LH, UA, TK Business Class

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anton, 08. april 2014.

  1. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Endelig var dagen kommet. 08. April 2014 er en dag vi har ventet lenge på.

    Egentlig en sur, trist og regnfulldag i den ellers så vakre hovedstaden vår. Men for 3 reiseklare gutter var det blå himmel og solskinn så langt øyet kunne se.

    Vi skulle nemlig på guttetur til det store utland, nærmere bestemt United States of America, og der skulle vi bli en mnd.

    Etter mange sommerlige drinker på en pub på beste østkant en junidag i 2013, ble det bestemt at det var akkurat dette vi skulle bruke våre siste Dividend miles på (muligens for godt). Minst like mange drinker ble fortært mens vi leita opp bonusbilletter. For dette skulle vise seg å bli et problem. Men vi fant ut av det til slutt, og billetter ble bestilt. Tiden var startet, den eviglange ventetiden....

    Det gjør det kanskje ikke noe bedre at vi bestemte oss for å ha "hemmelige gledesegihjel møter" den 8 i hver måned frem til avreise. Men her skulle det nemlig planlegges, diskuteres, bestilles og drømmes hele veien frem til New York, Los Angeles, Las Vegas +++.

    Som det sikkert kommer tydelig frem, er ikke det å reise på businessclass intercontinental noe hverdagskost for oss, men dæven så staselig det er.

    Nå er altså dagen kommet, og jeg sitter på hotellet og prøver å skrive en TR som forhåpentligvis vil glede andre businessklassenerder:)

    Ruta som er planlagt er følgende:

    OSL - MUC, LH 2455, 08.04, Sete 2A, 2C, 2D

    MUC - EWR UA 107, 09.04, Sete 1D, 1K, 1L

    JFK - LAX UA 562 17.04, Sete 2A, 2B, 2E

    LAX - JFK, UA 912, 07.05, Sete 2A, 2B, 2E

    JFK - IST, TK 004, 08.05, Sete 3A, 3B, 3D

    IST - OSL, TK 1751, 09.05, Sete 2A, 2C, 2D

    Presis 14:30 stod taxien utenfor, og tre reisklare og glade gutter var superfornøyde med at det skulle hende NÅ, I DETTE ØYEBLIKK. Nøyaktig en halvtime senere ankom vi Gardermoen. Der var det å nirøyke noen sigaretter og stille seg pent og pyntelig opp under skjermen der det stod BUSINESS CLASS (Stas altså!!). Damen var hyggelig. Smilte pent, satt en pen rød lapp på koffertene våre og ønsket oss en riktig god tur.

    Etter dette var det mer nirøyking, før vi måtte opp i loungen.

    Fast track ble passert, det samme gjaldt tax-free butikken før vi endelig kom inn i loungen.

    Der var de faktisk så greie at de hadde satt fram både mat og drikke til oss, så Skogsoppsuppe med Foccacia gled ned sammen med litt rødvin... God suppe altså, så kokka skal ha skryt. Mette og fornøde ble vi iallefall.

    Boardet Lufthansa flight 2455, og pushback var på rutetid.


    Flyturen i seg selv var vel standard. Ikke noe pre departure drink, som jeg digger å få, men hyggelig crew.

    Maten bestod av

    - Reddiksalat med fetaost - nydelig godt altså

    - Spekeskinke med asparges - Standard skinke og rævva asparges

    - Torsk med hollandaise, potetpure og asparges - Sinnsykt godt. Beste fisken jeg har smakt på lenge, men vær så snill og drit i den aspargesen da. Stygg er den og smaker som om den er kokt en time i gammelt oppvaskvann.

    Reisefølget valgte biff, og med den var det delte meninger, og med det mener jeg hvor mye gummi man klarer å ha i kjeften på en gang. Men sausen var god da.

