Liten ferietur til Da Nang

Tråd i 'Reisebrev' startet av paramberg, 06. juni 2023.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen godtfolk! :cool:

Tenkte ett nytt reisebrev hadde vært hyggelig!
    Er på vei til Da Nang i Vietnam nå idag, en tur som har vært planlagt lenge.

Bookingen har opprinnelig vært til Sri Lanka først, deretter Bali for også ende opp i Da Nang istedet.
    Dette er en gave til min mor som fylte 60 år rett før pandemien brøyt ut, så derfor det har vært så mye ombookinger - men endelig fant vi en tur til slutt som nå lar seg gjennomføre.

Ruten er som følger

TRD-OSL
    OSL-FRA
    FRA-VIE
    VIE-TPE
    TPE-SGN

SGN-DAD

SGN-TPE
    TPE-VIE
    VIE-OSL
    OSL-TRD

Blir litt omvei pga kanselleringer men det går greit.. :)
    Innenlands blir det å teste Bamboo Airways. Der har jeg First tier etter en statusmatch i covid tider - skal vel tilsvare diamant hos SAS?;) Vi får se…
    Ellers blir det med SAS, Lufthansa, Austrian og EVA Air

Oppholdet i Da Nang er på ett helt nytt Hilton hotell som åpent nå 31 mai, blir gøy å teste.

Oppdaterer underveis!

Kristian, jgroneng, Liza and 38 others like this.
  2. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir nok bra, Vietnam var/er et hyggelig land å besøke. God tur.

paramberg liker dette
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,720
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!

paramberg liker dette
  4. runese

runese “Chewie, we’re home.”

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    God tur! Anbefaler en ekskursjon til Hoi An og My Son hvis du har tid!

paramberg liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,947
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!

Vi hoppet over Da Nang ved siste Vietnam-besøk men har planlagt en ny for våren 2025 (inkl. Kambodsja) og da blir Da Nang med.
    Ser frem til dette reisebrevet!

paramberg liker dette
  6. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig god tur :)
    Har booket tur til Da Nang i november under SQ-slippet, håper på masse gode tips

paramberg liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,872
    Bonuspoeng:
    293
    Gledelig med nytt reisebrev, god tur! :)

paramberg liker dette
  8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Starter bare med loungen i Oslo. SAS ned fra Trondheim er ikke særlig spennende:p

OSL Lounge og ikke SAS Loungen. Bare på grunn av at det er mye mer rolig der og bedre utvalg av mat syns jeg :D Premium delen var ikke åpen.

IMG_4915.jpeg

D380B277-FB9F-4520-9DAB-48D9F9620017.jpeg

Lufthansa tok oss til Frankfurt. Gikk på tiden det med remote parking og politi utenfor, så tok litt lang tid etter vi hadde landet og med 50min transfer føltes det litt knapt plutselig. Men det gikk helt i orden :cool: Glad bussen valgte å stoppe på A og ikke C:rolleyes:

IMG_4923.jpeg

IMG_4926.jpeg

De serverte laks og noe greier som smakte bra. Topp service av cabin crewet - passet på at det alltid var kaffe og cola zero i glasset på vei ned:)

Sitter i flyet med Austrian på vei til Wien nå. Enda ikke dratt fra gate, her blir det bare en pils eller to. Mat får bli i loungen i Wien!

EVA flyr ut 17.45 fra Wien. Er vel fjerde gangen det blir med EVA ut fra Wien nå:cool: Neste runde med EVA blir fra London i September på vei til Bangkok:p

Tar gjerne i mot enda mer tips om Da Nang hvis noen har! Skal ha en overnatting i Saigon på vei frem og tilbake så blir 8 netter i Da Nang.

Kristian, jgroneng, Liza and 25 others like this.
  9. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Pro tip:

Kjøp sim-kort fra concierge på hotellet, de vet hvor de skal skaffe troverdige kort. Benytt sim-kort til å registrere deg på diverse apper for transport og mat. F.eks. Grab og Gojek. De hadde en hel drøss med tilbud til nyregistrerte, antar det fortsatt er slik.

Flymunda, Calling and paramberg like this.
  10. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,634
    Bonuspoeng:
    183
  11. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    148
    Bonuspoeng:
    43
    Tips i Saigon: etter å ha hentet bagasjen på Tan Son Nhat flyplass (saigon), når du bare går ut den første døren, vil det være mange som tilbyr simkort, det koster ca. 200kr eller mindre, du bør kjøpe et sim-kort fra nettverk Viettel. Du bør kjøpe den på flyplassen, den vil gi deg ubegrenset 5G gratis tilgang i minst 30 dager.
    Hvis du bruker taxi i Saigon/Danang, bør du ikke bruke kontanter og heller ikke bruke tradisjonell taxi, last i stedet ned Grab taxi-appen og legg til bankkortet ditt der for å betale det billig og veldig praktisk. Og spesielt, vær forsiktig med ting, lommeboka og penger!

God tur!!!

AirMags, Thomas123 and paramberg like this.
  12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!
    Til SIM kort har jeg brukt Airalo de siste gangene, i USA, Panama, Thailand og Bali. 10gb for 21 dollars for Vietnam i tillegg er det eSIM er nydelig :D

Flymunda and marekz like this.
  13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge Vienna

Knall bra lounge. Kjempe stor, og ikke overfylt til at den tar blant annet imot Priority Pass.

