Los Angeles

Tråd i 'Reisemål' startet av Darkcho, 16. jan 2014.

  1. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Blir 5 netter, så bør være greit med tid til å finne på ting. Universal i Orlando var topp, er den i LA like stor/bra? Santa Monica pier blir nok også fint. Gøy å se steder man kjenner igjen fra film/serier
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke vært på den i Orlando, så kan ikke sammenligne. Men studio tur hvis man kan se kulisser fra masse kjente filmer er gøy da.

    Petersen Automotive museum er kult om man liker biler. De har rullerende utstillinger med feks biler fra filmer også. Sist jeg var der var det kjøretøy fra James Bond filmene. (Er lenge siden, så er sikkert byttet ut med noe annet)
     
  3. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    For filminteresserte synes jeg Warner Brothers studio tour var kult å ha gjort. Det er også et "Oscar museum" - Academy Museum of Motion Pictures som visstnok er veldig bra. Griffith Observatory var også veldig stilig.

    Sist tur ble det Disney i stedet for Universal/Six Flags. Six Flags er ut fra det jeg har lest best på rides, mens Universal er både rides/studio.

    Jeg synes særlig Disney California leverte som bare det mtp Star Wars delen av parken, Galaxy's Edge. Det er mye mindre enn Disney Orlando, men jeg synes det var bra.
     
    FlyerOslo liker dette
  4. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    25,105
    Bonuspoeng:
    183
    En ting jeg ikke kan anbefale er å leie en bysykkel for å sykle fra Smb (Santa Monica Beach) til Hollywood.
    Min tur var fin den, og kan leses her
    https://insideflyer.no/forums/threa...trip-til-los-angeles.17723/page-2#post-444708
    Men å ta en bysykkel fra Smb sonen,

    bike la.png

    og sykle den over til Hollywood er vistnok en uting. Jeg ente opp med ett straffegebyr på ca 750 kr.
    I dette reisebrevet var høydepunktet å besøke innspillings stedet til M*A*SH*.
    Men det er nok sikkert ikke aktuellt for dere, men resten av reisebrevet kan kanske gi dere noen tips.
     
    obay, TOSflyer, holmen and 1 other person like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har visst skrevet tips i denne tråden tidligere, så kan dra frem denne:

    Det går fint an å være 5 dager i LA uten leiebil, selvfølgelig avhengig av hvor man bor, hva man vil se, og hvor stort budsjettet er. Leiebil er billig, parkering er dyrt. Hotellene har ofte ekstra betaling for parkering (som kan ende med å koste mer en hotellrommet.. Har selv erfart dette), så om du har bil er det viktig å sjekke om parkering er inkludert.

    Jeg vil alltid komme tilbake til Rainbow Bar & Grill på Sunset, da jeg er over gjennomsnittlig interessert i musikk. Maten er helt OK, men man er der for å se på alle de rare (ofte kjendiser) menneskene som henger der. Og hvis musikk er din greie, gå på konsert på The Roxy, Whiskey a go go, Viper Room, The Troubadour osv.

    Spis på Dan Tana's, Musso and Frank, Barneys Beanery.

    Griffith Observatory er et must, da får man både se Hollywood-skiltet på "nært hold", observatoriet (som har vært med i masse filmer) og utsikt over LA i alle himmelretninger. Om du vil gå en tur, så er det veldig fint å gå derfra opp til toppen av åsen (det blir veldig varmt, ta med vann), der utsikten er enda bedre, også mot San Fernando Valley.

    Spis taco fra food trucks! (Spis taco hele tiden, egentlig)

    Hvis du liker biler, dra på Peterson Automotive museum, de har mye kult. Rett over veien ligger LACMA (Los Angeles County Museum of Art), der er det ofte spennende utstillinger, og det er ofte kjendiser der (om det er noe man synes er spennende). Rett ved siden av LACMA er La Brea tar pits (kjent fra masse filmer og tv-serier, blant annet den flotte Last Action Hero med Arnold).

    Santa Monica pier er fint, og er også den vestlige enden av route 66.

    Hvis du vil på kino, så er det en gammel og staselig kino i Westwood (ved UCLA, vest for Beverly Hills), som ofte har premierer (de kommer du nok ikke inn på), det er jo moro å gå på kino i Hollywood! Du kan også gå på kino på Chinese Theater på Hollywood Blvd, der hvor kjendiser lager avtrykk av hender og føtter utenfor.