    - Sjokoladekake, med vaniljesaus og jordbær - Fantastisk!!!! Mye sjokolade i kaka og det er akkurat hva jeg Elsker

    20140408_190243.jpg
    20140408_191351.jpg
    20140408_190234.jpg
    Alt i alt et bra måltid, så kokka skal ha skryt her Også, men vær så snill og dropp den aspargesen hvis du ikke har rent vann. (Skjønner virkelig ikke hvordan de klarer dette med flymat, det er ikke så stor plass til å lage mat på inni hytta til dem som jobber ombord akkurat).

    20140408_201344.jpg

    Nå har vi kommet til hotellet vårt ved flyplassen i Munchen der vi bare skal hvile oss litt før vi setter nesa mot Uniten i morgen tidlig
     
    AndersB, Robert H, wilhelm and 7 others like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra start! Gleder meg til fortsettelsen, takk for at du deler
     
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med Tommy - dette lover godt!
    Og riktig god tur - skulle gjerne vært med!

    Robert :)
     
    tommy777 liker dette
  4. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Jetlag.... Dritt altså. Hva er meningen med å våkne klokken 6 hver morgen? Til og med i New york er ikke det det morsomte som finnes. Men man får mye ut av dagene da.

    Gårsdagen gikk med på å gjøre typiske turistting, samt en deilig middag på the musket room. Denne har en stjerne i Michelinguiden og kan anbefales på det sterkeste. 10 retter prix fix med winepairing ti 210 USD, ikke verst pris altså.

    Ellers ble det en rundtur på Hudson river der vi fikk se selveste gudinna.

    Men tilbake til fyturen, altså United flight 107 fra Munchen til Newark.

    Vi hadde satt vekkerklokken på 05:00, siden vi ville ha litt tid på Flyplassen og i Loungen. Ettersom vi dagen før sjekket baggasje hele veien til Newark, var det peace of cake å komme seg inn der det skjer på flyplassen. Litt frokost og litt sprudlis ( selv om klokka var før 8 på morgenen) satte standarden på dagen.

    Vi fikk borde flyet først og ble ønsket velkommen av noen nydelige damer som pent tok jakka vår og gav oss en liten smakebit av sprudlevannet de hadde ombord. Eneste minuset med dette var at vi fikk det servert i plastglass... Skjønner virkelig ikke hvorfor, men deilig var det uansett.

    Pushback var på rutetid og vi var virkelig klare for en deilig opplevelse over dammen, og det viste seg å stemme bra.

    Har nemlig lest på diverse forum at United ikke er så mye å skryte over når det gjelder business class, men jeg syntes for min del at dette var aldeles strålende. 10 poeng til United.

    Ikke lenge etter at vi hadde kommet opp i luften ble vi servert mer champange, denne gangen i skikkelige glass, og dagen middag/lunsj ble bestilt

    20140409_170742.jpg
    Setet For De Nærmeste Timene. Satt veldig godt, men det var litt For Kort Til Å Kunne Strekke Seg ut I Liggestilling.

    20140409_101801.jpg
    Snack: varme nøtter og en god amerikansk rødvin
    20140409_103335.jpg
    Forrett: scampi med chilisaus. Deilig


    20140409_104524.jpg
    forrett nr 2: en ganske standard salat



    20140409_105904.jpg
    Hovedretten var Biff... Var her begynt å bli veeeeeldig mett, men det var Sinnsykt godt

    20140409_102902.jpg
    Ost og portvin

    20140409_104510.jpg
    Og til slutt måltidets høyepunkt, en is fra en annen verden, med en helt sinnsykt god karamell saus. Takk for maten, nå var jeg så mett at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Så da var det å innta horisontalen og prøve å sove litt.


    20140409_103124.jpg
    Litt kult å se at vi ikke er alene i lufta.

    Utenom å spise og sove og drikke vin og champagne var det ikke så mye som skjedde på turen.
    Super service, supre kabinansatte, deilig mat og god vin.

