Jeg lurer på om det er noen her som kan gi meg en kort innføring i hvordan det fungerer med opptjening til de forskjellige nivåene hos Eurobonus. Jeg er sølv-medlem i dag. Jeg har ikke helt klart å få taket i reglene rundt opptjeningsperiode, og det noen kaller en "grace period"? Når lønner det seg å ta ut en nytt kort osv. Min periode er fra 01.04 til 31.03. Jeg reiser en del med jobb, og tror nok jeg vil komme opp i Gull-status før neste periode. Hvor lenge får man beholde et Gullkort?
Man må tjene opp poeng/legs til status i sin opptjeningsperiode, f.eks 45000 grunnpoeng eller 45 legs. Man får status med en gang den er oppnådd, og den gjelder ut neste opptjeningsperiode + 3mnd. I ditt tilfelle betyr dette at du får gull så snart du har fått nok poeng/legs og beholder denne til 30. juni 2017.
"Grace-perioden" er 3 måneder etter opptjeningsperioden har utløpt. Dette er for at du ikke skal miste statuskortet dersom du egentlig har kvalifisert til en ny periode, men de siste reisene i perioden ikke enda er kreditert. Når du kvalifiserer til gull beholder du kortet ut din nåværende opptjeningsperiode, neste opptjeningsperiode + 3mnd.
Sikkert dumt spørsmål, men man beholder alle rettigheter i grace perioden ikke sant? Jeg har skumle planer om å ta det veldig med ro i min kommende periode (aug15-jul16) pga mange andre ting som skjer.. og så forsøke å rekvalifisere i løpet av grace så jeg har kortet til okt 18
Men grace-perioden fungerer vel ikke som 3 mnd ekstra opptjeningsperiode? Eller? Man må vel holde seg innenfor de 12 kvalifiseringsmånedene?
Tusen takk for bekreftende svar. Så bra, da trenger jeg ikke å stresse med MR i år. De fleste reisene i år ble bestilt før jeg leste meg opp her. Eller ikke rutinert nok til å gjøre riktige valg. Reiste nettopp til Thailand i juli uten å få et eneste poeng for det. Har enveis billetter til Dubai og Nepal oktober, lite å hente her også. Herfra skal være mer bevisst for å samle poeng. For tenke litt fremover og spørre om råd herfra før jeg bestiller reise videre.
Det eneste du må tenke på er at livstidsgull-telleren nullstilles hver periode du ikke rekvalifiserer.
Er bare på forberedende stadier enda på gulljakten. Vurderer om jeg skal gå på startstreken i år. På grunn av mange allerede ikke poeng givende reiser, ligger dårlig an uten Amex Elite og MR. Selv om jeg ønsker å ta meg råd til det, så har jeg allerede så tett reiseprogram og vanskelig å finne dager å reise for MR som er fornuftige. Det blir mindre stress å starte neste periode med blanke ark. Det forutsetter at jeg får poeng i grace perioden. Ekstra utgift til hobbyen i år er foreløpig kun SAS MC kredittkortet på 1495 kr, så de status poengen jeg har fått herfra blir jo bortkastet.