Bra utvalg av mat og drikke. Ulike typer vin og øl samt det meste av sprit. Ingen betjent bar så her må man ordne seg selv :cool:

IMG_4936.jpeg

IMG_4937.jpeg

IMG_4938.jpeg

Kristian, jgroneng, Liza and 21 others like this.
  14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Boarding om en times tid!
    Mor er spent :cool:

AirMags, Calling, Eddie47 and 5 others like this.
  15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    BR62 - VIE-BKK

Deilig å være tilbake hos EVA. Setene fremstår fresh og det er god plass. 787-10 som tar oss over til Asia idag.
    Kabinen er litt over halv full.
    Vi blir litt over en time forsinket ut fra VIE men det gjør at man bare får noen ekstra bobler mens man sitter i flyet å venter på at vi skal taxe fra gate.

IMG_4944.jpeg

IMG_4946.jpeg

De har byttet ut champagnen til Duval Leroy, hverken Krug eller Veuve Clicquot å se. Man får en annen type når vi boarder, Laurent-Perrier Grand Siecle

IMG_4957.jpeg

Er fortsatt litt covid preg over EVA. Munnbind på alt av crew, ingen hot towel og ingen meny. Den er på skjermen eller så kommer de å viser deg den når du skal velge mat hvis du ikke har bestilt på forhånd.

IMG_4953.jpeg

Legger ved bilder av de ulike rettene som kom

IMG_4952.jpeg

IMG_4958.jpeg

IMG_4959.jpeg

IMG_4955.jpeg

IMG_4960.jpeg

IMG_4961.jpeg

Maten er de stein gode på - veldig bra kjøtt, samme med suppen og de andre rettene.

Selv om det er noe covid preg enda så var servicen like bra som i fjor - alt går så smooth med EVA at det er favoritten over til Asia for min del tror jeg.

Ved ankomst BKK så måtte vi av flyet, gjennom transfer for å vente i ca en time før vi boardet flyet til TPE.

Håper at det blir mulig når jeg flyr LHR-TPE-BKK i september med samme mellomlanding i BKK da også at man kan forhøre seg i London om man kan skippe BKK-TPE-BKK, virker da så meningsløst å skulle fly fram og tilbake :p

Sitter i infinity loungen i Taipei nå og venter på boarding til SGN om 2 timer.

Attached Files:

Kristian, jgroneng, Liza and 29 others like this.
  16. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    God tur! :)
    Var to uker i Da Nang i slutten av mai på golfferie med en kompis.. Glemte jo selvfølgelig å lage reisebrev...

Vi hadde to netter i Hoi An området de siste dagene, og angret på at vi ikke brukte mer tid der. Nydelig liten by.
    Ellers en utrolig bra destinasjon for Golf, med flere verdensklasse baner for de som er interessert i slikt.

Overvekt av koreanske turister i Da Nang, og litt mer europeere i Hoi An.

På BKK vil jeg anbefale "Thai Prestige Lounge" ved gate D4, og SilverKris ved D7.. Turkish har også en lounge rett bort i gangen, og den var veldig rolig med lite folk når vi var der.. samt god mat.

17. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig! Blir å dra ut til Hoi An men tror vi bare blir å ha base i Da Nang slik det ser ut som. Tok ikke med meg golfbagen siden det bare er jeg som spiller golf :p

18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,429
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_4963.jpeg

IMG_4968.jpeg

IMG_4972.jpeg

Litt tragisk at man flyr over Da Nang for også skal fly tilbake igjen :rolleyes:

Maten som ble servert mellom BKK-TPE

IMG_4973.jpeg

IMG_4977.jpeg

På vei tilbake fra TPE til SGN så serverte de dette:

IMG_4992.jpeg

IMG_4993.jpeg

IMG_4994.jpeg

Her er menyen og vinlisten mellom TPE-SGN, samme for BKK-TPE

IMG_4998.jpeg

IMG_5001.jpeg

IMG_4999.jpeg

Det var veldig lite folk både i economy og business på turen ned til SGN.

IMG_4987.jpeg

IMG_4991.jpeg

Vel fremme på SGN så var det en egen buss for oss som fløy business, immigrasjonen gikk på under 10 minutter og bagasjen var allerede på båndet når vi kom dit. Raskt og smidig :cool:

IMG_5006.jpeg

Som nevnt EVA er knall bra :D

Kristian, jgroneng, Liza and 27 others like this.
  19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Vinsun er et trygt og godt taxiselskap i Saigon i alle fall. og med gode priser. kan bookes gjennom app som Grab, og kan fint betales kontant eller praies.

Airaloo fungerte fint for meg der borte, og kunne ikke se at tilbudene på flyplassen for et sim der var billigere.

ina and paramberg like this.
  20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293

Da har EVA oppdatert fra 2006 til 2007 ser jeg. Synes Duval Leroy var usedvanelig moden og god. Så jeg ser fram til å teste neste års utgave i høst.

paramberg liker dette

Del denne siden