Hei hei, skal en tur innom LHR til uka og tenkte ta ut noe cash med mitt bank norwegian kort når jeg ankommer. Noen minibanker som anbefales / ikke anbefales, når det gjelder gebyr for uttak?
Er klar over det, men nå når jeg ikke skaffe kortet i tide så det blir bank norwegian. Har du innspill vedrørende minibankgebyr i England?
Normalt er det gebyr på frittstående minibanker, og på turistfellesteder. LHR har fleire med gebyr. I banklokaler er det stort sett ok. Min reisekamerat vart skimma rett ved Borough market...
https://www.link.co.uk/consumers/locator/ Ifølge den her sia er Travelex sine minibanker "free to use", noen som kan bekrefte det?
Ikke en veldig god anbefaling, men gebyr er vel typisk i størrelsesordenen 3-5 pund. All den tid det er såpass små beløp, med mindre du har tenkt å ta ut bare noen norske hundrelapper, så hadde jeg bare tatt første og beste minibank jeg fant og kommet meg videre. https://www.which.co.uk/news/2019/0...atms-started-charging-fees-in-just-one-month/
Kanskje et dumt spørsmål, men er det bare folk med utenlandske kort som må betale disse gebyrene i utenlandske minibanker? Eller gjelder gebyrene og landets egne innbyggere?
Enkelte minibanker har eigne gebyrer for uttak, då i itllegg til andre. Type på flyplasser, frittstående etc Enkelte minibanker prøver også å vera valutaveksler med å tilby uttak i din eigen valuta. Har opplevd denne i DKK, med tilbod om vekslingskurs på 138 NKK per 100 DKK(då var den på 125) og no sist i GBP, der kursen låg 12 % over det som NB opererte med. Uansett treng du ikkje mange pund i GBR. Dei fleste tek amex
Eller for å snu på det. Er det forskjell for deg å ta ut penger i Norge, i din bank sin egen minibank? I en annen banks minibank? Å ta ut penger i butikk eller ta ut penger i en utenlandsk minibank? eller betale feks på en restaurant i utlandet? Det avhenger av hvilken bank/kredittkort du har. Sjekk kostnadsoversikten på dine kort for en oversikt. Sånn er det i utalandske banker også......
Fasit: Minibankene på LHR er gebyrfrie, men det gjelder kun engelske kort. Kort fra utlandet blir belastet med 3 GBP (noe dem har startet med for ikke alt for lenge siden ifølge en ansatt i Travelex). Minibanken prøvde og å tilby å belaste kortet i NOK, noe jeg takket nei til og fikk en bedre kurs enn DNB skulle ha på Gardermoen.
Har ikke kortet, så gadd ikke spørre om det. Men ga klar beskjed til den ansatte om at æ syns det var en frekkhet å forskjellsbehandle gjester. Trur ikke det hjalp noe, men i ren engelsk høflighet beklaget ho så meget.