aldri har gitt mer enn 1 gjest på Senator lounge. Noen ganger hvis man spør pent på får man inn familie, men da har det bare vært på grunn av goodwill på de som jobber der.
Star Alliance-policy er én gjest for Gold, på samme flyvning (ikke nødvendigvis samme PNR). Barn under 2 regnes ikke som gjest, men barn over bruker av gjestekvote. Alt annet er flyselskapenes egne regler/bonus på topp, Lufthansa praktiserer som under, og det er mye som tyder på at det har vært slik lenge, ref. @Upsaker sin post fra 2016. Som @haakonks sier er det eventuelt goodwill for å gå utover kvoten. Lounge Access Policy - Star Alliance Access to our lounges | Lufthansa
Jeg må tilstå at jeg ikke var klar over dette, har tatt med family der ingen har status med 2 barn inn på sen lounge x flere i verden rundt uten at dette var et tema.
Det kan vel være litt avhengig av hvor man er, men mitt inntrykk er at det har vært jevnt over ganske strengt håndhevet i Europa. Har mange ganger kommet mot loungen og sett hvordan dragen gjør seg klar til å avvise oss når vi kommer med to unger. Og påfølgende hvordan dragen lyser opp når det presenteres ikke bare et men to gullkort og vi får lov til å passere. Nå som yngstemann har blitt noen år er det derimot et problem igjen. Vi har spurt noen få ganger om det er mulig å få sistemann inn, men det er enten nei, eller kun mot 40-50€. Og så mye spiser ikke en 5 åring for på 1 time.. Så da blir det som regel å finne på noe annet smart.. Løsningen forøvrig er jo ikke værre enn å alltid fly i C.. Men det er visstnok heller ikke alltid en optimal løsning økonomisk sett...
Har blitt avvist for over 10 år siden av Lufthansa med familien på slep, derfor et ekstra gullkort til konemor er gull verdt i ferietider så alle fire kommer inn.