Litt hjelp fra SIN ekspertene?

Tråd i 'Reisemål' startet av Rgjertsen, 08. juli 2018.

  1. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Min kjæreste og jeg har snakket om en tur til østen. Det vi tenkte var å fly til Singapore, oppleve det i en liten uke, og så farte opp mot Thailand for en ukes tid der med avslapping før vi reiste hjem igjen.
    Planen er å prøve å ordne dette med poeng. Jeg er godt på vei mot å samle 200k EB poeng i håp om C på oss T/R. Vi tenkte også at det var best å reise på vårparten?
    Jeg tenkte ikke å spørre om bestillingshjelp helt ennå, da jeg aldri har bestilt med poeng før, men mer generelt tips til turen.
    Når er det best å besøke disse landene? Hvor lenge på forhånd bør vi satse på å bestille? (Uten noe detaljert om hvordan) Hva bør vi se eller oppleve på den småkorte tiden? Noen ruter, selskaper eller flyplasser som anbefales? Både for enkelhets skyld eller bare for opplevelsen.
    Tar i mot alt vi kan få :)
    Edit: Kan legge til at jeg har Amex Plat, men klarer nok ikke 100k i løpet av året. Prøver så godt jeg kan! Kan også anskaffe meg et sølvkort, selv om jeg tror ikke dette hjelper noe på noe som helst :p
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,528
    Bonuspoeng:
    183
    Du bør jo bestille så tidlig som mulig om du skal ha bonusbilletter.

    Ikke meningen å ødelegge gleden over 200k poeng, men om du skal til Asia med *A og ikke har CT eller noen annen deal så trenger du 280k poeng for 2 pax. Kun SK som har 100k i belastning, og de flyr ikke til SIN eller BKK.

    Edit: bare å kjøre på for 100k i bruk på Amex så er saken i boks
     
    Ursa and Rgjertsen like this.
  3. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Aha! Absolutt greit å vite, så man ikke står det dagen man skal bestille med 80k for lite :p Da må jeg hvertfall gunne på med Amex de neste månedene :)
     
    Xflipper liker dette
  4. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Om man kjøper for penger, så er det billigere på høsten pga regntid. Det betyr at for å få mest mulig valuta for poengene bør dere bestille på våren.

    Anbefaler også å satse på CT med AmEx. Snakk med gode venner og si at du gjerne tar utlegg for dem på reiser, hotell, elektronikk og leiebil for å opptjene CT. De vil synes du er rar, men det blir verdt det.

    Nå vet jeg folk er uenige her, men jeg ville heller vært 1 helg i Singapore og 10 dager i Thailand. Singapore er svært dyrt i forhold (som er viktig for en fattig stakkar som meg ☺️)
     
    Rgjertsen liker dette
  5. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Har tenkt på dette å legge ut for folk, så må nok begynne med det så fort som mulig :) Men det du sier om Singapore kommer godt med! Min samboer snakket også om å reise innom Malaysia på veien til Thailand. Vet ikke hva dere tenker om det?
    Takk for tipsene :D
    Edit: Og antar du mener at det er mest valuta for pengene å reise på våren for å unngå regntid? Og ikke faktisk bestille på våren?
     
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Personleg så er eg meir glad i Thailand enn Malaysia. Det er liksom ein ana mentalitet i Thailand synast eg.
    Men andre har sikkert andre opplevingar / meiningar.

    Vil forøvrig anbefale Krabi og kanskje spesielt Railay Beach i Thailand.
    Railay Beach er fantastisk vakkert utanom regnsesongen vertfall. Vi var der i Februar. Som slik rett etter høg-sesongen.
    På Railay kan du klatre, snorkle. Og mykje utflukter til øyane rundt.

    Ellers enig i meir tid i Thailand enn Singapore, men vil absolutt anbefale Singapore. Prøv og et mat på Hawker Center, både billig og bra ;-)
     
  7. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    For det første så få fylt opp Amex Plat så du for deg en CT, og når det gjelder din reise, når på året har du tenkt til og reise? og hvor lenge? Mine erfaring etter og ha fartet rundt i asia de siste 12 årene med barn og bare min kone og jeg :) Så er 3-4 dager nok i Singapore pga str er lett og komme rundt til alle steder,og da nyter du hele byen pluss masse god street food. Så ville jeg flydd til Kuala Lumpur og tatt et par netter der (verdens beste shopping by) Vis reisen skal gå på våren-sommer (Mars-Okt) vis dere vil oppleve fantastiske øyer med knallhvite strender med azur blått hav,da reiser dere ut til Perhentian island og Palau Redang for 2 gang.(vi var der nå i april-18) Okt-Mars så er det Langkawi som gjelder,der kan dere også reise videre med båt inn til Thailand siden og stoppe på mange av de små øyer. Hold deg unna turistmaskinen Phuket=Kanariøyene. I Thailand er det forskjellige regntider,så kom med tider dere har tenkt så regner jeg med at dere for mange tips her :)
     
    Ursa and morradi like this.
  8. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det spiller igrunn ikke noen rolle når du reiser til Singapore. Teknisk sett så har de regntid om våren og om høsten, men i praksis så merker du det ikke.