    I Westwood kan du spise på Fat Sal's Deli, en liten "kiosk", de har veldig gode sandwicher. Den eies av han som spiller Turtle i Entourage.

    Watts Towers er absolutt noe å se på.

    Kjør rundt i Bel Air, Beverly Hills og Hollywood Hills og se på enorme, sinnsyke hus. (kan også gjøres i en van sammen med masse andre turister, men man får ikke så mye ut av det. Ofte bor ikke kjendisene der de sier heller..)

    Spis digg mat, og kos deg mens du ser på folk, kjendiser eller ikke. LA er gøy!

    Og ja, dra på Cliftons i downtown, gøyalt sted å spise.
    Der kan du også gå på Grand Central Market, kjøre Angels Flight (veldig kort versjon av Fløybanen), dra til Olvera street og se hvordan de egentlige innbyggerne i California bodde og levde. Chinatown kan også besøkes.

    Tror kanskje 5 dager er litt lite.. :D
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Les bakover i tråden her, masse fine tips å plukke med seg.
     
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,360
    Likes mottatt:
    5,379
    Bonuspoeng:
    183
    Skal til LA med nevøene i februar og har like mange netter der som @TOSflyer
    Jeg har vært der på MR tidligere, mens nevøene er først reisende over Atlanteren.

    Har reservert en Tesla Model Y bare for at det var så billig, men vurderer å droppe dette og heller gå for Uber. Vi bor sånn ca i West Hollywood i et leilighetskompleks (Airbnb).

    Ankomst ettermiddag => Lokal sightseeing og innkjøp
    Dag 1: Santa Monica Beach og Venice Beach
    Dag 2: Universal Studios
    Dag 3: West Hollywood (walk of fame) & Petersen Automotive museum || Alternativt en tur innom Walk of Fame og metro ned til downtown?
    Dag 4: Griffith Observatory + hike || Alternativt Malibu/Malibu Creek State Park (jeg har vært på Griffith tidligere og turen til @kjeeli der så nokså interessant ut)
    Dag 5: Hjemreise

    Blir selvfølgelig krydret med mindre utflukter, restauranter, kino etc. Skulle jo gjerne ha tatt de med på noen svære butikker i god USA-stil også (trenger nok da bil for å komme litt ut på prærien).
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Har dere parkering ved Airbnb? Da hadde jeg gått for leiebil. Blir billigere totalt sett enn å ta Uber til de stedene du nevner (tror jeg). Pluss at dere har mer frihet, og kan gjøre litt andre ting også.

    Koster fort (minst) 40$ hver vei til Santa Monica, Universal og LAX med Uber. Avhengig av tidspunkt koster det dobbelt. Så leiebil kan være billig.
     
    obay liker dette
  9. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,360
    Likes mottatt:
    5,379
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er i alle fall ganske dead race på utfluktene og tiden vi har. Hadde jeg orket leiebil direkte fra flyet og vært der noen lengre så hadde leiebil vunnet lett.


    Med leiebil
    =================
    50$ Uber LAX => WH
    250$ Model Y
    15$ Parkering Santa Monica
    32$ Parkering Universal Studio
    15$ Parkering ukjent utflukt i nærområdet
    15$ Parkering Griffith-ish
    377$ Totalt

    Uten leiebil
    =================
    50$ Uber LAX => WH
    80$ Uber tur/retur Santa Monica
    70$ Uber tur/retur Univeral Studio
    50$ Uber tur/retur ukjent utflukt i nærområdet
    70$ Uber tur/retur Griffith-ish
    50$ Uber WH => LAX
    370$ Totalt

    (dette er sånn ca-ish)
     
    Flymunda, kongenamundsen and holmen like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Da hadde jeg valgt Uber, så kan du ta en øl også. :cool:
    Lyft er ofte billigere enn Uber i LA.
     
    Flymunda liker dette
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,198
    Likes mottatt:
    8,288
    Bonuspoeng:
    183
    Det fine med leiebil er sightseeing-elementet. Ta med nevøene inn i noen nabolag og kjøre forbi store hus, på Mulholland Drive m.m. er enkelt.

    Kjapt å kjøre en tur på ettermiddagen til en kino eller til en svær butikk. Storhandling av snacks og drikke, lagring av vannflasker i bagasjerom er også praktisk. Noen som oppdaget en bra iskremsjappe i et annet nabolag? Lett å komme seg dit.

    Med to stk. på slep som sikkert synes det er stas å se masse, og har energinivå til det, vil jeg tro en leiebil gjør det enda enklere å se og oppleve mer.
     