    Her er siste del av turen. Innflyvninga.
    20140409_172251.jpg
    20140409_174726.jpg
    20140409_174857.jpg
    Manhattan i bakgrunnen

    Så da er det kun igjen å gå Av flyet og snakke med "strengedama", før vi kan komme inn i Usa. Noe som gikk bra.

    Nå er det noen deilige dager i NYC før vi tar toget til DC på mandagen
     
    AndersB, Darkcho, wilhelm and 6 others like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som dere hadde en trivelig tur. Setet du her hadde er konge, en av mine favoritter. Maten varierer noe voldsomt og vinkartet United har stemmer aldri. Siste flighten jeg hadde (for 2 uker siden FRA-ORD) hadde de ikke en eneste av de vinene de reklamerte for.
     
    Anton liker dette
  6. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Får satse på at de fortsetter slik på de neste flightene da. Ang vinene så hadde de på denne flighten kun 2 av de 4 som stod på menyen, heldigvis var en av de akkurat den jeg ville ha:-D. Gleder meg til å se hvordan innenriks flyvningene er. Etter planen skal vi fly 757-200, tror jeg det var
     
  7. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm UA må være sykt mye bedre på Intercont enn de er på sine karibiske flyvninger, da flighten til SXM med UA i BF er noe av det verste jeg har opplevd.

    Meget bra rapport så langt, og det høres ut som dere har en flott tur! Fly pent videre :)
     
    Anton liker dette
  8. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Etter noen deilig dager i New york og DC, var dagen kommet da vi skulle bevege oss vestover til LA. Som nevnt tidligere har jeg hørt mye rart om United, så forventningene var ikke så store

    Vi ankom flyplassen noe som skulle vise seg å være alt for tidlig, nemlig to og en halv time før avgang. Kun fordi vi ville teste ut United club. Hvilke av terminalene vi kom til aner jeg ikke, tror det var terminal 7, eller terminal dritt om du vil. Insjekkinga gikk bra, ingen i kø i Businessfirst skranken så dette gikk smooth, men det var også det eneste. Ingen fast track eller priority gjennom security så dette brukte vi nærmest en halvtime på.
    Vel innenfor kunne vi ikke vente med å komme oss til Loungen og få litt frokost.... Sultne og skuffa over at vi ikke fikk priority gjennom security styrtet vi opp i Loungen sultne og trøtte. Her skulle det spises... Vel inne i loungen innså vi fort at sultfølelsen vår ikke kom til å bli tilfredstilt... Her var det nemlig ikke en dritt av fast føde, det lå noen usle youghurter der, men det var og det.
    Småsur og morragretten trampet jeg ut av loungen for å gå i kiosken for å kjøpe meg en baguette som var så hard og tørr at man kunne slått i hjel et menneske med den. Men mat måtte jeg uansett ha, så tok med meg baguetten og gikk mot loungen for å spise den der.... trodde jeg.
    I inngangen til "loungen" ble jeg nemlig møtt av den sureste og minst imøtekommende heksa jeg noen gang har møtt og fikk streng beskjed om at jeg ikke kunne ha med meg det slagvåpenet av en baguette inn i loungen for å spise den der.... ehhh... neivel????? Hvordan i helv... skal jeg få i meg frokost da? her inne er det jo ikke en dritt. Så da var det bare å forlate "loungen" for siste gang og sette seg ved gaten og vente på at det forhåpentligvis bedret seg når vi kom ombord i flyet....

    Flyet var i rute og siden vi hadde boardinggruppe 1 fikk vi boarde først. Flyet vi skulle fly i dag var en 757-200, og jeg ble så fornøyd når jeg så at det var akkurat de samme setene som på flyvningen fra Munchen.
    Vel installert kom jammen meg en meget hyggelig flyvert med et deilig (plast)glass med sprudlis til meg. Det var nok ikke champagne, men godt var det uansett, og litt uventet at vi fikk det på innenlandsflyvninger.