    Jeg vet ikke hva slags person du er, men jeg er ikke helt A4. Tenker du på en stopp i Kuala Lumpur vil jeg anbefale en busstur mellom SIN og KL. Det finnes sikkert mange busser. Den jeg tenker på er en buss med "business" seter som tar ca. 20stk, og du får en veldig fin tur. Tar ikke så mye lenger tid enn å fly, med tanke på tiden du bruker fra hotell til hotell.
     
    Ursa liker dette
  9. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    33
    Tips 1 til å oppnå 100.000 på Amex er å kjøpe absolutt alt av mat hos Norgesgruppen, bruker du Kiwi Pluss ramler det inn trumf også (god grunn til å spise sunt)!

    Når det gjelder Singapore er jeg enig med de andre her. Hadde tre dager der for et par år siden og det var alt for mye. Holder meg en hel dag og ankomst avreise de to andre dagene.

    Jeg har en ting jeg kan anbefable og det er en bar som heter Operation Dagger, kult sted helt uten skilt nede i en mørk kjeller med egen destillert sprit
     
    Ursa liker dette
  10. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror nok Singapore er min favorittby, men har fått med meg at det er veldig delte meninger om byen.

    Det er dyrt å bo der + røyke og drikke alkohol, men ellers er ikke mat etc. så veldig dyrt i Singapore.

    Det er mer enn nok å oppleve der for en liten uke, og det er også lett å komme seg over til "resort liv" i Indonesia, eller en kort tur til Malaysia.

    Jeg er revisor og en person som setter pris på at ting er velorganisert og fungerende, noe de til de grader er i Singapore.

    Av samme grunn har ikke jeg så mye til overs for Thailand - skittent, kaotisk og fryktelig festete med mye prostitusjon (jeg har bare vært i Phuket og Pattaya så jeg har kanskje vært de værste stedene).

    Kuala Lumpur syntes jeg er værdt et besøk. Det er også vel så rimelig der som i Thailand vil jeg si. Jeg har ikke vært andre steder i Malaysia.
     
    Outback_Oggy liker dette
  11. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    SIN er absolutt min favorittby også, har vært der i 10år. (ikke sammen hengende da, men jobb og fritid) Jeg synes ikke det er dyrt, for det koster det samme som hjemme i Norge.

    Mener ikke å gjøre denne posten politisk....men..

    Du må ikke glemme at Singapore er et diktatur, som turist kan du si det er veldig bra. (som det ofte er for turister i et diktatur)
    Bare ikke glem det når du er der :) Eller de fleste bryr seg jo ikke da, så lenge noen fyller på coctailene...
     
    Outback_Oggy and furlong like this.
  12. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Som forlovet med ei derfra så føler jeg det er obligatorisk å slenge Vietnam inn i regnestykket bare for å gjøre det vanskeligst mulig å velge man kan si at Indokina generelt har kultur som er snill, rimelig og turistvennlig og så et tropisk/subtropisk klima som for oss er helt fantastisk.

    Her er landene jeg har besøkt i regionen og inntrykket jeg har av det. Beklager til de det evt støter. Jeg liker egentlig veldig dårlig generaliseringer av store folkegrupper, men men. Fra dyrest til rimeligst.

    Singapore: kult om du har penger
    Hong Kong: flott og moderne storby. En god allrounder som setter standarden.
    Bali: Resort-paradiset.
    Vietnam: mat-paradis. Noe utrygt pga crazy trafikk.
    Malaysia: rimeligste overwater bungalows I verden. Men noe mer utrygt i byene mtp stjeling.
    Kambodsja: har ikke vært her, men utfra hva forloveden forteller er det rimelig for Vietnamesere å dra hit, men det er på barnestadiet mtp tilrettelegging for turister. Mye skitt i gatene.

    Jeg kjenner at jeg angrer på å prøve meg på en liste, men lar den stå. Om jeg hadde vært reiseleder for dere hadde jeg sendt dere noen dager til Singapore, og så på en mat-weekend i Ho Chi Minh City I Vietnam, og så 1 uke på stand i Thailand. Koh Samui om budsjettet strakk til... Og på regional business class fordi det er ekstra kult siden det er billig og vi ikke har store seter på småfly i Europa (Malaysian air en av få som også tjener poeng til en allianse og kjører skikkelig bra priser)
     
    jgroneng, RoadKing and olekvi like this.
  13. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Verdt å nevne her er at man, med litt leting og ved å akseptere å fly på litt udde tidspunkt, kan finne veldig rimelige flybilletter mellom Singapore, KL, Bangkok og Ho Chi Minh, også med de store og renomerte flyselskapene.

