Lisboa

Tråd i 'Reisemål' startet av Baldrick, 03. febr 2015.

  1. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens!
    Neste helg tar jeg med hun jeg deler postkasse med til Lisboa. Det er iallfall planen, hun vet bare ikke om det ennå..
    Samtidig som jeg tråler nettet ellers, vil jeg jo gjerne spørre den reiseglade gjengen her også. Så; noen som har gode tips vedrørende hotell/beliggenhet, mat/drikke som må prøves, transport, severdigheter, osv..?

    På forhånd takk!

    PS! Vi flyr direkte med TAP. Noen erfaringer med dem?
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Var i Lisboa i høst med jobben. Billig mat og drikke, så det er bare å kjøre på. Taxi er også billig, men husk å be om kvittering hver gang. De er noen kjeltringer og koster det over €15 har du blitt snytt uansett. Og kun cash gjelder. Anbefaler Cafe Sao Bento, et koselig lite sted der du får servert meget god mat. En ombygd leilighet og passer godt for et par som deler postkasse...
    Er du glad i sjømat, er Cervejaria Ramiro den aller beste reaturanten i Lisboa for det. Fantastisk mat og service.
    Spiste lunsj på O Talho, kun burgere, men helt fantastisk godt både for øyet og ganen.

    Her er forøvrig listen jeg fikk av en kollega som kommer fra Lisboa:

    Afterwork drink:
    Sky bar - Avenida da Liberdade, 185 (Tivoli hotel)
    Restô - Rua Costa do Castelo 7, São Cristóvão, São Cristóvão, 1100-176 Lisbon
    Tip: Here you can double with a drink and a dinner. I would book in advance and I would also take a cab.

    Going out:
    Pavilhão chines (Chinese Pavillion) - Rua Dom Pedro v 89, 1250-093 Lisbon, Portugal
    Tip: If you continue down the street you¹ll get to Bairro Alto (not may favorite place, but foreigners love it)
    Pensão Amor - Rua do Alecrim, 19 Lisbon, Portugal - Crazy bar, called the Love Motel. You must see it.
    K URBAN BEACH - Cais da Viscondessa, Rua da Cintura do Porto de Lisboa - Alcântara
    Bar/Dance club very famous full of beautiful people. Opens at 8PM closes at 8AM 12 hours of drinks and dancing. Mind the dress code here.

    Eating
    DieciPizzeria
    - Praça de Touros do Campo Pequeno, Piso Térreo
    Eleven - Rua Marquês de Fronteira 1070-051 Lisboa.- Fine dinning restaurant. Book in advance and prepare your wallets

    Hemingway Restaurant - Marina de Cascais 58 2750-800 Cascais Portugal
    This is one of my best restaurants ever. It’s outside of Lisbon, but since you’re there you should go to Cascais. Book a table and enjoy good food and good wine.

    Must See!
    Parque das Nações - The Tjuvholmen of Lisbon, only bigger.
    There must be good restaurants there, but I can’t recommend any. There’s this Italian place called "Restaurante La Rúcula” the food was ok, but the location was really nice.
    Cascais - Village outside of Lisbon. If you have the time you should go there and eat at the Hemingway Restaurant. Book a table in advance.
    Baixa/Chiado - Downtown Lisbon. It’s a really nice place to go for a walk. Lots of restaurants mostly for tourists.

    Take care:
    Taxis -They will trick you. Always assume that. If you get in any trouble take a picture of the number in the front of the car and always ask for a receipt. Most taxis only take cash.
    Pickpockets - Keep you wallets safe. Tourist are often robbed in Lisbon. Keep your phone and wallet safe at all times. You won’t even see them.
    Always ask for a receipt - Even if it’s just a coffee.

    God tur!
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lisboa er en av mine favorittbyer i Europa. Både Lisboa og Portugal forøverig er nok det suverent billigste landet i vestlige Europa

    Enig i hva Kjakan sier over, men kjenner overhodet ikke igjen i Take Care beskrivelsen over. Har aldri følt meg utrygg og ser ikke taxiene som mer scummiser enn noen andre sted. De er dog suverent billigst.

    Leiebil er også veldig billig. Masse herlige landsbyer langs Atlanterhavet der du får grisebillig mat og drikke. Utenfor selve Lisboa finner du masse interessante steder som feks Sintra. Vi bor alltid på Penha Longa som er med i Ritz Carlton kjeden og er sannsynligvis det luksushotellet som gir deg mest for pengene off season. 120 Euro per natt er normalt off season.

    Er på iPad nå, skal poste linker til ett flymuseum og en rekke andre tips når jeg er på laptop senerey
     
    jefi99 and Baldrick like this.
  4. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Inntil jeg får tid til å kommentere ytterligere; dette er supert! Hjertelig takk for at dere tar dere tid til å svare så utfyllende! :) Satser på at andre får nytte av det også!
     
