London Stansted

Tråd i 'Reisemål' startet av gardamix, 07. des 2015.

  1. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Planlegger å dra til London i januar. Vurderer Ryanair pga prisen. Men ser at de bare flyr til London Stansted. Noen som har erfaring eller mening om den flyplassen? :D Første gang jeg flyr Ryanair forøvrig..
     
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Eg tykkjer personleg at London Stansted er heilt supert.
    Stansted Express går til Liverpool Street Station kvart 15. min og brukar ca tre kvarter.
    Andre alternativ er buss til Stratford ("hovedstaden" i Aust-London) som tek ca 1 time, buss til Liverpool Street, Victoria eller Baker Street (kanskje også fleire).

    Frå både Stratford og Liverpool Street er då kobla på undergrunnsnettverket, og det er veldig enkelt å kome seg rundt. Liverpool Street ligg heilt aust i Sone 1.

    Valg av flyplass i London kjem litt an på kvar ein skal. Stansted ligg nordaust, Gatwick sør og Heathrow vest.

    Eg flyr til Stansted mange gongar i året, aldri hatt nokon problem. Eg skal stort sett til Stratford-området og då er Stansted det beste alternativet, utanom London City Airport som vi ikkje lenger har ruter til frå Norge.
     
  3. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Stansted er helt OK, og som afirm skriver så er det gode forbindelser inn til sentrum. Skal man litt mer sentralt enn City-området, så kan man muligens vurdere å hoppe av toget på Tottenham Hale og ta tube'en (Victoria Line) inn i retning av Oxford Circus/Mayfair/Victoria.

    Hva angår Ryanair så er det vel, så vidt jeg har forstått det, viktig å passe på at man overholder reglene i forhold til størrelse på håndbagasje/innsjekk osv., men dette kan sikkert andre her inne bedre enn meg.
     
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ryanair? Grøss! Anbefaler på det sterkeste å IKKE ta "Rygge-ekspressen" på vei hjem hvis du lander om kvelden. Du risikerer å bli sittende leeeenge i bussen og vente på X antall flighter som skal lande...

    Samtidig må jeg jo si Ryanair er helt OK, så lenge du printer ut boardingkort på forhånd og følger regler hva gjelder strl. og vekt på håndbagasjen :)
     
  5. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for alle tips!

    Har prøvd å sett litt rundt på Ryanair.com, men ser ikke ut til å finne retningslinjene deres for håndbagasje?

    @mariusbb til og fra flyplassen er ikke noe problem. Aldri flydd Ryanair eller fra Rygge, så lurte litt på hvordan det er kontra fra OSL :)
     
  6. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Som @mariusbb påpeikar kan du risikere å bli sittande lenge å vente på at Rygge-ekspressen går. Dei prøvar å fylle opp bussen og du veit aldri heilt kva tid den vil gå, om du spør sjåføren kan du erfaringsmessig leggje 15 min på dette estimatet. Det andre alternativet er Flybussekspressen. Den går (stort sett) ein gong i timen, men den sluttar å gå før dei siste ankomstane. Bil og parkering er å foretrekke.

    Når det gjeld handbaggasje er dette reglane:
    8.7.1 You may carry one cabin bag per passenger (no allowance for infants travelling on their parents lap) weighing up to 10kg with maximum dimensions of 55cm x 40cm x 20cm, plus 1 small bag up to 35 x 20 x 20 cms. (click here for Regulations concerning Cabin Baggage).

    Eg vil forøvrig anbefale å installere appen til Ryanair. På same måte som SAS kan du lagre sjekke inn og lagre boarding passet der. Du kan også ha fleire boarding pass på same telefon.
     
  7. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig synes jeg det er mer behagelig å reise til London via Stansted enn Heathrow. Eneste ulempen er at det ofte blir en del forsinkelser på toget hvis det faller litt snø. Og da snakker vi LITT snø også. London settes jo på hue bare av noen centimeter.
     
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er selvsagt litt smak & behag, samt hvor i London man skal. Selv foretrekker jeg i følgende rekkefølge: LCY, LHR, LGW og STN. Jeg oppfatter nok STN til å være litt lengre unna i forhold til transport, og man er også mer sårbar om det skulle skje noe med toglinjen i retning STN. Men for all del, ikke noe problem å reise til/fra STN normalt sett.
     

Del denne siden