    Frokosten på flyet tok jeg ikke noe bilde av. Etter et par glass med sprudis så tidlig på morran var jeg vel ikke i stand til det tenker jeg, men de sa at det var omelett, men hva det egentlig var tør jeg ikke tenke på, men det smakte maling.

    Resten av turen gikk strålende. Synes at servicen og opplegget på innlandsflyvningen var tilnærmet lik den vi fikk fra Munchen, så det var altså meget bra, hvis man ser bort fra maten da.

    Men kan noen fortelle meg om dette med lounge innelands uten å få en dritt er vanlig? så også at dersom man ville ha et glass vin eller en øl så måtte man betale for det... Hva er vitsen med en lounge da?

    Nå venter LA og 3 uker med leiebil

    Av en eller annen grunn får jeg ikke lastet opp bilder fra Ipaden min her, så det kommer når jeg får tilgang på pc
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er desverre vanlig i USA. Det er en rimelig kjip skuffelse når man kommer som Europeer. Som regel kan du kjøpe noe som fyller litt mer. Mulig det bare er på American sine Admiral Club. Men i prinsippet er det som du sier. Det er bare et mer komfortabelt venterom. I USA må du kjøpe det du skal spise og ha det med ombord. Du får nada i loungen, og om du ikke flyr i mange timer så får du heller ikke annet enn minipretzels ombord. Hverken i First eller Economy. :(

    Men husets øl eller vin pleier da være gratis? Trodde det bare var om du ville ha jåle-vin du må betale.

    Ellers takk for rapport. Du skriver fargerikt, og det er morro å lese. Ser frem til fortsettelsen.
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lenge siden jeg har besøkt JFK loungen, men United har vanligvis følgende til frokost i loungene: Bagels med tilbehør, toast og muffins eller lignende. Yoghurt, bananer og epler. Frokostblandinger. Kan det hende at du misset disse?

    I baren er husets vin og 2-3 øltyper gratis, samt alt brennevin av dårligste type.

    På denne strekningen (JFK-LAX) har faktisk AA en bedre service enn det UA har. 3 klasser på en flunka ny A321, 1+1 i First og tilgang til Flagship lounge på begge flyplassene. Full bar og masse mat å velge i.
     
  11. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Flott reisebrev. Du skriver godt og underholdende :)
     
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy ut av EWR til SXM med UA og kan bekrefte at det ikke var store utvalget av mat, men fikk frukt (eple og banan), bagels, frokostblanding, samt den verste appelsin juicen jeg noengang har smakt. Den store og flott baren var ubetjent, så ingen alkohol.. I følge UA tråden på FT er det ganske enkelt; Gå aldri sulten i en UA lounge eller på en UA flight ;)
     
  13. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Hjelpes!
    Her en visst en TR som aldri blir ferdig, jaja bedre sent enn aldri. Har en drøss med bilder fra både Los Angeles og rundturen med leiebil, så neste del (10 mnd senere) blir en bildeserie derfra

    Hadde noen fantastiske dager i LA og Beverly Hilton. Gjorde en del "turist-dusteting" bl.a. universial studios. Hadde heldigvis brukt i bøtter og lass med dollar på VIP billetter der. Noe vi var veldig glade for siden vi kunne gå forbi alt og alle hver gang. Og det var laaaaaaange køer.

    20140418_100725.jpg
    Universial studios

    20140419_095242.jpg
    Bilen vi skulle leke oss med noen dager i LA. Helt grei den da

    20140419_120642.jpg
    Queen Mary måtte vi ha med oss.