    Jeg hadde selv en slik tur for noen år tilbake, og fløy med LH, KLM, Thai og Malaysia Airlines for nesten ingen ting mellom de nevnte byer - flyselskapene driver vel og posisjonerer flyene sine.

    For min del er Singapore litt been there done that, flott sted, ekstremt folksomt (i hvert fall i F1-helga :) og som andre nevner forholdsvis dyrt sammenlignet med nabolandene, selv om om det også i Singapore finnes rimeligere alternativer om man trekker litt ut fra sentrum.

    Dette ble kanskje litt off-topic, men om jeg skulle dratt ett av stedene jeg nevnte over, i tillegg til Singapore som absolutt er verdt et besøk, så hadde jeg valgt Ho Chi Minh igjen. Fantastisk land med fantastiske folk.
     
  14. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg vet at folk på forumet har et spesielt forhold til disse stedene, og det merkes!
    Setter veldig stor pris på alle tips som har kommet så langt :D Min samboer er veldig glad i geografi og spesielt dette området. Det er flere steder vi ikke hadde tenkt på, men som hvertfall hun vil besøke etter denne posten :)
    Jeg kommer ikke til å svare hver enkelt post her, men setter veldig pris på alle svarene :D
    Håper så klart det kommer mer! Satser på dere er klar for en bestillingspost også etter hvert for å maksimere alt som går :p Har allerede nevnt til kolleger at de må gi beskjed om det skal inn noen større kjøp for CT ;)
     
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig. :) Personlig blir jeg aldri lei Singapore, og mens Bali og Thailand er "been there, done that" så kunne jeg gjerne ta en tur tilbake til Vietnam (og da ikke bare Ho Chi Min City).
     
    Ursa liker dette
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter forslaget til @sam11net over her om buss fra Singapore til Kuala Lumpur hvis dere drar den veien. Funker fjell, du slipper å ta turen innom flyplasser, og får sett litt mer enn highrises i Singapore, og tidsmessig kommer du godt ut.

    Sjekk ut Omakase + Appreciate i KL for gode cocktails.
     
    sam11net and holmen like this.
  17. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Min samboer nevnte at Kuala Lumpur virket veldig interessant etter hun leste postene her :) Så en sånn busstur skal vi absolutt sjekke ut!
     
    sam11net liker dette
  18. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Bittelitt OT kanskje, men greit med nyanserte bilder etc.

    Jeg skal slå et bittelite slag for Phuket, siden vi selv var der nylig, da det var enkleste reise med en 10 mnd baby i biz. (OSL-ARN-HKT er en veldig behagelig reiserute).

    De største strendene på Phuket-halvøya er definitivt Thailands Gran Canaria, herunder Patong, Karon og Kata - bare å holde seg unna.

    Vi dro til en strand som ligger rundt odden fra Kata-stranden, som heter Kata Thani. Denne stranden er preget av lite mennesker, fanatastisk strand, få strandselgere, og en rolig behagelig stemning. Grunnen til det er at det er en liten strand som kun er omkranset av 3 hoteller. Vi bodde på Katathani Beach Resort, som jeg mener var helt strålende da vi hadde med oss en liten en. Hadde vi bare vært voksne hadde vi nok valgt The Shore.

    Jeg har vært på bedre steder i Thailand, men kombinasjonen enkel reiserute og nærhet til bra helsevesen, samt at vi ikke skulle gjøre mye annet enn å spise god mat og å ligge på stranden, gjorde akkurat denne destinasjonen perfekt. Hadde en helt kurant dykketur der også, ikke sammenlignbar med Koh Tao, men fortsatt fin.
     
    RoadKing liker dette
  19. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Alle tips er velkommen :) Nå kommer jo vi til å mest sannsynlig reise fra Indonesia området til Thailand, så det blir en litt kortere tur, men absolutt verdt å ta med seg om man skal reise hjemmefra senere. Vi kommer nok til å prøve å unngå de store turistfellene på denne turen, og har hørt mange gode alternativer i denne tråden :)
    Glemte litt å svare deg på spørsmålene, men uten å gjøre det for generelt så tenkte vi i februar-april sjiktet. Og det er snakk om en 14 dagers tid. Om dette blir neste år eller året etter, er litt usikkert ennå. Vi er midt i en usikker tid med venting på svar om ny skoleplass og ny jobb :) Også selvfølgelig om jeg klarer CT eller ikke!
     
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke prøvd buss men tog mellom Singapore og Kuala Lumpur - og kan absolutt anbefale det som en fin opplevelse gjennom (mye) regnskog, via små landsbyer etc. :)
    KL er for øvrig absolutt verdt et besøk!
     
    Rgjertsen and sam11net like this.

Del denne siden