  5. earw

    earw Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Anbefaler å ta trikken! Rute 28 er den fineste turen. Europas San Francisco ;)
    Skal du rundt i bykjernen går det ofte raskere å gå enn å ta taxi. Ta heller metroen hvis den går i nærheten av dit du skal.

    Av andre severdigheter kan jeg nevne Miradouro das portas do sol, borgen i Alfama, shopping i Baixa (hvis man kan kalle det en severdighet) og dra på en bar der det blir sunget Fado (not for me...).

    Kan anbefale restauranten Clube de Jornalistas hvis du skal til bydelen Estrela, adressen er Rua das Trinas 129. Book noen dager i forveien.
    Hvis du skal ut til Belém må du dra på Enoteca de Belém. Beste Bacalao jeg har spist og gutta kan sin vin. Adressen er Travessa Marta Pinto 10 og her må du også booke på forhånd.
     
    Last edited: 04. febr 2015
    Baldrick liker dette
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt var dette listen vi fikk av kollegaen før vi reiste. Jeg følte meg heller ikke utrygg da vi var der, men når det gjelder taxi'ene opplevde flere i følget vårt å bli lurt, spesielt på turen fra flyplassen til hotellet. Vi betalte €10, mens noen ble lurt for både €20 og €30 for samme turen. Så jo, det er noe du må passe på! Ellers er jo trikken og metroen som @earw påpeker også suverene fremkomstmidler.
     
    Baldrick liker dette
  7. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Forresten et panoramabilde av Lisboa tatt fra ett av utkikkspunktene.
    Lisboa panorama.jpg
     
  8. earw

    earw Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Metroen går helt til flyplassen, hvis du har helt taxi skrekk eller er på lavbudsjett. Tar 25 - 40 min til sentrum, avhengig av hvor i byen du skal.
     
    mhsalv, Baldrick and tommy777 like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ait, tar du turen litt ut av Lisboa, finner du selvsagt Sintra som er en by full av historie og seriøst verdt ett besøk. Ligger ca 30 minutter med bil fra LIS flyplass.

    https://www.parquesdesintra.pt/en/

    Det går også busser fra Lisboa

    5 minutter unna Sintra fant vi ett herlig air force museum med mye sivil historie på utstilling. Adgang var gratis. Anbefales, du må nok ha bil for å komme deg dit.

    http://www.emfa.pt/www/po/musar/

    Vi valgte siste par gangene å bo litt utenfor Lisboa, ca. halvtimen å kjøre, lite trafikk. Penha Longa er en del av Ritz Carlton og vi fant noen kjempepriser som er lett tilgjengelig off season. Vi betalte vel 120 Euro per natt for meget bra 5 stjerners standard. Men du må selvsagt ha bil. En fantastisk deal!

    http://www.ritzcarlton.com/en/Prope...?utm_campaign=TBPSUSEGPB73&src=ps&pId=rztbppc

    10 minutter unna finner du også spektakulære Cabo da Roca, også verdt ett besøk

    https://www.visitportugal.com/en/NR/exeres/B1743B31-3190-4769-9EFD-9E911FF4C813
     
    Baldrick and Kjakan like this.
  10. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Takker igjen for alle innspill! Vi er ikke helt på lavbudsjett, så noen taxiturer har jeg jo regnet med. Ellers har jeg jo tenkt at vi må få med oss en trikketur eller to. Ser jo veldig hyggelig ut på bilder! :) Vurderer også å leie bil, iallfall for en dag. (også litt pga. Eurobonus bingobrettet..;) Hvordan er det egentlig å ferdes i trafikken der..?
    Ser ut til at Sintra absolutt er noe jeg bør få med meg! Liker godt å vandre rundt i gamle byer med mye historie. En kjøretur langs kysten høres jo forlokkende ut! Air force museum er heller ikke uaktuelt, men jeg ser jo allerede at vi antagelig blir nødt til å planlegge en ny tur til Portugal..

    Er veldig usikker angående hotell. Penha Longa virker jo unektelig veldig bra, men som du er inne på, så bør man vel da ha bil under oppholdet.. Vingler mye frem og tilbake her jeg sitter. Har jo eksempelvis status i Club Carlson, så kan få VELDIG rimelig overnatting på Radisson Blu med 2for1 tilbudet (+ 1 ordinær), men det ligger jo ganske nærme flyplassen, og er vel ikke det best egnede stedet for en romantisk valentineshelg... (selv om man skulle få en romoppgradering) I tillegg har de kampanjen med 30k ekstrapoeng nå, så totalt sett frister dette litt. Da blir det jo noen kroner spart, som man kan flytte over på budsjettet for taxi, shopping og restaurantbesøk! :)
    Vurderer også Sheraton i 3 netter. Lurer litt på å starte en SPG status challenge. Jeg har nemlig flere turer planlagt utover denne vinteren/våren, så med litt ekstra innsats, så kan jeg kanskje greie 18 netter..