    20140421_094133.jpg
    Leiebilen de neste 3 ukene. Denne tok oss med på en herlig rundtur som så ca slik ut
    kjørerute usa.png

    Første etappe var Los Angeles til Las Vegas gjennom Death Valley. De neste bildene er fra den etappen 20140421_120402.jpg 20140421_162407.jpg 20140421_165218.jpg 20140421_175940.jpg

    3 dager skulle tilbringes i Las Vegas, noe som var mer enn nok.
    Er ikke den store gambleren, er heller ingen fan av å bruke penger på løsslupne jenter, så jeg fant fort ut at dette kom til å bli kjedelig. Men hotellet var flott. bodde på New York New York hotell. Hadde booket en spasuite, noe som heller ikke var nødvendig da jeg ikke brukte spabadet en eneste gang.

    Uansett, moro å ha sett og opplevd litt av Las Vegas også. Dro forresten på en vintur til Pahrump Valley, kjøpte masse vin som smakte deilig der, men som viste seg å smake en blading av Sana sol og tran når vi kom hjem. Men men.
    20140422_025917.jpg 20140422_110733.jpg
    utsikten fra hotellrommet.

    Neste etappe ble fra Las Vegas til Palm Springs for å møte noen venner som var på tur samtidig. Ingen bilder derfra dessverre, da det ikke egner seg på et forum som dette. For mye fyll og fanteri:)

    Videre ble det en fantastisk tur innom Grand Canyon, noe som virkelig satte sine spor. Jeg hadde forventet at det var vakkert, men altså. De neste bildene er fra Palm Springs til Tonopah via Sedona og Grand Canyon
    20140429_115009.jpg 20140429_135641.jpg
    Grand Canyon

    20140428_175138.jpg 20140429_155406.jpg 20140430_135305.jpg 20140430_130634.jpg

    Etter en deilig kjøretur på noen dager gjennom Arizona og Nevada var vi altså kommet frem til Tonopah. Og hvis du lurer på om du skal overnatte i "byen" noen gang, vær så snill og ikke ligg over her: TONOPAH MOTEL. Det var nemlig her vi fant ut at vi hadde brukt litt for mye penger og skulle spare litt (dvs 10 dollar per pers). Så vi havna her
    20140430_200302.jpg 20140430_200224.jpg
    slik så det ut når vi åpna døra
    20140430_200244.jpg

    Grøss og gru. Kjenner det fremdeles klør når jeg skriver dette. Men det skal vel gjerne oppleves det også. Kan tross alt ikke bo i suiter og drikke champagne til frokost hver dag....... Eller......
     
    anders82 and mhsalv like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he.. Neste steg ned er vel fengselscelle. ;)

    Gledere meg til resten!
     
  15. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Etter å ha skrubba kroppen for det som går an å skrubbe vekk i Tonopah, var vi klare for nest siste etappe: Tonopah - San Francisco. Det som huskes best derfra var "ghost town" Bodie. Var helt merkelig å være der. Ikke spør hvorfor, men det var utrolig fint. Så er du i området anbefaler jeg å ta turen.
    20140501_145509.jpg 20140501_144455.jpg 20140501_145740.jpg 20140501_145927.jpg 20140501_144944.jpg 20140501_144802.jpg

    Videre etter San Francisco var vi ganske ferdige med å leve 3 kompiser så tett på hverandre i nesten 5 uker at det ble ikke så mange bilder:)

    10172851_10151984268511846_5581594890405275103_n.jpg 10259817_10151984269101846_1377594905519400796_n.jpg

    Der var litt av turen vår på landeveien i California, Nevada, Arizona og noe i Utah. Vil vel si at Arizona var den staten det var vakrest å kjøre gjennom. Flyvningene hjem med United og Turkish kommer snart:) Innen 10 mnd:)
     
    mhsalv and tommy777 like this.
  16. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Altså! Jeg har hørt at det skal være ganske greie forhold i fengslene her til lands iallefall. Så vidt jeg vet har ikke jeg gjort noe galt, så hvorfor jeg da var tvunget til å kose meg med morrakaffen på denne måten skjønner jeg ikke.:) 20140430_200321.jpg
     
  17. MountainDew

    MountainDew Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Flott rapport! Gleder meg til fortsettelsen :)
     

Del denne siden