London/Oslo, sammenligning BA/SAS C-klasse

Tråd i 'Reisebrev' startet av tobeornot999, 02. nov 2022.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,859
    Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant lesning, takk for at du deler!
    Det lyser jo igjennom at noen liker det ene selskapet bedre enn det andre, helt fra starten, men det er greit.

    Men, hvis man skal sammenligne epler og epler, hva koster det? Betalt biz hos BA vs betalt Plus hos SAS?

    Jeg ville trukket ganske mye for forsinkelse, for meg er det viktigere å komme meg hjem enn å ta et ekstra glass champagne. Og wifi som ikke fungerer (etter at man har betalt for det..) er mer negativt i min bok enn wifi som ikke finnes.

    Men, jeg har aldri testet BA biz, så hva vet vel jeg. ;)
     
    Earl, Flymunda, tobeornot999 and 3 others like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,012
    Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    SAS Plus Pro t/r på tirsdag kostet 3000,- kjøpt på friends and family. Vi hadde forøvrig ganske bra wifi på vei til, men ikke hjem. Det hadde visst sluttet å funke i løpet av dagen.
     
    holmen liker dette
  3. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    33
    Så godt at BA fortsatt holder stand. For en del år tilbake hadde jeg en kompis som bodde i London og var der ganske mye. Det var ofte veldig rimelig å oppgradere til Club Europe og som det beskrives her. Servicen car helt på topp, og du ble nesten påtvunget Champagne. Synd ikke flere har denne standarden på europeisk business class.
     
    Earl and tobeornot999 like this.
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg liker veldig mange ting med BA, og var jo ærlig ang det ;)

    Prisene er ikke helt enkle å sammenligne direkte. Det spørs på feks om man ønsker komplett fleksibilitet. SAS plus pro er langt billigere (3200 kr ish) enn full flex BA C klasse til rundt 8000 kr.

    Hos begge selskapene kan man komme inn på en langt bedre pris hvis man gir slipp på fleksibiliteten til å avbestille.
     
    holmen liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,859
    Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg betaler 8000 kontra 3200, så har jeg høyere krav til hva jeg får. Det er jo logisk. :)
     
    Eddie47 liker dette
  6. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ikke trenger full flex er det ikke nødvendigvis så stor forskjell. Førstkommende onsdag er det f.eks. rimeligere med BA Biz I enn SAS Plus Smart. Vet hva jeg hadde valgt :rolleyes:

    Reise_—_British_Airways_-_Outbound_Flight.png

    Reise_—_Velg_flygninger___SAS.png
     
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Fin lesing dette, godt å se både SAS connect og BA leverer, men det er klart BA har et mye bedre produkt intra-Europa :)
    1 ting som jeg synes trekker ned med at Osloflyene nå går til/fra T3 er at jeg hver eneste gang jeg har fløyet BA i år har hatt bussgate ... det er som du sier ikke noe poeng i prioboarding når alle må i buss, og ved ankomst sist så klare ikke Heathrow å stille opp med busser før 40 min etter at i landet (det er LHR og ikke BA sin feil, men likevel irriterende at LHR har sparket altfor mye folk under covid og ikke klarer/gidder ansette folk nå...) Så den heftige bruken av bussgate på T3 trekker ned litt spør du meg. Så skulle gjerne sett Osloflyene tilbake på T5 for å slippe bussturene...
     
    jgroneng, markus and tobeornot999 like this.
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

    Innlegg:
    1,977
    Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens med unntak av billett i blokkert-midtsete-lotteriet om du har status, synes jeg BA har et bedre produkt enn SAS bak i bussen også.

    Sitter du foran så kan man jo si at man ikke sammenligner epler mot epler, men produktene prises jo som regel ganske likt og da bør de tåle sammenligning også.
     
    tobeornot999, Kristian and holmen like this.
  9. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,369
    Likes mottatt:
    16,055
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig med deg. 5.000 ekstra for en to timers flytur er helt hinsides om jeg skulle betalt det privat. Får litt bedre mat og drikke på en god restaurant for den prisen...
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, det er lett å være enig det. Men begge selskaper har mindre fleksible billetter tilgjengelig, forrest i kabinen for priser som er ganske like hos de to.
     
    EndreD liker dette
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,559
    Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, buss-gates er definitivt kjedelig. På tre siste turer med Oslo-ruten har jeg hatt buss bare 1 av gangene (og det var denne uken).

    T3 har i tillegg fordelen av de klart beste loungene på LHR, og særlig sammenlignet med T5. T4 er midt i mellom :)
     
    Earl, markus and Points4Fun like this.
  12. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    568
    Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Ser regelmessig OSL-LHR-OSL med BA til ca 3500 i biz. Det er vel ikke helt ulikt SAS Plus. Krever naturligvis litt planlegging frem i tid og "ikke last minute", men det gjelder jo alle selskap.
     
    jgroneng, Earl, EndreD and 1 other person like this.
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, har nok hatt en del uflaks i år da som har hatt så mye buss.
    Og ja, helt enig i at loungene på T3 trekker opp :)
     
    tobeornot999 liker dette
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det er riktig at de kaller det C class på billetten. Men C er ikke Business Class på alle flyselskaper. SAS er en av de som viker fra standarden.

    Her er de «sikre» bokstavene man må se på for de ulike klassene:

    • Y: Full-fare economy-class ticket.
    • J: Full-fare business-class ticket.
    • F: Full-fare first-class ticket.
     

Del denne siden