Live rapport fra interkontinental reise under bølge nummer 3, OSL - FRA - CUN

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 29. mars 2021.

1. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Og vipps var søk på billetter til Cancun aktuelt :)
    Hadde vært artig å funnet ut årsaken til at Mexico ikke har krav om negativ PCR test.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi lurte også på Cancún, mye ledige billetter og billige hotellet over nyttår 2022 ... men de har jo «full åpning» og hvordan blir smittetrykket utover året?
    Men vi har jo vært der så vi valgte Vietnam

indahla and Skarven like this.
  3. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har tro på at det som Mexico gjør her er bra, åpne opp og slipp inn turister. Sol og sommer gir oss uansett godt immunforsvar og eventuell smitte spres ikke så veldig sommerstid.
    Men kan vi få noen bilder fra din venn i Cancun @RoadKing Reiselysten er enorm...

TommyL, RoadKing and EndreD like this.
  4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,860
    Bonuspoeng:
    113
    At Mexico tar i mot turister med åpne armer er kanskje bra for turistene, men ikke Mexico?

https://www.nbcnews.com/news/latino...ll-likely-60-higher-confirmed-numbers-rcna531

Så det er enda verre enn det statistikken viser:
    covid.png

Ellers er jeg enig i at Cancun og området mot Tulum er fantastisk. Var der for noen år siden og vil gjerne tilbake.

Mexico har vel også hatt noe gratis testing for turister hvis jeg husker rett.

RoadKing liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Skal sjekke :)

Skarven liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Min reisende venn rapporterer at det er 100% munnbindpåbud, men amerikanske ungdommer på springbreak gir faen og det er ingen håndhevelse av påbudet.

Det er mye folk, både Mexicanske og Amerikanske turister. Utfordrende å holde avstand så de er mest på hotellet.

Det ble rigget stort musikkanlegg på beachen en ettermiddag. Noen som filmet det ble jaget av sikkerhetsvakter. Uvisst om det var pga avsløring av lovbrudd etc.

drsyk, Sonictravel, Earl and 3 others like this.
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble spurt om bilder av palmer og sol. Here comes. BE257F17-D7EB-44D0-8AB3-C912D534CC1A.jpeg A2BC22A6-80B2-43A0-80B2-C7096660EEFC.jpeg

pgaa, oddA, snus_mumrikken and 21 others like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Det rapporteres at på utreise fra CUN ble ikke en 46 timer gammel test godtatt, en som var et døgn gammel ble godtatt i innsjekk.

I FRA så har det ikke vært noen kontroll som helst, man er fri til å gå hvor som helst. Det eneste som ble observert var at maskepåbud ble håndhevet.

Flymunda, kaiarne, Upsaker and 3 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Skal se om jeg får høre hvordan det går på Gardermoen og, hvis ja informerer jeg her.

drsyk, holmen and Kristian like this.
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Det rapporteres videre fra FRA at ved gjennomgang sikkerhetskontrollen så ble det spørsmål om maks 24 timer gammel test. Kontrolløren sa at dette var nylig innført for Norge.

Kristian, kaiarne and Upsaker like this.
  11. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Må si at dette i beste fall er tvilsomt, og utrolig egoistisk. Her risikerer man å dra med seg Brasil/Mexico-viruset for å være på stranda littegranne?

Men jeg forstår ikke hvordan de reisende ser verdien i noen dager der nede, for så å være på karantenehotell i over en uke på Gardermoen?

Dette «prosjektet» kan være ekstremt kostbart for samfunnet og kan jo ende opp med masse unødvendig smitte. Terningkast 1.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner reaksjonen din @MrBister , la meg dog få lov å presisere at vedkommende ikke har reist for å være strandløve som bildene over kan gi inntrykk av, langt derifra. Disse bildene ble tatt på oppfordring herfra.

Edvard and Kristian like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kunne valgt å ikke legge ut dette, men jeg tenkte man kanskje var nysjerrig på hvordan det var å reise der ute nå.

Kalsnes, milehigh, kaiarne and 12 others like this.
  14. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,315
    Bonuspoeng:
    183
    Helt klart interessant å se hvordan det er å reise! Leste noen reports (offshore relatert) på flypratforumet også og det virker som det blir lenge til vi kan reise 'normalt' IC. Reiser med barn/barnefamilier må en nok se enda lengre etter :confused:

Tassa liker dette
  15. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Hva tenker du 'reise normalt IC' ser ut som?

Selve flyvningene er hos de fleste carriers tilbake i vanlig modus mtp. service og catering.

Rutetilbudet bygger seg sakte opp.

Om du først kommer deg ombord, tror jeg godfølelsen vil være den samme som før.

Vet ikke om noen begrensninger for barn eller barnefamilier. Alle er velkommen på tur.

milehigh liker dette
  16. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,315
    Bonuspoeng:
    183
    Når en først er om bord ja, men tenker i hovedsak på at det er mye plunder på alle plan både før og etter.

Valid PCR test som ikke er eldre enn 24 timer før en skal reise (og som en må dra med kids på). Har en utreise på ugunstig tidspunkt (eksempelvis fakirflight mandag morgen) så må en kanskje gardere med å ta flere PCR tester før avreise så en er sikker på at en får Ok resultat til første legg. Lang prosess med innsjekking/boarding og mye papirarbeid (manuelt). Kanskje også krav om registrering hos myndighetene om personalia og bosted der en har destinasjon.

Om det blir layover eller forsinkelser på et legg så må en mest trolig gjennom ny runde med PCR tester. Bagasje og innsjekk må mellomlegg må kanskje gjøres på nytt igjen (nok en manuell runde da de fleste kjører manuell innsjekk).
    Ved IC fligher rundt om i Europa så må en mest trolig gjennom en Antigen test runde også før boarding.

Ved ankomst kan det igjen være krav til ny runde med PCR testing og evt karantenes noen dager på dedikerte hotell. Kanskje er det også krav om at en må ha installert egne Apps på mobilen med tracking (som kanskje krever lokalt sim-kort også).

I alt ganske mye heft som det ser ut som nå og ville ikke ha tenkt tanken på å dra fruen & kids med på dette. Ref. trip reports (flyprat) og eksempelvis SIN sin policy (https://safetravel.ica.gov.sg/atp/requirements-and-process)

Sorry for å avsporing - burde vel kanskje ha vært i Korona tråden.

Travellingalf, milehigh and Edvard like this.
  17. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    963
    Bonuspoeng:
    93
    Spammer denne tråden litt :)
    Kan denne ruten gjennomføres i dag på samme måte? Syntes for øvrig at dette var en fin tråd og håper de reisende hadde en fin tur :)
    Smittetallene i Mexico er lave nå...

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Den reisende hadde en fin tur, menget seg ikke med folk der borte og kom hjem til karantene som han forlot uten smitte.
    Det kan nevnes at hen i dag (etter en annen tur via Kroatia og 14 dager der) befinner seg i California, og har fått første sprøytestikk med Pfizer der.

Del denne siden