Lofoten

Tråd i 'Reisemål' startet av bor_i_en_koffert, 31. jan 2017.

  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Søker reisetips for Lofoten!

    Hei godtfolk.

    Jeg skal en uke i bil rundt i Lofoten i august. Med på reisen følger kone (29, selvfølgelig), datter (15), sønn (10) og sønn (2,5).

    Syv dager. En bil. Vidåpne øyne.

    Hvor skal vi?
     
  2. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Lofoten? :)
     
    Beate, Upsaker and bor_i_en_koffert like this.
  3. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Du verden; Det var godt gjettet.

    MEN; Lofoten er mer enn ett punkt. Finnes det mer finmaskede reisetips?
     
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Lofoten er vakrast så lenge ein held seg vest for Austvågøya. Det meiner no eg og det er heilt objektivt, sjølvsagt. At slekta har sitt opphav på Vestvågøya er heilt irrelevant :D

    Lofotr er ganske fint og burde vel passa folk i alle aldrar :)
    http://www.lofotr.no/

    Sjølv synst eg det er fint både på Reine, Sakrisøy, Sørvågen, Ballstad, Unstad og områda rundt. Det spørst berre kva herskapet er interessert i :)
     
  5. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Er så heldig å bo midt i herligheta, i alle fall en liten stund til :)
    Jeg synes faktisk Henningsvær er noe av det vakreste i hele Lofoten. Men ellers er det mange steder på Vestvågøy som fortjener utmerkelse, som Unstad (selvfølgelig), Haukland og Eggum.
    Lofoten er best om en liker å gå i fjellet, og helst ikke har for mye høydeskrekk. Det finnes haugevis av korte dagsturer, med utrolig utsikt og fint terreng.
     
  6. Beate

    Beate Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Lofoten har utrolig mye fint å by på, så det kommer jo litt an på hva man har lyst, mulighet, tid og tålmodighet til å gjøre. Jeg vil i alle fall anbefale en tur innom både Henningsvær, Reine, Svolvær, Å, Kabelvåg, Nusfjord, Unstad, Eggum og Ramberg. Av ting å gjøre eller se, så kan heg anbefale en tur innom Lofotr vikingmuseum (som ble nevnt over her), smeden i Sund/Sund fiskerimuseum, Magic Ice i Svolvær, Trevarefabrikken i Henningsvær, Hauklandsstranda, Uttakleivstranda, eller en kjøretur til Raftsundet for å stå i fjæra mens Hurtigruta seiler forbi. Lofoten byr jo først og fremst på rå natur, og det gir uendelige muligheter enten det er fjellturer, fisking, båtturer, safari, eller surfing. Utover det gjelder det jo å holde øynene åpne og gå litt på impuls i forhold til hva man ser når man kjører.

    Hvis dere ellers er åpne for andre tanker så mener jeg man kan ta en dagstur med ferge over til enten Værøy eller Røst og tilbake igjen til Moskenes. Eller hvis dere føler dere har sett nok av Lofoten så vil jeg veldig gjerne anbefale Vesterålen, som er like fint og ligger rett ved.

    Nå vet jeg ikke hvordan dere har tenkt på overnatting underveis, men siden dere kjører i bil så tar jeg en liten råsjans og tenker at dere kommer kjørende sørfra og vil gi dere et godt tips. Husk på at det er veldig mange som reiser nordover på sommeren, og overnattingsstedene er ikke all verden når du kommer forbi Trondheim. Så book rom/hytte/rorbu i god tid slik at dere slipper å måtte kjøre lenger enn langt for å finne plass å bo. Det gjelder både i Lofoten men også på vei hjem.

    Nå ble det litt langt her:oops:, så jeg får runde av med å ønske dere en riktig god tur og jeg håper dere er heldige med været! Heldigvis pleier august å være ganske fantastisk her oppe:D
     
    Last edited: 01. febr 2017
    Aussie74 liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Og ikke forglemme Bunesstrand, Hauklandstranda med flere. På en solrik og varm sommerdag vil du tro at du er i et sydhavsparadis, til du stikker tåa i vannet.

    Det er riktig at slutten av juli / begynnelsen av august kan gi kanonvær.

    Regner med dere tar E10 fra fastlandet og ut? Den kjøreturen er det verdt å skrive hjem om.

    Min personlige favoritt er Unstad, i sin tid, når du ikke kunne kjøre rundt, men måtte ta tunnelen gjennom fjellet, det var helt rått å komme ut i den U dalen der. Utrolig at folk lever der egentlig. Men hele veien ut dit fra Tangstad er strålende natur.
     
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Kjør rett forbi Svolvær, bli i Henningsvær i 7 dager.. Få tilbake troen på et rolig liv:)
     
    RoadKing liker dette
  9. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Berlioz liker dette
  10. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips så langt! Til spørsmålet om hvordan vi kommer oss til Lofoten:
    Vi flyr til EVE og har leiebil derfra.
     
    RoadKing liker dette
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Stamsund og Ballstad er jo fine plasser
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg var i Lofoten så var vi i bryllup og selve festen var i Nusfjord, der vi også overnattet. Kan anbefales på det sterkeste, men vil anbefale å bestille overnatting i god tid. http://www.classicnorway.no/hotell/nusfjord/
     
  13. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Godt tips å bestille overnatting tidlig. Overnatting på sparket i Lofoten kan bli litt dyrt (har prøvd det noen ganger).

    Fisketur kan også anbefales i Lofoten i tillegg til alt som er nevnt. Jeg ville tatt beina fatt og vandret opp til et fjellvann heller enn ut på havet. Det er mange bra ørretvann i lofoten. Ironisk nok siden folk flest forbinder Lofoten med havfiske.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent, da blir det E10 :).
    Dersom Unstad blir et mål, merk at avkjøring fra E10 er skiltet Tangstad, det kommer litt brått på så det er lett å kjøre forbi og så er du plutselig på Leknes, da har du kjørt for langt.
    Veien ut til Haukenesstrand er rett før Leknes.
    Alle henvisninger når du kommer på E10 nordfra.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 12. sept 2017
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Rute til Svolvær?
     

Del denne siden