    RoadKing, holmen and Maggie like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,862
    Likes mottatt:
    22,382
    Bonuspoeng:
    293
    Hva gjør man med 50 timer i California i februar, når man har vært der flere ganger? Jeg har ikke noe problem med å slå i hjel et par dager i Venice-området, men denne gangen lurte jeg på å oppleve noe nytt.

    Jeg har kjørt highway 1, vært i San Francisco og sett stedene mellom. Nå lurer jeg på om San Diego er verdt et besøk, eller til og med Tijuana? Det skal visst være en veldig enkel sak å krysse grensen, og jeg får et nytt land på listen. Opptatt av mat, drikke og ta det piano.
     
  13. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    San Diego vil jeg si er vel verdt et besøk og grei kjøreavstand ned fra LAX. Har vært der et par-tre ganger tidligere og tilfeldighetene vil ha det til at jeg var der forrige uke og skal tilbake igjen om tre uker. Gode muligheter for passe pent vær og hyggelig by. Som førstegangsbesøkende bruker du for eksempel lett 4-5 timer på USS Midway til å se på alle flyene på flightdeck, resten av skipet og ikke minst snakke med alle veteranene som mer eller mindre bare står og tripper og håper noen skal stille dem et spørsmål om noe (https://www.midway.org) og dersom øl er greia di er det bøttevis med mikrobryggerier (https://www.sdbeer.com).
     
    Points4Fun and Upsaker like this.
  14. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,258
    Likes mottatt:
    4,488
    Bonuspoeng:
    113
    San Diego er veldig fint, har vært der mye på jobb. Gamlebyen med gasslamper har mye liv på kveldene. Grunnen er nok delvis en gigantisk fly/marinebase rett uti fjorden, så hele byen er litt preget av det.
    Det tar jo noen timer å kjøre til LAX da, selv om man spanderer på seg å kjøre bomveien. Jeg krysset aldri grensen i sør da jeg ble advart mot milelange køer på retur. Tipper det er bedre å reise rett til Cancun hvis man skal besøke landet der.
     
    Eddie47 and Upsaker like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,198
    Likes mottatt:
    8,288
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med Palm Springs eller Joshua Tree? Mer bebygget og noen trendy hotell i Palm Springs, mens Joshua Tree med litt annen tilnærming, men begge er steder jeg vil tro det fint går an å få hvilepuls og spise og drikke godt.
     
    Upsaker liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Tijuana er et høl. Dra heller inn i landet til Tecate. Ikke at det er noe spennende å gjøre der, men for en enkel grensekryssing er det helt ok og gir mer autentisk opplevelse av Mexico. Parkere i USA og rusle over grensen.
    Det er dessuten en fin kjøretur og du kan kjøre videre derfra og ta sunrise hwy til Julian, en turistfelle, men lell. Da er du også nære til Borrego Springs og et hotell jeg digger, The Indian Head.
    San Diego er for øvrig mye triveligere enn LA noen gang kommer til å bli :)
    En annen personlig favoritt er Encinitas, kjør av I5 og slapp av i en koselig liten by på hwy 101 med utgangspunkt i Moonlight Beach hvor du på lavvann har ei sjukt lang strand å vasse i.
     
    Last edited: 30. jan 2024
    Upsaker and Eddie47 like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Det er enkelt å krysse grensen til Tijuana til fots. Det går trikk fra San Diego, stopper ca 50 meter fra grensen. Det tar null tid å komme inn i Mexico, men det tar fort litt mer tid når du går tilbake. (Jeg ble tatt inn i et rom for ekstra spørsmål, da jeg kom gående med kun en liten sekk)

    San Diego er også en fin by.

    Jeg hadde dratt til LA, spist lunsj på Goldburger i Los Feliz, middag på Musso & Frank, drukket margaritas på Rainbow Bar and Grill (eller Burgundy Room), og kanskje tatt en tur på LACMA, Petersen Automotive museum, eller en spasertur til Mt. Hollywood.
     
    Points4Fun and Upsaker like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,522
    Likes mottatt:
    871,390
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje vi må ta en tur til San Diego .. du kjører og er guide og jeg sitter i baksetet med kjølebag og GT … det er sikkert mygg der!
     
    RoadKing and anders82 like this.
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    9,385
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jeg få være med og? Så kan jeg sitte bak med Høvdingen å kaste tomme bokser i hodet på Sjåførem
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg viser gjerne fram min 2 hjemby :)
     
    anders82 and Eddie47 like this.

Del denne siden