God morgen godtfolk! Tenkte ett nytt reisebrev hadde vært hyggelig! Er på vei til Da Nang i Vietnam nå idag, en tur som har vært planlagt lenge. Bookingen har opprinnelig vært til Sri Lanka først, deretter Bali for også ende opp i Da Nang istedet. Dette er en gave til min mor som fylte 60 år rett før pandemien brøyt ut, så derfor det har vært så mye ombookinger - men endelig fant vi en tur til slutt som nå lar seg gjennomføre. Ruten er som følger TRD-OSL OSL-FRA FRA-VIE VIE-TPE TPE-SGN SGN-DAD SGN-TPE TPE-VIE VIE-OSL OSL-TRD Blir litt omvei pga kanselleringer men det går greit.. Innenlands blir det å teste Bamboo Airways. Der har jeg First tier etter en statusmatch i covid tider - skal vel tilsvare diamant hos SAS? Vi får se… Ellers blir det med SAS, Lufthansa, Austrian og EVA Air Oppholdet i Da Nang er på ett helt nytt Hilton hotell som åpent nå 31 mai, blir gøy å teste. Oppdaterer underveis!
Herlig! Vi hoppet over Da Nang ved siste Vietnam-besøk men har planlagt en ny for våren 2025 (inkl. Kambodsja) og da blir Da Nang med. Ser frem til dette reisebrevet!
Starter bare med loungen i Oslo. SAS ned fra Trondheim er ikke særlig spennende OSL Lounge og ikke SAS Loungen. Bare på grunn av at det er mye mer rolig der og bedre utvalg av mat syns jeg Premium delen var ikke åpen. Lufthansa tok oss til Frankfurt. Gikk på tiden det med remote parking og politi utenfor, så tok litt lang tid etter vi hadde landet og med 50min transfer føltes det litt knapt plutselig. Men det gikk helt i orden Glad bussen valgte å stoppe på A og ikke C De serverte laks og noe greier som smakte bra. Topp service av cabin crewet - passet på at det alltid var kaffe og cola zero i glasset på vei ned Sitter i flyet med Austrian på vei til Wien nå. Enda ikke dratt fra gate, her blir det bare en pils eller to. Mat får bli i loungen i Wien! EVA flyr ut 17.45 fra Wien. Er vel fjerde gangen det blir med EVA ut fra Wien nå Neste runde med EVA blir fra London i September på vei til Bangkok Tar gjerne i mot enda mer tips om Da Nang hvis noen har! Skal ha en overnatting i Saigon på vei frem og tilbake så blir 8 netter i Da Nang.
Pro tip: Kjøp sim-kort fra concierge på hotellet, de vet hvor de skal skaffe troverdige kort. Benytt sim-kort til å registrere deg på diverse apper for transport og mat. F.eks. Grab og Gojek. De hadde en hel drøss med tilbud til nyregistrerte, antar det fortsatt er slik.
Tips i Saigon: etter å ha hentet bagasjen på Tan Son Nhat flyplass (saigon), når du bare går ut den første døren, vil det være mange som tilbyr simkort, det koster ca. 200kr eller mindre, du bør kjøpe et sim-kort fra nettverk Viettel. Du bør kjøpe den på flyplassen, den vil gi deg ubegrenset 5G gratis tilgang i minst 30 dager. Hvis du bruker taxi i Saigon/Danang, bør du ikke bruke kontanter og heller ikke bruke tradisjonell taxi, last i stedet ned Grab taxi-appen og legg til bankkortet ditt der for å betale det billig og veldig praktisk. Og spesielt, vær forsiktig med ting, lommeboka og penger! God tur!!!
Takk! Til SIM kort har jeg brukt Airalo de siste gangene, i USA, Panama, Thailand og Bali. 10gb for 21 dollars for Vietnam i tillegg er det eSIM er nydelig
Lounge Vienna Knall bra lounge. Kjempe stor, og ikke overfylt til at den tar blant annet imot Priority Pass. Bra utvalg av mat og drikke. Ulike typer vin og øl samt det meste av sprit. Ingen betjent bar så her må man ordne seg selv
BR62 - VIE-BKK Deilig å være tilbake hos EVA. Setene fremstår fresh og det er god plass. 787-10 som tar oss over til Asia idag. Kabinen er litt over halv full. Vi blir litt over en time forsinket ut fra VIE men det gjør at man bare får noen ekstra bobler mens man sitter i flyet å venter på at vi skal taxe fra gate. De har byttet ut champagnen til Duval Leroy, hverken Krug eller Veuve Clicquot å se. Man får en annen type når vi boarder, Laurent-Perrier Grand Siecle Er fortsatt litt covid preg over EVA. Munnbind på alt av crew, ingen hot towel og ingen meny. Den er på skjermen eller så kommer de å viser deg den når du skal velge mat hvis du ikke har bestilt på forhånd. Legger ved bilder av de ulike rettene som kom Maten er de stein gode på - veldig bra kjøtt, samme med suppen og de andre rettene. Selv om det er noe covid preg enda så var servicen like bra som i fjor - alt går så smooth med EVA at det er favoritten over til Asia for min del tror jeg. Ved ankomst BKK så måtte vi av flyet, gjennom transfer for å vente i ca en time før vi boardet flyet til TPE. Håper at det blir mulig når jeg flyr LHR-TPE-BKK i september med samme mellomlanding i BKK da også at man kan forhøre seg i London om man kan skippe BKK-TPE-BKK, virker da så meningsløst å skulle fly fram og tilbake Sitter i infinity loungen i Taipei nå og venter på boarding til SGN om 2 timer.
God tur! Var to uker i Da Nang i slutten av mai på golfferie med en kompis.. Glemte jo selvfølgelig å lage reisebrev... Vi hadde to netter i Hoi An området de siste dagene, og angret på at vi ikke brukte mer tid der. Nydelig liten by. Ellers en utrolig bra destinasjon for Golf, med flere verdensklasse baner for de som er interessert i slikt. Overvekt av koreanske turister i Da Nang, og litt mer europeere i Hoi An. På BKK vil jeg anbefale "Thai Prestige Lounge" ved gate D4, og SilverKris ved D7.. Turkish har også en lounge rett bort i gangen, og den var veldig rolig med lite folk når vi var der.. samt god mat.
Nydelig! Blir å dra ut til Hoi An men tror vi bare blir å ha base i Da Nang slik det ser ut som. Tok ikke med meg golfbagen siden det bare er jeg som spiller golf
Litt tragisk at man flyr over Da Nang for også skal fly tilbake igjen Maten som ble servert mellom BKK-TPE På vei tilbake fra TPE til SGN så serverte de dette: Her er menyen og vinlisten mellom TPE-SGN, samme for BKK-TPE Det var veldig lite folk både i economy og business på turen ned til SGN. Vel fremme på SGN så var det en egen buss for oss som fløy business, immigrasjonen gikk på under 10 minutter og bagasjen var allerede på båndet når vi kom dit. Raskt og smidig Som nevnt EVA er knall bra
Vinsun er et trygt og godt taxiselskap i Saigon i alle fall. og med gode priser. kan bookes gjennom app som Grab, og kan fint betales kontant eller praies. Airaloo fungerte fint for meg der borte, og kunne ikke se at tilbudene på flyplassen for et sim der var billigere.
Da har EVA oppdatert fra 2006 til 2007 ser jeg. Synes Duval Leroy var usedvanelig moden og god. Så jeg ser fram til å teste neste års utgave i høst.