    Aiai.. ikke greit å få bestemt seg.. Ellers ser det ut på Tripadvisor som det er flere aktuelle hoteller, om man driter i bonuspoeng osv..
     
    tommy777 liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det Radisson Blu hotellet er skikkelig krise. Ligger rett ved motorveien og er skikkelig crunchy.

    Sheraton er veldig bra, kosa oss der
     
    peopleexpress and Baldrick like this.
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder TAP er de en positiv opplevelse både foran og bak. Fløy dem MXP-LIS og LIS-LHR tidlig November og de har bra benplass, du får en sandwich med sjokkis og frukt e.l. gratis bak, samt drikke. Skikkelig ol'school mao ;)
     
    Baldrick liker dette
  13. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Må... bekjempe... trangen... til... en... dårlig... vits... :eek:
     
  14. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    :D
     
  15. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    @tommy777 : Hvis det blir Sheraton, vil du anbefale club floor? Det skiller €55 pr natt fra et standard deluxerom med frokost.. Isåfall: er det like grei å booke det med en gang, eller er det tenkelig at de tilbyr en oppgradering ved innsjekk noe rimeligere..? Leeenge siden jeg har bodd på noe SPG hotell, så usikker på hva slags praksis de har rundt dette. (F.eks. før jeg hadde status hos Hilton har jeg opplevd å få mail noen dager i forkant med tilbud om oppgradering for x antall eur..)
     
    tommy777 liker dette
  16. Olav

    Olav Galning

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    I motsetning til Tommy, så har jeg likt meg hver eneste gang på Radisson Blu (4-5 ganger). Ca 5-7 Euro med taxi til/fra flyplassen.

    Sintra er et must, og hvis man ikke har bil, så er togturen dit ganske fin.

    Kollektivtilbudet i Lisboa er veldig bra, tog og metro spesielt. Fine priser.

    Akvariet er et must, og blir også besøkt hver gang jeg er der. http://www.oceanario.pt/
    Er et slags teknisk museum i nærheten, men ikke like bra, men funker hvis man har lyst.

    Æsj, nå fikk jeg lyst til å ta turen ned... :confused:
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    @Olav beliggenheten til Radisson Blu er langt fra ideell langt unna det meste. Du må påregne masse tid på å komme deg ut dersom du planlegger å bruke kollektivtrafikk. Jeg ble oppgradert til en suite som var utrøkt med brennmerker etter sigaretter på både bord og andre møbler. Utsikten kan du velge mellom motorvei eller parkeringsplass. Senga var steinhard og TVen 20 tommer :p

    Men hva kan man egentlig forvente for 70 Euro natten? Jeg ville ihvertfall ikke dratt med dama til det hotellet for å si det sånn

    Når det gjelder tog til Sintra, ligger de fleste severdigheter spredt, men det går en museum shuttle mellom de tre største stedene. Parkering var dog gratis og du sparer masse tid og får sett alt dersom du har bil.

    @Baldrick det er en stund siden jeg bodde der, så jeg husker ikke hva de severtr i loungen, men dersom du planlegger å spise frokost hver dag, samt ta ett par drinker før du skal ut å spise middag er det verdt det. Rommene på Club level er jo også vanligvis bedre med standard morgenkåper, tøfler, gratis vann daglig etc. Vanligvis tar Sheraton 50 daler for oppgradering til Club, ser på siden at hotellet i Lisboa tilbyr gratis parkering og sen utsjekk for Club, noe som selvsagt gjør regnestykket bedre. Om det er verdt det blir vel litt opp til hver enkelt å avgjøre.

    Sheraton er fresht, ligger meget bra til og pga høyden på bygget fantastisk utsikt. De har også Sweet sleeper bed, veldig komfortabelt
     
    Last edited: 06. febr 2015
    Baldrick liker dette
  18. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Bodde på Sheraton for ca fire år siden, og hotellet var fresht. Club loungen var for det meste ubemannet, men kaffe/te brus var tilgjenglig hele tiden. Ok happy hour som også inneholdt litt å bite I en kunne bli mett av. Det var fin frokost I loungen inkludert musserende. Vi spiste frokost nede første dagen, men likte loungefrokost bedre. Bassenget koster 12 Euro eller noe å bruke pr pers. Det gjorde at det ikke var overbefolket, og de hadde litt iste etc en kunne forsyne seg av.
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  19. peopleexpress

    peopleexpress Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har bodd på Sheraton to ganger, og er super fornøyd med hotellet! Kan anbefales, og kort vei til t-banen.
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Damn, God hukommelse ;). Jeg bodde der for 2 år siden ;)
     

Del denne siden